Technibel

E

elle

Vieras
Technibel csmfi 94 r5. Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä laiteesta . Mikä on Sanyon vastaava?

S

SolarShop

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Technibel

SAP-KRV93EHNA SANYO muuten vastaava mutta nordic malli ei tarvitse sulanapitokaapelia.

VesA

In Memoriam

Oliskohan technibel vanhalla softalla, eli myös ilman monia ärsyttävää pakkasrajaa ?

93-nordiccia uudemmalla soiftalla ei ole muutenkaan ihan pelkästään kiitelty...

S

smml

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

VesA sanoi:
Oliskohan technibel vanhalla softalla, eli myös ilman monia ärsyttävää pakkasrajaa ?

93-nordiccia uudemmalla soiftalla ei ole muutenkaan ihan pelkästään kiitelty...

Onniselta viime syksynä saadun tieton mukaan Technibeleissä ei ole -20 asteen pakkaskatkaisua.

S

SolarShop

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Minun asiakkaita ei ainakaan sanyon pakkasraja ole ärsyttänyt. Enemmän se ärsyyntyminen tuntuu olevan muutamalla foorumilaisella/kilpailijalla.

E

elle

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Tarvitseeko MCAF94R51 sulanapitokaapelia. Mihin kohtaan kaapeli sijoitetaan ja kuinka suuri metriteho jos itsesäätyväkaapeli tarvitaan

N

noppo

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

SolarShop sanoi:
Minun asiakkaita ei ainakaan sanyon pakkasraja ole ärsyttänyt. Enemmän se ärsyyntyminen tuntuu olevan muutamalla foorumilaisella/kilpailijalla.

Täällä yksi loppukäyttäjä (ei SolarShopin asiakas), jota ko. pakkasraja ei ärsytä. -20 asteessa alkaa pumpun COP olla sen verran vaatimaton, että ei paljoa kannata sillä lämpöä tuottaa. Erityisen ärsyttävä ominaisuus on kuivassa pakkaskelissä turha sulatus, mutta tätä tekevät palstan mukaan kaikki muutkin pumput ja Sanyon tapauksessa kiertokonsti on tiedossa.

Utelias

Aktiivinen jäsen

noppo sanoi:
Täällä yksi loppukäyttäjä (ei SolarShopin asiakas), jota ko. pakkasraja ei ärsytä. -20 asteessa alkaa pumpun COP olla sen verran vaatimaton, että ei paljoa kannata sillä lämpöä tuottaa.
Tuoton kannalta varmastikin näin, mutta itse haen nimenomaan huolettomuutta. Huolettomuutta siinä mielessä, että kun ILP on peruslämmön tuottolaitteena tallissa, niin minun ei tarvitse miettiä erikseen, että nyt menee alle -20 astetta ja patterit pitäisi käydä laittamassa päälle.

Etenkin, kun itse olen tiheästi ulkomailla työmatkoilla, ja vaimoa ei saa delegoitua näihin ILPinvahtimistalkoisiin siksi aikaa ;D

tet

Hyperaktiivi

Utelias sanoi:
Tuoton kannalta varmastikin näin, mutta itse haen nimenomaan huolettomuutta. Huolettomuutta siinä mielessä, että kun ILP on peruslämmön tuottolaitteena tallissa, niin minun ei tarvitse miettiä erikseen, että nyt menee alle -20 astetta ja patterit pitäisi käydä laittamassa päälle.

Eikös ne patterien termostaatit voisi säätää niin, että rupeavat lämmittämään itsestään siinä vaiheessa kun ilppi sammuu? ;) Varsinkin autotallikäytössä jossa lämpötilan tasaisuus ei ole niin tärkeää.

Z

zet

Vieras

SolarShop sanoi:

Mutta eikös se ole siinä tapauksessa huono kun pakkanen käväisee hetken alle -20c ja laskee välittömästi -17-18 asteeseen, jolloinka pumppua voisi käyttää. Pakkanen voi olla useamman päivän alle -16 asteen, pumppu vain ei känisty. Useissa pumpuissa hyötysuhde on vielä hyvä -17-18 asteen.

glocker

Aktiivinen jäsen

Mitenkäs sitten suu pannaan, kun tilanne on zetin kuvaama - kone on "kiinni ja pysyy" vaikka laitteen esitteessä lukee toiminta taattu -20 asteessa.

