K
kohina
Vieras
Terve! Aikomuksenani asennuttaa ilmalämpöpumppu. Mutta koska myyjät lupailevat helposti taivaat ja maat, tarkoitus on ensin itse perehtyä asiaan ja vasta sitten ryhtyä hommaa toteuttamaan. Vähän jo olen seurannut keskusteluja ja vertaillut laitteita. Vielä kuitenkin kaipaisin foorumin hyväksynnän ajatuksilleni.
Asunto on 63m² rivitalo-kolmio. Sähkölämmitys + varaava takka. Takan varaan ei kumminkaan parane paljon laskea, kun olen "laiska" lämmittäjä... Nyrkkisäännön mukaan (1kW~30m²) tarkoittaisi että minun tarpeeseeni riittäisi reilun 2kW lämpöpumppu. Näin pienitehoisiin en ole kuitenkaan mainoksissa törmännyt, ja muutenkin olen tuota ajatellut hieman ylimitoittaa, joten olen päätynyt tällaisiin vaihtoehtoihin:
Fujitsu ASY9LB
Fujitsu ASYB9LD Plasma
Fujitsu ASYA09LC
Sanyo SAP-KCRV93EHFP (uudempi malli)
Sanyo SAP-KCRV93EHA (vanhempi malli)
Kaikissa ymmärtääkseni lämmitysteho 3,6kW johon tuota nyrkkissäntöä verrataan(?) Kysymys kuuluukin, onko tuo kokoluokka sopivasti mitoitettu asuntooni?
Asunto on 63m² rivitalo-kolmio. Sähkölämmitys + varaava takka. Takan varaan ei kumminkaan parane paljon laskea, kun olen "laiska" lämmittäjä... Nyrkkisäännön mukaan (1kW~30m²) tarkoittaisi että minun tarpeeseeni riittäisi reilun 2kW lämpöpumppu. Näin pienitehoisiin en ole kuitenkaan mainoksissa törmännyt, ja muutenkin olen tuota ajatellut hieman ylimitoittaa, joten olen päätynyt tällaisiin vaihtoehtoihin:
Fujitsu ASY9LB
Fujitsu ASYB9LD Plasma
Fujitsu ASYA09LC
Sanyo SAP-KCRV93EHFP (uudempi malli)
Sanyo SAP-KCRV93EHA (vanhempi malli)
Kaikissa ymmärtääkseni lämmitysteho 3,6kW johon tuota nyrkkissäntöä verrataan(?) Kysymys kuuluukin, onko tuo kokoluokka sopivasti mitoitettu asuntooni?