Sanyo / Ahlsell reklamaatiot

T

Tyrkkölän Mies

Vieras
Vs: Sanyo / Ahlsell reklamaatiot

Omatoimi-Oskari sanoi:
Hiljainen on meidänkin pumppu (4.5 kW). Kolmatta päivää tankin lämpötila 42 seutuvilla, ylä sekä ala, mutta kompura ei vain halua käydä kuin kerran päivässä. Ei ole edes huurteessa. Taitaa Sanyo olla satunnaislämpögeneraattori!

Jep; kuulo mennyt talvipakkasilla, perhe ja naapurit muuttaneet ulvontaa pakoon ;D

Roger

Jäsen

Saisko tuohon sanyon vaihdettua ctc-ulkoyksikön?
Harmittaa, kun olin syksyllä ostamassa ctc-ecoelliä ja 107 ulkoyksikköä. Sanyo oli 500€ halvempi ja ei tarvinut kylmäasentajaa, niin vei voiton. Kiinnostais tietää mitä tuollaiset ctc pumput kuluttaa todellisuudessa sähköä?

O

Omatoimi-Oskari

Vieras

Sanyo 4,5 kW:n ongelma on buginen softa. Ulkoyksikkö pystyy kyllä tuottamaan ainakin 65 asteista vettä ja parhaillaan dT:kin on ollut 27 astetta (24 -> 51). Oman kokemukseni mukaan näyttää siltä, että ylätankin pyynnöistä ja suojattujen arvojen maksimeista huolimatta kompura lakkaa tuottamasta lämpöä, kun alalämpötila kohoaa 50 asteeseen. Sen jälkeen kompura onkin hiljaa, kunnes alalämpö laskee 35:een (asetukseni alalt 40, ylält 65). Ihan sama mikä yläkerran lämpötila on. Ilman vastuksia suihkuvettä saa nollakeleillä sankollisen ja senkin vain kerran päivässä.

Eli tuohon tautiin ei toinen ulkoyksikkökään auta. :(

P

peruspumppu

Vieras

Omatoimi-Oskari sanoi:
Sanyo 4,5 kW:n ongelma on buginen softa. Ulkoyksikkö pystyy kyllä tuottamaan ainakin 65 asteista vettä ja parhaillaan dT:kin on ollut 27 astetta (24 -> 51). Oman kokemukseni mukaan näyttää siltä, että ylätankin pyynnöistä ja suojattujen arvojen maksimeista huolimatta kompura lakkaa tuottamasta lämpöä, kun alalämpötila kohoaa 50 asteeseen. Sen jälkeen kompura onkin hiljaa, kunnes alalämpö laskee 35:een (asetukseni alalt 40, ylält 65). Ihan sama mikä yläkerran lämpötila on. Ilman vastuksia suihkuvettä saa nollakeleillä sankollisen ja senkin vain kerran päivässä.

kyllä kyllä mutta se softa on tarkoituksella tehty että se toimii ees jotenkuten. ei ne insinöörit kai hatusta niitä ohjaus softia vedä

P

Pasi A S

Vieras

Melkein jo ostin Sanyon VILp:n.Olen katselemassa toimivaa VILP laitetta, mutta yhä enemmän houkuttaa siro puukattila+vesivaraaja joka kytketään öljylämmityksen rinnalle.Tilaa on, ois vaikka pelletille.Oli lähellä tuo Sanyo, mutta myynti takkusi kun teknisiä tietoja laitteistosta uteli ja summitaista osasin Sanyon tekniiikasta epäillä, en saanut mitään vastauksia enkä vasta argumentointia myyntihepulta väitteisiini.Taisi olla merkonomi myyjä jolla ei olllut edes teknistä kurssia ko. laitteesta. Aloin epäillä Sanyota. Ilmeisesti ongelmia on...

C

CO22

Vieras

Roger sanoi:
Saisko tuohon sanyon vaihdettua ctc-ulkoyksikön?
Harmittaa, kun olin syksyllä ostamassa ctc-ecoelliä ja 107 ulkoyksikköä. Sanyo oli 500€ halvempi ja ei tarvinut kylmäasentajaa, niin vei voiton.

