Shelly menee päälle itsekseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hemaris
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

hemaris

Aktiivinen jäsen
Onko kellään kokemuksia Shellyn Plugeista jota menevät päälle itsekseen?

Minulla on loma-asunnossa kolme sähköpatteria kolmen Shelly Plus Plug S -pistorasian takana. Lisäksi sisälämpötilan mittaukseen kaksi Shelly H&T-anturia. Noita plugeja ohjataan sceneillä joilla hoidetaan talvikaudella ylläpitolämmitys ja myös lämpötilan nosto etänä mikäli olemme menossa paikalle. Ohjaus koostuu aina kahdesta scenestä, eli alalämpötila-scenestä jossa lämmitys menee menee päälle jos ollaan alle alalämpötilan (H+T-anturista) , ja ylälämpötila-scenestä jossa patteri laitetaan pois päältä. Riippuen että olemmeko paikalla, otetaan käyttöö joko "paikalla" tai "poissa" scenet.

Tämä kuvio toimii muuten hyvin paitsi että joka yö klo 23:59 kaikki pistorasiat kytkeytyvät päälle tarkalleen samaan aikaan. Ylälämpötilascenet sitten sammuttavat ne minuutin sisällä jos ollaan yli tuon lämpötilarajan päällä, mutta sama tapahtuu uudestaanminuutin päästä tasan keskiyöllä. Erikoisinta on että noiden plugien päälle meno ei tapahdu scenen kautta. Olen laittanut lokituksen päälle ja lisäksi laittanut skeneihin pieniä viiveitä yksittäisille pistorasioille niin että ne kytkeytyvät päälle muutamien sekuntien erolla. Nuo keskiyön tapahtumat eivät lokin mukaan liity scenen aktivaatioon ja samoin pistorasioiden kytkentä on samanaikaista, ei viivästettyä niinkuin scenessä.

Mielenkiintoisin ilmiö tapahtui kun siirsin aikavyöhykkeen apissa Ruotsiin. Silloin tuo virheaktivointi tapahtui tuntia myöhemmin, takaisin suomeen siirretty aikavyöhyke palautti takaisin aiemman ajoituksen. Tämä poissulkee mahdollisuuden että esim wifi-reititin aiheuttaisi jostainj syystä säännöllisiä virheitä jotka esim boottaisi nuo plugit. Samoin se poissulkee sen mahdollisuuden että sähköverkon joku säännöllinen häiriö aiheuttaisi tuon ongelman.

Olen yrittänyt etsiä jotain selitystä tähän ilmiöön mutta en vaan keksi. Olen käynyt kaikki mahdolliset asetukset läpi, kaikki laiteohjelmistot on on ajan tasalla, ei ole mitään auto on tai off - asetuksia, ei ole mitään aikataulutuksia, ja plugit ovat oletusarvoisesti pois päältä bootin jälkeen.

Tällä hetkellä tilanne on lähinnä kosmeettinen, eli nuo plugit menevät siis joka yö päälle riippumatta sisälämpötilasta ja sitten ylälämpöscenet ottavat ne pois päältä jos ollaan yli asetuslämpötilan. Eli varsinaista ongelmaa ei ole, mutta ihmettelen vaan tuota käytöstä.

Onko foorumilla kellään kokemusta vastaavasta tai jostain asetuksesta jota en vaan itse keksi.

Onko foorumilla kellään kokemusta vastaavasta tai jostain asetuksesta jota en vaan itse keksi.

Mene Shellyn osoitteeseen alasivulle /rpc/Shelly.GetStatus ja katso sieltä mikä komento on sen viimeksi aktivoinut niin ei tarvitse arvailla

1730660980800.png

Tuollaista näyttää itsellä. Loopback muistaakseni tarkoittaa että shellyn oma ajastin on sitä viimeksi komentanut. Kytkin sen hallintasivulle manuaalisesti päälle niin nyt se näyttää tältä

1730661080199.png

Viimeksi muokattu:
Mene Shellyn osoitteeseen alasivulle /rpc/Shelly.GetStatus ja katso sieltä mikä komento on sen viimeksi aktivoinut niin ei tarvitse arvailla

Näytä liitetiedosto 101300

Tuollaista näyttää itsellä. Loopback tarkoittaa että shellyn scripti on sitä viimeksi komentanut. Kytkin sen hallintasivulle manuaalisesti päälle niin nyt se näyttää tältä

Näytä liitetiedosto 101301

Kiitoksia vinkistä! Oliko niin että tuo onnistuu vain paikan päällä. Tällä hetkellä etäisyyttä on useampi sata km. Shelly Controlilla nuo kyllä näkee, ja scenejä voi myös säätäää ym. Mutta onnistuuko tuo statuksen tsekkaus.

