Sisäyksikön sijoituksesta / autotalli

O

Oil60

Vieras
Olen nyt aika vakavissani miettinyt toisen pumpun hankintaa, sijoituspaikka autotalli.
Näitä sisäyksikön sijoitteluaiheita on ja tulee olemaan riittämiin, mutta asia on sen
verran oleellinen, että käsitellään nyt tämäkin tapaus.
Itse olen sitä mieltä, että tuo vihreällä merkitty mesta olisi luonnollisen ilmankierron
kannalta se optimaalisin. Ongelmana tuossa kohden, että yksikkö täytyisi ripustaa
nosto-ovien kiskoihin ja tulisi näin ollen sangen alas. Muuten ei haittaa, mutta rajoittaa
vähänkin korkeamman ajoneuvon asettelua talliin / tallissa. Mitä mieltä arvoisat
asiantuntijat ovat sijoittelun osalta? (Jokainen toki huomaa, että kuvassa ILP on suhteettoman suuri).

O

Oil60

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Sisäyksikön sijoituksesta / autotalli

Jaahas. Kuvan värit katosivat bittiavaruuteen, olenpas taitava. Haitanneeko tuo, alkuperäisessä kuvassa vihreäksi mainittu vaihtoehto on siis nosto-ovien edessä.

A

Aromipesä

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Ehottomasti tuohon varaston seinää vasten. Kun puhallussuunta on suoraan oville päin, niin eipähän kylmääkään imase sillätavalla sisälle ovia auottaessa.

C

Cud

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Omassa tallissa olen laittanut sen sivuoven vastapäätä, keskelle tallia, koska päätyseiniin en voinut laittaa mutta toimii hyvin sielläkin. Ei pääse paljon kylmää ilmaa sisään kun avataan ovia ja koska lattia on ILPin ansiota lämmin, niin lämpö palaa nopeasti vaikka ehtisi tulla kylmää ilmaa sisään. ILP toimii autotallissa yllättävän hyvin.

M

mitsu68

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Minä laittaisin kyllä pikku oven päälle mikäli tilaa tarpeeksi oven päällä.Perusteluna,mikäli laitat sivu-seinälle ja ajat auton laitteen eteen, niin lämpö pongaa auton kyljestä takaisin yksikölle ja seuraukset tiedetään.Jos taas laitat päätyyn et saa sijoitettua työpöytää sille kohdalle,koska taas käy niin,että lämpö ei pääse kunnolla lattiaan asti vaan pongaa takaisin, ja taas seuraukset tiedetään.Kun asennat laitteen oven päälle jää seinätilat vapaaksi hyllyjä varten,sitä tavaraa kun tuppaa aina vaan jemmailee.Ja saat pumpusta samalla ovi-verhon kun se on sen pikkuoven päällä.Pikkuoven eteen mistä kuljetaan et voi kuitenkaan pöytää laittaa/saati hyllyjä.Isojen ovien puolelle en kyllä itse laittaisi,ellei sitä saa asennettua niin ettei se kulkua haittaa.Tämä on sitten suunniteltu seinämallille. Pintakatto mallille paikkoja löytyy vaikka kuinka.

O

Oil60

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Eipä taida sivuoven päälle pömpeli sopia, sen verran nuukasti tilaa on. Tosin ovi aukeaa ulospäin, joten
asennus on ehkä kitinän kera mahdollista. Meikäläinen on kasvanut kaapin alla, joten en lyö päätäni
joka oksaan, saati sitten oven yläkarmiin. Ihan hyvä, että tuli tuo pongailu käsiteltyä, pidän sen visusti
mielessä.

R

Rassaaja

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Varaston seinää vasten keskelle.

