Sisäyksikön puhdistus siististi

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Erilaiset vaahdot taitavat olla parhaita sisäyksikön kennojen puhdistamiseksi. Kun vaahtoa tms. ainetta ruikataan yksikköön, niin jostainhan se kai tulee ulos. Näyttäisi siltä, että ainakin osa yksikön ja seinän välistä virtaisi pitkin seinää alas. Siis liat valuvat pitkin seinää?

Tietysti seinän voi pyyhkiä puhtaaksi näkyviltä osin, mutta ainakin laitteen taakse jäänee seinään töhkäkerros.

Mitä ratkaisuja voidaan käyttää, että huusholli pysyy siistinä vaikka sisäyksikköön ahdetaan puhdistusaineita? ???

Vs: Sisäyksikön puhdistus siististi

Anna vaahdon vaikuttaa 10min ja sitten kone käyntiin ja jäähdytys päälle.
Muodostuva kodensivesi huuhtelee kennon.

Äimänkäki sanoi:
Näyttäisi siltä, että ainakin osa yksikön ja seinän välistä virtaisi pitkin seinää alas. Siis liat valuvat pitkin seinää?

Tietysti seinän voi pyyhkiä puhtaaksi näkyviltä osin, mutta ainakin laitteen taakse jäänee seinään töhkäkerros.

Mitä ratkaisuja voidaan käyttää, että huusholli pysyy siistinä vaikka sisäyksikköön ahdetaan puhdistusaineita? ???
Kyllä ne valuu siististi kondenssikaukaloon ja sieltä tippaletkua pitkin pihalle. Itse olen pessyt painekannulla, kuumalla vedellä ja liuottimella. Myös vaahtoa olen käyttänyt, senkin huuhtelin vedellä pois.

Ei suttaannu paikat.

pökö sanoi:
Kyllä ne valuu siististi kondenssikaukaloon ja sieltä tippaletkua pitkin pihalle. Itse olen pessyt painekannulla, kuumalla vedellä ja liuottimella. Myös vaahtoa olen käyttänyt, senkin huuhtelin vedellä pois.

Ei suttaannu paikat.

Onnistuuko lämmityksellä vai pitääkö olla jäähdytyksellä?

pökö sanoi:
Kyllä ne valuu siististi kondenssikaukaloon ja sieltä tippaletkua pitkin pihalle. Itse olen pessyt painekannulla, kuumalla vedellä ja liuottimella.

Tuossa kun pudistin suodattimet pölystä (ei tosiaan kunnolla puhaltanut enää), niin voisi kennotkin pestä.

Kelpaako liuottimeksi halpa vodka vai millaista liuotinta tuossa kannattaa käyttää veden kanssa?

Peter Pumppu sanoi:
Tuossa kun pudistin suodattimet pölystä (ei tosiaan kunnolla puhaltanut enää), niin voisi kennotkin pestä.

Kelpaako liuottimeksi halpa vodka vai millaista liuotinta tuossa kannattaa käyttää veden kanssa?
Joku kotoa löytyvä yleispesuaine toiminee, itse taidan pestä TOLU:lla ja kuumalla vedellä viikonloppuna.

pökö sanoi:
Joku kotoa löytyvä yleispesuaine toiminee, itse taidan pestä TOLU:lla ja kuumalla vedellä viikonloppuna.

Meillä jäi tuosta ikävä haju, joka hävisi vasta jonkin ajan päästä. Olisiko huuhtelu ollut vajavainen.
Itse suosittelisin konetiskiainetta.

Eikö nuo sisäyksikön lamellit ole alumiinia? Mikäli ovat, en kyllä suosittelisi konetiskiainetta sillä se syövyttää alumiinia.

janti sanoi:
Meillä jäi tuosta ikävä haju, joka hävisi vasta jonkin ajan päästä. Olisiko huuhtelu ollut vajavainen.
Itse suosittelisin konetiskiainetta.
Tolusta voi tosiaan jäädä epämielyttävä tuoksu, hyvä pointti. Täytyy tutkia vaimon varastot, keittiössä on käytetty jotain raikkaantuoksuista tököttiä mikä tulee pullosta löysänä vaahtona ulos. Sitä vois koittaa tällä kertaa.

puuhis sanoi:
Eikö nuo sisäyksikön lamellit ole alumiinia? Mikäli ovat, en kyllä suosittelisi konetiskiainetta sillä se syövyttää alumiinia.