Tarvitaan device-id, palvelimen osoite ja authorization key. Kaikki saa sovelluksesta. Kutsu on https get, url on https://<palvelimen osoite>/device/status.

Kutsuttaessa request bodyyn laitetaan muodossa application/x-www-form-urlencoded parametrit id=<device-id> ja auth_key=<authorization key>

Tässä PHP-esimerkkikoodi:

PHP:
    $key = "<tähän sovelluksesta saatu auth key>";
    $srv = "<tähän sovelluksesta saatu osoite>";
    $device = "<tähän sovelluksesta saatu device id>";
    $url =  $srv . "/device/status";

$curl = curl_init();
    curl_setopt($curl, CURLOPT_URL, $url);
    curl_setopt($curl, CURLOPT_RETURNTRANSFER, 1);
    curl_setopt($curl, CURLOPT_HTTPHEADER, array('Content-Type: application/x-www-form-urlencoded'));
    $payload = [
        'id' => $device,
        'auth_key' => $key
    ];
    curl_setopt($curl, CURLOPT_POSTFIELDS, http_build_query($payload));
    curl_setopt($curl, CURLOPT_POST, 1);
    $json = curl_exec($curl);
    curl_close($curl);

Taitaa olla parempi että yritän tsekata asia Arisoftin ohjeen mukaan seuraavan kerran kun käyn paikan päällä. Shellyjen scriptit ja API kutsujen käytännön toteutus eivät selvästi aukea minulle kevyellä googlauksella ja aika ei oikein oikein riitä asiaan perehtymiseen.

Kiitoksia kuitenkin ohjeista.

Ehkä helpoin tapa tehdä yksittäinen API-kutsu on asentaa selaimeen lisäosa, jolla voi tehdä REST-kutsuja (esim. RESTED, muitakin on). Tämän jälkeen pitää vaan naputella osoite ja nuo pari pakollista tietoa (device id ja auth key) oikealla tavalla ja painaa nappia, ja vastaus ilmestyy näytölle. Voin laittaa tästä myöhemmin ohjeen.

Toinen melko helppo tapa on käyttää komentotulkissa curl-komentoa, jos sellainen löytyy. Ainakin MacOS/Linux/Unix -käyttöjärjestelmissä pitäisi löytyä, ilmeisesti myös ainakin uudemmissa windowseissa. Curlissa hankalinta voi olla saada nuo parametrit oikeassa muodossa kutsuun.

• Tykkää
Reaktiot: juu
Ehkä helpoin tapa tehdä yksittäinen API-kutsu on asentaa selaimeen lisäosa, jolla voi tehdä REST-kutsuja (esim. RESTED, muitakin on). Tämän jälkeen pitää vaan naputella osoite ja nuo pari pakollista tietoa (device id ja auth key) oikealla tavalla ja painaa nappia, ja vastaus ilmestyy näytölle. Voin laittaa tästä myöhemmin ohjeen.

Toinen melko helppo tapa on käyttää komentotulkissa curl-komentoa, jos sellainen löytyy. Ainakin MacOS/Linux/Unix -käyttöjärjestelmissä pitäisi löytyä, ilmeisesti myös ainakin uudemmissa windowseissa. Curlissa hankalinta voi olla saada nuo parametrit oikeassa muodossa kutsuun.

Tämä RESTED menetelmä kuulostaa hyvin lupaavalta ja suoraviivaiselta. Olisin kiitollinen jos ehdit tästä heittää esimerkin. Olisi hyvä selvittä noiden Plugien häröily. Joka yö ne edellen aktivoituu ja en yksinkeraisesti keksi sille mitään syytä.

