Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Näitä koskee ihan samat asiat kuin kaikkia muitakin li-ion-akkuja. (esim käsityökalujen)Ei löytynyt topikkia niin polkaistaan pystyy.
Onko akkujen laatukehitys yltänyt sähköpyörien saakka eli uskaltaako ostaa tarvikeakun pyörään. Lataushan noissa on riski... mutta miten on?
Tätä nyt mietin. Toisaalta. BMS tulee kuitenkin Kiinasta ja kennot myös. Ainakin kotiakuissa Lifepo on olleet sitä mitä esitteissä lukee eikä esim JK BMS.tä ole suurempaa valitamista vaikka kiinalaisuus näkyy tietyissä ratkaisuissa. Kysymys oli että onko laatu ehtinyt pyörän akkuihin. Saakohan pyöriin LeFepo akkuja... pyörähän ei tiedä mitä kemiaa akut käyttää. Eli se BMS voi olla se kriittinen komponentti turvallisuutta ajatellin. Toki laturinkin kait pitäisi jotakin tajuta. Esim mulla on LiFepo patterita turvapiirin ja ilman turvapiiriä.Itse jättäisin kaikki epämääräiset akkukäyttöiset kiinalaitteet hommaamatta. Samoin kopioakut. Toki on montaa tapaa hankkia jännitystä elämään.
Akkupalot
Tuokalujen akuissa vielä se että niitä käytännössä kolhitaan ja paiskotaan aivan erilailla kuin kännykkää. Ja pyörivät mitä erinäisemmässä liassa jatkuvasti. Silti erittäin vähän tulee näistä tulipaloja. Mutta tulee kuitenkin... miksi näiden akkujen valmistajat eivät joudu korvausvastuuseen...lampopumput.info
On, laatupyöriin joissa yleensä löytyy myös länsimainen moottori kuten (Bosch, Yamaha, Brose, Shimano, tms).Tätä nyt mietin. Toisaalta. BMS tulee kuitenkin Kiinasta ja kennot myös. Ainakin kotiakuissa Lifepo on olleet sitä mitä esitteissä lukee eikä esim JK BMS.tä ole suurempaa valitamista vaikka kiinalaisuus näkyy tietyissä ratkaisuissa. Kysymys oli että onko laatu ehtinyt pyörän akkuihin. Saakohan pyöriin LeFepo akkuja... pyörähän ei tiedä mitä kemiaa akut käyttää. Eli se BMS voi olla se kriittinen komponentti turvallisuutta ajatellin. Toki laturinkin kait pitäisi jotakin tajuta. Esim mulla on LiFepo patterita turvapiirin ja ilman turvapiiriä.
Toistaa, ero tarvikeakun ja aidon välillä on vain 25%.
älä nyt, minun kinukissa on samanlainen kun konepyörässä, ranteellaOn, laatupyöriin joissa yleensä löytyy myös länsimainen moottori kuten (Bosch, Yamaha, Brose, Shimano, tms).
Kiinalaiset peukalokaasu viritykset ovat sitten erikseen.
Näitä voisi ehkä paremminkin kutsua sähkömopoiksi.älä nyt, minun kinukissa on samanlainen kun konepyörässä, ranteella
Moni muu on samanlainen. Esim Specializedin pyörien akut piemenee, jos bms käy virrattomana.Bosch Powerpack BMS taisi olla sellainen, että siitä tulee pysyvästi viraton jos siltä katkaisee virrat edes hetkeksi.
LFP kennojen jännite on eri kuin NMC kennojen. Sama laturi käy.Tätä nyt mietin. Toisaalta. BMS tulee kuitenkin Kiinasta ja kennot myös. Ainakin kotiakuissa Lifepo on olleet sitä mitä esitteissä lukee eikä esim JK BMS.tä ole suurempaa valitamista vaikka kiinalaisuus näkyy tietyissä ratkaisuissa. Kysymys oli että onko laatu ehtinyt pyörän akkuihin. Saakohan pyöriin LeFepo akkuja... pyörähän ei tiedä mitä kemiaa akut käyttää. Eli se BMS voi olla se kriittinen komponentti turvallisuutta ajatellin. Toki laturinkin kait pitäisi jotakin tajuta. Esim mulla on LiFepo patterita turvapiirin ja ilman turvapiiriä.