Sanyon sisäyksikkö ei ole suoraan yhteensopiva CTC:n ulkoyksiköiden kanssa. CTC:llä on kuitenkin huomattu Sanyo-ongelman laajuus ja CTC:ltä on tulossa muutossarja, jolla Sanyon sisäyksikkö muutetaan CTC:n EcoElliksi ja siihen saa kytkettyä CTC EcoAir IVLP:n tai CTC EcoPart maalämpöpumpun. Muutossarja kattaa Sanyon sisäyksikön koko elektroniikan (pelkkä piirilevyn vaihto ei riitä) ja on saatavilla sekä uuteen että vanhaan varaajaan. Saan hinnan lähiviikkoina, ottakaa yv:llä yhteyttä jos tämä ratkaisu kiinnostaa.

CTC EcoPartin saisi kytkettyä Sanyon sisäyksikköön ulkoyksikön tilalle ilman muutossarjaakin, mutta lämmönjaon logiikka olisi Sanyon sisäyksikön armoilla. Vesi kiertäisi CTC EcoPartin kautta, joka mittaa lämpötilaa ja johon saisi säädettyä min-maxin. Esim. niin että maalämpö lämmittää kunnes tankin lämpötila on 55C, jolloin sammuu. Lähtee päälle kun tankin lämpötila laskenut 48C:hen (mittaa lämpötilan Ecopartin kautta menevästä vedestä). Sanyon logiikka säätelisi sekoitusventtiiliä ja katselisi että oikeanlämpöistä vettä menee lämmityspiirille.

J

janilaakso

Vieras

Omatoimi-Oskari sanoi:

Itselläni täyttyy kylpyamme ja neljä henkeä käy suihkussa ilman vastuksia. Suihkussa ei kylläkään olla kuin sen aikaa että saa itsensä normaalisti pestyä, ts. sinne ei jäädä "lotraamaan". 4.5kW laite. Toki tässä mennään jo äärilaidalla, eli jos ammeen täyttää täysvauhdilla todella kuumalla tai suihkussa viipyy pidempään, käydään hetken aikaa vastuksilla (mielestäni aika ei kuitenkaan ole merkittävän pituinen). Ts. olen ollut tyytyväinen lämpimän käyttöveden tuottoon, mutta COP:iin en ole edelleenkään tyytyväinen alle 5C lämpötiloissa.

Espeliini

Aktiivinen jäsen

Mulla menee 95% aina vastukset päälle kun 1 henkilö käy suihkussa (itse tykkään ~10 min siellä lotrata).

Tosin, vastukset ei kauaa huuda hoosiannaansa... toki, minulla tuo vastusraja on aika korkea (53 tällä hetkellä) kun olen kokeillut alempiakin, mutta ne ei riitä takaamaan lämpimän veden tuottoa.

J

Japp78

Vieras

laitoin kaks viikkoa sitten ylävastuksen nollille ja hyvin on riittänyt lämminvesi. kolme suihkuttelee ja poika räpii ammeessa. alle 50 en ole nähnyt olevan ylälämmön kun olen käyny tiiraan,yleensä 50-58. kelit ollut nollan kieppeillä ja muutaman asteen pakkasta. min A 35 min B 40 tankmax 60

Espeliini

Aktiivinen jäsen

Japp78 sanoi:
laitoin kaks viikkoa sitten ylävastuksen nollille ja hyvin on riittänyt lämminvesi. kolme suihkuttelee ja poika räpii ammeessa. alle 50 en ole nähnyt olevan ylälämmön kun olen käyny tiiraan,yleensä 50-58. kelit ollut nollan kieppeillä ja muutaman asteen pakkasta. min A 35 min B 40 tankmax 60

sun pitää korjata tuota sun sigua :D
hyvin tuntuu jappilla pelittävän!

Paljonko sulla on Japp tuo Start-stop ero muuten? onko vakio 5?
Oliko sinulla se 4,5 kW sisäyksikkö vai 9 kW sisäyksikkö? (TH45GDN vai TH90GDN, näkyy sieltä varaajan päältä)

Mikä oli latauspumpun merkki ja asento (Wilo vai Grundfoss ja I, II vai III)?
Entäs mikä sisäyksikön ohjelmistoversio?

Mulla mitattiin Sanyosta tehot ja maksimit oli 6 kW pinnassa... tämä saatiin aikaan laittamalla tank max 70, min b 60 ja s/t ero tais olla 7... sinne se nosteli veden yli 60 etc... COP ~2.5 luokkaa.

Osatehoja sitten mitattiin ns. normaalissa tilassa (eli esim. pyynti 51, varaajassa 47 astetta).
COP oli tuolloin ~1-1.3... kone otti ~2.5 kW ja tuotto oli siis samaa luokkaa.. eli sitten mentiinkin metsään ja pahasti.