Ehdin aiempaan viestiisi liittyen selvittää jo selvittää että mistä saan kaikki parametrit kerättyä, Eli ilmeisesti "Athorization Cloud key" pyyntö antaa sekä avaimen että palvelimen osoitteen ja lisäksi tuo device-id:n löytyy kyseisen laitteen kohdalta. Minulle tuli ongelmaksi aiemmin tarjoamasi PHP-skriptin ajaminen. Yksi mahdollisuus näytti olevan että olisin ehkä saanut sen toimimaan QNAPin NASssisa, mutta ilmeisesti olisi pitänyt polkaista pystyyn Apache-palvelin, mahdollisesti lisäkilkkeineen. Tai näin kuvittelin. Toinen mahdollisuus olisi kai ollut ajaa jopa windowsissa. En vaan oikein saanut tolkkua ympäristöstä, sinänsä komentoriviltä tapahtuva skriptitiedoston ajaminen on oli tuttua. Lisäksi katsoin myös mahdollisuuttta tehdä tämä Shellyn Scriptillä, kun huomasin että Shelly.Get.Status funktion ja ajattelin että tuo olisi voinut onnistua laitteen skripti-ikkunassa myös etänä. Kyvyt loppui kuitenkin kesken kun en ole noita Shellyn skriptejä aiemmin harrastanut ja olin sen takia valmis heittämään pyyhkeen kehään.

Joo, PHP ei ole helpoin tapa. Sattui nyt vaan olemaan tuo koodi valmiiksi käsillä, kun kaikki omat shellyjen ohjaukset on tehty serverissä ajettavalla PHP-koodilla. PHP:tä saa toki ajettua ilmankin Apachea, mutta ainakin windowsissa PHP:n asentaminen voi olla työlästä ja pelkästään tällaiseen tarpeeseen täysin turhaa. Laitan illalla ohjeet RESTEDin käytöstä.

https://<server>/device/status?id=<id>&auth_key=<key>

Noin se menee ihan selaimella. Ei tarvita mitään ohjelmia tai lisäosia.

Selaimeen vain

<server> ja <key> löytyy hallintapaneelin "Settings" kohdasta "Authorization cloud key" ja <id> halutun laitteen asetusten "Device information" kohdasta "device id" (Se Decimal ID ei kelpaa) ;)

Viimeksi muokattu:
Joo, Shellyn API taitaa tosiaan toimia ihan suoraan.

RESTEDin käyttö on jäänyt päälle, koska moni muu API vaatii vähän temppuilua, ja lisäksi sinne saa näppärästi talteen eri API-kutsuja parametreineen myöhempää käyttöä varten.

https://<server>/device/status?id=<id>&auth_key=<key>

Noin se menee ihan selaimella. Ei tarvita mitään ohjelmia tai lisäosia.

Selaimeen vain

<server> ja <key> löytyy hallintapaneelin "Settings" kohdasta "Authorization cloud key" ja <id> halutun laitteen asetusten "Device information" kohdasta "device id" (Se Decimal ID ei kelpaa) ;)

Tämä toimii - kiitoksia paljon! Töiden ohessa tein nopean testin:

1730804065056.png

Kyseinen tapahtuma ei ole tähän keissiin relevantti, sillä minulla scene tosiaan pätkii automaattisesti joka minuutti nuo väärät aktivoitumiset. Arvaan että yll' olevassa SHC voisi tarkoittaa sceneä. Mutta nyt täytyy vaan kytätä yöllä että saa tuon tapahtuman kiinni. Helpoiten se menee niin että otan yhden scenen pois käytöstä niin että virheellinen päällemeno jää voimaan.

Kiitoksia @Arisoft ja @tj86430 jeesaamisesta tässä. Nyt ainakin pitäsi saada jotain oikeaa dataa asiasta. Ihmetellään sitten että mitä se sanoo.

Nyt ainakin pitäsi saada jotain oikeaa dataa asiasta. Ihmetellään sitten että mitä se sanoo.

Pahimmassa tapauksessa saatu tilatieto on vain sellainen ettei sitä ymmärrä. Lieköhän jossain edes luetteloa noista koodeista. SHC on melkoisella varmuudella scenestä peräisin.

Pahimmassa tapauksessa saatu tilatieto on vain sellainen ettei sitä ymmärrä. Lieköhän jossain edes luetteloa noista koodeista. SHC on melkoisella varmuudella scenestä peräisin.

