sisäyksikön puhdistus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toshu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

toshu

Aktiivinen jäsen
Joo o, vanha aihe joo,mutta millä pirulla sen pölyn saa kennon lamellien välistä ja puhaltimen siivistä irti??? onko mitään ns. siistimpää keinoa kun paineilma,voip tulla kukankastelijalta vähä moitteita ;) on 4 vuodessa "pikkusen" pölyä kertynyt...Ideoita/kokemuksia????

Vs: sisäyksikön puhdistus

Kuoret laitteesta pois ja rakoimurilla täydellä teholla. Jos tuo ei auta, niin höyrypesuri on aika hyvä.
Kennoston pesuvaahtoja voi kokeilla ja vesihuuhtelua jos keli sallii.

Paineilmalla saa siistiä jälkeeä jos teippaa imurin tiivisti teipillä ja muilla apuvälineillä puhallusaukkoon kiinni ja laittaa imurin imemään ennen paineilmalla suihkuttelua.

jep,kennon kyllä saa suht hyvin imuroitua ainakin etupuolelta. Entäs ne puhaltimen siivet,ovat kaikista likaisen näköiset????

toshu sanoi:
jep,kennon kyllä saa suht hyvin imuroitua ainakin etupuolelta. Entäs ne puhaltimen siivet,ovat kaikista likaisen näköiset????

Jos puhallinpyörää (siipipyörää) tarkoitat, niin parhaiten sen saa putsattua ottamalla se irti. Itse putsasin syksyllä. Kuoret irti, moottorin puoleinen pää:akselin kuusiokoloruuvia auki hieman alakautta, vasemman puolen laakeripäädyn neljä ruuvia pois, kennoa varovasti nostamalla pääty pois ja sen jälkeen siipipyörä samalla lailla vasemman kautta pois. Takaisin laitossa muistettava laittaa puhallinpyörä samaan kohtaan moottorin akselille ja laakeripääty kunnolla paikoilleen (muovikynsi myös perille asti). Service manuaali on jossain foorumilla ladattavana. Kannattaa katsoa se ensin. Homma ei ole vaikea, muttei aivan helppokaan. En lisäksi tiedä onko tossuissa eri malleissa eroja homman suorituksen kannalta.

Edit: Moottoria ei siis tarvitse irrottaa itse pumpusta.
Edit 2: Laitetaan vielä tähän viestiin varmuuden vuoksi maininta siitä, että kuusiokoloavain on sitten naputettava pohjaan asti ruuvin sisään. Ruuvi on tiukassa ja jos avain pyörähtää, mutta ruuvi ei, ollaan kusessa. Hyvälaatuinen on siis kuusiokoloavaimenkin oltava.

Kennon olen suihkuttanut sellaisella sumuttelupullolla. Jantin mainitsema höyrypesuri vois olla hyvä kanssa. Kannattaa tarkistaa että vettä valuu putkesta ulkona jos ruiskii niitä vesiä. Alla kuvia ja jotain juttua aiheen vierestä.

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3597.0

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3558.0

okei,kiitos vinkeistä! tuo hellapoliisi on pari päivää reissussa,niin kompura tupaan vaan ja paine-ilmaa peliin ;D taitaa olla helpoin...

toshu sanoi:
okei,kiitos vinkeistä! tuo hellapoliisi on pari päivää reissussa,niin kompura tupaan vaan ja paine-ilmaa peliin ;D taitaa olla helpoin...

paineilmaa ei kyllä ihan aikuisten oikeasti käyttää vaikkapa niin että on imuri toisessa kourassa... ei siitä mitään tule. Sen kokeiltuani kehittelin tuon pölynimuroinnin ilmalämpöpumpulla itsellään avittaen.

eihän VesA pahastu jos hieman lainaan "patenttia" ;) lähteekö sillä puhaltimen siivet puhtaaksi?

toshu sanoi:
eihän VesA pahastu jos hieman lainaan "patenttia" ;) lähteekö sillä puhaltimen siivet puhtaaksi?

