Sanyo 123ehn sulattelee turhaan?

I

ilmasta lämpöä

Vieras
Onko normaalia että laite sulattelee 45min-tunnin välein eikä sulatus saa aikaiseksi juuri ollenkaan vettä? Tätä tapahtuu n.-3, -4 asteen lämpötiloissa. Nollakeleillä sulatukset toimivat niin, että kenno on todellakin huurteessa ja sulatus aiheellinen. Onko antureissa vikaa vai mikä on ongelma? Soitin asiasta asentajalle ja se käski vaihtamaan kaken patterit. Nyt on uudet patterit (jännite 1,53v) mutta sama ongelma jatkuu.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sanyo 123ehn sulattelee turhaan?

Kokeileppa IVOBUUTTIA, josko se auttaisi tuohon toimintaan. ;)

I

ilmasta lämpöä

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

janti sanoi:
Kokeileppa IVOBUUTTIA, josko se auttaisi tuohon toimintaan. ;)
Pahus, unohtui mainita että olen kokeillut ivobuutin :(

W

wekkuli

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Mulla 93ehn sulattelee myös noin tiuhaan. Olen ollut siinä uskossa, että se on ihan normaalia?

I

ilmasta lämpöä

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

wekkuli sanoi:
Mulla 93ehn sulattelee myös noin tiuhaan. Olen ollut siinä uskossa, että se on ihan normaalia?
Saattapi olla että on normaali ominaisuus. Ikävää vain, että tämä turha sulatus syö ilpin hyötyä jonkin verran.
Mitens on muilla Sanyon tai vastaavien omistajilla? Onko sulatuksissa järkeä?

VesA

In Memoriam

ilmasta lämpöä sanoi:
wekkuli sanoi:
Saattapi olla että on normaali ominaisuus. Ikävää vain, että tämä turha sulatus syö ilpin hyötyä jonkin verran.
Mitens on muilla Sanyon tai vastaavien omistajilla? Onko sulatuksissa järkeä?

Katsoopi tuosta.. 2* Argo35 eli Sanyo 123 ilman N-kirjainta. Sulatusväli riippuu enempi kosteudesta kuin pelkästä lämpötilasta.

http://212.226.174.33/ow/awi35.png

http://212.226.174.33/ow/awi35_ala.png

http://212.226.174.33/ow/awi35_7d.png

I

ilmasta lämpöä

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Onko siellä joku kosteusanturi? Jos on, täytyy sen olla rikki tai muuten vailla järkeä. Jos kenno on puhdas ei pitäis sulattaa.
Luin täältä joskus, että että sulatus laukeaa päälle jos kennon lämpötila on alle tietyn lämpötilan, ja /tai ulkoilman lämpötila alle tietyn lämpötilan tietyn ajan. Käsitin että kennon lämpötilasta riippuvainen sulatus haistelee kennon lämmönvaihtokykyä. Eli jos lämpöä ei saada kylmäaineeseen vaikka sitä ulkoilman lämpötilan perusteella olisi tarjolla alkaa sulatus. Sitten on tämä aikaan perustuva sulatus, jossa ulkoilman lämpötilan ollessa tietyn ajan (120 minuuttia) alle tietyn rajan sulatus alkaa. Korjatkaa jos olen väärässä. Kuitenkin, kumpikaan ehto ei omassa tapauksessa täyty, joten sulatus on siten turha. :-\

VesA

In Memoriam

ilmasta lämpöä sanoi:
Onko siellä joku kosteusanturi? Jos on, täytyy sen olla rikki tai muuten vailla järkeä. Jos kenno on puhdas ei pitäis sulattaa.
Luin täältä joskus, että että sulatus laukeaa päälle jos kennon lämpötila on alle tietyn lämpötilan, ja /tai ulkoilman lämpötila alle tietyn lämpötilan tietyn ajan. Käsitin että kennon lämpötilasta riippuvainen sulatus haistelee kennon lämmönvaihtokykyä. Eli jos lämpöä ei saada kylmäaineeseen vaikka sitä ulkoilman lämpötilan perusteella olisi tarjolla alkaa sulatus. Sitten on tämä aikaan perustuva sulatus, jossa ulkoilman lämpötilan ollessa tietyn ajan (120 minuuttia) alle tietyn rajan sulatus alkaa. Korjatkaa jos olen väärässä. Kuitenkin, kumpikaan ehto ei omassa tapauksessa täyty, joten sulatus on siten turha. :-\

Ei siellä ole kuin lämpöantureita. Tuo tiheys viittaa siihen, että laitteen mielestä kennon lämpötila menee alle '3minuutin rajan' sikälikuin N-mallissa sellainen edes on.