Itse ohittaisin suojauksen keinolla millä hyvänsä, vaikka takuun uhalla. Laitehan on muutoin ok.

Onhan Sanyossa kompressorin esilämmitys -16 asteen käynnistystä varten?

kakluuni

Aktiivinen jäsen

zet sanoi:
SolarShop sanoi:

Mutta eikös se ole siinä tapauksessa huono kun pakkanen käväisee hetken alle -20c ja laskee välittömästi -17-18 asteeseen, jolloinka pumppua voisi käyttää. Pakkanen voi olla useamman päivän alle -16 asteen, pumppu vain ei känysty. Useissa pumpuissa hyätysuhde on vielä hyvä -17-18 asteen.

Ainakin VTT:n testin mukaan ArgoAWI25AHL:ssä (sanyo 93), oli COP vielä -30C korvillakin kannattavaa pitää päällä, jos ei pumpun kulumista ota huomioon.
Tuossa parinkymmenen pakkasasteen paikkeillakin se on vielä 1,5 sulatukset huomioiden.

J

Joppe112

Vieras

No hyvä.

Kysytäänpä sitten näin: jos maahantuoja saisi tietää, että jokainen <-20 C:ssa pyöritelty ajopäivä leikkaa jyrkästi kompuran kestoiästä loppupäästä pois n. 1 kk:n, niin minkä valinnan tekisit maahantuojana viestittää asiaa kuluttajalle?

a) Kertoisin julkisella PR-tiedotteella miten huonot (=edulliset) kompurat meillä onkin tässä mallissa.
b) Asentaisin semmoisen softan pumppuun, jota ei voi ohittaa ja joka sammuttaa pumpun automaattisesti.

Miten itse vastaisit tähän maahantuojan pöksyissä (/hameessa)?

Tästähän on viime kädessä kysymys joidenkin markkinoiden ILPojen kohdalla. :cool:

Utelias

Aktiivinen jäsen

tet sanoi:
Utelias sanoi:

Eikös ne patterien termostaatit voisi säätää niin, että rupeavat lämmittämään itsestään siinä vaiheessa kun ilppi sammuu? ;) Varsinkin autotallikäytössä jossa lämpötilan tasaisuus ei ole niin tärkeää.

Voisi, mutta sitten ne tuppaavat alkamaan lämmittämään myös silloin kun tallin nosto-oven avaa talvella, kun iso massa viileää ilmaa tulee sisään.

K

Kylmäkäsi

Vieras

Voihan se ilppi lakata toimimasta jonkun muunkin syyn kuin pakkasen takia. Kyllä minä säätäisin patterien termostaatteihin arvot jonkin verran plussan puolelta. Ei kai sitä ovea nyt alituiseen pidetä selällään? Jos ilppi piippaa reissun aikana, ei ainakaan kaljat lyö jäähän ;D. Eikä tarvitse vahdata alituiseen pakkasmittaria patterien päälle kytkemisen takia. Senkin ajan voi käyttää aikuisviihteeseen emännän kanssa...

F

Freeze

Vieras

:cool:
Sanokaapa nyt ihan oikeasti kuinka suuria ongelmia tämä -20/-16 raja aiheuttaa?
Taloudelliset menetykset eivät voi olla suuria ainakaan Oulun eteläpuolella.
Kysymys on usein miten tunneista, eikä vuorokausista. Viikoista nyt puhumattakaan.
Ainahan voi viritellä näitä eri scenarioita entä jos sitä tai tätä.

Sen ymmärrän kyllä, että toisilla saattaa olla talon oman päälämmitysjärjestelmän virittäminen iso homma.
Eikä näihin säätöihin mielellään kajottaisi.

