sisäyksikön kennon pesu höyrypesurilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jahmed
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jahmed

Jäsen
2007 joulukuussa laitettu Tossu RAS-10 kaipaisi jo varmaan pesua. Kompuraa kun en omista nin ajattelin höyrypesuria tuohon hommaan. Onnistuuko ilman kotelon purkua ja tarviiko varoa jotain tiettyjä paikkoja? Ja riittääkö pelkkä höyry vai tarvitaanko myös kemikaaleja peliin?
Ja onko vaara että pesuhommassa sotkee paikat? Sijoituspaikka on eteisessä tuulikaapin oven yläpuolella lähellä katon rajaa.
Suodattimia ja sitä ionisaattoria olen putsaillut aika ajoin mutta muuta en ole tuolle vielä tähän mennessä tehnyt.

Vs: sisäyksikön kennon pesu höyrypesurilla

Jaa... itse olen roiskuttanut tolua ja höyrypeurilla perään. Kyllähän siinä paska lentää seinille joten seinien siistintä on tarpeen.
Kone Tossun GAV18 ja sisäyksiköt RAS13 ja 10... tai jotain sinnepäin.

ZEP FOAMING COIL CLEANER kiinnostas... sitä vois vaikka ostaa isomman erän (edit: taitaa mennä ensiviikolla hakuun vastaavaa tavaraa, laatikossa 12 kpl)

Hmm, pitäisi varmaan teipata suojamuovista jonkin sortin 'teltta' ympärille operaation ajaksi. Vieressä kun on avokirjahylly ja kattokin on valkoinen.

jahmed sanoi:
Hmm, pitäisi varmaan teipata suojamuovista jonkin sortin 'teltta' ympärille operaation ajaksi. Vieressä kun on avokirjahylly ja kattokin on valkoinen.
Höyrytys on varmasti riskihomma, käytä tuota Zep puhdistusvaahtoa. Vahinko, että myyntierä maahantuojalla on 12 kpl laatikko. Sain edustajalta puhuttua 6 kpl erän melko suolaiseen hintaan.
Zep on nopea ja tehokas tapa puhdistaa sisäyksikön kenno, vaikka vähän suttuista hommaa se onkin.

RAFU sanoi:
Höyrytys on varmasti riskihomma, käytä tuota Zep puhdistusvaahtoa. Vahinko, että myyntierä maahantuojalla on 12 kpl laatikko. Sain edustajalta puhuttua 6 kpl erän melko suolaiseen hintaan.
Zep on nopea ja tehokas tapa puhdistaa sisäyksikön kenno, vaikka vähän suttuista hommaa se onkin.

Mikäs riski siinä höyrytyksessä on? Ei kai noi sisäyksiköt nyt nii heppoisa ole... sottasta se hieman on. itse ajatelin seuraavaksi vetästä Zep:llä ja päälle höyryt.

Mitä maksoit 6 prk erästä?

Espejot sanoi:
Mikäs riski siinä höyrytyksessä on? Ei kai noi sisäyksiköt nyt nii heppoisa ole... sottasta se hieman on. itse ajatelin seuraavaksi vetästä Zep:llä ja päälle höyryt.

Mitä maksoit 6 prk erästä?
Muistin lukumäärän väärin, 5 kpl maksoi veroineen ja lähetyskuluineen 152,80 € (Jenkeissä 12 kpl laatikko 85 US$ halvimmillaan).
Mitä mahtaa elektroniikka ja oravanpyörän laakerit ja moottori tykätä vesihöyrystä jos sinne sattumalta osuu. Kylmällä vesisuihkupullolla huuhdellaan ainakin ohjeen mukaan, ellei kondenssi huuhtele tarpeeksi.

RAFU sanoi:
Muistin lukumäärän väärin, 5 kpl maksoi veroineen ja lähetyskuluineen 152,80 € (Jenkeissä 12 kpl laatikko 85 US$ halvimmillaan).

Kallista oli...

RAFU sanoi:
Mitä mahtaa elektroniikka ja oravanpyörän laakerit ja moottori tykätä vesihöyrystä jos sinne sattumalta osuu. Kylmällä vesisuihkupullolla huuhdellaan ainakin ohjeen mukaan, ellei kondenssi huuhtele tarpeeksi.

Laakerit tuskin ovat moksiskaan, ei siitä hörypesurista painetta niin paljon saa ulos. Mitä tulee elektrioniikkaan niin vesi kuin vesi on sille myrkkyä.
Yleensä noissa höyrypesureissa saa säädettyä sitä höyrynpainetta.... itse olen toistaiseksi vetänyt täysillä.

Höyrypesurilla itsekin olen kennon näkyviltäosilta varsin puhtaaksi saanut, mutta ei mulla siinä kummemmin sotkua ympäriinsä lennellyt.
Hieman tietysti helpotti puhdistusta, kun yläpuolella ei heti kattoa ole häiritsemässä toimenpiteitä.
Kotelon muovikuoret olen irroittanut toimenpiteen ajaksi ja hyvin se puhdistus onnistui ilman kemikaalejakin.

