Sisäyksikön hassu ääni

H

huuhaa

Vieras
Nyt keväällä sisäyksiköstä on alkanut kuulla sellaista puuskittaisen tuulen ääntä... Eli puhallus ei ole tasaista vaan sieltä kuuluu sellaista samanlaista ääntä kuin ulkoa luonnosta kuuluu kun on älyttömän kova tuuli.

Olenko tulossa hulluksi, onko ihan normaalia vai onko masiinassa jotain häikkää?

Esäätäjä

Vakionaama
Vs: Sisäyksikön hassu ääni

Koska oot puhdistanut suodattimet viimeksi?

Itse olen huomannut tuollaisen puhinan kun suodatin unohtunut puhdistaa, menee lopulta ihan umpeen ja vetää ilmaa sieltä sivuista ja raoista.

H

huuhaa

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Imuroitu pari viikkoa sitten. Imuroin nyt, katsotaan vaikuttaakko ääniin.

On muuten 2 vuoden käytön jälkeen se suodattimien takana oleva ritilikkö (kenno?) niin pölyssä että sille pitää varmaan syksyllä tehdä jotain. Ei ole kyllä ihan täydellinen liitto tämä meidän talouden imurointisykli ja ilmalämpöpumppu.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

huuhaa sanoi:
On muuten 2 vuoden käytön jälkeen se suodattimien takana oleva ritilikkö (kenno?) niin pölyssä että sille pitää varmaan syksyllä tehdä jotain. Ei ole kyllä ihan täydellinen liitto tämä meidän talouden imurointisykli ja ilmalämpöpumppu.

Tämän näköinen oli isovanhempien Pana 4 vuoden käytön jälkeen
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=16533.msg206044#msg206044

RAFU

Vakionaama

Jos aiot jäähdytellä kesällä, olisi viisainta puhdistaa jo ennen kesää. Itse olen käyttänyt Zep Foaming Coil Cleaner ja vesihuuhtelu spraypullolla lopuksi. Vähän suttuista hommaa, mutta toimii.
Palaako muuten kaikki kolme peräkkäistä merkkivaloa kiinteästi sisäyksikössä?

Liitteet

• DSCN0979.png
    DSCN0979.png
    451,3 KB · Katsottu: 493
H

huuhaa

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

RAFU sanoi:
Jos aiot jäähdytellä kesällä, olisi viisainta puhdistaa jo ennen kesää. Itse olen käyttänyt Zep Foaming Coil Cleaner ja vesihuuhtelu spraypullolla lopuksi. Vähän suttuista hommaa, mutta toimii.
Palaako muuten kaikki kolme peräkkäistä merkkivaloa kiinteästi sisäyksikössä?

Olisiko syytä palaa? Sammutinta nuo kun meni sisäyksikön viereiset verhot pilalle ja epäilin syylliseksi noita erilaisia ionisumutus toimintoja.

Eli tollasta vaahtoa ruiskutetaan tuosta edestä siihen kennon päälle, annetaan vaikuttaa ja lopuksi päälle sumutinpullolla vettä?

Mihin se kuravesi menee? Tykkääkö laite pahaa kun sinne ruokitaan vettä?

RAFU

Vakionaama

huuhaa sanoi:
Olisiko syytä palaa? Sammutinta nuo kun meni sisäyksikön viereiset verhot pilalle ja epäilin syylliseksi noita erilaisia ionisumutus toimintoja.

Eli tollasta vaahtoa ruiskutetaan tuosta edestä siihen kennon päälle, annetaan vaikuttaa ja lopuksi päälle sumutinpullolla vettä?

Mihin se kuravesi menee? Tykkääkö laite pahaa kun sinne ruokitaan vettä?
En tiedä mitä verhoillesi on tapahtunut, ionisoituneet pölyhiukkaset voivat tietenkin kerääntyä väärään paikkaan jos sijaitsevat matkan varrella. Joskus joutuu verhojakin pesemään.
Pesuaine ruiskuteetaan kennoon (etupuolelle ja päälle) ja odotetaan muutama minuutti ja sitten huuhtelu vesispraylla perään. Vesi ja töhnä menee suurimmaksi osaksi kondenssialtaan kautta ulos viemäriputkea pitkin. Vähän voi tippua lattiallekin, laita vaikka vanhoja lehtiä alle. Spraypullon suihke on kyllä niin heikko, että ei leviä vääriin paikkoihin, ellei oikein yritä osua sinne.

E

Eb

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Iso riski saada se vesi vikapaikkaan. Ei noita kunnolla pysty puhdistamaan ilman kennon purkamista kainaloon.

Missään ilpissä ei ole kunnollisia suodattimia estämään tuo paskan kertyminen kennoon/propelliin. Vai onko jossain kattokaseteissa ihan laillisen näköisiä ?

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Eb sanoi:
Iso riski saada se vesi vikapaikkaan. Ei noita kunnolla pysty puhdistamaan ilman kennon purkamista kainaloon.

Kattokasetissa se sisäyksikön kennoston pesu saattaa olla hiukan hankalampaa.

