Sharp AY-XP9JR sisäyksiköstä irrallinen tuuletin?

visannala

Rintamamiestalollinen
Osaako joku sanoa, pystyyköhän Sharp AY-XP9JR sisäyksikköä käyttämään pelkkänä tuulettimena ilman siihen kytkettyä ulkoyksikköä? Eli kun tosta vanhasta pumpusta hajosi kompressori, niin pitäisin mielelläni pelkän sisäyksikön kierrättämässä puuhellan sekä korvaavan ilpon lämpöä keittiöstä eteisen puolelle. Nyt yksiköt ovat vielä kytketty toisiinsa, mutta on tarkoitus laittaa uusi ilpo lämmittämään kämppää.
Sharpissa toimii se ionisointi puhallus "takkatoimintona" ja sen saa päälle ilman että ulkoyksikkö lähtee käyntiin, eli se toimii nyt vaikka ulkoyksikön kompura on rikki. Sähkön syöttö menee ulkoyksikölle, josta tulee johto sisäyksikköön. Onnistuuko pelkän sisäyksikön kytkeminen pelkällä johdolla ja pistotulpalla pistorasiaan, mitä sanotte?

Kun yksiköt on irroitettu, niin ajattelin, että poistaisi sisäyksiköstä kennoston kokonaan, jotta ilmanvirtaus koneen läpi olisi parempi ja laittaisi sen puhaltamaan ristiin tulevan toimivan ilpon kanssa, jolloin voisi tarpeen mukaan puhaltaa lämpöä eteisen puolelle. Ilmalämpöpumppu on siis keittiössä ja puhaltaa olohuoneen suuntaan.

--
Ville S.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Sharp AY-XP9JR sisäyksiköstä irrallinen tuuletin?

Eikös tuossa ole sähkönsyöttö sisäyksikön kautta. Voit kokeilla tuota irrottamalla ulkoyksikön välijohdon jommasta kummasta päästä. ;)
 

Liitteet

  • Indoor.jpg
    Indoor.jpg
    112,3 KB · Katsottu: 349

visannala

Rintamamiestalollinen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Sharp AY-XP9JR sisäyksiköstä irrallinen tuuletin?

janti sanoi:
Eikös tuossa ole sähkönsyöttö sisäyksikön kautta. Voit kokeilla tuota irrottamalla ulkoyksikön välijohdon jommasta kummasta päästä. ;)

Siinä meni sähköt ensin ulkoseinän pääkatkaisijalta ulkoyksikköön ja siitä sisäyksikölle. Noh, irroitin "terminal boardista" ulkoyksikön sisään menevät liittimet, joten ulkoyksikkö on nyt irrotettu sisäyksiköstä. Mustaa johdinta (signaali?) en liittänyt mihinkään.
Mitähän tapahtuu, jos sen yhdistää vaiheeseen? En ehkä testaa sitä...

Ainakin toistaiseksi sisäyksikön tuuletus pelaa, niinkuin ennenkin. Mutta keltainen kellosymboli valo vilkkuu sisäyksikössä. Toivottavasti ei vaikuta toimintaan...
 

visannala

Rintamamiestalollinen
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: Sharp AY-XP9JR sisäyksiköstä irrallinen tuuletin?

visannala sanoi:
Ainakin toistaiseksi sisäyksikön tuuletus pelaa, niinkuin ennenkin. Mutta keltainen kellosymboli valo vilkkuu sisäyksikössä. Toivottavasti ei vaikuta toimintaan...
Ei näytä vaikuttavan kellosymbolin vilkunta toimintaan. Eilisestä asti on tuuletellut ilmaa.

Sitä pitää vielä tutkia, että onko sisäyksikkö täysin rakennettu kennoston ympärille, vai voiko kennoston ottaa pois ilmavirtauksen parantamiseksi ja sisäyksikkö pysyisi vielä kasassa tuulettimena.

Innostuimpa muuten eilen tutkimaan sitä kaukosäädintäkin ja tein siihen "uusille näppäimille" muutaman reijän. 10 asteen ylläpitolämpö siitä löytyi ja joku kaken reset toiminto. :D kun en löytänyt sähköäjohtavaa maalia mistään, niin alufolio mytyllä tökin niitä kontaktipintoja ja tosiaan aika jännä että sielä oli ylläpitolämpö piilotettuna.
 
Back
Ylös Bottom