Voishan tuota puhdistusvaahtoakin kokeilla, kun sitä nyt vielä on ihan myytäväksikin asti.. ;)

Halvin ja tehokkain tapa on Liqui Moly auton ilmastoinnin puhdistusaine. Hinta taisi olla olla jotain 16-20€ pullo. Pullosta vieläpä riittää 2-3 käsittely kerraksi. Muillakin valmistajilla on vastaavia ainakin CRC:llä (taisi olla vielä edullisempi)

Tuokki

Goolesta vakka hakusanoilla liqui moly air conditioner cleaner CRC air conditioner cleaner

Motonetissä näyttäisi löytyvän tällaiset:

60-2743 AutoGlym Air-Con Sanitizer Ilmastoinnin puhdistus 25.00 € (Ei ollut mainintaa pullonkoosta)
Pitkäkestoinen pieneliöitä tappava puhdistusaine, joka poistaa haitallisia bakteereja sekä epämiellyttäviä tuoksuja ilmastointijärjestelmistä. Tuhoaa bakteereita, hiivaa ja hometta.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-2743

ja

60-6131 CRC Ilmastoinnin puhdistus 200ml 9.95 €
Poistaa ilmastoinnin epämiellyttävät hajut. Helppokäyttöinen. Ilmastointijärjestelmää ei tarvitse purkaa.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-6131

jahmed sanoi:
Motonetissä näyttäisi löytyvän tällaiset:

60-2743 AutoGlym Air-Con Sanitizer Ilmastoinnin puhdistus 25.00 € (Ei ollut mainintaa pullonkoosta)
Pitkäkestoinen pieneliöitä tappava puhdistusaine, joka poistaa haitallisia bakteereja sekä epämiellyttäviä tuoksuja ilmastointijärjestelmistä. Tuhoaa bakteereita, hiivaa ja hometta.
http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-2743

ja

60-6131 CRC Ilmastoinnin puhdistus 200ml 9.95 €
Poistaa ilmastoinnin epämiellyttävät hajut. Helppokäyttöinen. Ilmastointijärjestelmää ei tarvitse purkaa.
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=60-6131

AutoGlym Air-Con Sanitizer pullokoko 150ml -> 25€ Huh Huh!!!

Ei nuo ainakaan halvempia ole, kuin alan liikkeistä saatava Foaming Coil Cleaner, jonka hinta on 25€/kpl ja pullokoko 500ml

En tiedä sopiiko nuo kertakäyttöiset autotuotteet ILPin kennon puhdistukseen.
Pitäisi varmaankin pussittaa tuo sisäyksikkö ja laukaista pullo sitten sinne sisään. ???

http://www.autoglym.com/includes/grabfile.asp?v06Svyr=MKK

Tämmöinen MOTIP voisi sopia http://www.tarvikkeet.fi/tuote/2441/ilmastoinnin-puhdistus/ilmastoinnin-puhdistusvaahto-400ml-moti
http://www.motipdupli.de/?L=2&id=1540

Tuo CRC-tuntuisi olevan MOTIPin kaltainen http://www.crcind.com/wwwcrc/tds/TCA9%20AIRCOCLEAN.PDF

Pistelin Foaming Coil Cleaneria (Hitech Chemicals) ja painepesurilla höyryt perään. Rapaa roiskui seinille vähemmän kuin edellisellä keralla, oiskohan ollut ton pesuaineen ansiosta. Yhdellä purkilla sai hyvin pestyä multin kummatkin sisäyksiköt. Tuliko puhdasta rahan edestä... vaikee sanoa mutta ajattelin itse siirtyy jokavuotiseen puhdistukseen tällä edellä mainitulla kaavalla.

Tota vaahtoa on nurkissa vajaa laatikko joten jos joku haluaa ostaa niin laittaa YV:tä. Tavara Länsi Vantaalla. En viitti lähtee postittamaan.

Aihe on hyvä mutta valitettavasti minun on todettava että olette kaikki väärässä!! Sinne kennoon mitään märkää töhnää kannata ruiskutella oikopäätä. Paineilmaa vaan peliin,aivan uskomaton määrä kuivaa töhnää irtoaa kokkareina ja pölynä,se että tuo töhnä vain kostuttamalla betonoidaan hiukan syvemmälle kennoon ei ole kovin kestävällä pohjalla.

Verstaalla tuo on tietysti helppoa,juhlava pölypilvi yleensä irtoaa ja rikkalapiollinen kokkareita..ja tämä siis asiakaskoneista. Eli ensin paineilmaa ja sitten pölyimuri peliin ja lopuksi sitten voi jollain kemiallisella mönjällä hoidella loput,jos tarvis

Minulla ei pelkkä paineilma toiminut. Lika istui kuin paska Junttilan seinässä. Joten olen omalla kohdalla mielellään väärässä.