J

Japp78

Vieras

Espeliini sanoi:
Japp78 sanoi:

sun pitää korjata tuota sun sigua :D
hyvin tuntuu jappilla pelittävän!

Paljonko sulla on Japp tuo Start-stop ero muuten? onko vakio 5?
Oliko sinulla se 4,5 kW sisäyksikkö vai 9 kW sisäyksikkö? (TH45GDN vai TH90GDN, näkyy sieltä varaajan päältä)

Mikä oli latauspumpun merkki ja asento (Wilo vai Grundfoss ja I, II vai III)?
Entäs mikä sisäyksikön ohjelmistoversio?

Mulla mitattiin Sanyosta tehot ja maksimit oli 6 kW pinnassa... tämä saatiin aikaan laittamalla tank max 70, min b 60 ja s/t ero tais olla 7... sinne se nosteli veden yli 60 etc... COP ~2.5 luokkaa.

Osatehoja sitten mitattiin ns. normaalissa tilassa (eli esim. pyynti 51, varaajassa 47 astetta).
COP oli tuolloin ~1-1.3... kone otti ~2.5 kW ja tuotto oli siis samaa luokkaa.. eli sitten mentiinkin metsään ja pahasti.
start-stop ero 5. TH45GDN. grundfoss 1. asennolla. program ID 1011111 prog.päiv. 08-04-15. joo hyvin pelittää lauhoilla keleillä, tosiasia vain on et mulla pitäs olla toi isompi malli. mut mitä enään itkemään ku on jo paskat housuissa :)

Benzona

Aktiivinen jäsen

Jappi: Muistelen kuitenkin että meillä oli aika samat kulutukset kovemmilla pakkasillakin. Saman kokoluokan jne. talo.
Ei siis ehkä merkittävää eroa tulis sulla tolla 9 kW koneellakaan...
Pitääpä kokeilla nollailla ylävastuksia. Pitäs syksyllä varmaan vetää alavastus irti jos ei kummempia apuja ole ilmennyt. Epäilen että ei.

ankl

Jäsen

Espeliini sanoi:

Satutko muistamaan mitä luokkaa ulkoyksikölle menevän veden lämpötila oli kun min b 60? Kuvittelisin että reilusti yli 40 astetta. Eikös jossain spekuloitu että COP olisi parempi jos ulkoyksikölle saadaan menemään alle 40C vettä? Itse olen huomannut että jos tank min laittaa lähellekkään 50 astetta niin ulkoyksikölle menee reilusti yli 40 asteista syklin lopussa.

Oliko tuo COP 2.5 hetkellinen arvo vai muutaman sulatuksen yli mitattu keskiarvo? Oliko ulkona kaunis kuiva kevätpäivä ja tyypillinen 90%RH tuhnukeli? Pitääköhän tässä itsekin kokeilla vääntää tankki 60 asteiseksi ja seurata kulutusta muutama päivä...

Espeliini

Aktiivinen jäsen

Joo varmaan oli jotain luokkaa 49 astetta tms... reilusti yli 40 kuitenkin.

Ja tietenkin hetkellinen COP :p
Keli oli ~+2 astetta... kosteudesta ei tietoa, mutta arvelisin että oli ehkä tavallista kuivempaa kun ei kenno kyllä huurtunut (ainakaan tuon n. tunnin mittausten aikana) silminnähden.

Minul tuo systeemi näyttäis nyt toimivan jos sieltä haluaa voimaa niin jotenkuten, mutta tavallisessa ajossa se hyytyy ihan suohon... en oikeen usko että noilla softilla tuota saa toimimaan hyvin. Tarvis ajella on/off tyyppisesti tuota niin sitten se pelais paljon paremmin.

Benzona

Aktiivinen jäsen

Tässä vielä linkki tännekin. Loistavaa propagandan tynkää Ahlsellilta.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2009/04/21122

O

Omatoimi-Oskari

Vieras

Joo, tuossahan Ahlsell Oy:n toimialajohtaja Panu Lammi "myöntää", että "Eikä sähkövastuksia ole taatusti laskettu laitteen tehosta kertovaan COP-arvoon". :-\

T

Tyrkkölän Mies

Vieras

Lämmin lainaus kauppalehden sivuilta:"
Tärkeintä Lammin mielestä on pitää pää kylmänä. Kaiken maailman hurahtaneisiin nettikeskusteluihin ei kannata tunkea mukaan. Niitä nimittäin riittää. Eivätkä verkon neuvot ole aina pätevimmästä päästä. "

ja
"
Markkinoilta löytyy Lammin mukaan paljon Suomeen soveltumattomia ilmalämpöpumppuja. Näitä hän kutsuu ”Malli Portugaliksi”. Yksi niiden pääasiallinen ongelma on se, etteivät pumppujen sulatustekniikka sovi Pohjolan olosuhteisiin.