Toistaa, ero tarvikeakun ja aidon välillä on vain 25%.
Itse yritän ainakin ladatessa pitää akun autotallissa kaukana syttyvistä jutuista kuten bensakanisterista jne.Hieman mietityttää, että onko turvallista pitää autotallissa. Jos posahtaa, niin kämppä palaa.
Kannattaa muistaa antaa välillä ladata sitten myös täyteen, jotta balansointi tapahtuu kuten pitäisi.Kyllä mulla ne halvimmat juutuubistien markkinoimat kiinafillarit ja sähköskootterit akkuineen jää ostamatta, vaikka varmaan siellä asiallistakin kamaa on joukossa. Ja voihan toi boschilainenkin mosahtaa, mutta pidän todennäköisyyttä huomattavasti vähäisempänä. Ja yöksi en itekseen jätä sitäkään lataamaan. Enkä lataa myöskään täyteen, laturi ajastimen perässä johon voi laittaa sopivasti aikaa. Helppo laittaa 1-2 tuntia latausta, niin taas virta riittää, ei tarvi täyteen ladata.
Niin, se on heikoin lenkki. Siksi varmaan lukko pitää sijoittaa toisin. Joku asetopiipari on kanssa hyvä koska tuskin varas lähtee pyörää kantamaan jos hälytin piippaailee samalla.Ehkä se rosvo tajuaa rällököidä tuon kiinnityspisteen poikki ennemmin kuin tuon lukon.
Täällä tuo tulee hoidettua ohjelmoitavalla pistorasialla johon voi laittaa wattimäärän jonka alittuessa ajastimen jälkeen katkee sähkö.Enkä lataa myöskään täyteen, laturi ajastimen perässä johon voi laittaa sopivasti aikaa. Helppo laittaa 1-2 tuntia latausta, niin taas virta riittää, ei tarvi täyteen ladata.
Vähän saman tyyppinen ratkaisu minullakin. Edellisten lisäksi on vielä lämpöanturit akun kyljessä ja laturissa. Lataus katkaistaan jos lämpötila näissä nousee liian korkealle ja puhelimeen tulee ilmoitus tästä. Itse lataan polkupyörän normaalisti 80% tasolle ja noin joka viides lataus täyteen mahdollisen balansoinnin takia. Nyt on 5000km ajettu ja SOH on 98%. Saa nähdä tuleeko jossain kohti jyrkempi romahdus.Täällä tuo tulee hoidettua ohjelmoitavalla pistorasialla johon voi laittaa wattimäärän jonka alittuessa ajastimen jälkeen katkee sähkö.
Asetukset itsellä niin että kun akku täynnä niin katkaistaan virta, ei tarvii vahtia sammuttelua eikä jää päälle makaamaan.
Sama kännyköissä, niissä asetus niin että akut tulee noin 90% täyteen.
Itseasiassa lisäksi ruohonleikkuri samaan tapaan täyteen.
Kaikissa noissa on myös asetuksena max. teho joka ylittyessä myös katkaistaan virta sekä myös max aika jonka voi olla päällä.
Miten tuon toteat?SOH on 98%
Polkupyörän puhelin app näyttää akun SOH:n.Miten tuon toteat?
Meillä toinen pyörä pitää aina vetää 100% jotta riittää reissun, oman vois jättää tosiaan vähän vajaaksi vaikka 80% iin.
Mikä merkki?Polkupyörän puhelin app näyttää akun SOH:n.
GiantMikä merkki?
