Tarina Panasonicin korjauksesta

Tunturi

Aktiivinen jäsen
Muutamalle tutulle olen panaa suositellut, täytyy alkaa pyörtää puheita jos takuuasiat tätä luokkaa.

Täytyy olla jäsenenä tuossa ryhmässä.

Espejot

Hyperaktiivi
Oletan että foorumilla on tarkoitus käydä keskustelua ja se olisi hyvä onnistua ilman että joutuu siirtymään kolmannen osapuolen palvelun piiriin tahi liittymään johonkin keskusteluryhmään. Eli lyhennelmää ja kuvaus mitä on tapahtunut ja mitä on jäänyt tekemättä. Muistakaa yksityisyys eli yksilöivät tiedot editodaan pois.

Mikki

Hyperaktiivi
Tässä on se tarina.... kommenteissa oli vielä lisää avautumista..... Mutta on nuo "korjaukset" kyllä aika karmean näköiset mitä on tehty.

Nyt alkaa Panasonicin touhu kyllästyttää toden teolla
1f621.png

Asensin asiakkaalle Panasonicin 12kw ilma-vesilämpöpumpun 7.9.2021, öljykattilan rinnalle. Öljy lähtee päälle automatiikan ohjaamana noin -15 asteessa. Talo on noin 120m2. Laite toimi muuten hyvin, mutta paisari alkoi vinkua heti ensimmäisen talven pakkasilla ja kuuluu silloin koko kylälle, että Pansu käy.
Pansulta käytiin päivittämässä paisarin ohjausohjelmisto 2021-2022 talvena. Ei auttanut, päivitettiin uudestaan 2022-2023 talvena, ei auttanut.
Päivitettiin taas 2023-2024 talvena, ei auttanut. (Vastaakohan laitteen COP todellisuudessa enää luvattua päivitysten jälkeen eli kun paisari pidetään enemmän auki?)Joka kerta hirveä vääntö saada asiaa eteenpäin.
Pyysin monesti uutta paisaria, että voisin vaihtaa sen. Ei auttanut, osaa ei tullut.
No Pansu tilasi jonkun kovemman sorttin oman luottomiehen vaihtamaan paisarin maaliskuussa 2024 ja kuvista näkee jäljen eli liekkiä on ainakin piisannut ja samoin fosforikuparia. No ei kone vinkunut enää, kun korjauksen jäljiltä kylmäainetta puuttui yli kilon, muttei kyllä lämmittänytkään.
Kävin sitten korjaamassa jälkiä kylmäainevajauksen osalta ja laite toimi jotenkuten lauhemalla säällä. Plussakelillä nyt alkutalvella teki sellaista 1,2-1,4 Coppia ja kun pakkasta muutama aste, niin ottoteho 5kw ja tuotto 4kw eli ei kovin hyvä COP. Välillä COP hivenen plussalla.
Tätä olen nyt Pansulta vaatinut kuntoon, mutta sieltä selitellään että koneella on liikaa käyttötunteja tai se on alimitoitettu tms. Kelalääkäri selityksiä ja toiminta kuitenkin loppui tuohon karmean näköiseen korjaukseen. Laite toimi hyvin ja hyvällä hyötysuhteella tuohon maahantuojan järjestämään korjaukseen asti, poislukien se sian tappoääni joka ilmestyi jo noin 10 asteen pakkasella. Näihin Pansuihin ei kannata sekaantua näköjään lainkaan kun takuuasioiden hoito vaatii lakimiestä ja käräjiä. Kaukomarkkinoiden aikana ei ollut mitään ongelmia hoitaa asioita kuntoon ja olen näitä 15-vuoden aikana asentanut paljon.
Jossain vaiheessa sanoivat Kaukomarkkinoilta, että olen asentanut Pansun ilma-vesilämpöpumppuja eniten Pohjoismaissa eli jonkin verran näistä on kokemusta kertynyt. Tämä oli nyt sitten uran viimeinen Pansun asennus tämän takuuasian hoidon vaikeuden takia.
Toki vieläkin Pansuihin kosken, mutta vain kun niitä puretaan. Nyt alkaa olla taas pullakoppiauto täynnä pelkästään Pansun raadoista.
Ilma-vesikoneissa kompuran kuori murtunut rikki ja kylmäaineet pihalla öljyineen tai levari halki ja kylmäaineet lämmitysverkostossa. Just vietiin edellinen erä Stenalle ja pelkästään kompuroita oli yli tuhat kiloa. Mutta onnea ja voimia niille jotka jaksaa merkin kanssa ammatikseen taistella