- Viime talvi oli pumpuille vaativa. Oli kosteaa ja lämpötila lähellä nollaa. Se asettaa sulatukselle suuret vaatimukset.

Huonoimmissa malleissa sulatus on Lammin mukaan toteutettu lämpövastuksilla, jotka tietysti nostavat sähkön kulutusta.

- Eikä sähkövastuksia ole taatusti laskettu laitteen tehosta kertovaan COP-arvoon.

"
;D ;D ;D ;D

L

Leima

Vieras

Olisi hienoa jos Ahlsell Oy:n toimialajohtaja Panu Lammi kantaisi vastuun lupauksesta jossa väitetään sanyo co2 laitteiden olevan yhtä tehokkaita kuin maalämpö, enkä tarkoita sitä että tämä sanyon teho otetaan vastuksilla vaan sitä että cop olisi samalla tasolla kuin maalämmöllä!

Myös siittä väitteestä että Sanyo co2 laitteet olisi tarkoitettu pohjolan oliohin voisi kantaa vastuun, pohjolan olothan on juuri sitä mitä viimetalvikin oli, itse asiassa oli suomessa aivan minkälainen ilma tahansa se on pohjolan ilmaa jossa pohjolan ilmastoon suunnitellun laitteen tulee toimia!!!!

Espeliini

Aktiivinen jäsen

Leima sanoi:
Olisi hienoa jos Ahlsell Oy:n toimialajohtaja Panu Lammi kantaisi vastuun lupauksesta jossa väitetään sanyo co2 laitteiden olevan yhtä tehokkaita kuin maalämpö, enkä tarkoita sitä että tämä sanyon teho otetaan vastuksilla vaan sitä että cop olisi samalla tasolla kuin maalämmöllä!

Sille tasolle on hankala päästä... Ehkä jos sulatukset jättää huomiottaa niin uudessa lattialämmitys talossa voi päästä liki. (Mutta ei taida Sanyolla ? ;) )

W

wattis

Vieras

Ei pääse kyllä maalämmön tasolle vaika miten kikkailis, vaikka tekisi 1-vaiheisella kompuralla CO2-prosessin niin ei yllä COP maalämmön tasolle.
Noinhan Ahlselliltä jo kommentointiinkin että karkas mopo lapasesta tuon esitteen tekijältä. Milloin lienee korjaus tuohon "vahinkoon" tulossa.

Pitkään tuntuu venyvän korjaukset, vaan parempi myöhään kuin ei milloinkaan -- tässä tapauksessa myyjän kannalta ajateltuna.

Espejot

Hyperaktiivi

wattis sanoi:
Noinhan Ahlselliltä jo kommentointiinkin että karkas mopo lapasesta tuon esitteen tekijältä.

Esitteen teetäjältä. Eli kaiketi Asshelista. Vai onko jokaisella myyjällä oma esite - vaikea uskoa.

M

Mittamies

Vieras

Vaikka olenkin Ahlsellin huoltomies tiedän, että co2 Sanyo pystyy tuottamaan noin puolet lämmitysenergiasta, koska itselläni on laitteet käytössän keski suomessa ja seuraan niiden tomintaa jatkuvasti. Osalla käyttäjistä, jotka reklamoivat on löytynyt alitehoisia ulkoyksiköitä, joiden syitä tutkitaan parhaillaan Ruotsissa ja Japanissa. Laitteiden ohjelmien kohdalta voin henkilökohtaiseti todeta ,että tarvittavia muutoksia Pohjolan Oloihin, eli ainakin keski suomeen on tulossa. Suomen etelämmässä kolkassa tuolla kehätie 3:n sisällä ei liene tarvetta muutoksiin ole ollut, liekkö syynä hiilidioksiidipäästöt sittemmin. T:Mika.K. Henkilökohtaiseti ottaen kantaa: Panu Lammin kannanotto oli mielestäni vähintään asiallinen.