Ilmeisesti et yrittänyt paineilmalla riittävän sinnikkäästi ;)

Espejot sanoi:
Minulla ei pelkkä paineilma toiminut. Lika istui kuin paska Junttilan seinässä. Joten olen omalla kohdalla mielellään väärässä.

Tuleva ilpisti sanoi:
Ilmeisesti et yrittänyt paineilmalla riittävän sinnikkäästi ;)

Ehkä se vaatii sen 10 baria. Oma kompura antaa 8, sillä jää hieman paskaa kennoon.

Jos pöly on saatu kennoon kiinni lämmittämällä, niin taatusti se lähtee helpommin kuin märkään kennoon jäähdytyksellä sementoitu pöly.

Minä olen pessyt kenno suihkupullolla, johon pumpataan käsin painetta ja sitten vain liipaisimesta vedetään, ei pahemmin sotke seiniä ja vesimäärätkin ovat niin pieniä, että menevät kondessivesiputkesta ulos.
Lämpöpumpun myyjä kehoitti pesemään kastelukannulla, mutta sillä meni vettä jo turhan paljon.

repomies sanoi:
Ehkä se vaatii sen 10 baria. Oma kompura antaa 8, sillä jää hieman paskaa kennoon.

Jos pöly on saatu kennoon kiinni lämmittämällä, niin taatusti se lähtee helpommin kuin märkään kennoon jäähdytyksellä sementoitu pöly.

minulla on työn alla autotalliin Panan E12EKEB,siisti kuin sika pienenä päällisin puolin ja suodattimia vaihdeltu että pesty säänöllisesti,katselin kuitenkin että kannattaapa tyo sisäyksikkö puhallella puhtaaksi kun verstaan pöydällä sopivasti kyljellään köllötteli,helkkarinmoinen pölypilvi tietty ja paakkuja lenteli ilmassa,harjailin osan paakuista todistusaineistoksi,osa lensi ties minne,paakkuina ja pölynä

Jos tuollaista pitäisi kotioloissa putsailla niin en sitten ihan varmasti käyttäisi mitään kosteaa aluksi,voisin hommata läpinäkyvän jätesäkin jonka teippaisin tiiviisti sy:n suojaksi ja säkkiin paineilmaletkulle reikä,tuota erikoistyökalua varten voisi säkkitsydeemiin liittää pölyimurin ja sitten vain puhaltelemaan,ja loppusilauksena sitten vaikka höyrypesuria tai kemikaaleja...

Liitetiedostot

• 12ekeb.jpg
    12ekeb.jpg
    82,7 KB · Lukukerrat: 1 229

Joka keväinen puhdistus tehty. Kun tota Foaming Coil Cleaneria (Hitech Chemicals) on nurkissa pullokaupalla niin pistelin sitä reilusti ja sumuttimella vettä perään. Viimmeistely höyryimurrilla jota ei kyllä olis tarvinnut. Eli kallistun melkein siihen että runsas vesi on parempi kuin höyryimuri.

Laitoin kokeeksi verkkosuodatimen kylkeen tiheämmän suodatinkankaan.
Katsotaan vaikutaako pölynmäärään kennossa.

Otin Fujitsusta puhaltimen roottorin pois ja putsasin kerrankin kunnolla koko sisäyksikön. Tämä olisi pitänyt tehdä aikanaan vielä kun se olisi ollut helppoa, nyt kun tuo oli seinällä ja putket kiinni niin on kyllä fujitsun kanssa aika vihoviimeinen homma.. tai sitten en vaan osaa. Ehkä vähän molempia, mutta oli kyllä usko koetuksella jo irroitusvaiheessa, eikä takaisinlaitto ollut yhtään helpompi. Meni kuitenkin.

Roottori sai puutarhaletkusta vettä kunnes oli täysin puhdasta. Paineilmalla sementoitunut pölypaska ei oikein lähde, mutta vesisuihkulla lähtee.

Kennolle annoin 8 bar paineilmaa molempiin suuntiin, kun kerran sisäpuoleltakin pääsi puhaltamaan. Asennuspaikka on sellainen että uutta sontaa ei tunnu kauheasti kertyvän, varsinkaan kun lämmityskäyttöä ei ole, joten nyt kun vanhat on poissa, tuo taisi olla ensimmäinen ja viimeinen kerta kun putsaan roottorin. Jos vielä avaan niin sitten se on laakeri tai puhaltimen moottori joka on vialla.

Jos on vähänkin peukalo keskellä kämmentä niin lämpimästi suosittelen ammattilaisen ja kotitalousvähennyksen käyttämistä, kun puhutaan työstä joka edellyttää roottorin irroituksen. Ainakin Fujitsun AWY(Z) ollessa kyseessä.

Fujitsujen purkamisesta puhdistuksen vuoksi tai muuten ei pahemmin olekkaan puheltu aiemmin, en ainakaan ole huomannut. Hyvä tietää että tuokin on tehtävissä.

Takaisin
Ylös Bottom