Talvivarustus turhaa vai ei ?

H

HeatPump

Vieras
Itselläni ei Samsung-Ilpissä ole talvivarustusta (sähkökaapelia tms.).
Homma toimii hyvin, jos
- sulava vesi ei pääse jäätymään kylmän peltipohjan päälle.

Olen joutunut 6 vuoden aikana sulattamaan laitteen ns. kylmennysasennolla, 10 minuutin ajan, jolloin ulkoyksikkö on ollut taas täysin sula.

Kerran meinasin kuitenkin jo ottaa peltisakset/rälläkän, jolla olisin tehnyt pohjapeltiin suuret, kämmenenkokoiset reiät, esim. 4 kpl, jolloin kennostosta sulava vesi ei kohtaisikaan kylmää peltiä, vaan tippuisi alas maahan/alapuolella olevaan esteeseen.

Oma kokemukseni on, että jos pieni, n. 10 mm:n halkaisijaltaan oleva veden tyhjennysreikä sattuu jämähtämään jäähän, niin silloin ongelmat alkavat. Miksi tyhjennysreikää ei voisi hieman edellä kuvaamallani tavalla suurentaa. Onko kokemuksia ? Vai ajattelenko aivan omiani ?

Hyvin on Samsung toiminut. On jo varmaan maksanut lämpölaskussa itsensä takaisinkin. Kesän viilennyskulut oli muuten alle 5 euroa.

A

Anonymous

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
HeatPump sanoi:
Itselläni ei Samsung-Ilpissä ole talvivarustusta (sähkökaapelia tms.).
Homma toimii hyvin, jos
- sulava vesi ei pääse jäätymään kylmän peltipohjan päälle.

Olen joutunut 6 vuoden aikana sulattamaan laitteen ns. kylmennysasennolla, 10 minuutin ajan, jolloin ulkoyksikkö on ollut taas täysin sula.

Kerran meinasin kuitenkin jo ottaa peltisakset/rälläkän, jolla olisin tehnyt pohjapeltiin suuret, kämmenenkokoiset reiät, esim. 4 kpl, jolloin kennostosta sulava vesi ei kohtaisikaan kylmää peltiä, vaan tippuisi alas maahan/alapuolella olevaan esteeseen.

Oma kokemukseni on, että jos pieni, n. 10 mm:n halkaisijaltaan oleva veden tyhjennysreikä sattuu jämähtämään jäähän, niin silloin ongelmat alkavat. Miksi tyhjennysreikää ei voisi hieman edellä kuvaamallani tavalla suurentaa. Onko kokemuksia ? Vai ajattelenko aivan omiani ?

Hyvin on Samsung toiminut. On jo varmaan maksanut lämpölaskussa itsensä takaisinkin. Kesän viilennyskulut oli muuten alle 5 euroa.

Olen itse ajatellut myös suurentaa vedenvalumisaukkoja, mutta ohjaako propeli silloin ilmavirtaa vikasuuntaan. Kenellä on Kokemusta.

F

Freeze

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Ilmalämpöpumpun toiminta perustuu suureen ilmamäärään, joka menee ulkoyksikön kennon läpi.
Kaikki se ilmamäärä, mikä ei mene kennon läpi on pois lämpötehosta.
Kohtuus lienee oikea sana kuvaamaan reijän suuruutta.
Toisille kohtuus on kuitenkin liian vähän.

N

nuntius

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Onko tietoa mistä löytyisi sopiva sulanapitokaapeli. Tarvitaanko termostaattia tai kytkintä?

R-410A

Aktiivinen jäsen
Itsesäätyvä kaapeli

Katso Asennukset, tekniikka ja alan yritykset.
Itsesäätyvän lämmityskaapeli osto, myös itsetehden. :cool:

J

JM

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Puoliskon veljelle asennettiin eilen Panasonic E-12KDEW.
Sijainti on Turun seudulla.

Asentaja oli sitä mieltä, että lämmityskaapelia ei tarvita ollenkaan tässä mallissa. Se vain vie sähköä haaskuun, koska alkaa toimia jo + 5 asteessa. Kaapeleita saa kuulemma koneen mukana ilmaiseksi kun niitä sattuu olemaan tarjolla.