P

peruspumppu

Vieras

Mittamies sanoi:
Vaikka olenkin Ahlsellin huoltomies tiedän, että co2 Sanyo pystyy tuottamaan noin puolet lämmitysenergiasta, koska itselläni on laitteet käytössän keski suomessa ja seuraan niiden tomintaa jatkuvasti. Osalla käyttäjistä, jotka reklamoivat on löytynyt alitehoisia ulkoyksiköitä, joiden syitä tutkitaan parhaillaan Ruotsissa ja Japanissa. Laitteiden ohjelmien kohdalta voin henkilökohtaiseti todeta ,että tarvittavia muutoksia Pohjolan Oloihin, eli ainakin keski suomeen on tulossa. Suomen etelämmässä kolkassa tuolla kehätie 3:n sisällä ei liene tarvetta muutoksiin ole ollut, liekkö syynä hiilidioksiidipäästöt sittemmin. T:Mika.K. Henkilökohtaiseti ottaen kantaa: Panu Lammin kannanotto oli mielestäni vähintään asiallinen.
vai että sillälailla ootko itte Panu

C

CO22

Vieras

Mittamies sanoi:
Laitteiden ohjelmien kohdalta voin henkilökohtaiseti todeta ,että tarvittavia muutoksia Pohjolan Oloihin, eli ainakin keski suomeen on tulossa. Suomen etelämmässä kolkassa tuolla kehätie 3:n sisällä ei liene tarvetta muutoksiin ole ollut, liekkö syynä hiilidioksiidipäästöt sittemmin.

Onko tämä joku huono vitsi? Laitteen toimimattomuus johtuu ainakin osaksi Suomen ja Pohjolan suuremmasta ilman suhteellisesta kosteudesta kuin mitä on Japanin pohjoisosissa. Etelärannikolla on talvisin yhtä kosteaa tai kosteampaa kuin keski-Suomessa eli päivitysten rajoittaminen kehä 3:n ulkopuolelle lienee siis vitsi, niinkö? (On huumorintaju laitteen kanssa koetuksilla niin pitää varmistella).

M

marko

Vieras

Mittamies sanoi:

Lammin kannanotto ehkä asiallinen, puhui vain toisten pumppujen ongelmista. kyseiset ongelmat kuitenkin hyvin pitkälle omassa laitteessa.

M

Mittamies

Vieras

Tervehdys, laitteita kierretään ja huolletaan nonstoppina asiakkaiden luona. Koko suomi on tietysti mukana, ja ymmärrän mikäli huumorintaju on kortilla mikäli ongelmia on. Kuulumisiin. Tämän päivän saldoa: 3,4 cop 9kw co2 uusi varaaja, Ulkolämpötila +11 astetta, ulkona sadetta eli kosteaa.

T:Mika

V

V70-TDI

Vieras

Tosta voitte vertailla ottotehoja versus ulkolämpötila.
Ei ihme että mulla on Sanyon pienimmät kulutukset Suomessa kun ei toi ota kuormaa.
2.2 Kw -15 pakkasessa on huiput. Muilla vedetään 3Kw ottotehoilla jo pikkupakkasella ja mulla ottaa 1.8 Kw -2 kelissä.
Eli invertterin alarajalla mennään kaikenaikaa.

A-P.K

Vakionaama

V70-TDI sanoi:
Ei ihme että mulla on Sanyon pienimmät kulutukset Suomessa kun ei toi ota kuormaa.
2.2 Kw -15 pakkasessa on huiput. Muilla vedetään 3Kw ottotehoilla jo pikkupakkasella ja mulla ottaa 1.8 Kw -2 kelissä.

Oletko seurannut, että minkä lämpöistä vettä kone saa sisään ja mitä se tuottaa ulos. Eli minkälainen on lämpötilajakauma varaajassa?

V

V70-TDI

Vieras

A-P.K sanoi:
V70-TDI sanoi:

Oletko seurannut, että minkä lämpöistä vettä kone saa sisään ja mitä se tuottaa ulos. Eli minkälainen on lämpötilajakauma varaajassa?
Pääosin kuumaa vettä kun on vanha patterilämmitteinen talo. Voisi sanoa että aina kun ollaan ulkolämpötilassa alle +5 saa kone yli 40 asteita vettä. Paitsi jos kuumaa käyttövettä lotrataan paljon. Saunapäivänä saattaa alaosan lämpötila laskea 20 asteeseen. Sieltä sitä sitten nostellaan pitkään ennenkuin saavutetaan taas se 50 astetta.