Sain viime yöltä tilatiedot kiinni. Hyvä uutinen on että sen ymmärtää oikein hyvin:
1731004460601.png

Huono uutinen on, siis jos tuon tulkitsee oikein, että Scene ajaa tuon plugin päälle. Paitsi kun ei pitäisi, ja siinä skenessä jota tuo ohjaa tuotwa plugia on myös logitus päällä. Ja lokin mukaan kyseinen skene ei aktivoidu tuolla hetkellä.

Itse epäilen että tuo liittyy näiden snenen ohjelmoinnin puutteeseen: Niille noihin on laitettava "active time", jossa oletusarvot on 00:00 - 23:59. Nämä scenen virheaktivoinnit tapahtuu 23:59 ja sitten toisen kerran 00:00 jos tuo "ylätermari" scene ehtii sammuttaa "poissa" -scenen. Tässä pitäisi olla lisäksi joku "always on" asetus. Se että miten nämä arvot vaikuttaa ei ole minulle selvää. Olen noita arvoja muutellut ja näillä ei ole vaikutusta noille virhekäynnistyksille. Sen sijaan Apin aikavyöhykkeen asettamien muuttaa laukaisuaikaa.

1731004736043.png
1731004791877.png

Täytyy miettiä että tekisi tästä shellylle bugiraportin.

Jos lokissa ei näy niin se ei ehkä ole tuo scene... tai ei ainakana pitäisi olla.

Jos muutat tuota active time asetusta niin että se on vain 23:50 ja 00:10 niin siirtyykö virhe eri ajankohtaan?

3 sekunnin delay on myös epäilyttävä.

Itse epäilen että tuo liittyy näiden snenen ohjelmoinnin puutteeseen: Niille noihin on laitettava "active time", jossa oletusarvot on 00:00 - 23:59. Nämä scenen virheaktivoinnit tapahtuu 23:59 ja sitten toisen kerran 00:00 jos tuo "ylätermari" scene ehtii sammuttaa "poissa" -scenen. Tässä pitäisi olla lisäksi joku "always on" asetus. Se että miten nämä arvot vaikuttaa ei ole minulle selvää. Olen noita arvoja muutellut ja näillä ei ole vaikutusta noille virhekäynnistyksille. Sen sijaan Apin aikavyöhykkeen asettamien muuttaa laukaisuaikaa.
Itse en Shellyä käytä mihinkään, mutta onko todellakin tuo vuorokauden tuntien aikaväli ajallisesti 00:00 - 23:59 eikä 00:00 - 24:00 ? Tuossahan muuten aina katkaistaan klo 23:59 minuutiksi ja lyödään aina minuutin päästä vuorokauden vaihtuessa takaisin päälle.

Jos lokissa ei näy niin se ei ehkä ole tuo scene... tai ei ainakana pitäisi olla.

Jos muutat tuota active time asetusta niin että se on vain 23:50 ja 00:10 niin siirtyykö virhe eri ajankohtaan?

3 sekunnin delay on myös epäilyttävä.
joo täytyy ehkä kysyä koodit shellyltä. tuo 3 sec delay on itse laittama. käytössä on kolme plugia ja en halunnut että ne menee päälle samanaikaisesti. paitsi että virhetiloissa meni. eli ei ollut scene.
ja jos noita aikoja muuttaa niin virheellinen aktivaatio ei muuttunut ei muuttunut

Itse en Shellyä käytä mihinkään, mutta onko todellakin tuo vuorokauden tuntien aikaväli ajallisesti 00:00 - 23:59 eikä 00:00 - 24:00 ? Tuossahan muuten aina katkaistaan klo 23:59 minuutiksi ja lyödään aina minuutin päästä vuorokauden vaihtuessa takaisin päälle.
jeps, ei pysty laittamaan 24:00.

joo täytyy ehkä kysyä koodit shellyltä. tuo 3 sec delay on itse laittama. käytössä on kolme plugia ja en halunnut että ne menee päälle samanaikaisesti. paitsi että virhetiloissa meni. eli ei ollut scene.
ja jos noita aikoja muuttaa niin virheellinen aktivaatio ei muuttunut ei muuttunut

MInulla lämpömittari sekosi viime yönä juuri puolen yön aikaan. Shellyn tuki tutki asaiaa tänään muttei keksineet miksi systeemi näyttää että maksimilämpö on silloin alhaisempi kuin minimilämpö :) Mutta se tapahtui juuri vuorokauden vaihtuessa. Se yhtäläisyys tähän sentään on.

