Teinkö turhan homman

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jarip
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

jarip

Vakionaama
Olin huomaavinani, että ulkoyksikön pohjalevyn sisäpuolelle oli kertynyt hieman jäätä. Se osittain tukki myös poistoreiän, mutta sulatusvesiä kuitenkin tuli ja kenno on ollut putipuhdas aina sulatuksen jälkeen. Otin auton sisälämmittimen, peittelin hieman pöpeliä ja sulattelin koko yksikön. Vettä tuli pari, kolme desiä eikä jäätä enää näkynyt. Aikaa meni puolisen tuntia, ehkä alle.

Teinkö ihan turhan homman? Kannattaako moiseen ryhtyä, jos yksikkö on ulkopuolelta puhdas, eikä jääpuikkoja näy ympärillä? Nyt keväällähän vedentuotanto muutenkin loppuu.

Huomasin muuten samalla, että kun pumpun sammuttaa kesken sulatusvaiheen, siihen jää ilmeisesti sulatusvastus päälle. Ainakin sähköä kului 50 W, kun normaalisti se kuluttaa vain 3 W kakesta sammutettaessa.

Vs: Teinkö turhan homman

Vastataan nyt tähänkin. :)
Vähän vaikuttaa , että turhaa hommaa tuli tehtyä , koska sitä jäätä suli noin hirveä vähän vedeksi.
Mielestäni sulatukseen kannattaa ryhtyä vasta sitten , kun reikä/reiät ovat tukkeutuneet , eikä sulamisvesi pääse enää pois.
Tai kun jäätä on kertynyt huomattava määrä pumpun sisälle.
Nyt jää olisi voinut sulaa seuraavien sulatuksien yhteydessä pois.
Tilannetta kannattaa toki tarkkailla , varsinkin kun viime aikoina on ollut kovempia pakkasia , jolloin vesi hyytyy paljon paljon normaalia nopeammin.

Itsellä tallia lämmittävän pumpun pohja levy oli myös talvella lähes jäässä ei kuitenkan kennot. Jäätä tuli jonkin verran laitteen alle eli kyllä ne sulamis vedet pois pääsivät. Itse sammutin pumpun otin sen verkosta pois ja kaadoin reilusti käden lämpöistä vettä kastelukannulla kennojen alareunaan/pohjalevyyn Oli nopea ja tehokas keino saada se jäätömäksi. Olen mielestäni kuullut ,että keino on ihan OK kunhan ei kaada tulikuumaa vettä ettei paine nouse liikaa putkistossa tämä siis kuulopuhetta. No tuskin teit sinäkään turhaa hommaa sillä itse sain ainakin paremmin nukuttua eipä tarvi tuotakaan murehtia ja eipä siitä haittaakaan ollut.

Jos sulatus ylipäänsä pelaa asiallisesti pohja ei jäädy umpeen, vaan viimeinen reikä jää auki. Vettä voi pakkasilla tulla senverran vähän että reiät alkavat viimeisistä tipoista pienentyä ja lopulta jopa menevät tukkoon. Sille viimeiselle reiälle rittää kuitenkin senverran 'lämmintä' vesivirtaa että viimeiset tipat eivät enää riitä tukkeeksi ja seuraavalla sulatuskerralla reikä taas avartuu sopivaksi.

Jos pumpun sulatuksissa on jotain vikaa vesi ei loppuvaiheessa lämpene riittävästi ja pohja voi jäätyä ihan umpeenkin.

Juu ei tässäkään sitä jäätä ollut kuin tuo pikkumäärä. Tämä talvi vaan on ollut niin erikoinen ja "erehdyin" kurkkimaan taskulampulla vehkeen sisälle ja olin näkevinäni jäätä. Myös reikä (vain 1 kpl) oli mennyt aika pieneksi ja siitä kasvoi jääpuikko.

Nyt oli lähes 100 pv yhtäjaksoista pakkasta ja tuiskulunta pukkasi idästä. Luultavasti sitä jäätä on pikkusen ollut muinakin kausina, en vain ole ennen kurkkinut. Oikeastaan ajatus oli kysellä, onko ihan ok että siellä pohjalla on jäätä jonkinverran. Oletteko tsekanneet?

Samanlailla täällä eli reikä oli pienentynyt ja pohjasta roikkui pari jääpuikkoa ja paikkapaikoin jäätä oli nähtävissä pohjapelillä. Kennosto kuitenkin ihan sula. Toimii ihan OK!

Takaisin
Ylös Bottom