Sulanapitokaapeli kuitenkin laitettiin koneeseen kiinni, mutta sitä ei kytketty sähköihin. Asentaja oli sanonut, että kytketään verkkoon jos ilmenee tarvetta.

Eikä ollut ihan ensimmäistä konetta asentamassa. Kokemusta pitäisi löytyy.

E

eepponen

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Talvivarustus turhaa vai ei ?

Meinaatteko ottaa/otattaa talvivarustuksen eli pohjapellin ja mahdollisen ulkoyksikön kondenssivesiputken sulanapitokaapelin kesäksi pois? Jossain toisessa ketjussa oli laskeskeltu ettei pohjapellin kaapelin kulutus olisi montaa euroa vuodessa, mutta minulla kun on tuo putken lämmityskin vielä, niin taidanpa ne kytkeä pois päältä, kunhan yöpakkaset on varmasti ohi. Sattuu vielä lupa ja "taito" löytymään. Nostaapa vähän hyötykerrointa vuositasolla ;)

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Minulla on ollut 40 watin kaapeli. Se vie 1 kWh/vrk eli kuukaudessa vajaa 3 euroa. Kytkin sen irti viime viikolla ja laitan siihen romuista löytyneen termostaatin ensi talveksi. On toiminut hyvin.

jklaukka

Aktiivinen jäsen

Otin pois lämmityskaapelin pari viikoa sitten. Ei sitä tarvitse olla, koska päivisin lämpötila käy plussan puolella ja pelti sulaa silloin. Minulla on vain tuo 13 W:n kaapeli, joka ei riitä yli 15 asteen pakkasilla ja täytyy rakennella ensi talveksi tehokkaampi versio, jonka voi sitten tarvittaessa kytkeä päälle (manuaalisesti tai termostaatti).

E

eepponen

Vieras

jklaukka sanoi:
Ei sitä tarvitse olla, koska päivisin lämpötila käy plussan puolella ja pelti sulaa silloin.
Ihan hyvä pointti! Taidan iltapuhteiksi käydä nappaamassa kaapelit irti.

T

tuokki

Vieras

eepponen sanoi:
jklaukka sanoi:
Ei sitä tarvitse olla, koska päivisin lämpötila käy plussan puolella ja pelti sulaa silloin.
Ihan hyvä pointti! Taidan iltapuhteiksi käydä nappaamassa kaapelit irti.

Eikös kaapelit säädy lämpötilan mukaan siten, että eivät kesällä oikeastaan kuluta sähköä ???
Miksi siis kytkeä kaapeli irti kesäksi ?

jklaukka

Aktiivinen jäsen

Riippuu varmaan kaapelista, näyttäisi lämmittävän noin puolella teholla myös +20 asteessakin:
http://www.sileka.fi/uudet_2005/datalehdet_2005/esr.html

E

eepponen

Vieras

Jep. Tällainen tuntuma minullakin on näistä itsesäätyvistä kaapeleista. On kuitenkin pieni vaiva irroittaa kaapelit irti. Pitää alkutalvesta muistaa laittaa ne sitten kiinnikkin :)

T

teukka

Vieras

Minulla lienee juuri tuossa jklaukan linkissä mainittua kaapelia. Kun mittailin asennusvaiheessa, niin muistaakseni sain juuri tuollaisen tuloksen, että ei se mene läheskään nollille huoneen lämpötilassakaan. Pienenee kuitenkin huomattavasti.

Tuo kaapeli on nimellisarvoltaan 66 W/m ja sitä on noin 60 senttiä. Parempi olisi sellainen taipuisampi ja pienempi tehoinen kaapeli, jota voisi vetää koko kierroksen eli toista metriä. Sain kuitenkin halvalla tuon jäännöspätkän, johon rakentelin moninkertaisella kutistussukalla päät. Kuten sanoin, laitan siihen syksyksi termostaatin tai kytkimen.

Back
Ylös Bottom