Asiasta on ollut aikaisemminkin keskustelua foorumilla.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=10911.msg146309#msg146309

Itse olen imuroinut kennon kunnolla ja tämän jälkeen huuhdellut kuumalla vedellä. Tähän sitten 0,5 l sumutin pullolla pesuliuosta. Hetken antanut vaikuttaa ja sitten huuhtelu runsaalla vedellä, niin ettei kennoon jää pesuainejäämiä. Tuon päälle voi laitteen laittaa vaikka kuivaustoiminnolle muutamaksi tunniksi. Samalla tavalla olen putsannut LTO-laitteen kennonkin.

Tälläkertaa pesin cillitbangillan ja kuumalla vedellä. Aika likaista oli eka virutusvesi, liekö syy kynttilöiden polttamisesta?
Käteen tuntee että ilmaa tulee nyt reilummin läpi. Tässäkään aineessa ei jälkihaju ole kehuttava, kai se silti muutaman tunnin jälkeen on poissa.

Liitetiedostot

• pesuainepullo.jpg
    pesuainepullo.jpg
    26,1 KB · Lukukerrat: 518
  • pesuaine.jpg
    pesuaine.jpg
    16,4 KB · Lukukerrat: 508

Vaikka olemme pökön kanssa käyneet tämän keskustelun jokusen kerran.

Kerrotaan taas kerran muillekin, se seinää vasten oleva kennon alin osa menee ainostaan lisää tukkoon näillä virityksillä.
Ainoa oikea tapa saada kennosta koko matkalta kunnolla virtaava on purkaa kenno alas ja huuhdella se runsaalla vedellä ja liuottimella oikeaan suuntaan, eli ilman kulkusuuntaan nähden päinvastoin.

Eb sanoi:
Vaikka olemme pökön kanssa käyneet tämän keskustelun jokusen kerran.

Kerrotaan taas kerran muillekin, se seinää vasten oleva kennon alin osa menee ainostaan lisää tukkoon näillä virityksillä.
Ainoa oikea tapa saada kennosta koko matkalta kunnolla virtaava on purkaa kenno alas ja huuhdella se runsaalla vedellä ja liuottimella oikeaan suuntaan, eli ilman kulkusuuntaan nähden päinvastoin.
Sulla on muisti kunnossa ;). Tulee sieltä takapuolelta ainakin likainen vesi läpi iloisesti, ei se ihan tukkoon mene ;).

En pidä tätä vesipesua silti minään virityksenä, isompi viritys se "vaahto + jäähdytys päälle-huuhtelu" on.

pökö sanoi:
Sulla on muisti kunnossa ;). Tulee sieltä takapuolelta ainakin likainen vesi läpi iloisesti, ei se ihan tukkoon mene ;).

En pidä tätä vesipesua silti minään virityksenä, isompi viritys se "vaahto + jäähdytys päälle-huuhtelu" on.
Itse sain mielestäni vaahdolla hyvin. Harmi kun en ottanut ennen ja jälkeen kuvia..

Vaahto, vaikutus ja vedellä sumutepullosta huuhtelu.

Varmaan tuli puhdas vaahdolla, en epäile. Vesihuuhtelu on hyvä, kunnolla kennon läpi menevä vesi ottaa pölyt mukaansa.

pökö sanoi:
Varmaan tuli puhdas vaahdolla, en epäile. Vesihuuhtelu on hyvä, kunnolla kennon läpi menevä vesi ottaa pölyt mukaansa.

Kyllä se kunnon imurointi sopivalla harjasuulakkeella on paras isomman pölyn irrottaja. Pesulla ja pesuaineilla viimeistellään vaan puhdistus sieltä mihin imurisuulakeen harjakset eivät ulotu.

pökö sanoi:

Ei se ihan tukkoon juu mene, mutta ilma ei enää sieltä takaa kulje kunnolla. Voi näyttää se takaosa puhtaalta kun katsoo tähystimellä sinne kun kone seinässä.
Otat kennon alas ja näet tuolla tavalla pestystä kennosta komean tukossa olevan alaosan jossa kasvaa kaikkea hauskaa, varsinkin kun katsot valoa vasten.
Viimeksi lupasin kuvat, ei ole vieläkään. Mutta katsotaan ensikerralla kun avaan tuon mallin seinäyksikön "pesun" jäljiltä ;)

Eb sanoi:
Ei se ihan tukkoon juu mene, mutta ilma ei enää sieltä takaa kulje kunnolla. Voi näyttää se takaosa puhtaalta kun katsoo tähystimellä sinne kun kone seinässä.

Kannattaakin ottaa se puhallinrumpu silloin tällöin irti (pesuakin varten) ja katsoa sieltä puhallusaukosta päin että tuli varmasti puhdasta. ;)

Takaisin
Ylös Bottom