Sisäyksikön paikka hakusessa

T

T_o_m_i

Vieras
Sisäyksikölle ja ulkoyksikölle haetaan paikkaa. Mielipiteitä odotellaan.
Olohuone-eteinen-keittiö, oviaukot auki lattiasta kattoon.

ILP.jpg

psi

Jäsen
Vs: Sisäyksikön paikka hakusessa

Plussat ja miinukset minun näkemykseni mukaan:
1.
+ helppo asennus, lyhyet putkivedot
+ kondenssivesi pihalle helposti
+ ilmankierrollisesti aika hyvä paikka, puhalluksen saa takan kautta
- puhisija olohuoneessa

2.
+ kondenssivesi pihalle helposti
+ puhalluksen saa takan kautta
- puhisija olohuoneessa
- kylmäputkivedot?

3.
+ keskellä taloa, ilman saanee siitä molempiin päihin
+ ei ole oleskelutiloissa puhisemassa
+ kondenssiveden saanee vessan viemäriin?
- keskimmäinen makuuhuone saanee kokolailla paljon lämminta

Ulkoyksikön paikka 2:sta kannattaa ottaa huomioon, että jos se on tuolla, ulko-ovella on syksystä kevääseen navakka kylmä tuuli, ja ovelle saattaa tulla maahan liukas jääpinta helposti.

Itse laittaisin ehkä sisäyksikön kohtaan 3 ja ulkoyksikön pois ovisyvennyksestä, etelämmäs (autotallin?) seinälle, jos ulkonäkö sen sallii.

T

toshibaha

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Useimmiten näissä joutuu tekemään kompromisseja. Jos laitat paikkaan 3, veikkaan että noissa makuuhuoneissa piisaa lämpöä, tai ovet pitää pitää kiinni tai raollaan. Paikka olisi muuten noista paras. Jos tuo puhina ei haittaa, niin lämmön leviämisen kannalta paras paikka on tuo 1, ja varmaan asentajallekin ideaalipaikka, ei pitkiä putkivetoja. Laittaisin paikkaan 1.

T

T_o_m_i

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Kauppias suositteli 3:sta, silloin takan lämpöjä ei saa kuin olohuoneeseen ja yhteen makkariin.
Itse olin 1:en kannalla, leviäisi takan lämmöt keittiötä myöten. Mutta sisäyksikkö television lähettyvillä.
Tosin saahan siitä sähköt pois ;).
Nyt tuli mieleen tuo 2:n. Ulkoyksikön voisi heittää nurkan taa, olohuoneen seinälle. Putket 4 metriä vaakaan ja 2 metriä pystyyn.
Saako putkia vetää ulkopuolella? Vai pitäisikö ne viedä sisällä mahdollisimman pitkälle?

C

Coxibi

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Kyllä putkia voi vetää ulkonakin, mutta hyvin pitkät sisällä ja ulkona vedot húonontavat hyötysuhdetta. Itse en lähtisi juuri yli 10 metrin vetoja harkitsemaan. Alle kuitenkin pääset, joten siitä vaan. Tuo 2:n paikalle sisäyksikkö ja ulkoyksikkö nurkan taakse kuulostaa näin näkemättä ok ratkaisulta.

Aippi

Vakionaama

Kunnollisissa pumpuissa jossa elekroninen kylmäaineen syöttö sisäyksikössä, ei hyötysuhteella ole mitään eroa onko putkimatka 2 metriä tai 25 metriä.

J

jilipe

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

1 olisi valintani. Takka edessä laitaa ilman kiertämään myös olohuoneessa, mutta myös muihin huoneisiin riittäisi ilman kiertoa ja takan lämmön kuvittelisi leviävän ihanteellisesti.

C

Coxibi

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Kunnollisissa pumpuissa jossa elekroninen kylmäaineen syöttö sisäyksikössä, ei hyötysuhteella ole mitään eroa onko putkimatka 2 metriä tai 25 metriä.

Olen kanssasi asiasta eri mieltä. Paine- ja lämpöhäviöiden riski kasvaa putkitusmatkan pidentyessä. Toki maksimimatka on myös laitekohtainen asia ja suositus maksimimatkaksi ei tietenkään tarkoita että metrin ylityksellä hyöty vesittyisi, vaan enemmänkin kyse on optimaalisesta putkitusmatkasta, jolle tulee katto vastaan jossain vaiheessa.

S

Sitso

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Myös minun valintani on paikka 1 takan sijainnin takia. Itselleni tulee Mitsu FA35 viikolla 44 ja asennuspaikka katsottiin asentajan kanssa sellaiseksi, että takan lämmön saa hyödynnettyä parhaiten.

I

i-see

Vieras

Paikka 3. Takka oletettavasti lämmittää olohuoneen ja 2 makuuhuonetta ilman ILP:n apuakin. Lisäplussana, ettei tarvitse kuunnella ILP:n puhinoita iltauutisten aikaan.

M

MITSU FA25

Vieras

i-see sanoi:
Paikka 3. Takka oletettavasti lämmittää olohuoneen ja 2 makuuhuonetta ilman ILP:n apuakin. Lisäplussana, ettei tarvitse kuunnella ILP:n puhinoita iltauutisten aikaan.
Valitse Mitsubishi ei oo paikalla niin väliä, meinaan on hiljainen[flash=200,200][/flash]

Back
Ylös Bottom