Normaalissa "seinä mankelissa" kennoston saa kyllä hyvinkin puhtaaksi. Kyllä se vesi löytää tiensä oikeaan paikkaan tai tulvii keräilyaltaasta etukautta yli lattialle. Jos ei löydä huuhtelun aikana tietään ulos, niin parempi että tulee esille kevätpesun aikana kuin kesän jäähdyttelyjen jälkeen. ;)

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=16446.0

N

nasha

Vieras

Täältä tulee ääni paineilmalle.

Itse olen puhdistanut 18SX8:n nyt kaksi kertaa paineilmalla. Ensimmäisen kerran viime keväänä ja viimeeksi nyt pari viikkoa takaperin. Molemmilla kerroilla sisäyksiköstä on irronnut käsittämättömän paljon pölyä. Onneksi on tullut puhdistettua ennen jäähdyttelykautta.

Eli sitä pölyä kyllä kertyy sinne kennostoon vaikka se itsepuhdistustoiminto osan pölystä saakin kerättyä sinne dust boxin puolelle.

N

nasha

Vieras

slpoy sanoi:
syynä on juuri se kun harjat painavat suodatinta vasten ja suurin osa menee suodattimien läpi kennoon

Eli kenno voisi pysyä puhtaampana jos jättäisi automaattipuhdistuksen pois ja huolehtisi itse suodattimien puhdistamisesta?

Täytynee kokeilla seuraavalla lämmityskaudella jos intoa suodattimien omatoimiseen puhdistamiseen sattuu löytymään.

E

Eb

Vieras

Tallinnan rautatieaseman yhteydessä on hotelli joka on lasikäytävällä yhdistetty asemaan. Lasikäytävän katossa pari kasettia. Molemmissa oli mielestäni laillisen näköiset suodattimet mallia auton ilmanputsari. Huoltomies sorkki toista juuri.

Hämärä muistikuva ulkonäöstä johonkin daikinin sukuiseen laiteeseen.

F

felon

Vieras

nasha sanoi:
Eli kenno voisi pysyä puhtaampana jos jättäisi automaattipuhdistuksen pois ja huolehtisi itse suodattimien puhdistamisesta?

Täytynee kokeilla seuraavalla lämmityskaudella jos intoa suodattimien omatoimiseen puhdistamiseen sattuu löytymään.

Täällä on toiminut itse puhdistus hienosti. Hitachissa on tärkeä painaa luukku hyvin 3:sta kohtaa kiinni muuten ei harja kulje hyvin suodattimen pintaa pitkin ja suodatin pölyyntyy n.kuukaudessa tämä on tullut aikanaan vahingossa huomattua. Kansi jää helposti keskeltä auki vaikkei sitä ulospäin juuri huomaa. Kansi kun on kunnolla myös keskeltä kiinni niin meillä riittää n. 6 kuukautta imurointi väliksi. Pölysiepparit kannattaa pitää aina samalla puhtaana ,jos ne päästää liian pölyiseksi niin harja ei pysy puhtaana ja alkaa painamaan pölyä suodattimen läpi. Kerran olen zep vaahdolla mielenkiinnosta testaillut/putsaillut kennoa ja sillä sain helposti kaikki vähät pölyt irtoamaan. Myös puhaltimessa oli pikkusen töhnää. Paineilma ja pieni maalipensseli oli hyviä apuvälineenä. Autotallissa sitten saakin suodattimet putsailla Summitista n.3 viikon välein.

RAFU

Vakionaama

Täällä loppui 18SX8 "hassu ääni" tänään kun kylmäkalle kävi vaihtamassa sisäyksikön puhaltimen moottorin. Ääni oli peräisin huonosta laakeroinnista ja kuuluu jopa sormin moottoria pyöritettäessä. Uusi moottori on kuulemma laadukkaampi ja kestää ILPin loppuiän?
Melkein molekyyleiksi huoltomies joutui purkamaan sisäyksikön ennen kuin pääsi vaihtamaan moottorin. Aikaa tuossa kului yhdeltä huoltomieheltä 2 tuntia. Täydellinen putsaus ja taas on laite yhtä äänetön kuin lähes saman ikäinen 18SX8 toimiston puolella.
Vähän anteeksi antamatonta on ujuttaa heikkolaatuinen moottori muuten kunnolliseen ILPpiin. Kuvat kertovat lopun tarinasta. ;)

Liitteet

• 18SX8 uusi puhallinmoottori, vaihdettu 2013-09-10.jpg
    18SX8 uusi puhallinmoottori, vaihdettu 2013-09-10.jpg
    123 KB · Katsottu: 607
  • 18SX8 puhallinmoottorin vaihto 2013-09-10.jpg
    18SX8 puhallinmoottorin vaihto 2013-09-10.jpg
    125,1 KB · Katsottu: 526
  • 18SX8 vanha puhallinmoottori, vaihdettu 2013-09-10.jpg
    18SX8 vanha puhallinmoottori, vaihdettu 2013-09-10.jpg
    136,3 KB · Katsottu: 564

Blur

Jäsen
Tämä lienee omassa panassakin vaiva, eli juuri tuulen kuuloista ääntä pitää. Yksi pykälää pienemmän Sisäyksikkö tuolla varastossa, täytyykin kurkata onko siinä sama osa.

Edit: huoltomanuaalista tarkastus ja samahan se. Kaverin vanha autotallipumppu, lienee ollut hieman kevyemmässä käytössä.

Back
Ylös Bottom