Taksiliikenne

Jule

Vakionaama
Vielä pahempi, että noissa ”50kW” latureissa oli yleensä joku 125A raja (eli 50kW @ 400V) , eli erittäin harva auto sai sitä 50kW tehoakaan, koska tyhjän akun jännite saattoi olla lähempänä 300V. Sama auto olisi saanut isommasta laturista vierestä enemmän.
Virtahan se on aina se oikeasti määräävä tekijä latauksessa.
 

puuteknikko

Vakionaama
Uudistus on yksi hyvä, suuri esimerkki päätöksenteosta viime vuosina. Joku yksittäinen asia puoltaa muutosta voimakkaasti, mutta kaikki johdannaisvaikutukset jää täysin huomiotta.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Avoin kilpailu oli tavoitteena ja sitä on saatu. Uber ja Bolt ei voita kisaa yksistään siksi, että ne polkee hintoja. Niiden tarjoama asiakaspalvelu on myös omasta mielestäni kiistattomasti paras.

Saat siis tarkan tiedon hinnasta ennalta. Tiedät kuka kuski on ja mikä auto tulee. Ei tarvitse pelata rahan kanssa autossa. Kuskin kanssa ei tarvitse edes puhua. Asiakas voi halposti jakaa matkan reaaliaikatiedot vaikka jollekkin tutulle jos jännittää matka.

Lisäksi sama appi toimii ulkomaillakin ja samat edut sielläkin.

Tippaan yleensä kuskia (sovelluksen kautta), jos homma menee hyvin ja hinta on arvioni mukaan liian pieni suoritteeseen nähden. Vuolaat kiitokset kuskilta yleensä tulee apin kautta.

Kun taksi systeemi romutettiin, niin ONNEKSI on Bolt ja Uber.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Tulee mieleen että kuinka moni Boltin ja Uberin kriitikko on itse käyttänyt niitä palveluita?
Osoite appiin, hinta tiedossa ja autoon. Maksu menee samalla ja lopuksi palaute ja/tai tippi.
Näppärää kuin mikä ja sama homma toimii niin täällä kuin maailmalla, jolloin turisti pystyy käyttämään sitä ongelmitta myös. Turisti voi olla joku ulkomailta Suomessa, tai suomalainen maailmalla
 

-Teme-

Vakionaama
Ihan sama on meillä siinä vanhassa systeemissä.
Kyllä se hinta selvisi vasta matkan päättttyä. Uber ja Boltin tuotua alustatalouden taksimaailmaan sen muutoksen jälkeen, alkoi nahkatakki-prässihousu maailmassa pakkomuutos ja kehitys samaan suuntaan.
Ihan järjetöntä että koetetaan väkisin romuttaa hyvin toimiva alustaratkaisu pakkomittaroinneilla.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Niin ennen 2018 uudistusta mutta sen jälkeen on ollut samat palvelut, siis meilläpäin. Ei välttämättä koko suomessa

Minkä firman systeemissä on aiemmin tiennyt etukäteen pennilleen/sentilleen että paljonko matka maksaa?

Vai puhutko nyt KELA taksista?
 

pökö

Kaivo jäässä
Minkä firman systeemissä on aiemmin tiennyt etukäteen pennilleen/sentilleen että paljonko matka maksaa?
Satakunnan Aitotaksi.

Voi maksaa etukäteen, voi sopii kiinteän hinnan, näkee kuskin nimen ja kartalla näkyy missä tilattu auto on ja milloin tulee. Ja taksamittaria käytetään.

Tämä on meidän perinteinen vanha taksi aikojen alusta.
 

-Teme-

Vakionaama
Ei sinä tolpalla voinut lähteä käymään autoja läpi jonosta ja kysymään vuorotellen mitä maksaa kenelläkin, se oli se eka auto - ota tai poistu.
Nyt appista näkee sen hinnan ja voi poimia haluamansa.
Lisäksi se tulee luokse, eikä tarvitse jonottaa tolpalla.
 