Viiveen osuutta pohdin siltä kantilta että se on jotain harvinaisempaa ja jos siellä on bugi niin se sitten tulisi näin mahdollisesti esiin.

Sekin on varmaan tarkastettu että jos tämä scene ei ole aktiivinen niin silloin mitään ei tapahdu?
Näyttökuva 2024-11-07 113206.png

Viimeksi muokannut moderaattori:
Viiveen osuutta pohdin siltä kantilta että se on jotain harvinaisempaa ja jos siellä on bugi niin se sitten tulisi näin mahdollisesti esiin.

Sekin on varmaan tarkastettu että jos tämä scene ei ole aktiivinen niin silloin mitään ei tapahdu?

Täytynee varmaan raportoida tämä Shellylle. Tässä omassa tapauksessa hyvä puoli on se että tämä toistuu joka ikinen yö. Shellyltä varman ehdotetaan ensimmäiseksi termostatti-toiminnon käyttöä. Sekin puoli on kokeiltu ja haudattu. Syynä shellyn "ominaisuus", jonka takia kyseistä toimintoa ei voinut käyttää tällaisessaa poissa/paikalla ympäristössä jossa on kasi erilaista termostaattia joista toinen on vuorollaan aktiivinen.

En itse asiassa ole ehtinyt tehdä tuota ehdottamaa scene-inaktivointia. Lähinnä sen vuoksi että halusin pitää ylläpitölämmityksen ohjausken päällä. Mutta nyt on taas lämpimämpää ja tuon voisi tehdä, jopa niin että lämmittäisi torpan ennakolta sen verran yli että lämpötilan lasku ei haittaa, jos ei halua kytätä tilannetta puolen yön aikaan.

Kokeiluintoa hieman suitsii se että kaksi noista shellyn plugeista tipahti pois wifistä jossain vaiheessa enkä ole saanut niitä takaisin vaikka yritinkin viimeisen plugin wifi2-kavanan kautta niiitä yhdistää shellyjen keskinäiseen verkkoon. Eli nyt mennään yhdellä plugilla ja yhdelllä lämpöpatterilla niin kauan että ehdin käydä paikanpäällä kytkemäääsä nuo uudestaa.

Syynä shellyn "ominaisuus", jonka takia kyseistä toimintoa ei voinut käyttää tällaisessaa poissa/paikalla ympäristössä jossa on kasi erilaista termostaattia joista toinen on vuorollaan aktiivinen.

Kokeilin termostaattia itse eilen ja huomasin siinä joitain puutteita mutta toden totta, sitä ei voi ohjata scenellä päälle tai pois.

kaksi noista shellyn plugeista tipahti pois wifistä jossain vaiheessa

Minulla on tällaista tapahtunut kanssa. Jotenkin ollut yksilöllistä mutta esim. auton latausta ohjaava kytkin tipahti kaksi kertaa pois verkosta hyvin kummallisesti eikä sitä meinannut saada sinne edes takaisin helposti. Toisetaiseksi kaikki pudonneet olen saanut takaisin ja ne on sitten pysyneetkin verkossa. Syy saattoi olla tukiasemassa. Sen vaihdoin uuteen niin ongelmat on vähentyneet.

Kokeilin termostaattia itse eilen ja huomasin siinä joitain puutteita mutta toden totta, sitä ei voi ohjata scenellä päälle tai pois.

Minulla on tällaista tapahtunut kanssa. Jotenkin ollut yksilöllistä mutta esim. auton latausta ohjaava kytkin tipahti kaksi kertaa pois verkosta hyvin kummallisesti eikä sitä meinannut saada sinne edes takaisin helposti. Toisetaiseksi kaikki pudonneet olen saanut takaisin ja ne on sitten pysyneetkin verkossa. Syy saattoi olla tukiasemassa. Sen vaihdoin uuteen niin ongelmat on vähentyneet.
Itse sain ne aluksi toimimaan scenen sisällä mutta sitten "poissa" ja "paikalla" scenejen termostaattiarvot vaan muuttuivat itsekseen samoiksi ("paikalla" arvoiksi). Muutin ne takaisin ja taas muutaman tunnin päästä ne oli samat. Kivoja tällaiset dokumentoimattomat ominaisuudet, juuri kun ajattelin että tämän saa tehtyä simppelisti parilla scenellä ja termostaateilla.

