Takka+ILP+öljy + kaikki mahdolliset väärinkäytökset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pökö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

pökö

Kaivo jäässä
Kävimpäs kaverin luona ihmettelemässä miten "hybridilämmitetään oikein" kun lämmitysjärjestelmiä on kolme ;D
Autosta noustessani katselin että Panan ropelli pyöri eli ilpillä lämmitetään, niin pitääkin tehdä nyt kun on siihen hyvä keli. Sisällä oli aika lämmin, 26 astetta, myös uuni oli lämmin. Koitin oikein kädellä että kyllä se pana lämmintä lykkäsi uunin lisäksi.
Kaiken kukkuraksi ö-kattilan oumanni on säädetty min. 28 ast. menovedelle, eli kaikki laitteet oli lämmityksellä ???.
Ei ainakaan vedontunnetta ollut havaittavissa ;D

Yritin puhumalla selvittää että nyt vois lämmittää pelkällä ilpillä kun ulkona on 10 astetta lämmintä päivin öin, muttei se kuulemma käy kun siihen touhuun menee sähköä. No, nyt sitä vissiin ei mene . Lopetin valistuksen ettei mennyt painiksi ;D.

Viimeisetkin järjenhivenet meinasi lähteä päästä tuon aamukaffeen aikana, emme ilmeisesti keskustele lämmityksestä enää koskaan ;D Ilmeestä silti näin että kyllä kaveri jotain alkoi fundeerata, aika näyttää mitä.

edits. korjattu sisäyksikkö oikean merkkiseksi, pienen vinkin jälkeen ;).

Vs: Takka+ILP+öljy + kaikki mahdolliset väärinkäytökset

Panan ropelli ulkona ja mitsun sisäyksikkö sisällä, todellinen hybridi järjestelmä :) Sori, soi ihan pakko.. ;)

Mutta joo, itse olen kyllä kans löytänyt itseni vääntämästä rautalankaa miten pumpuppu taloudessa pitäisi laitteita käyttäää. Ne ketkä on lähtenyt noudattaan ohjeitani on kyllä vuoden jälkeen kiitelleet pienentyneitä kokonais energia lukemia.

Olen usein törmännyt keskusteluissa siihen, että ilppiä on käytettävä hyvin säästeliäästi, koska se vie sähköä...
Tätä jankuttavat sellaisetkin lämmittäjät, joilla se toinen eli pääasiallinen järjestelmä on suorasähkö.

Olen sitten miettinyt, että minäköhän olen se pöljä. ???

teukka sanoi:
Olen usein törmännyt keskusteluissa siihen, että ilppiä on käytettävä hyvin säästeliäästi, koska se vie sähköä...
Tätä jankuttavat sellaisetkin lämmittäjät, joilla se toinen eli pääasiallinen järjestelmä on suorasähkö.

Olen sitten miettinyt, että minäköhän olen se pöljä. ???
Onko ylipäänsä järkeä asentaa koko ilppiä, jos sitä ei sitten kannata käyttää tai sitten käyttö on täysin järjenvastaista

Olen itsekin törmännyt vastaavaan tapaukseen kuin Pökö tossa kertoili.
Talvipakkasella olin kerran eräässä työkohteessa, jossa oli vesikiertoinen öljylämmitys ja leivinuunissa tulet , kuten talvisin kuuluukin. Sisälämpötila muistutti pätsiä, mittaria en viitsinyt edes katsoa.
Tuvan seinästä löytyi myös ilppi, isännän mielestä täysin turha kapistus.
" Aiheuttaa vetoa ja vie sähköä"
Kokeilin kädelläni sisäyksikön ulkopuhallusaukkoa, ja kylmäähän se puhalsi !!!
Fujitsu parka yritti epätoivoisesti pitää sisälämpötilaa 23 asteessa ???

Laite oli asennettu muutamaa vuotta aiemmin hellekesänä, ja ollut siitä asti omillaan eli jäähdytyskäytöllä koko tämän ajan !!!

En malttanu olla antamatta pikaista laitekoulutusta aiheesta, enkä tiedä loppuiko yhteistyömme sillä kertaa siihen paikkaan.

Peku 2012 sanoi:
Fujitsu parka yritti epätoivoisesti pitää sisälämpötilaa 23 asteessa ???
Eipä rienata hyvää merkkiä, fujitsu pitää (eikä yritä) halutut lämmöt kevyesti ympäri vuoden ;)

pökö sanoi:
Viimeisetkin järjenhivenet meinasi lähteä päästä tuon aamukaffeen aikana, emme ilmeisesti keskustele lämmityksestä enää koskaan ;D

Eiköhän kaverisi kuulu myös ns. napsuttelijoiden klaaniin joka syöksyy ilppiä sammuttelemaan heti kun lämpötila laskee -10 asteeseen. "Kuluttaa paaaljon sähköä pakkasella ja jäätyypi laakerit rikki!"