VesA

In Memoriam

Freeze sanoi:
:cool:
Sanokaapa nyt ihan oikeasti kuinka suuria ongelmia tämä -20/-16 raja aiheuttaa?
Taloudelliset menetykset eivät voi olla suuria ainakaan Oulun eteläpuolella.
Kysymys on usein miten tunneista, eikä vuorokausista. Viikoista nyt puhumattakaan.
Ainahan voi viritellä näitä eri scenarioita entä jos sitä tai tätä.

Sen ymmärrän kyllä, että toisilla saattaa olla talon oman päälämmitysjärjestelmän virittäminen iso homma.
Eikä näihin säätöihin mielellään kajottaisi.

Eipä kai se raja.. mutta kun samassa softassa on rikottu nollakelin sulatus.. siitä on tälläkin foorumilla jo jokunen ketju.

glocker

Aktiivinen jäsen

Osuikohan Joppe112 naulan kantaan? Ei näitä syyttä viritellä, kun lämpökertoimetkin on kunnossa..

tet

Hyperaktiivi

glocker sanoi:
Osuikohan Joppe112 naulan kantaan? Ei näitä syyttä viritellä, kun lämpökertoimetkin on kunnossa..

Se nyt on aika selvää että kestävyyden takia se pysäytys on sinne laitettu. Ei sille oikein mitään muuta järjellistä selitystä pysty keksimään.

VesA sanoi:
Eipä kai se raja.. mutta kun samassa softassa on rikottu nollakelin sulatus.. siitä on tälläkin foorumilla jo jokunen ketju.

Hmm.. itse en olisi näillä foorumin vähäisillä tiedoilla asiasta valmis tekemään vielä sitä johtopäätöstä että nollakelin sulatusongelma esiintyy vain niissä Sanyoissa joissa on tämä -20 °C sammutus. Ongelmahan tuntuu liittyvän katkokäyntiin pakkaskeleillä. Itselläni ei ongelmaa ole ollut, mutta ei kai voisikaan olla koska katkokäyntiä ei esiinny pakkaskelissä mitoituksesta johtuen. Mutta ei taida "otanta" täällä vielä riittää tekemään varmaa johtopäätöstä siitä ettei ongelmaa näissä EH-malleissa ja vastaavissa esiinny koskaan.

S

SolarShop

Vieras

tet sanoi:
glocker sanoi:

Se nyt on aika selvää että kestävyyden takia se pysäytys on sinne laitettu. Ei sille oikein mitään muuta järjellistä selitystä pysty keksimään.

VesA sanoi:

Hmm.. itse en olisi näillä foorumin vähäisillä tiedoilla asiasta valmis tekemään vielä sitä johtopäätöstä että nollakelin sulatusongelma esiintyy vain niissä Sanyoissa joissa on tämä -20 °C sammutus. Ongelmahan tuntuu liittyvän katkokäyntiin pakkaskeleillä. Itselläni ei ongelmaa ole ollut, mutta ei kai voisikaan olla koska katkokäyntiä ei esiinny pakkaskelissä mitoituksesta johtuen. Mutta ei taida "otanta" täällä vielä riittää tekemään varmaa johtopäätöstä siitä ettei ongelmaa näissä EH-malleissa ja vastaavissa esiinny koskaan.

Nollakelin sulatuksesta:

Sellaista lämpöpumppua ei ole vielä valmistettukaan missä ei jossain vaiheessa sulatusongelmaa ole.

Nollakeli ongelmia on sanyossa muutamissa esiintynyt, promille luokkaa suomessa ja ruotsissa myydyissä.
Ja jos se olisi epidemia miksi kauppiaat niitä edes myisi ja myymisen ilosta ottaisi v******lut vastaan.

Samanlaisia vikoja ilmenee tossussa, mitsussa, panasssa, ultimatessa, sanyo EH, argo, tekhnibel ym..
niistä ei vain rehellisesti kerrota.

Eetu55

Jäsen

SolarShop sanoi:
tet sanoi:
glocker sanoi:

VesA sanoi:

Nollakelin sulatuksesta:

Sellaista lämpöpumppua ei ole vielä valmistettukaan missä ei jossain vaiheessa sulatusongelmaa ole.

Nollakeli ongelmia on sanyossa muutamissa esiintynyt, promille luokkaa suomessa ja ruotsissa myydyissä.
Ja jos se olisi epidemia miksi kauppiaat niitä edes myisi ja myymisen ilosta ottaisi v******lut vastaan.