1734591284249.png

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Espejot

Hyperaktiivi
Muutamalle tutulle olen panaa suositellut, täytyy alkaa pyörtää puheita jos takuuasiat tätä luokkaa.
Olen sanonut - siis jos on kysytty - että kone on paperilla hyvä, ohjauksessa puutteita mutta pahimmat kynnykset löytyy jälkimarkkinoinissa ja maahantuonnin osaamisen puolelta, lähinnä onko sitä. Panasonic on iso toimija mutta vesiilmapumppupuoli on vasta liitetty virallisesti Panasonicin alaisuuteen. Minkäköhänlainen miehitys panalla on kylmäpuolen osaamisen tiimoilta eli pystytäänkö siellä ratkomaan ongelmia vai onkko homma ulkoistettu asentajille kokonaan?

Viimeksi muokattu:

Kernwaffe

Jäsen
Vähän sama kuin kehuisi Alfa Romeota hyväksi autoksi.... Kun se toimii.

Toivottavasti meidän osalta jälkimarkkinointi alkaisi toimimaan paremmin.

arimika

Vakionaama
Hei, ryhmäläisille. Tuo on minun tekemäni päivitys Facebookin Lämpöpumppu ryhmässä. Eli jos joku haluaa lisätietoja, niin vastailen ehtiessäni.
Kun facebookia ei ole (ei pääse lukemaan) niin kerroppa tänne faktat casesta. Niin ei tarvii alkaa spekuloimaan tapauksesta

Hannuks

Tulokas
Pääasiat on tuossa Mikin tekemässä päivityksessä, johon on kopioinut tekstin lämpöpumppuryhmästä Facesta, mutta kun tein tuon tekstin ryhmään tiistaina 18.12.24, niin ainut viesti mitä olen saanut Panasonicilta kuukausiin asiaan liittyen on keskiviikkona saamani tieto siitä, että Propartner sopimukseni on päätetty 19.12.24.
Kaukomarkkinoiden aikaan yhteistyö oli mukavaa ja toimivaa, mutta kun Kaukomarkkinat lopetti koko toiminnan lämmitysten kanssa, niin Pansut siirtyivät Panasonicin omaan maahantuontiin ja ensimmäinen mitä tapahtui oli se, että meidät entiset huoltoliikkeet heitettiin pihalle. Eli nythän Panasonicilla ei Suomessa ole lainkaan huoltoverkostoa ja sopimuskumppaneita huollon suhteen eli kuten he sanovat, niin se korjaa joka asentaakin.
Aiemmin me huoltoliikkeet saimme ostaa lämpöpumput suoraan Kaukomarkkinoilta edullisempaan hintaan ja silloin jäi jonkinlainen mielenkiinto hoitaa muidenkin jälkiä ja siitä sai kuitenkin kohtuu korvauksen, mutta nyt joutuu ostamaan tukkurien kauttaa samaan hintaan kuin kyläsepät ja sitten pitäisi yhden tunnin korvauksella kiertää korjaamassa muidenkin jälkiä.
Ja laskuja ei meinata maksaa, takuuasioihin ei vastata eli toiminta on nykyään ihan peestä.
Tämän on moni muukin todennut kommenteista päätellen.
Mutta orkesteria johtaa nykyään entinen varaajakauppias joka myi varaajia tukkureille ja ajatteli varmaan lämpöpumppu toiminnan olevan samanlaista, että eihän tässä mitään takuuasioita tarvitse hoitaa ja huoltoliikkeitä ei tarvita kun vain myyskennellään näitä tukkureille ja kääritään hillot.
Mutta tämä onkin vähän erilaista toimintaa varsinkin kun ilppien kela ja kortti viat räjähti käsiin ja ilma-vesilämpöpumppujen vinkumiset, kompuroiden repeämiset, levarien halkeamiset, ym. alkoi todenteolla.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Milloin tää organisaatiomuutos on ollu? Noin tuoreempana käyttäjänä en historiaa niin hahmota.
Tuon lukemani jälkeen oon vakuuttuneempi että täällä omaa järjästelmää hahmotellessani saamani vinkki lämpöpumpun ulkopuolisesta varavastuksesta on ollu hyödyllinen hankinta - kun kaikki ei mee kuin kuululla Strömsön saarella. Kaunis kiitos kaikille ryhmäläisille, jotka on ollu projektin alusta vääntämässä rautalankaa :)

Jule

Vakionaama
Mun kokemus panasonicista on se että itse laite on hyvä ja luotettava, mutta jos sitten sattuu huono tuuri ja tarvitsee huoltoa, niin kusessa ollaan.