bungle

Vakionaama
Kun taksi systeemi romutettiin, niin ONNEKSI on Bolt ja Uber.
Täytyy sanoa, etten pitänyt taksisysteemin romutuksesta. Jonkin aikaa jatkoin suosien kuitenkin takseja. Mutta tämä romutus tosiaan romutti myös sen puolen ja lopulta hinnat karkasivat kyytipalveluista. Ja nykyisellään nämä kaikki tuntuu olevan samalla tavallisia takseja sekä kyytipalveluja. Eli et saa mitään etua edes maksamalla enemmän. Sama taksi voi olla Helsinki-Vantaan taksitolpalla ja kun kävelet sinne kyytipalvelu pickup pointille, niin Boltti tai Uber tulee sieltä taksitolpalta. Hinta on vaan joskus puolet siitä, mitä taksitolpalla, eli jää sitten tipeillekin. Olihan se ennen hienoa kun tuli viimesen päälle siisti musta Mersu noutamaan, joka oli viimesen päälle puunattu ja kuski puvussaan tiesi reitit päästä ja puhui suomea ja kertoi päivän sijoitusvinkit (ja hinnatkin oli ihan kohtuulliset, ihan nyky Bolt tasoa). Mutta se oli silloin ja nyt on nyt.
 
Viimeksi muokattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Kun taksi systeemi romutettiin, niin ONNEKSI on Bolt ja Uber.
Harvoin tulee taksia käytettyä, mutta tuossa keväällä polvileikkauksen takia tuli tarpeeseen. Joo Bolt toimii hyvin, tosin aina ei ole tullut kelvollista autoa (ei toiminut ilmastointi, haisee, kaikki varotusvalot palaa mittaristossa tms) ja kuskia (ajoi varsin reilua ylinopeutta ja polvivammaiselle ikävän nykivästi. Tilaus sinänsä toimii loistavasti, mutta aika usein ei tule luvatussa ajassa.

Mutta sitten toinen juttu on miten käy ikääntyville. Äitini (86 v) on tähän asti ajanut itse, mutta nyt jää ajamiset, ainakin muutamaksi kuukaudeksi. Ei ole älykännykkää. Osti älykännykän muutama vuosi sitten, muttei käytöstä tullut mitään. Hänelle soittamalla tilattava taksi on ainoa vaihtoehto. Ovat menneet järkyttävän kalliiksi ja samalla laatu laskenut.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Tuo taitaa olla ainut työpaikka, johon jokainen halukas pääsee. Määrä korvaa laadun, kukaan ei vastaa mistään ja kuljettajien aika menee kynsiä pureskellessa, härskeimmät kiilaavat taksijonojen ohi asiakkaiden perässä ja taksit kirjaimellisesti tappelevat keskenään asiakkaista. Samalla sieltä vähitellen häviävät viimeisetkin normaalit kuljettajat ihan kuin muiltakin alailta. Koko ajan on tietty työvoimapula, koska taksiyhtiöt haluaisivat kilpailun nimissä enemmän ja enemmän kuljettajia entistäkin huonommilla ehdoilla. Ehkä ne itseohjautuvat autot pelastavat tilanteen. Olisihan se jotain kun kurvaisi typötyhjä Tesla noutamaan.:)
 

Jule

Vakionaama
Yhdysvalloissahan on jo muutamia kaupunkeja jossa uber tms on "voittanut", ts se on ainoa taksitoimija alueella. Luonnollisesti hintakin on korjattu kannattavalle tasolle.

Sinänsä taksiuudistuksen olisi voinut toteuttaa niin että se olisi ollut samalla tavalla luvanvaraista kuin tavarankuljetus ja linja-autoliikenne, jossa käytännössä kuka tahansa jolla on riittävät resurssit todella toimia vastuullisesti tuossa tehtävässä voi siihen ryhtyä.

Taksialahan paistatteli omassa erinomaisuudesssan kun taksiautoilijat itse saivat päättää saako kilpailija taksiluvan vai ei, joka luonnollisesti sen suurimman närän aiheutti. Poliittista halua ei ollut muuttaa tuota, mutta tämä alustatalous sitten sai poliitikot innostumaan, ja taksialasta haluttiin tehdä esimerkki siitä kuinka edistysksellisiä ollaan.. Esimerkki ei ehkä toteutunut aivan kuten visioitiin.
 

pamppu

Vakionaama
Joo Bolt toimii hyvin, tosin aina ei ole tullut kelvollista autoa (ei toiminut ilmastointi, haisee, kaikki varotusvalot palaa mittaristossa tms) ja kuskia (ajoi varsin reilua ylinopeutta ja polvivammaiselle ikävän nykivästi.
Jännä että ihmisten kuljettamisessa mikä vaan on sallittua, mutta auta armias kun yrität kuljettaa tavaroita vaikka kuorma-autolla, niin johan tarvitaan pakollista liikennelupaa ja ammttipätevyyttä sun muuta hömppää. Kyllä pitäis ajokortti riittää.
 