A-P.K

Vakionaama

Tässäpä se ihmeellisyys piileekin - menee pienellä sähköllä, vaikka vesi on kuumaa koneelle päin. Mm seuraavassa aiheessa on puitu tätä läpi ja ihmetelty - jopa Zadahin laskuri osoittaa aivan muuta. Kylmällä vedellä pitäisi saada parempaa coppia

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=6311.0

Jotain emme siis ymmärrä tai sitten uudessa varaajassa ylätila on vain niin suljettu, jolloin se jäähtyy ja lämpiää vain ylävastuksen avulla ;D Sen olen huomannut, että kun shuntti aukenee, niin ylätilan lämpötila alkaa laskea välittömästi lähemmäksi varaajan keskitilan lämpötilaa - onko nyt niin, että virtaukset eivät toimi uudessa varaajassa niin kuin on kuviteltu, vaan vetää kylmää alhaalta ylös ja taas kuumaa lämmityspiiriin?

W

wattis

Vieras

A-P.K sanoi:
Jotain emme siis ymmärrä tai sitten uudessa varaajassa ylätila on vain niin suljettu, jolloin se jäähtyy ja lämpiää vain ylävastuksen avulla ;D Sen olen huomannut, että kun shuntti aukenee, niin ylätilan lämpötila alkaa laskea välittömästi lähemmäksi varaajan keskitilan lämpötilaa - onko nyt niin, että virtaukset eivät toimi uudessa varaajassa niin kuin on kuviteltu, vaan vetää kylmää alhaalta ylös ja taas kuumaa lämmityspiiriin?

4-tieshunttihan ottaa varaajan ylätilasta lämmintä vettä lattiakiertoon. Jos siellä on kuumaa vettä niin sitten tosiaan kuuma vesi otetaan lattiakiertoon ja alhaalta virtaa kylmää korvausvettä. Jos jostainsyystä ylätila ei olekaan kuuma niin tuo toimisi oikein ;)

Käyttövesikierukkakin on sijoitettu kuvan mukaan suurimmaksi osaksi tankin puoliväliin..

Ohessa vielä linkki tuohon varaajan rakenteeseen: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=4769.0

V

V70-TDI

Vieras

Toinen minua ihmetyttävä sekka on että laitteelle luvataan 4.5Kw:n jatkuva teho.
Tämähän tarkoittaa sitä että pöpöntapposiklissä latauspumpun nopeudella 19% delta T:n täytyy olla yli 24 astetta. Tämähän ei läheskään aina toteudu.

A-P.K

Vakionaama

wattis sanoi:
A-P.K sanoi:

4-tieshunttihan ottaa varaajan ylätilasta lämmintä vettä lattiakiertoon. Jos siellä on kuumaa vettä niin sitten tosiaan kuuma vesi otetaan lattiakiertoon ja alhaalta virtaa kylmää korvausvettä. Jos jostainsyystä ylätila ei olekaan kuuma niin tuo toimisi oikein ;)

Käyttövesikierukkakin on sijoitettu kuvan mukaan suurimmaksi osaksi tankin puoliväliin..

Ohessa vielä linkki tuohon varaajan rakenteeseen: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=4769.0

Mutta eihän se shuntti normaalisti ole auki ylätilasta, vaan vesi otetaan alatilan puolelta. Kuiteskin - jotenkin toi shunttiin menevä virtaus sotkee varaajan ylätilaa kanssa

Espeliini

Aktiivinen jäsen

V70-TDI sanoi:
Toinen minua ihmetyttävä sekka on että laitteelle luvataan 4.5Kw:n jatkuva teho.
Tämähän tarkoittaa sitä että pöpöntapposiklissä latauspumpun nopeudella 19% delta T:n täytyy olla yli 24 astetta. Tämähän ei läheskään aina toteudu.

sen pitäisi työntää yli 6 kW maksimitehoilla... ja mitattiinkin ~6.1 kW huiput.

Kuulemma jos laittaa tank MAX ja min A ja B samoiksi, niin toimii on/off tyyppisesti... auttaskohan se siihen tehoon?