En itse asiassa tutkinut mitä sille tapahtui... pelkäänpä ettei paineilma pääse kennon läpi sitä putsaamaan.

joo,näin vähän arvelin.itse kenno puhdistui aika hyvin imurilla.voipi olla et ainut keino on ottaa puhallinpaketti irti,olis varmaan hyvä saada sit kunnolla puhtaaksi jos rupeaa hommaan ettei tule tasapaino heittoja...kahtellaan keväämmällä...

mulle ainakin myyjä sano,jotta pelkkä sisäyksikön imurointi (päällisinpuolin)riittää. ::)ja minähän uskon jotta näin on ;D

mulli sanoi:
mulle ainakin myyjä sano,jotta pelkkä sisäyksikön imurointi (päällisinpuolin)riittää. ::)ja minähän uskon jotta näin on ;D

No minulla olisi tuulimittarikin, mutta olen käyttänyt tukanhulmutustestiä. Jos tuntuu että imuroinnin jälkeen ei vielä tuule tutusti niin sitten pannaan kellarissa konpura päälle ja puhallellaan voiman kanssa.

Täytyy ensi kerralla ottaa lukemat.

On se hieno kun neuvotaan ja paljon ja vastuu on kummiskin tekijän . Eli toi oravanpöyrä puhaltimen irroitus, en suosittele sitä puhdistus toimenpiteen takia, koska rasittaa ei niinkään putkistoa vaan kennon päätyä. Itku on pitkä kun siinä ihan vaan pikkasen sitä kääntää ja kuinka varovasti .Joillakin putket lähtee vasemmalle , oikealle , alas ja taakse, sit vielä taakse lähtevä siel reiässä on vaikka uretaani voi olla et putket ei hirteästi anna myötä. Sitten kun ole irroitanut sen puhaltimen ja pessyt sen ja laitat sen paikalleen takaisin ja taivutat kennon paikalleen onkin kaikki vielä hyvin . ja kaikki toimii puhallus parani huomattavasti ja viikon päästä häviää tehot, niin mitenkä sen suupielen asennon laita mahtaa olla tuskin paljon hymyilyttää, kun sisäyksikön kenno on korjaamattomassa tilassa ja korjaus arvio on uusi sisiyksikkö sit vielä 4v vanha ei enää saa uutta sisäyksikköä vaan joutuu ostaa koko paskan ,no on tässä yksi hyvä puoli voi puolisolle selittä et miksi meidän pitää päivittää toi ilpi uuteen. Mut jos se puhaltimen näkee taskulampulla niin sit ensin sammuttaa koneen vaikka sähkökatkoolla eli töppseli pois tai sulake pois niin jää se luukku auki sit vaikka joku tops puikko ja jollai pysäyttää/pitääpaikoillaan sitä puhallinta ja hyyhkii yksi siipi kerrallaan se puhtaaksi.Sit se kenno paineilma on hyvä sillä saadaan ne pölyt sinne kennoon piiloon näyttää hyvältä mutta on ns. saadaan kenno tukkoon osa 1. ja huonosti kun käy niin lamelit on nutullaan. jos kennoon sitä pölyä on päässyy oisko pitänyt suodattimia puhdistaa aikaisemmin. Imurointi varovasti suurella imuteholla on ehkä se paras aloitus ja kaverina joku tosi pehmyt harja ettei ne lamelit vaan väännyt ja sen jälkeen tulee se vesi pesu mut siinäkin voi pilata paljon esim. seinän , sisäyksikön piirikortin... mut se voi kyllä tehdä varovaisuutta noudattaen. voi siinä käyttää pesuaineitakin kun ei ole hapettavia ja muovia sulattivia mielellään jotain mietoja. Tulihan pitkä runo nää ei ole ehdottomia juttuja jokainen tekee tyylillään ja tulos on se mukainen kun tekiä sen tekee.

Itse käytän puhdistukseen paineilmaa, imuria ja aseen piipunpuhdistusharjaa. Projektin teen joka syksy.
Aloitan ottamalla sisäyksikön kuoren pois, että pääsee kennoihin hyvin käsiksi. Paineilman kanssa on tosiaan oltava varovainen, ettei kennon pinta kärsi. Imurilla harjan kanssa pinnalta ja pienellä suuttimella muualta. Tuulettimen lavat putsaan tuolla piipunrassilla. Ihan kaikkea ei saa pois, mutta suurimman osan kuitenkin.

mku836 sanoi:
Itse käytän puhdistukseen paineilmaa, imuria ja aseen piipunpuhdistusharjaa. Projektin teen joka syksy.
Aloitan ottamalla sisäyksikön kuoren pois, että pääsee kennoihin hyvin käsiksi. Paineilman kanssa on tosiaan oltava varovainen, ettei kennon pinta kärsi. Imurilla harjan kanssa pinnalta ja pienellä suuttimella muualta. Tuulettimen lavat putsaan tuolla piipunrassilla. Ihan kaikkea ei saa pois, mutta suurimman osan kuitenkin.