Jos mä nyt olen käsittänyt oikein, niin koko maassa on yksi ainoa ylityöllistetty ihminen joka vastaa niiden korjauksista, ja jota ei yleensä toista kertaa saa kiinni ainakaan samasta numerosta, eikä koskaan ehdi tai muista tehdä asioita joita sen on puhelun jälkeen pitänyt tehdä.

Ilmeisesti noissa panan koneissa on myös hieman typerä se suunnittelu. Tuossa oli yksi vilp joka saatuin lopulta omalla kustannuksella diagnosoitua, ja kyseessä oli suht selkeä softabugi, mutta softaa ei voi päivittää, vaan piirikortti piti vaihtaa.

Bonuksena noissa panan monoblokki vilpeissä softa on sellainen että periaatteessa mikä tahansa virhetila sammuttaa koneen, jonka jälkeen kone jäätyy jos sitä ei ole ihminen hyvin nopeasti resetoimassa uudelleen käyntiin.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
^
Oma lokakuun -22 laite on sitte uuden organisaation järkevämpää.
Se on kyl sillee ettei yksi ihminen millään kerkeä koko maata hoitaa. Vaikka olis olis Supermannin viitta päällä.
Oma paikallinen Propartner on ollu hyvä ja ajan hermolla kun on jotain tarvittu. Hyvä kuitenkin tietää taustoja.

Viimeksi muokattu:

Hannuks

Tulokas
Milloin tää organisaatiomuutos on ollu? Noin tuoreempana käyttäjänä en historiaa niin hahmota.
Tuon lukemani jälkeen oon vakuuttuneempi että täällä omaa järjästelmää hahmotellessani saamani vinkki lämpöpumpun ulkopuolisesta varavastuksesta on ollu hyödyllinen hankinta - kun kaikki ei mee kuin kuululla Strömsön saarella. Kaunis kiitos kaikille ryhmäläisille, jotka on ollu projektin alusta vääntämässä rautalankaa :)
Panasonic-ilmalämpöpumppujen maahantuonnista, myynnistä, huolloista ja korjauksista vastaa Panasonic Marketing Europen sivuliike Suomessa. Lisätietoja ja yhteystiedot Panasonicin sivuilla.

Kauko oli vuodesta 1988 alkaen Panasonic-ilmalämpöpumppujen jakelija Suomessa. Muualla Euroopassa Panasonic oli järjestänyt jakelun suoraan omalla organisaatiollaan.

Kauko ja Panasonic sopivat, että Panasonic-ilmalämpöpumppujen jakelu siirtyi Panasonicille myös viimeisen ulkopuolisen jakelijamaan eli Suomen osalta 1.1.2020. Liiketoimintakaupalla Panasonic vahvisti asemaansa Pohjoismaiden lämpöpumppumarkkinoilla.

Kauko jatkoi ilmalämpöpumppuliiketoimintaa normaalisti 31.12.2019 saakka. Kaukon lämpöpumpuista vastaava henkilökunta siirtyi Panasonicin palvelukseen 1.1.2020, jolloin myynnin lisäksi kaikki lämpöpumppujen jälkimarkkinointiin kuten huoltoon ja korjauksiin liittyvät asiat siirtyivät Panasonicin hoidettavaksi.

Kaukon ja Panasonicin yli 50 vuotta kestänyt yhteistyö jatkuu liiketoimintakaupan jälkeenkin vahvana. Kauko jatkaa yhä Panasonic Businessin muiden b-to-b-tuotteiden ja -ratkaisujen jakelijana Suomessa.

Tiedotetta päivitetty 12.12.2022.