A-P.K

Vakionaama

Kyllä sieltä poweria löytyy - Joku kun vielä osais sanoa, mitä nuo Tank A ja B meinaavat? Myös Tank max ilmeisesti vaikuttaa koneen käskytykseen...

oswald

Aktiivinen jäsen

A-P.K sanoi:
Kyllä sieltä poweria löytyy - Joku kun vielä osais sanoa, mitä nuo Tank A ja B meinaavat? Myös Tank max ilmeisesti vaikuttaa koneen käskytykseen...

TANKMAX = maksimi lämpötila johon pumppu ajaa varaajaa joka neljännellä kerralla ns. pöpösyklin takia
MINA = kesäasetus pumpulle
MINB = talviasetus pumpulle
rajaarvo lt = kesän ja talven rajalämpötila esim. -3

A-P.K

Vakionaama

Luulin, että noihin arvoihin liittyy suurempaakin tiedettä, mutta eipä niillä taida olla vaikutusta koneen pyyntiin tai käskytykseen. Vain eri raja, jossa mylly potkastaan tulille. Osaako joku kertoa, miten tank max arvoa käytetään koneen ohjauksessa? Kun kone ajaa lyhyttä nostoa talvella, ajetaanko sitä tank max pyynnillä vai sillä Tank b + dT pyynnillä tai lämmityslähtö + dT pyynnillä. Meinaan, että millä päätetään kuinka kuumaa vettä tankkiin ajetaan?

Sen olen huomannut, että jos tank max arvon nostaa > 65 °C, sillä on vaikutusta koneen ohjauksessa, mutta alle sen se ajelee vähän miten sattuu. Tuolla rajalla, kone säätää virtausta, jotta saa kuumaa aikaiseksi ja nostaa jopa kierroksia, jos kuumaa ei irtoa. Laskemalla toi arvo esim 55 tai 50°C, voi olla, että koneelta tuleva on 5-10 °C alle tuon lämpötilan ja se ei säädä virtausta tai invertteriä.

Sen olen kanssa huomannut, että kun tulee lämpimämmät ilmat > 10 °C, niin koneen hertzit tippuvat reilusti < 60 HZ ja latausvirtausta muuttamalla sitten yritetään saada aikaiseksi se 20°C dT. Monesti tämä jää vajaaksi. Lieneekö tarkoitus, ettei kuumakaasun lämpötila nouse liian korkealle ja siten suojata kompuraa vai tiputetaanko pumppu tietoisesti osatehoille ??? Kyllä tässä on tehonsäätöä näköjään, mutta sitä tehdään vasta, kun ilman lämpötila > 10 °C. Tämän takia mittauksissa ei saada täysiä irti, jos ulkoilman lämpötila on korkea tai koneelle palaava vesi on > 45-50 °C.

Hieman kaipaisin enemmän koneen ja sisäyksikön väliseltä ohjaukselta. Nyt ulkoyksikkö elää omaa elämäänsä huomioimatta oikeastaan mitenkään lämmöntarvetta ja sisätankin tilaa. Kylmällä pusketaan täysillä, vaikka ei tarvetta ja kesällä sitten vedetään lonkkaa, vaikka pitäs painaa täysillä, kun on kV-veden tarvetta.

Espeliini

Aktiivinen jäsen

A-P.K sanoi:
Luulin, että noihin arvoihin liittyy suurempaakin tiedettä, mutta eipä niillä taida olla vaikutusta koneen pyyntiin tai käskytykseen. Vain eri raja, jossa mylly potkastaan tulille. Osaako joku kertoa, miten tank max arvoa käytetään koneen ohjauksessa? Kun kone ajaa lyhyttä nostoa talvella, ajetaanko sitä tank max pyynnillä vai sillä Tank b + dT pyynnillä tai lämmityslähtö + dT pyynnillä. Meinaan, että millä päätetään kuinka kuumaa vettä tankkiin ajetaan?

Sen olen huomannut, että jos tank max arvon nostaa > 65 °C, sillä on vaikutusta koneen ohjauksessa, mutta alle sen se ajelee vähän miten sattuu. Tuolla rajalla, kone säätää virtausta, jotta saa kuumaa aikaiseksi ja nostaa jopa kierroksia, jos kuumaa ei irtoa. Laskemalla toi arvo esim 55 tai 50°C, voi olla, että koneelta tuleva on 5-10 °C alle tuon lämpötilan ja se ei säädä virtausta tai invertteriä.