Samanlaisia vikoja ilmenee tossussa, mitsussa, panasssa, ultimatessa, sanyo EH, argo, tekhnibel ym..
niistä ei vain rehellisesti kerrota.

toshibassa ei ole ollut 2 vuoden aikana minkäänlaisia sulatus ongelmia,edes nolla keleillä.
fujitsussa tahtoo nollakeleillä edestä katsottuna vasen sivu jäätyä,kun ulkoyksikön
kuorien raudat menee melkein lamelleissa kiinni,tossussa on reilu väli

tet

Hyperaktiivi

Eetu55 sanoi:
toshibassa ei ole ollut 2 vuoden aikana minkäänlaisia sulatus ongelmia,edes nolla keleillä.
fujitsussa tahtoo nollakeleillä edestä katsottuna vasen sivu jäätyä,kun ulkoyksikön
kuorien raudat menee melkein lamelleissa kiinni,tossussa on reilu väli

Niin, eihän Sanyossakaan ongelmia ole kaikilla, ainoastaan joillakin. Eli se ettei jollakulla ole esim. Toshibassa esiintynyt ongelmaa ei tarkoita etteikö sitä voisi esiintyä.

Homma kiteytyy siihen, mitenkä valmistaja on osannut ottaa huomioon sen että meikäläisissä taloissa eristys on niin hyvä että laite voi toimia jopa pakkasella invertterin minimitehon alapuolella (=katkokäynnillä). Jotenkin olen taipuvainen samalle kannalle SolarShop:in kanssa siinä että tuskin tuota on kovinkaan moni valmistaja ottanut huomion. Se on sitten oikeastaan myyjien ammattitaidosta kiinni, minkäkokoisen pumpun myyvät mihinkäkin asuntoon - siitä riippuu tuleeko näitä ongelmia vastaan vai ei.

Sama homma voi yhtä lailla koskea noita kiinalaisia halpamerkkejä. Ei niissäkään välttämättä sulatusohjelmat ole paljon sen huonompia kuin merkkipumpuissa. Niissäkin osalla on ongelmia ja osalla ei - voi hyvinkin johtua samasta syystä eli joillakin mitoitus on osunut kohdalleen ja joillakin ei.

Kaiken kaikkiaan tämänkaltainen sulatusongelma on hyvin pienestä kiinni, paljoa ei tarvitse olosuhteiden muuttua kun homma kääntyy suuntaan tai toiseen. Joillakin saattaa esimerkiksi tätä jäätymistä esiintyä hetkellisesti, mutta se ei koskaan tule ilmi jos laitetta ei aktiivisesti tarkkailla - keli vaihtuu ja jää sulaa pois.

N

noppo

Vieras

tet sanoi:
Kaiken kaikkiaan tämänkaltainen sulatusongelma on hyvin pienestä kiinni, paljoa ei tarvitse olosuhteiden muuttua kun homma kääntyy suuntaan tai toiseen. Joillakin saattaa esimerkiksi tätä jäätymistä esiintyä hetkellisesti, mutta se ei koskaan tule ilmi jos laitetta ei aktiivisesti tarkkailla - keli vaihtuu ja jää sulaa pois.

Olin huomaavinani, että oma 93EHNA jäätyi mielestäni edestä katsottuna kennon vasemmasta alakulmasta enemmän silloin kun kylmäaineessa oli vajausta. Samoin kennon huurtuminen oli vajaata: kaksi "valkoista vyötä" pumpun takaosasta katsottuna. Liekö sitten nämä pahemmat huurtumiset mahdollisesti sidoksissa kylmäainetäytöksen vajauksen kanssa? Itselläni tuo ei ole em. tilannetta lukuunottamatta jäätä sisuksiinsa kerännyt. Pikemminkin harmittaa kun rakkine sulattaa itseään vielä siinä vaiheessa kun kennosta ei enää nouse edes höyryä... Jotain kyllä tarttis tuolle sulatusalgoritmille tehdä.

Back
Ylös Bottom