Siis mitkä sähkötGiant
Yamahan rauta, mutta Giant on itse muokannut softat siten, että Yamahan osat eivät suoraan ole vaihtokelpoisia.Siis mitkä sähköt
Mulla näyttää tuollaista. Nykyisellä motilla jyrätty vajaa 3 tkm, koko pyörällä joku vajaa 8tkm ja olisko tuolla akulla ehkä 5tkm. Vaihdoin akun 500 Wh ->700 Wh muutama vuosi sitten.Nyt on 5000km ajettu ja SOH on 98%. Saa nähdä tuleeko jossain kohti jyrkempi romahdus.
Näin se menee ja sähköpyörällä vielä korostuu. ite ajelin 20tkm ja piti kerran vaihtaa takapakka (10tkm) ja sen jälkeen aloin ketjuja 3-4 kierrättään. Vastaavasti kun nyt kierrättänyt niin 15tkm ei tarvetta vaihtaa pakkaa...3 ketjua kun vaihtelee säännöllisesti, kierrättää jokaista vuorollaan, kestää rattaat ja ketjut kauemmin, taisin ajaa jotain 20 v samoilla, ehkä 20 tkm.
muok.; siis luomupyörällä
Mikä moottorille tuli kun meni noin alhaisilla kilometreillä vaihtoon?Mulla näyttää tuollaista. Nykyisellä motilla jyrätty vajaa 3 tkm, koko pyörällä joku vajaa 8tkm ja olisko tuolla akulla ehkä 5tkm. Vaihdoin akun 500 Wh ->700 Wh muutama vuosi sitten.
Kyllä siitä saa silloin kun ollaan lähellä täyttä. Minulla vajaa latauksen keskeytys on silloin, kun laturin ottoteho on 120W. Tällöin akun varaus on hyvin lähellä 80%Huvikseni selvittelin että saako laturin tehosta akun varaustasoa selville. En tiedä vielä lopputulosta.
Momentintunnistin alkoi tahmaamaan eli ei osannut reagoida oikein polkijan tuottamaan tehoon. Välillä avustusta oli liikaa, välillä liian vähän ja välillä teho aaltoili. Tämä meni valmistajan takuuseen.Mikä moottorille tuli kun meni noin alhaisilla kilometreillä vaihtoon?
Pyöräilijät erottuivat joukosta: heillä oli vähemmän pitkiä sairauspoissaolojaksoja ja vähemmän poissaolopäiviä kuin muilla ryhmillä.
Ja pitäisihän se toki myös paikkaansa, että jos kaikki alkaisi pyöräilemään, niin toki se kunto siitä paranisi. Ja poissaolot vähenisi.Ei yllätä. Vain hyväkuntoiset kun pyöräilee niin näkyyhän se tilastossa. Enkä usko että pyöräily on syynä hyvään kuntoon vaan hyvä kunto on syynä pyöräilyyn.
Varmasti paranee vähemmän, mutta toisaalta sähköpyörällä kulkemiseen on matalampi kynnys jos ylipäätään on sellainen ihminen, joka voisi kuvitella pyöräilevänsä työmatkat. Tytöllä on noin kymmenen kilometrin työmatka suuntaansa ja oli juuri puhetta, että voisi mennä sähköpyörällä muttei tavallisella kun paluumatkalla on yhtenään loivaa ylämäkipätkää.Ja pitäisihän se toki myös paikkaansa, että jos kaikki alkaisi pyöräilemään, niin toki se kunto siitä paranisi. Ja poissaolot vähenisi.
Mutta tutkimuksena ja uutisointina täysin nollatasoista... vai että liikunta parantaa terveyttä... no shit Sherlocks... uutta tietoa
Voisi kuitenkin olla syytä ennemmin tutkia, että paraneeko kunto sähköpyörällä vähemmän kuin perinteiselä munamankelilla? Väittäisin että perinteinen pyörä on parempi ajettua kilometriä kohden.