Siihen voisi olla syynä ohjelmointiongelma puhaltimen ohjauslogiikassa: potkuria ei joissain oloissa pyöritetä tarpeeksi, ja kenno pääsee turhan kylmäksi. Tai kylmäainetta lasketaan liikaa.. jokatapauksessa kuulostaa softavialta. Esmes joku säätö vähän myöhästyy..

tet

Hyperaktiivi

Voisihan se olla anturivikakin, esimerkiksi löysä liitos. Mutta jos muillakin on N-mallissa samanlaista käytöstä, niin sitten lienee tyyppiviasta kysymys. Nämä "etelän mallit" eivät tuossa lämpötilassa sulattele kuin huurteista kennoa. Tosin ei se kenno pikkupakkasella aina niin hirmuisen huurussa ole sulatuksen alkaessa, nollakelissä huurtuu paljon pidemmälle. Mahtaisitko saada kuvaa siitä kennosta sulatuksen alkaessa, jotta nähtäisiin onko se ollenkaan samannäköinen kuin omassa pumpussa?

I

ilmasta lämpöä

Vieras

Joo, pistetään kuva kunhan tulee taas sopiva lämpötila. Nyt on meilläpäin plussan puolella. Tuossa kuvaamassani ongelmatilanteessa vehje saa tiristettyä astiaan vettä n. 0.1 dl.

I

ilmasta lämpöä

Vieras

Tässä kuva kennosta. Lämpötila -3.5. kosteus 83. Edellisestä sulatuksesta 30 minuuttia. Seuraava sulatus tapahtui viiden minuutin kuluttua.

VesA

In Memoriam

ilmasta lämpöä sanoi:
Tässä kuva kennosta. Lämpötila -3.5. kosteus 83. Edellisestä sulatuksesta 30 minuuttia. Seuraava sulatus tapahtui viiden minuutin kuluttua.

Melko merkillistä. Eikai kone ole jo tehonsa rajoilla ? Minulla nuo kaksi pumppua sulattelevat aika eri tahtiin, se joka ottaa enemmän tehoa (alakerta) myös sulattelee paljon ahkerammin.

I

ilmasta lämpöä

Vieras

Ottoteho on ollut näillä lämpötiloilla 450w. Kirjoitit aiemmin että kenno pääsee ehkä liian kylmäksi. Alan uskoa tähän teoriaan. Saisiko asian jollain kikkailulla kuntoon?

VesA

In Memoriam

ilmasta lämpöä sanoi:
Ottoteho on ollut näillä lämpötiloilla 450w. Kirjoitit aiemmin että kenno pääsee ehkä liian kylmäksi. Alan uskoa tähän teoriaan. Saisiko asian jollain kikkailulla kuntoon?

Menee hankalaksi.. jos N-mallissa on 'kolmen minuutin raja' niin reagointiaikaa ei paljon jää, eikä mikään melko umpimähkäinen pyynnilläkikkailu (kuten 2h rajan kanssa tehdään) enää toimi.

Kuinkahan paljon tätä tapahtuu muilla 123*N -käyttäjillä.

93*N -mallien omistajat ovat myös olleet hiukan ihmeissään, mutta melko päinvastaisesta syystä eli jäätymisen takia.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Mikäli laitteessa on kylmäaineet OK ja lämpöä tulee pakkasillakin OK, niin epäilisin tuota Pipe Temp anturia. Oletko tehnyt Hemmo-testiä?
Esim. viallinen anturi, tai anturi on väärässä putkessa kiinni (kennon menoputkessa).

Koska laite on uusi, niin kutsuisin asentajan paikalle tutkimaan laitteen. Laitehan ei ole koskaan pakkasella toiminut oikein ilmasta lämpöä kirjoittelujen perusteella. Vai onko ollut välillä 120 min jaksoja ettei sulata? => Että sulatus olisi tullut vasta L2 ehdon mukaan.
Onko tuo ulkoyksikön kenno ollut koskaan kunnolla huurteessa ennen sulatusta?

Olethan ilmasta lämpöä lukenut jo tämän http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2989.0 ja tämän http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3053.0

I

ilmasta lämpöä

Vieras

Kokeilin tuota pyynnillä kikkailua tiheiden sulatusten aikaan. Edellisestä sulatuksen loppumisesta oli kulunut aikaa 20min. Laitoin pyynnin 4 ast.
alle normaalin asetuksen viideksi minuutiksi. Tällöin sulatusväliksi tuli n.tunti ja patteri olikin jo selvästi huurteinen. Vaikuttaisi toisiaan että laite saa joltain anturilta väärää informaatiota. Jos olisi softavika, luulisi että ongelma olisi kaikissa saman sarjan tuotteissa. Käykääpä Sanyolaiset katsomassa kennon huurretilanne sulatuksen alkaessa tuossa -3 asteen lämpötilassa ja kuivan ilman olosuhteissa.Myöhään illalla oli pakkasta hetken aikaa -6 astetta ja laite ei silloin sulatellut. Mistähän tämä kertoo?