;D

Villi veikkaus on, että Pökön tutun kaltaisia talouksia on suurin osa niistä, johon ILP on asennettu. Yleensä ei tottuttua haluta muuttaa. En saa kavereita vaihtamaan edes sähkösopimuksia kun suurinpiirtein luulevat että sähkö loppuu sitten tai ei ne hinnat päde... Noin se vaan menee. Yhdellä menee 28 000 kWh vuodessa ja maksaa Pori Energialle toistaiseksi voimassa olevan hinnaston mukaan. Olikos päivä viimeksi kun katsoin vaatimaton 7.38c/kWh.

Olen myös kuullut ihan kohtalaisen koulutetulta DI:ltä, jolla pitäisi monikin mekaniikka ja lämöopin osa-alue olla melko hallussa, että jäähdytystä ei kannata käyttää, koska cop on alle yksi! Siinä sitten koitin valistaa, että ei se juuri eroa lämmityksestä, ja ohjekirjaseen viittasin, että katsoo sieltä. Ihmiset keksivät monen moista kummallista omasta päästä.

Nihan sanoi:
Eiköhän kaverisi kuulu myös ns. napsuttelijoiden klaaniin joka syöksyy ilppiä sammuttelemaan heti kun lämpötila laskee -10 asteeseen. "Kuluttaa paaaljon sähköä pakkasella ja jäätyypi laakerit rikki!"

;D
kyllä se pitää jo aikasemmin sammuttaa ;D ei nuan pitkälle parane antaa mennä ... nyt sille on vielä ihan käyvät kelit ku keikutaan +10C.

Raid76 sanoi:
Yleensä ei tottuttua haluta muuttaa. En saa kavereita vaihtamaan edes sähkösopimuksia kun suurinpiirtein luulevat että sähkö loppuu sitten tai ei ne hiinnat päde...
Yksi muunnos tuosta on käsitys, että kun kilpailuttaa ja vaihtaa sähköntoimittajaa, verkkofirma sitten nostaa siiromaksua "kostoksi". Ihan vakavalla naamalla tuo minulle esitettiin :-\

pumputon sanoi:
Yksi muunnos tuosta on käsitys, että kun kilpailuttaa ja vaihtaa sähköntoimittajaa, verkkofirma sitten nostaa siiromaksua "kostoksi". Ihan vakavalla naamalla tuo minulle esitettiin :-\

Juuri näin tai sitten minulle on sanottu että kilpailutus ei kannata koska laskussa on kuitenkin eri hinta.

Hyvin on sedät langenneet Real Laiffi Trolleiihin.

Kuulun itsekin noihin, jotka vastailee kaikenmaailman insinööripätijöille että "hei, ei avata sitä jääkaappia ettei koti jäähdy!".

Myös ILPpi on kiva säätää ihan vituralleen ja sitten katsoa sitä insinöörin puolen tunnin luentoa naama punaisena! Lopuksi voi sitten sanoa, että "mutta kun se vie sitä sähköä pannaanpas nyt se ilppi KIINNI!" Insinöörin naama on kuulkaas aivan käsittämättömän kärsivän näköinen!! Voi sitä iloa kun saa rikottua jonkun pätijäinsinöörin mielenrauhaa yhdellä väärin säädetyllä ILPeröllä!

HelaKammo sanoi:
Olen myös kuullut ihan kohtalaisen koulutetulta DI:ltä, jolla pitäisi monikin mekaniikka ja lämöopin osa-alue olla melko hallussa, että jäähdytystä ei kannata käyttää, koska cop on alle yksi! Siinä sitten koitin valistaa, että ei se juuri eroa lämmityksestä, ja ohjekirjaseen viittasin, että katsoo sieltä. Ihmiset keksivät monen moista kummallista omasta päästä.

No, DI:si oli kyllä sinua enemmän oikeassa. Jäähdytyksellä COP on tosiaan alle yksi - itseasiassa negatiivinen. Kilowatilla energiaa saadaan hukattua x kilowatsia energiaa kämpästä eli huonosti lämpiää! Lämmitys-COP on varmasti alle yhden eikä tartte edes ohjekirjasta kattoa.

Villi veikkaus on, että Pökön tutun kaltaisia talouksia on suurin osa niistä, johon ILP on asennettu.