Sen olen kanssa huomannut, että kun tulee lämpimämmät ilmat > 10 °C, niin koneen hertzit tippuvat reilusti < 60 HZ ja latausvirtausta muuttamalla sitten yritetään saada aikaiseksi se 20°C dT. Monesti tämä jää vajaaksi. Lieneekö tarkoitus, ettei kuumakaasun lämpötila nouse liian korkealle ja siten suojata kompuraa vai tiputetaanko pumppu tietoisesti osatehoille ??? Kyllä tässä on tehonsäätöä näköjään, mutta sitä tehdään vasta, kun ilman lämpötila > 10 °C. Tämän takia mittauksissa ei saada täysiä irti, jos ulkoilman lämpötila on korkea tai koneelle palaava vesi on > 45-50 °C.

Hieman kaipaisin enemmän koneen ja sisäyksikön väliseltä ohjaukselta. Nyt ulkoyksikkö elää omaa elämäänsä huomioimatta oikeastaan mitenkään lämmöntarvetta ja sisätankin tilaa. Kylmällä pusketaan täysillä, vaikka ei tarvetta ja kesällä sitten vedetään lonkkaa, vaikka pitäs painaa täysillä, kun on kV-veden tarvetta.

On niillä merkitystä. Jos pyydät koneelta enemmän (tank max suurempi) se myös herkemmin nostaa tehojaan. tank MAX arvolla ei varsinaisesti ajeta mitään, jos noi min A ja B arvot on matalalla. Vain se joka 4.s kerta tempaistaan sinne tank MAX:iin. Jostain syystä toi tank MAX kuitenkin tuntuu vaikuttavan myös sellaisiin ajoihin joita ajellaan tuossa välillä, siten että pumpulta tulevan veden lämpöä pyritään rajoittamaan (pitämään ilmeisesti alle tuon tank MAX arvon??). Siinä on varmaan yksi syy sille, miksi ne dT arvot jää alas.

Sanyo toimii ainakin patterilämmitystaloissa parhaiten, jos laittaa sellaiset asetukset että se ajelee tuonne tank MAX:iin joka tapauksessa. Eli esim tank MAX 60, min B 54 ja start-stop ero 6. (omaa kokemusta tämä, voihan se muilla olla erilaillakin... :p) Tämä tietysti sotii sitä ajatusta vastaan että pumpulle menevän veden pitäis olla mahdollisimman kylmää... jos pudottaa tankin liian kylmäksi on seurauksena ainakin minulla myös kylmät suihkut :(

Uudet ohjelmat on tulossa joissa sai muistaakseni valita toimiiko laite on/off tyyliin vai invertteri tyyliin.
Samoin kait 9 kW jotain tehokortteja (tai jotain, ei hajua mitä ne on...)

W

wattis

Vieras

Tässä on muuten Harban kuvaus miten kone toimii:
"Lämpöpumppuun vaikuttaa vain VARAAJA LT arvo (siis siellä DIAGNOS menussa). Suluissa on arvo, jolloin pumppu käynnistyy tai sammuu, riippuen pumpun tilanteesta. Pumppu käynnistyy joko silloin, kun VARAAJA LT arvo on tippunut 5 (oikeastaan 4) astetta korkeammaksi kuin kiertoonmenevä vesi tai jos suojatuista asetuksista on määritetty VARAAJA MIN A/VARAAJA MIN B arvo suuremmaksi kuin kiertovesi + 5 astetta. VARAAJA MIN A ja B valitaan sen mukaan, onko ulkolämpötila VARAAJA MIN RAJA ylä vai alapuolella. Lämpöpumppu nostaa VARAAJA LT arvon joko START-STOP arvon verran tai joka neljännelle kierroksella VARAAJA MAX arvoon (suojatuissa asetuksissa). Meillä teki niin, että kun VARAAJA MAX oli 65, pumppu pyrki nostamaan VARAAJA LT:n siihen. Pumppu kuitenkin pysähtyi jo silloin, kun VARAAJA ALA LT saavutti 65. Tässä on poikkeus, että riittää kun tuo toinen arvo saavuttaa 65. Alle 65 asteen tuota poikkeusta ei tapahtunut."

A-P.K

Vakionaama

Kiitos Wattis - tämän olen tiennyt, mutta alkuperäinen kysymys oli, että vaikuttavatko nämä A ja B arvot ulkoyksikön käskytykseen? Toinen oli se, että miten tank max arvo vaikuttaa koneen ohjaukseen pöpösyklissä ja lyhyissä nostoissa. Käytetäänkö samaa arvoa vai eri arvoa koneen ohjaamiselle?

Back
Ylös Bottom