Vs: Sisäyksikön puhdistus
Edellä puheenaiheena olevassa tapauksessa on kyse toimenpiteestä joka liippaa läheltä ammattityötä..
Tosi ammattilainen tekee vain sen minkä todella osaa ja saa ammattinsa puolesta tehdä. Töissään ja myös kotonaan.
Laitteet joissa on kytkettynä verkkovirta (240v) ovat kuitenkin laitteita, joita saa huoltaa ja korjata vain ko.alan ammattilainen. Ei auta vaikka toimenpiteen ajaksi saisi laitteen kytkettyä jännitteettömäksi.
Hyvää tarkoittava ja säästäväinen perheenisä ilman ko. alan ammattitaitoa saa valitettavasti puhdistaa laitteen vain päälisinpuolin, siten ettei ole avannut laitteen koteloita.
Vaikka se tuntuu tyrmistyttävältä, mutta niin se vaan on.
Jos tämä "perheenisä" aiheuttaa laitteen avattuaan laitteeseen vian jonka seurauksena esim, hän itse saa vammoja, laite rikkoontuu tai laite aiheuttaa vaikka tulipalon, on hän itse vastuussa niin taloudettisesti kuin henkisesti tapahtuneesta. Jos tämä tulee ilmi, vakuutus, takuu yms. korvaukset voi tuolloin unohtaa.
Tiedän että tähän tulee vastaväitteitä.
Mutta tällaisella foorumilla on vastuutonta ja mielestäni väärin johtaa suurta yleisöä harhaan kirjoittelemalla ns. teeseitse menetelmistä ja jopa antaa ohjeita nikkarointiin, silloin kun on esim. sähköturvallisuudesta kyse.
Myöskin täällä usein mainittu "jokainen tekee omilleen mitä haluaa" on väärä lähestymistapa.
Sehän kehoittaa ihmisiä tekemää myös toimenpiteitä,
jotka on mahdollisesti kiellettyjä, laittomia ja mahdollisesti tosi vaarallisia.
Myönnän itsekkin syyllistyneeni joskus käyttämään ko. "vapauttavaa lausetta"
Ja uskon, ettei tosi ammattilaiset näin myöskään tee.
Itse en ole kylmätekniikan ammattilainen. Enkä sähköalan yrittäjä. Joten on turha kirjoitella että olisi "omalehmä" lihomassa. Tunnen kuitenkin sähköalan työturvallisuus kysymykset ja joudun niistä huolehtimaan niin töissä ja kotonani.
Ja tämä on tosi

Turvallista syksyä kaikille