Minulla on suuria vaikeuksia saada takan lämpö leviämään ilpin avulla yläkertaan. Takka on alakerrassa portaikon seinää vasten, mutta siis seinän toisella puolella. Oviaukko on suurinpiirtein portaiden juurella. Aukko on leveä, siinä on paljeovi. Konstruktio on ollut aina huono, sillä lämmin ilma tahtoo lilliä katonrajassa, sillä oviaukon päälläkin on 40 - 50 cm seinärakennetta. Valitettavasti myös koneellisen tulon venttiili on oviaukon lähellä ja puhaltaa siitä sisäänpäin.
Olen kokeillut puhaltaa monilla eri nopeuksilla portaikkoa alaspäin, olen swingannut ylös-alas jne. Ei, ei leviä lämpö ylöspäin. Sen sijaan alakerran toiseen huoneeseen lämpö leviää miellyttävästi, se on siis portaikosta katsoen kauempana, kuin takkahuone.
Ilmeisesti remontti on ainoa vaihtoehto, oviaukko on kokonaan levennettävä takkaan asti ja samalla purettava myös katton saakka, niin, että lämpö pääsee suoraan portaikkoon, ja ehkä onnistuu pääsemään ilpin puhalluksen yläpuolelta ylös. Ei ihan halpa homma, siinä on jo sähkömiestäkin vaivattava.
Tiedä sitten, olisiko kaksi sisäyksikköä ollut parempi? Ainakin sijoituspaikkaa olisi ollut tosi vaikea löytää.
Jonkinlainen LTO:kin on, Valloxin Muh Ilmava, mutta se on jokseenkin hyödytön näillä kovemmilla pakkasilla, sillä se vaikuttaa lähinnä viilentävästi, jos sitä hyvin isolla pitää ja pätkii kovasti, kun se meinaa mennä jäähän.
Yritin avittaa lämmönsiirtoa myös tuollaisella pienellä tuulettimella, Työnsin lattiaa myöten viileämpää sisään takkahuoneeseen (portaiden alta), mutta en huomannut sen vaikuttavan mitenkään erityisen positiivisesti mihinkään. Puuduttavan huminan sai kyllä aikaiseksi puhaltaessaan täysillä. Eikä tuollaisen leikkimisen varaan voi mitään lämmitysjärjestelmiä rakentaa.
Ja kaiken kukkuraksi Toshiban pohjapellille näyttää kerääntyvän jäätä, eli sulatuskaapeli on selvästi alitehoinen tai asennettu väärin. Siitäpä taitaa tulla asiaa myyjälle. Asentaja vaikutti ammattimieheltä, mutta niinhän se on aina, että maallikolla ei ole vertailukohtia ja jokainen itseä parempi vaikuttaa osaavalta.
Näillä kokemuksilla voin omasta tilanteestani sanoa, että ilmalämpöpumppu toimii minulla hyvin aina noin -15 C saakka ja sen jälkeen sen voisi hyvin sammuttaa ja jatkaa takka/suorasähkölämmitys -moodissa. Lievää pettymystä siis tunnen, sillä ainakin yksi toivottu vaikutus on jäänyt nyt toteutumatta.