Olen mitannut infrapunamittarilla (bilteman halvempi malli) ulospuhalluslämpötilan n+6 asteen u.i.lämpötilassa ja sain ulospuh.lämpötilaksi 72 astetta. En tiedä pitääkö lukema paikkansa, mutta ilma tuntui käteen jo hieman polttavalta. Eli fyysinen kunto laitteella on hyvä, henkinen puoli on hieman järkkynyt.

W

wekkuli

Vieras

wekkuli sanoi:
Tarkemman seuraamisen jälkeen todettua: Tiuhat sulatukset näyttäisivät kuuluvan asiaan lähellä nollakeliä. Kovemmilla pakkasilla sulatuksia tulee harvemmin. Satuin tuossa äsken paikalle ulkona kun sulatus alkoi: Kenno oli aivan yhtenäisessä huurussa, tuskin meni paljon ilmaa enää läpi.

Ei se siis näytä kyllä turhaan sulattelevan kauheasti näiden havaintojen perusteella. Ulkoilma on vaan niin hemmetin kostea.

kakluuni

Aktiivinen jäsen

wekkuli sanoi:
wekkuli sanoi:
Tarkemman seuraamisen jälkeen todettua: Tiuhat sulatukset näyttäisivät kuuluvan asiaan lähellä nollakeliä. Kovemmilla pakkasilla sulatuksia tulee harvemmin. Satuin tuossa äsken paikalle ulkona kun sulatus alkoi: Kenno oli aivan yhtenäisessä huurussa, tuskin meni paljon ilmaa enää läpi.

Ei se siis näytä kyllä turhaan sulattelevan kauheasti näiden havaintojen perusteella. Ulkoilma on vaan niin hemmetin kostea.

Jep mun kaksi pumppua tuotti vajaassa vuorokaudessa 30l vettä, joten se on aika paljon huurua.. :D

VesA

In Memoriam

hase sanoi:
132EHN sulattelee itseään melko tarkaan 40 min välein -3 ... -5 °C pakkasilla. Kenno on kuitenkin täysin huurteeton. Softabugi.... ???

Kokeilin lämpötilan alennusta, jolloin pumppu pysähtyi. Lämpötilapyynti takaisin ja yksi sulatus jäi välistä pois. En saanut "lamppuhuijauksellakaan" http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,1936.msg22515.html#msg22515 tehon tiputusta toimimaan.

Eikai se vaan ole katkokäynnillä..

I

ilmasta lämpöä

Vieras

Lisätietona tähän turhaan sulatukseen, että tällaisessa tapauksessa kun kenno on puhdas ei sulatus kestä kovin kauaa (lämmöntuoton lopettamisesta lämmöntuoton aloitukseen n. 5 minuuttia). Tämä kertonee siitä että pipe-temp anturi on kunnossa, kun se huomaa kennon lämmön nousun. Onko kellään tietoa pipe-temp anturin sijoituspaikasta? Voisiko olla että anturi toimii oikein lämpöisellä säällä koska se saa hieman lämpöä myös ulkopuolelta?

VesA

In Memoriam

ilmasta lämpöä sanoi:
Lisätietona tähän turhaan sulatukseen, että tällaisessa tapauksessa kun kenno on puhdas ei sulatus kestä kovin kauaa (lämmöntuoton lopettamisesta lämmöntuoton aloitukseen n. 5 minuuttia). Tämä kertonee siitä että pipe-temp anturi on kunnossa, kun se huomaa kennon lämmön nousun. Onko kellään tietoa pipe-temp anturin sijoituspaikasta? Voisiko olla että anturi toimii oikein lämpöisellä säällä koska se saa hieman lämpöä myös ulkopuolelta?

Anturi on kompurapäädyssä, putkessa kennon kyljessä. Voi näkyä jos osaa tirkistellä. Täällä on jossain siitä kuvakin.

40min väli tarkoittaa kuitenkin todella rajua virhettä jossakin. Ensin kun pitäisi tulla 2h turhia sulatuksia.

tet

Hyperaktiivi

Niin, tuon N-mallin sulatusohjelmasta ei juuri ole tietoa foorumilla, miten paljon se poikkeaa etelän mallien ohjelmasta. Omassa etelänmallissani myöskin tuo noin 40 min on ylivoimaisesti "suosituin" sulatusväli, mutta kyllä se yleensä ainakin jonkin verran huurussa sulatuksen alkaessa on silloin kun tuolla sulatusvälillä mennään.

kahe

Aktiivinen jäsen

Vertauksena oma 124 sulatteli kuivilla pikku pakkasillakin noin 40min-1h välein, tarkasti en seurannut, mutta sulatus kesti korkeintaan 2 minuuttia ja lämmintähän tämä alkaa puhkuun heti tuon jälkeen.

Back
Ylös Bottom