Niinno.. laitoin itse sisäyksikön puhalluksen kakkoselle ja imurin vetämään sisäyksikön puhaltamat ilmat sisäänsä. Ja sitten pölylle vauhtia paineilmalla, rako kerrallaan. Ei muuten jää pöly sisäyksikköön pyörimään. Harjalla + imurillla ilman paineilmaa puhdistuu vain kennon etupuoli, hyvältä näyttää ja laskun voisi kirjoittaa, mutta puolet jää tekemättä...

Kimmok, haluaisin nähdä sen sisäyksikön kennon jossa ei neljän vuoden jälkeen ole pölyä lamellien välissä??? vaikka suodattimia imuroisit päivittäin niin varmasti löytyy pölyä,on ne oravasuotimet sen verran harvoja.

Eikös vois kuvitella, että mitä enemmän on pölyä suodattimissa, niin sitä tiiviinpihän se on ja paremmin suodattaa. Suodattimethan näyttää niin harvoilta, että kaikki pienempi pölyhän menee puhtaasta suodatinverkosta läpi ja jää osittain mahdollisesti sinne patteriin. Itse olen kyllä kerran kuussa verkot imuroinnut.
Oman ilppini ohjekirjassa kiellettiin sisäyksikön vesipesu. Mutta kun se oli jo 6 vuotta ollut käytössä, niin ajattelin kaikesta huolimatta sen vesipestä.
Pesun jälkeen se ei vuorokauteen suostunut toimimaan. Kait siitä jotkut sähkövehkeet kastui. Mutta sen jälkeen se rupes toimimaan normaalisti.

kuinkas tiuhaan nuo pestävät/imuroitavat suodattimet pitäisi vaihtaa? kun jossain näin että puhdistettava suodatin olisi hyvä vaihtaa 3-vuoden jälkeen ei ollut kirjoitettu mitenkään esille vaan oli laitettu * ja selitys löytyi jostain huoltomanuaalista

Tässä on yksi syy miksi olen tyytyväinen omaan pumppu valintaan. eipä tarvi miettiä miettiä puhdistusta kun on automaattipuhdistus! On toiminut hienosti. 5 vuoden päästä yksi suodatin kasetti pitää vaihtaa. Autotallissa on tavis pumppu jossa on "manuaalinen" suodattimen puhdisus lähtee hyvin kun imuroi, joskus tosin kannattaa pestä. kerran vuodessa koteloo vähän raolleen ja sieltä pikkusen paine ilmaa ja sit imurilla. Näin meillä!

Tässä sadepäivän siivouksessa aloin siivoamaan tuon fd25 käyttäen "zep foaming coil cleaner" tuotetta ja aika sotkuhan sieltä irtosi, tuo puhallin oli vaan hankala, kennot huuhdoin pienellä kahvipannulla jossa käyrä nokka, se oli parempi kuin kukkasumutin, enemmän vettä kerralla.

Olisko joku joka seuraavaksi ottaa puhaltimen irti laitteestaan puhdistusta varten viitseliäs laittamaan kuvia kuinka omasta laitteesta se irroitetaan.

siis onhan pienipulloharja tehokas myös mutta olis kiva liottaa puhtaaksi nuo lamellit...

Eilen putsasin oman IVT:n kun ei enää työntänyt kylmää ja haisi homeelle. Pitäisihän noiden etelä-eurooppaan suunniteltujen vehkeiden edes kylmää työntää.
Sivuleikkureilla piti ensin sormisuojaverkko pätkiksi ja reilusti rainbow merkkistä ikkunanpesuainetta ja lisäksi saman valmistajan yleispuhdistuainetta kennoon ja puhallinroottoriin.
Pensselillä sai lian irtoamaan aika kivasti, vettä jokunen litra päälle ja kas kummaa alkoi tulla viileämpää ilmaa.
Voisi joskus tehdä saman jutun ulkoyksikölle vaikka näyttää kyllä ihan puhtaalle.

Takaisin
Ylös Bottom