Husky

Hyperaktiivi
^
Oma lokakuun -22 laite on sitte uuden organisaation järkevää.
Se on kyl sillee ettei yksi ihminen millään kerkeä koko maata hoitaa. Vaikka olis olis Supermannin viitta päällä.
Oma paikallinen Propartner on ollu hyvä ja ajan hermolla kun on jotain tarvittu. Hyvä kuitenkin tietää taustoja.
Mutta onko koko propartnerhommaa siis enää?
Oman ilpin asentanut firma ei enää ole moinen propartner.
Lieneekö mitään takuutakaan enää koko vehkeessä vaikka piti 5v olla.
Vähän ollut ongelmia niin maahantuojaa ei kiinnosta pätkääkään.
En suosittele Panan ilppejä kellekään.

Juha1964

Aktiivinen jäsen
Kyllä mulle asentanut ja on nuo 5v takuulaput toimitettu ainakin 2022 vuoden lopulla. En tiedä jos sen jälkeen laajempikin juttu tapahtunut.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Pääasiat on tuossa Mikin tekemässä päivityksessä, johon on kopioinut tekstin lämpöpumppuryhmästä Facesta, mutta kun tein tuon tekstin ryhmään tiistaina 18.12.24, niin ainut viesti mitä olen saanut Panasonicilta kuukausiin asiaan liittyen on keskiviikkona saamani tieto siitä, että Propartner sopimukseni on päätetty 19.12.24.
Kaukomarkkinoiden aikaan yhteistyö oli mukavaa ja toimivaa, mutta kun Kaukomarkkinat lopetti koko toiminnan lämmitysten kanssa, niin Pansut siirtyivät Panasonicin omaan maahantuontiin ja ensimmäinen mitä tapahtui oli se, että meidät entiset huoltoliikkeet heitettiin pihalle. Eli nythän Panasonicilla ei Suomessa ole lainkaan huoltoverkostoa ja sopimuskumppaneita huollon suhteen eli kuten he sanovat, niin se korjaa joka asentaakin.
Nykypäivänä oikeastaan ainoa oikea tie hoitaa tällaiset asiat ehkä jollain tavalla, ei nyt välttämättä kuntoon, mutta asiassa jollain tavalla eteenpäin, on ottaa yhteyttä iltapäivälehteen/-lehtiin.
Nämä on aina sellaisia keissejä, että kyllä lehdet näistä mielellään kirjoittelee ja penää vastauksia. Mainehaitat saattaa nykyään olla somen kautta niin massiivisia, että helpommin alkaa damage-controlit ja oman toiminnan tarkastelu lähtemään toisessa päässä päälle, kun nämä saatetaan ison massan luettavaksi.
Siinä on jo hyvää pohjaa tarinalle, että tuulimyllyjä vastaan taistellessa ja ongelmia esiin tuodessa yhteistyö päätetään yksipuolisesti ja asiat on edelleen korjaamatta.
Media rakastaa tällaisia tarinoita, jossa yrityskorporaatio kyykyttää yksittäistä ihmistä, vaikka heillä olisi asiasta vastuu kannettavakseen.

Hannuks

Tulokas
1.7 Tuotteen vikatilanteissa, PRO Partnerin on otettava yhteyttä Panasonic Suomi tukeen PRO Partner -
hotlinen kautta.
1.8 Panasonic Suomi selvittää (suoraan tai valtuutetun kolmannen osapuolen avulla), kuuluuko vika
tämän takuun piiriin. Jos vika kuuluu takuun piiriin, Panasonic Suomi pyytää Service Partneria
korjaaman vian ja korvauksista sovitaan erikseen. Takuukorjauksiin liittyviä matka- ja
kuljetuskustannuksia Suomen ulkopuolelle ei korvata. Panasonic Suomi voi tämän jälkeen oman
harkintansa mukaan korjata vian (valtuutetun Service Partnerin toimesta).

Eli Propartnerit eivät ole Service Partnereita ja Service Partnereita ei ole vissiin olemassakaan.

Sami68

Aktiivinen jäsen
Tässä odotellut kolmisen viikkoa lauhdutinta 9kW All in -koneeseen. Kylmäaineet karkasi lämmitysverkostoon. Oli kuulemma ensimmäinen tapaus kolmeen vuoteen.
Ei kuulu mitään eikä vastaa enää puhelimeen eikä useampaan viestiinkään. Laite on reilut 2v sitten asennettu ja onko todellakin niin että siinä on vain 2v takuu? Laitteet on ostettu Onniselta. Asiakas on aivan hiilenä ja itse olen ns. mukavassa välikädessä.

