Sisäyksikön sijoitus - apua kaivataan!

J

jame

Vieras
Hei!

Olemme tilanneet Panasonicin HE9-DKE:n mutta sen sisäyksikön sijoituspaikka tuottaa tuskaa. Täkäläinen konsultti (asumme Norjassa Oslon kupeessa) suositteli sen sijoittamista keittiön syvennykseen 30 cm lattiasta, seinään ruokapöydän eteen niin että se voisi puhaltaa sekä olohuoneeseen että ylös 2. kerrokseen. Luettuani tätä foorumia tämän konsultin suositukset tuntuvat hiukan kummalliselta.
Itse ajattelemme paikkaa ulko-oven päällä (katso kuva!) mutta sinne jää vain 5 cm tilaa katon ja sisäyksikön väliin (?).
Mitä mieltä olette - mihin itse sijoittaisin sisäyksikön.
Asunto on 2 kerroksinen paritalo, asuinneliöitä 106 ja talo on uusi.

Kiitos mielipiteestäsi!

tet

Hyperaktiivi
Vs: Sisäyksikön sijoitus - apua kaivataan!

Itse laittaisin varmaan siihen ulko-oven yläpuolelle. Siinähän se on alakerran suurimmassa yhtenäisessä tilassa, jos tuota piirustusta osasin oikein tulkita. Lämmityskäytössä se lämmin ilma kyllä löytää varmuudella tiensä yläkertaan. Jäähdytyskäyttö onkin sitten eri asia, mutta en oikein usko että se missään paljon sen paremmin ylös kylmää puhaltaisi.

5 cm tilaa yläpuolella pitäisi riittää, ainakin jos laite ottaa ilmaa myös "etuseinästään" eikä vain päältä. Oma sisäyksikköni on juuri noin viiden sentin päässä katosta, siinä on imusäleikkö sekä päällä että edessä.

A

audiopoika

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Sisäyksikön sijoitus - apua kaivataan!

Kyllä mun mielestä toi teidän itse jo miettimänne paikka vaikuttaa ihan kelvolliselta. Toinen vaihtoehto voisi tietysti olla suoraan yläkerran rappusten edessä, jolloin lämmin ilma siirtyis parhaiten myös ylös. Kuvasta tosin ei käy ihan selville onnistuuko asennus siihen esim keittiöön vievän oven yläpuolelle. Siitä se swing tms toiminnolla varmaan levittäisi ilman hyvin myös olohuoneeseen ja muualle alakertaan.

Mulla taitaa Mitsussani olla alle 5 cm väliä laitteella ja katolla, joten siitä ei varmaan ole ongelmaa. Viilennys ei onnistu koko taloon alakerrassa olevalla laitteella. Alakerran saat kyllä hyvin viileäksi ilppisi avulla.

Back
Ylös Bottom