-Teme-

Vakionaama
Maailmalla aika paljon ollut opiskelijoita jotka heittäneet keikkaa rahoittaakseen opiskelua.
Uber Black tarjonnut parempilaatuisen auton kuin loppuun ajetun tojotan jne
Suomessa ei ole osunut silmiin noita ”parempia” tarjouksia, perinteisesti vain UberX
Suomessa ei homma ole ottanut siipiä näiden osalta
 

Hempuli

Töllintunaaja
Yrittäkääpä kuljettaa hevosta toisen laskuun. Johan tarvitaan lupia ja kursseja, tietää hevosmiesten tietotoimisto esson baarissa. Helpompi on nakata hevonen Uberin kyytiin. :)
 

Mikki

Hyperaktiivi
Kyllä taksiliikenne automatisoituu... Ainakin muualla kuin EUssa, joka kieltää moiset automaattitaksit, kun niitä ei Euroopan teollisuus kykene rakentamaan.
 

-Teme-

Vakionaama

Mikki

Hyperaktiivi
Aikamoinen kilpailuetu taksifirnalle, jos kalusto on itseajavaa. Lisäksi minä ja luultavasti moni muukin ottaisi ehdottomasti mieluummin robotaksin kuin ahmetti-taksin.

Tässäkin jutussa huolettaa se että kun USASsa ja Kiinassa jo liikenteen seassa hommaa kehitetään, niin onko tässäkin asiassa Euroopan takamatka luokkaa 15-20 vuotta?
 

kotte

Hyperaktiivi
Tässäkin jutussa huolettaa se että kun USASsa ja Kiinassa jo liikenteen seassa hommaa kehitetään, niin onko tässäkin asiassa Euroopan takamatka luokkaa 15-20 vuotta?
Lieneekö tuo suorastaan huolestuttavaa? Kehittäköön omissa oloissaan teknologiaa (Kiinassa varmaan pystyvät tavalla tai toisella organisoimaan olosuhteet, joissa homma toimiikin niin hyvin, että voivat kehittää teknologiaa edelleen; Olisin pikemminkin huolestuneempi, pystyvätkö USA:n olosuhteista lähtien kilpailemaan omassa maassaan kiinalaisten teknologiakehityksen kanssa, kun sikäläiset lakimiesarmeijat saavat konkretiaa ryhtyäkseen vastahyökkäykseen). Takseihin liittyvä liikevaihto on Euroopassa aika pieni osa taloutta etenkin, jos sitä katsoo muun kuin itse palvelutoiminnan kannalta ja palvelupuolihan toimii hyvin kiinteästi ao. yhteiskunnan ehdoilla ja on sääntelyn armoilla.
 

-Teme-

Vakionaama
Nyt kun taksilakia on taas peruuteltu kekkoslovakian suuntaan, niin tulee mieleen että kun robotaxi alkaa kulkemaan niin miten mahdetaan hoitaa pakollinen kuljettajan nimikortti? auton IPv6 osoite ja kuva autosta?
Myös se taksamittari on kiva koriste, kun sitä ei voi mihinkään käyttää - tuskin auto ajaa yksityisajoa, vaan on 24/7 palvelemassa asiakkaita ilman lepovuoroja.
 

-Teme-

Vakionaama
viikonloppuna tuli tosielämän vertailu Boltin ja tolppataksin välillä.
käytännössä sama matka ja aika tarkkaan samaan aikaan (yöllä) tolppataksi 51€ ja Bolt 29€
 

nackerton

Vakionaama
Takseihin liittyvä liikevaihto on Euroopassa aika pieni osa taloutta etenkin, jos sitä katsoo muun kuin itse palvelutoiminnan kannalta ja palvelupuolihan toimii hyvin kiinteästi ao. yhteiskunnan ehdoilla ja on sääntelyn armoilla.

Ja sehän kyllä myös pysyy pienenä, jos ala ei täällä kehity mihinkään, tai jopa taantuukin kuten Suomessa on käynyt. Muualla automaattitaksit sitten korvaavat ihmisten omistusautoja ja säästävät lopulta valtavasti yhteiskunnan resursseja.
 

Harrastelija

Vakionaama
Tolppatakseiltakin kannattaa kysyä (könttä)hintaa ennen kuin astuu sisälle.

Pysyyköhän hinnat kuinka alhaalla kunhan ovat ensin vallanneet alaa?
Kuskille maksettuja palkkoja tuskin viedään täysimääräisinä hinnan alennuksiin. Mutta onhan se silti halvempaa jos edes puolet menisi hinnan alennuksiin.
 
Back
Ylös Bottom