pilputtaja
Jäsen
Jep. Meillä myös Elenian yösiirto. Ei uskoisi, että Elenialle kulutuksen pilkkominen päivä/yö olisi jotenkin niin hankalaa tai kallista, että siitä pitäisi asiakasta näin paljon veloittaa.Ja 3x25A yösiirto 39,58e/kk![]()
Seuraa alla olevaa videota nähdäksesi, miten asennat sivustomme verkkosovelluksena aloitusnäytöllesi.
Huom.: This feature may not be available in some browsers.
Jep. Meillä myös Elenian yösiirto. Ei uskoisi, että Elenialle kulutuksen pilkkominen päivä/yö olisi jotenkin niin hankalaa tai kallista, että siitä pitäisi asiakasta näin paljon veloittaa.Ja 3x25A yösiirto 39,58e/kk![]()
Elenialla on tuo kätevä siirtotuotelaskuri. Kesällä tuo kuukausimaksu on se merkittävin summa, silti yösähkö kannattaa:Jep. Meillä myös Elenian yösiirto. Ei uskoisi, että Elenialle kulutuksen pilkkominen päivä/yö olisi jotenkin niin hankalaa tai kallista, että siitä pitäisi asiakasta näin paljon veloittaa.

Harmi vaan että tää epäkohta ei tunnu kiinnostavan pätkän vertaa.Siirtohintojen osalta Suomalaiset ovat kovin eriarvoisissa asemissa. Elenia ja Caruna ainakin rokottavat maksimit ja osingot vilahtavat ulkomaille.
Mä olen vähän tahallani ymmärtänyt tuon noin, mutta olen sitä mieltä kantani on kuitenkin perusteltu.Terminologiassasi on pieni väärinymmärrys tai jotain vastaavaa sillä ALV kerätään asiakkaltaa kun asiakas ostaa vaikka makkaraa. Yritys on velvollinen lähettämään tuon asiakkaalta perityn veron valtiolle kuukausittain. Eli yritys ei maksa arvonlisäveroa koskaan omista rahoistaan. Voit itse todeta asian katsomalla kauppakuittiasi. Siinä on eroteltu yrityksen ja valtion osuus loppusummasta.
Taloyhtiöille ALV tosiaan on pohtimisen arvoinen juttu. Liittymällä rekisteriin saisi vähennettyä ostoista ALV:n osuuden, mutta sitten pitäisi myös periä ALV kaikista palveluista. Yleensä taloyhtiöt eivät ole ALV rekisterissä ja varsinkaan talonmiehen palkkaan sillä ei ole mitään vaikutusta, koska palkasta ei makseta ALV:tä. Mutta huoltoyhtiön laskusta saisi vähennyksen tehdä. "Jos yhtiö on hakeutunut vapaaehtoisesti arvonlisäverovelvolliseksi, sisältää vuokra tai vastike tästä tilasta arvonlisäveron, jonka osakas tai vuokralainen saa omassa verotuksessaan vähentää." Tämä on se syy miksi taloyhtiöt eivät rupea verovelvollisiksi koska osakkaat eivät yleensä ole arvonlisäverovelvollisia yrityksiä.

Ja tavallisen taloyhtiön on hakeuduttava alv rekisteriin jos se palkattu talonmies tekee esim siivousta tai korjausta. No mikäs sen talkkarin tarkoitus on?
Joo, tänään tuli laskut tammi-helmikuulta. Mökin sähkölasku oli 155€ ja siirto Elenialta oli 205€.Siirtohintojen osalta Suomalaiset ovat kovin eriarvoisissa asemissa. Elenia ja Caruna ainakin rokottavat maksimit ja osingot vilahtavat ulkomaille.