Espejot

Hyperaktiivi
Tässä odotellut kolmisen viikkoa lauhdutinta 9kW All in -koneeseen. Kylmäaineet karkasi lämmitysverkostoon. Oli kuulemma ensimmäinen tapaus kolmeen vuoteen.
Ei kuulu mitään eikä vastaa enää puhelimeen eikä useampaan viestiinkään. Laite on reilut 2v sitten asennettu ja onko todellakin niin että siinä on vain 2v takuu? Laitteet on ostettu Onniselta. Asiakas on aivan hiilenä ja itse olen ns. mukavassa välikädessä.
Minä neuvoisin asiakasta reklamoimaan Onniselle että jos ei jotain ala tapahtumaan niin vie asian kulutajariitalautakuntaan. Asiakkaalla on oikeus valita mihin portaaseen valittaa.

jsalmika

Aktiivinen jäsen
...jonka jälkeen KRL:lta tulee sitten joskus päätös, käytännössä suositus jota ei ole pakko noudattaa.

Tuotevastuuhan jatkuu tietyin edellytyksin takuun päättymisen jälkeenkin.

Mikki

Hyperaktiivi
Alkaa tuntumaan siltä, että minkään merkkilaitteen sijasta kannattaa ostaa kaksi tai kolme identtistä Kiinanpumppua samaan rahaan ja sitten on aina varakone jos tulee jotain ongelmaa. Varsinkin "Monoblock" vaihtuisi hetkessä jos asennuksen tekee fiksusti.

Espejot

Hyperaktiivi
...jonka jälkeen KRL:lta tulee sitten joskus päätös, käytännössä suositus jota ei ole pakko noudattaa.

Tuotevastuuhan jatkuu tietyin edellytyksin takuun päättymisen jälkeenkin.
Se on parempi kuin ei mitään. Jos laitetta ei korjata takuuseen niin siinä kärsii oma lompakko joka tapauksessa teki mitä vaan. Sen jälkeen kun reklamoitu KRL niin Onnisella ei ole kuin hävittävää jos takuu voimassa ja asiakkaalla vain voitettavaa.

Mikey

Aktiivinen jäsen
Takuu on voimassa ilmoitetun ajan ja sen mentyä umpeen ei ole velvoitetta takuukorjauksiin. Itsellä hajosi läppäri, jonka kuitenkin korjasivat takuuseen vaikka aika oli mennyt 2vkoa aiemmin umpeen.

Virhevastuu taas on voimassa takuun rauettuakin. En tiedä kuluttajaviranomaisen linjauksia tällaisten laitteiden osalta, mutta luulisin "riittävän" kestoiän olevan tuollaiselle komponentille lähempänä 10 vuotta. Jos oletukseni olisi oikein, niin kuluttajalle jäisi 20% (=2/10v) omavastuu kustannuksista.

Arisoft

Hyperaktiivi
Alkaa tuntumaan siltä, että minkään merkkilaitteen sijasta kannattaa ostaa kaksi tai kolme identtistä Kiinanpumppua samaan rahaan ja sitten on aina varakone jos tulee jotain ongelmaa. Varsinkin "Monoblock" vaihtuisi hetkessä jos asennuksen tekee fiksusti.

Sama käsitys ollut itselläkin jo pitkän aikaa eikä se rajoitu pelkästään pumppuihin. Laitteet voi jopa asentaa rinnakkain valmiiksi niin että vaihto tapahtuu kirjaimellisesti käden käänteessä.

Mutta tämän idean voi myös kaupallistaa tarjoamalla lämpöpumpun vuokralle. Kun kiinapumpun vuokran hinnoittelee niin, että saa joka vuosi uuden pumpun vuokrasummalla, niin asiakas on tyytyväinen, koska saa varmasti toimivan tuotteen. Vuokraan kuuluu tietenkin se, että pumppu vaihdetaan nopeasti jos siihen tulee vikaa.

Asiakkaan valittavaksi jää maksaako itsensä kipeäksi laatulaittesta,joka voi hajota jo ennen aikojaan vai saman verran vuokraa palvelusta, joka toimii varmasti.

Back
Ylös Bottom