D

Drummer

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Oil60 sanoi:
Olen nyt aika vakavissani miettinyt toisen pumpun hankintaa, sijoituspaikka autotalli.
Näitä sisäyksikön sijoitteluaiheita on ja tulee olemaan riittämiin, mutta asia on sen
verran oleellinen, että käsitellään nyt tämäkin tapaus.
Itse olen sitä mieltä, että tuo vihreällä merkitty mesta olisi luonnollisen ilmankierron
kannalta se optimaalisin. Ongelmana tuossa kohden, että yksikkö täytyisi ripustaa
nosto-ovien kiskoihin ja tulisi näin ollen sangen alas. Muuten ei haittaa, mutta rajoittaa
vähänkin korkeamman ajoneuvon asettelua talliin / tallissa. Mitä mieltä arvoisat
asiantuntijat ovat sijoittelun osalta? (Jokainen toki huomaa, että kuvassa ILP on suhteettoman suuri).

En laittaisi ilppiä nosto-ovien päälle, koska hohkaavat kylmää ja silloin ilp kuluttaa luultavasti enemmän ja tulee lämmityksellisiä "ylilyöntejä". Minne muualla tahansa sopii kyllä. Minka ilpin muuten meinaat laittaa?

O

Oil60

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Pientä korjausta/tarkennusta eli näyttää sittenkin siltä, että sisäyksikkö saattaisi mahtua tuon sivuoven päälle.
Matkaa oven yläkarmin alareunasta kattoon 430 mm. Eikös tuohon jo sovi ?
Varaston seinää vasten keskelle kuulostaa myös hyvin loogiselta paikalta. Aiheuttaa askartelupöydän ja sen ympärillä olevien
hyllyköiden purkamisen. Joka tapauksessa täytyy miettiä/rakentaa uudestaan tallin kalustus ja toiminnallisuus eli sisäyksikkö
laitetaan sinne missä se parhaiten tehtävänsä hoitaa. Viittaan tässä yhteydessä myös toisaalla tässä foorumissa esittämiini
asioihin liittyen tuon varaston lämmitykseen.

Drummer: Kysymykseesi "minkä ilpin meinaat laittaa" vastaan : En tiedä vielä. Meikäläinen on aika tarkka (ihan syystä) tuon
rahankäytön osalta, joten hyvä hinta/laatu -suhde on valttia. Usein on esitetty sellainen näkemys, että talliin sopii
laittaa halvempi on/off -ratkaisu. Ihan hyvin näin voi olla. Itse kuitenkin olen mieltänyt tilanteen siten, että puhtaasti
lämmitykseen tarkoitettu ilp (kuten minun tapauksessani) on syytä olla mallia inverter, joten tällä hetkellä tutkailen siis inverttereitä.
Tässä ei mikään mahdoton hätä ole, mutta voin tehdä nopeankin päätöksen, ehdotuksia toki otetaan vastaan. Asennus tulee olemaan todella helppo.
Aika mielenkiintoinen voisi olla esim. Argo AWI25, masiina on K-Raudassa tarjouksessa muistaakseni 699 euroa ja siihen päälle masennus.
Argo (tai muu Sanyo) on tällä hetkellä ehkä eniten pinnalla, koska niissä on tuo lämpöanturi kaukosäätimessä, ei ollenkaan huono idea lähtökohtaisesti.

tet

Hyperaktiivi

Eh.. mahtaakohan tämä pohdinta mennä nyt jo turhankin tarkaksi? ;) Kyseessähän on noin 50 m2 yhtenäinen, lähes suorakaiteenmuotoinen tila. Siis yksi ainoa huone. Minun mielestäni sinun kannattaa laittaa pumppu ihan mihin vaan, kyllä se tuon yhtenäisen tilan lämmittää vaikka seisoisi seipään nenässä nurkassa. :D Myöskään lämpötilan tasaisuus ei liene kovin olennainen asia, kun kyseessä ei ole asuintila.

O

Oil60

Vieras

Tet, lienet aivan oikeassa, eiköhän tuo tila hoidu kohtalaisen helposti riippumatta siitä, missä aparaatti puhisee.
(Mietintää tosin aiheuttaa se, miten varaston puolelle saisi siirrettyä lämmintä ilmaa rikkomatta paloturvallisuusmääräyksiä).
Lämpötilan tasaisuus ei todellakaan ole korkealla prioriteetilla. Siitä johdannaisena taitaa olla niin, että on/off -
pumppu hoitaisi homman riittävän hyvin vai hoitaako?

Back
Ylös Bottom