Voisihan tuossa sanoa, että sivistynyt arvaus....

Lähipiirissäni on noita sekakäyttäjiä tosiaan suurin osa. Kun on tullut puhe noista kilowattitunneista, niin jotenkin ne hermostuvat, koska eivät ymmärrä numeroista muuta kuin sähkölaskun eurot, ja sanovat sen olevan riittävää, ja haloille ei lasketa hintaa. Olen sitten yrittänyt kysyä, että eikös autonkin kulutus aivan yleisesti arvioida yksiköllä litraa/100 km, eikä euroissa. Sitä ne ovat jääneet miettimään...onkohan olemassa numerosokeutta?

Ensimmäinen maalämpö asennettiin viime viikolla kotitielle (talot rakennettu 2007-2008). Naapuritielle (rakennettu 1998-2000) asennettiin parin vuoden sisään kaksi. Koskaan tuossa talossa en nähnyt ILP:n pyörivän, vaikka se asennettuna oli. Takka sen sijaan paloi ostopuilla päivittäin. Toivottavasti tuosta maalämmöstä nyt saavat sitten sellaisen lämmitysmuodon jota käytetään. Saas nähdä palaako tulevana talvena silti takka päivittäin.

teukka sanoi:
Villi veikkaus on, että Pökön tutun kaltaisia talouksia on suurin osa niistä, johon ILP on asennettu.

Voisihan tuossa sanoa, että sivistynyt arvaus....

Lähipiirissäni on noita sekakäyttäjiä tosiaan suurin osa. Kun on tullut puhe noista kilowattitunneista, niin jotenkin ne hermostuvat, koska eivät ymmärrä numeroista muuta kuin sähkölaskun eurot, ja sanovat sen olevan riittävää, ja haloille ei lasketa hintaa. Olen sitten yrittänyt kysyä, että eikös autonkin kulutus aivan yleisesti arvioida yksiköllä litraa/100 km, eikä euroissa. Sitä ne ovat jääneet miettimään...onkohan olemassa numerosokeutta?
Täh, eikös nuo ole juuri ne tärkeimmät, eli ne eurot...eli riittävän mukavuuden saavuttaminen vähimmillä euroilla...se on sinänsä yks hailei mitä se kWh lukema on.
Jos se hiton suuri kWh lukema on hoidettu esmes halvoilla ilmasilla puilla, niin hommahan on ihan bueno.

dessan sanoi:
No, DI:si oli kyllä sinua enemmän oikeassa. Jäähdytyksellä COP on tosiaan alle yksi - itseasiassa negatiivinen. Kilowatilla energiaa saadaan hukattua x kilowatsia energiaa kämpästä eli huonosti lämpiää! Lämmitys-COP on varmasti alle yhden eikä tartte edes ohjekirjasta kattoa.

Kyllä cop arvo määritetään myös jäähdytykselle, kuten lämmitykselle. Saahan sitä saivarrella, mutta kyllä kilowatti jäähdytyksellä poistaa talosta toimivalla pumpulla yli ottamansa tehon verran lämpöä ulos. Millä logiikalla saat jäähdytyksestä lämmitystä, cop-kaavaan kun voidaan laittaa halutun tuloksen mukaan jompaa kumpaa?

Asia lienee pihvi. Kyse kuitenkin oli pohjimmiltaan siitä, että säästetyt eurot menevät jäähdytykseen kesällä, no toki osa meneekin, muttei niin paljoa, kuin olisi tällä alle yhden JÄÄHDYTYS-COP arvolla.

teukka sanoi:
Olen sitten yrittänyt kysyä, että eikös autonkin kulutus aivan yleisesti arvioida yksiköllä litraa/100 km, eikä euroissa. Sitä ne ovat jääneet miettimään...onkohan olemassa numerosokeutta?
Kyllä itse lukaisin viimeistä Tuulilasia kerrankin mielenkiinnolla ja siinä ollutta Skoda Octavian koeajoa. Maakaasu auto kun oli, niin oli laskettu kustannuksia €/km, joka on ainoa oikea kun vertaillaan samaa autoa bensa/diesel/maakaasuna. Halvin olikin kyseinen maakaasumalli. Samoinhan sitä pitää verrata eri lämmitystenkin kuluja, eikä vain kWh arvoja. Vaan vaikea on arvioida tarkkaan sähkön kWh hintaa tai puun kustannusta pitemmällä ajalla kuten on vaikea tietää maakaasun hintaa, kun ei tuosta Venäjästä niin tiedä mitä tekevät.