Jotenkin näyttää että tuolla scenepuolen taustalla tapahtuu kaikenlaista pientä jota ei ole loppukäyttäjälle kerrottu. Itse olen lisäksi huomannut että hyvin harvakseltaa nämä virhetoiminnot laukeavat myös jos menen apilla tsekkaamaan tilannetta. Samalla kellonlyömällä plugit vaan menevät päälle ilman mitään syytä, taaskaan ei ole logeissa mitään jälkiä. Onneksi noita on hvin harvakseltaa ja se ylälämpötila-scene kytkeen nuo pois minuutin kuluessa jos ei ole tarvetta lämmittämiselle.

Noiden plugien tippumiseen wifistä ajattelin laittaa jonkinlaisen varmistuksen kun pääsen paikanpäälle. eli ajattelin käyttää normi wifi1:n lisäksi (yhdistetty reitittimeen) näissä plugeissa olevaa wifi2-kanavaa niin että kytken sen joko reittitimen virailijaverkkoon tai sitten käytän noiden extender-ominaisuuksia niin että ketjutan plugit keskenään. Kuvittelin tosin tehneeni jälkimmäisen mutta se ei tässä auttanut.

Lainataanpa tätä ketjua. Eli mulla menee Shelly pro 1 päälle ihan tarkoituksella ja kytkee kattilan vastuksen sähkökatkon jälkeen. Saako tästä sähkön paluusta hälytyksen sovelluksessa (android)? Ja mistä kuvakkeesta? Tietäisi sammuttaa vastuksen jos kaikki ok eikä ole itse todistamassa sähkökatkoa.

Selvisikö syy tähän Shellyn aiheettomaan tilan vaihtoon? Minulla on alkanut Shelly 3EM (se vanha energiamittari sisäisellä releellä) tekemään tuota samaa, paitsi että aika on ihan satunnainen. Scenet mitkä tuota ohjaavat otin jo pois päältä, mutta edelleen tuo kytkeytyy joka yö itsestään päälle ilman keksittyä syytä. Ainoat asetukset mitä tällä on aktiivisena tällä hetkellä on sammutus klo 6:30 ja käynnistys klo 9:00.

En saanut asiaa lopulta selvitettyä asiaa kun siitä ei ollut varsianisesti mitään haittaa. Mutta tältä keväältä on muistikuva että shellyt olisi jonkun päivityksen jälkeen lopettaneet tuon virheellisen päällekytkeytymisen. Täytyy syksyllä lämmityskauden alettua seurata tilannetta.

Selvisikö syy tähän Shellyn aiheettomaan tilan vaihtoon? Minulla on alkanut Shelly 3EM (se vanha energiamittari sisäisellä releellä) tekemään tuota samaa, paitsi että aika on ihan satunnainen. Scenet mitkä tuota ohjaavat otin jo pois päältä, mutta edelleen tuo kytkeytyy joka yö itsestään päälle ilman keksittyä syytä. Ainoat asetukset mitä tällä on aktiivisena tällä hetkellä on sammutus klo 6:30 ja käynnistys klo 9:00.
Tämä ongelma selvisi ainakin osittain. Laite ilmeisesti boottaa itseään parin tunnin välein ja koska rele on asetettu kytkeytymään päälle käynnistyksen yhteydessä niin tulos on tämä. Boottauksen epäilen tapahtuvan, koska statuksen mukaan uptime nollautuu. Seuraava kysymys kuuluukin, että onko tuolle tehtävissä mitään? Aiheuttaako verkkoyhteyden pätkiminen uptimen nollautumisen?

Tämä ongelma selvisi ainakin osittain. Laite ilmeisesti boottaa itseään parin tunnin välein ja koska rele on asetettu kytkeytymään päälle käynnistyksen yhteydessä niin tulos on tämä. Boottauksen epäilen tapahtuvan, koska statuksen mukaan uptime nollautuu. Seuraava kysymys kuuluukin, että onko tuolle tehtävissä mitään? Aiheuttaako verkkoyhteyden pätkiminen uptimen nollautumisen?

Mikä Shellyn laite kyseessä?

Takaisin
Ylös Bottom