Edit. Lisätääs vielä alkuperäiseen aiheeseen liittyen, niin hybriditalossa pitäisikin olla €/kWh näytöt suoraan eri lämmityksissä, josta näkisi järkevyyden mitä kannattaa käyttää milläkin hetkellä.

Jos tuo kwh tuottaa vaikeuksia, niin sitten on parasta pysytellä vaikkapa euroissa.

Jos laskee esim. auton kaikki kulut yhteensä euroina, niin siitä ei saa erkkikään selvää, mihin se raha menee... 8)

Kilowattituntien seuranta antaa tietoa siitä, mihin se sähkö menee.

Raid76 sanoi:
Koskaan tuossa talossa en nähnyt ILP:n pyörivän, vaikka se asennettuna oli. Takka sen sijaan paloi ostopuilla päivittäin. Toivottavasti tuosta maalämmöstä nyt saavat sitten sellaisen lämmitysmuodon jota käytetään. Saas nähdä palaako tulevana talvena silti takka päivittäin.
Eräs sukulaismummeli asui rivarissa, suora sähkö. Nyt ei kannata nauraa, mutta hän säästi sähkölaskussa polttamalla kynttilöitä. Luulen kyllä että ne kynttilätkään ei ihan edullisisia olleet vaikka hyötysuhde% hipoikin sataa näin sisällä poltettuna...

Muuan lähisukulainen on ostanut mm. 6000e klapikoneen, 2000e peräkärryn, 8000e mönkiän, 900e mönkiäkärryn 600e moottorisahan yms jotta saa ilmaisia puita lämmitykseen. ;D eräs toinen vanhus taas pitää 30 000kwh vuosikulutuksellaan sähköyhtiön kilpailutusta tarpeettomana, laskin että säästäisi 600e/vuosi...ILPistäkään ei ollut järin innostunut, tosin myötämielisempi kuin yhtiövaihdosta. No saahan nuo jäärät käyttää omia rahojansa miten lystää. ;)

Tuo varustelu puusouviin kuulostaa jo harrastukselta, mutta vaikea käsittää noita kilpailuttamattomuudesta kiinni pitäviä O_o

pökö sanoi:
Kävimpäs kaverin luona ihmettelemässä miten "hybridilämmitetään oikein" kun lämmitysjärjestelmiä on kolme ;D
Autosta noustessani katselin että Panan ropelli pyöri eli ilpillä lämmitetään, niin pitääkin tehdä nyt kun on siihen hyvä keli. Sisällä oli aika lämmin, 26 astetta, myös uuni oli lämmin. Koitin oikein kädellä että kyllä se pana lämmintä lykkäsi uunin lisäksi.
Kaiken kukkuraksi ö-kattilan oumanni on säädetty min. 28 ast. menovedelle, eli kaikki laitteet oli lämmityksellä ???.
Ei ainakaan vedontunnetta ollut havaittavissa ;D

Yritin puhumalla selvittää että nyt vois lämmittää pelkällä ilpillä kun ulkona on 10 astetta lämmintä päivin öin, muttei se kuulemma käy kun siihen touhuun menee sähköä. No, nyt sitä vissiin ei mene . Lopetin valistuksen ettei mennyt painiksi ;D.

Viimeisetkin järjenhivenet meinasi lähteä päästä tuon aamukaffeen aikana, emme ilmeisesti keskustele lämmityksestä enää koskaan ;D Ilmeestä silti näin että kyllä kaveri jotain alkoi fundeerata, aika näyttää mitä.

edits. korjattu sisäyksikkö oikean merkkiseksi, pienen vinkin jälkeen ;).
Käväisin taas moikkaamassa kaveria, sama meno jatkuu ;D. Ilp päällä ja molemmissa uuneissa tulet, ulkona 8 lämmintä. Odotan mielenkiinnolla talven tuloa ;D.

Nähnyt myös kahden eläkeläisen talon jossa 2 ILPpiä. 70-luvun sähköpatterit säädetty 24 asteeseen ja ilpit 22 asteeseen "ettei nuo uudet vehkeet vie turhaan sähköä"...

Lisäksi yhden naisen jolla kaksi takkaa, sähköpatterit myös 24 asteessa ja ILP auto-asennossa. Kaikilla lämmitetään/jäähdytetään tietty samaan aikaan ja päivitellään suuria sähkölaskuja.

Näitä on paljon...

Laskisi nyt ihan ensiksi sen sisälämpötilan siedettävämpään lukemaan 21C (+-1c).
Tulee säästöä jo kymmeniä prosentteja, eikä tarvitse hikoilla kuin pieni porsas rannalla, ja pyöriä yötä hikisen viltin alla.

Takaisin
Ylös Bottom