Toinen ILP taloon

rantautuja

Tulokas
Harkitsemassa toista pumppua sisälle kevään/kesän aikana. Nyt 9 vuotta ollut nyt yksi pumppu. Nykyään vaikuttaa siltä, että pian -10-15 pakkasesta alkan käy koko ajan täysillä ja ei yksinään meinaa riittää ainoana lämmönlähteenä tuosta ainakaan yhtään alaspäin (parit lattialämmöt lisäksi päällä).

Nyt harkinnassa toinen pumppu rinnalle. Taloudellisesti ei varmaan mikään paras hankinta. Osittain kyse harrastuksesta eli vähän yrittää energiankäyttöä vähentää.

Onko kokemuksia toisen pumpun lisäämisestä? Olen ymmärtänyt, että kovempien pakkasten suoran sähkön korvaamisen lisäksi myös hyötysuhteet ehkä aavistuksen paranisi, jos kompurat käy osatehoilla.

Sitten niihin suosituksiin. Eli käytännössä joutuisi laittamaan olohuoneeseen eli pitäisi olla perusfiksun näköinen ja mielellään suht hiljainen sisäyksikkö. Ajatuksena ollut, että pudottaisi puhallusta kun huoneessa oleillaan. Voisi siis pumpusta löytyä automaatiota tähän tai sitten yhdistettävissä Home Assistanttiin, jolla voi sitten hoitaa saman. Toki myös ajastus simppeli vaihtoehto. Ihan mitään järkyttäviä lämmitystehoja ei välttämättä tarvita, kun on kaksi pumppua. Raadilla ehdotuksia?
 

RauskiH

Vakionaama
Harkitsemassa toista pumppua sisälle kevään/kesän aikana. Nyt 9 vuotta ollut nyt yksi pumppu. Nykyään vaikuttaa siltä, että pian -10-15 pakkasesta alkan käy koko ajan täysillä ja ei yksinään meinaa riittää ainoana lämmönlähteenä tuosta ainakaan yhtään alaspäin (parit lattialämmöt lisäksi päällä).

Nyt harkinnassa toinen pumppu rinnalle. Taloudellisesti ei varmaan mikään paras hankinta. Osittain kyse harrastuksesta eli vähän yrittää energiankäyttöä vähentää.

Onko kokemuksia toisen pumpun lisäämisestä? Olen ymmärtänyt, että kovempien pakkasten suoran sähkön korvaamisen lisäksi myös hyötysuhteet ehkä aavistuksen paranisi, jos kompurat käy osatehoilla.

Sitten niihin suosituksiin. Eli käytännössä joutuisi laittamaan olohuoneeseen eli pitäisi olla perusfiksun näköinen ja mielellään suht hiljainen sisäyksikkö. Ajatuksena ollut, että pudottaisi puhallusta kun huoneessa oleillaan. Voisi siis pumpusta löytyä automaatiota tähän tai sitten yhdistettävissä Home Assistanttiin, jolla voi sitten hoitaa saman. Toki myös ajastus simppeli vaihtoehto. Ihan mitään järkyttäviä lämmitystehoja ei välttämättä tarvita, kun on kaksi pumppua. Raadilla ehdotuksia?


Jos se kannattavuus vähääkään kiinnostaa eikä kyse ole puhtaasta harrastusta (pelataanhan sitä kolopalloakin) niin kannattaa vilkaista hyviä @Kellarinlämmittäjä tekemiä lämpötilan ja lämmitystarpeen pysyvyystaulukoita


No niin, katos kun ei noita kaikkia tiedä. Lentokentät yleensä ovat vähän niin kuin tasamaalla täällä etelämpänä. Muutenhan noissa mittauspisteissa voi ollakin melkoista hajontaa kun voi olla mäellä tai majakalla.

Onneksi oli tuo linkki tuolla keskustelussa edellä, en muuten olisi muistanutkaan, mistä tuo lähtöaineisto löytyy. Käytin samaa aikaväliä kuin tuolloin muillekin. Kajaanin ja Sodankylän väliin näyttää menevän. Laitoin sen tuohon nyt rinnan tuon Rovaniemi lentoaseman kanssa niin helpompi verrata. Tuo punainen -15 °C taisi olla, minkä mukaan alun perin nuo lajittelin.

Ollos hyvä !

katso liitettä 95527


katso liitettä 95528
 

Tonttuj

Aktiivinen jäsen
Meillä on huushollissa 3 eri pumppua puhaltelemassa.
Olohuoneessa ja mun työhuoneessa on Mitsun LN25-laitteet, ne ei ole hiljaisimmasta päästä mutta tehokkaita.
Makkarissa on Mitsun AP25-laite, sopii makkariin ja on yöllä hiljainen laite.
Useat eri pumput tasoitti talvella lämpöä eri huoneiden osalta ja kesällä viilennys ei ollut niin raakaa kuin yhdellä pumpulla joutuisi puskemaan.
Asumisviihtyvyys on siis parempaa noiden useiden pumppujen myötä.
 

Luukku

Vakionaama
Eli käytännössä joutuisi laittamaan olohuoneeseen eli pitäisi olla perusfiksun näköinen ja mielellään suht hiljainen sisäyksikkö. Ajatuksena ollut, että pudottaisi puhallusta kun huoneessa oleillaan. Voisi siis pumpusta löytyä automaatiota tähän tai sitten yhdistettävissä Home Assistanttiin, jolla voi sitten hoitaa saman.
Daikin Stylish täyttää nämä kaikki vaatimukset.
 

rantautuja

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
@RauskiH :n linkkimät taulukon JKL korkeudella kertoo samansuuntaisia lukuja kuin mitä vähän itsekkin tekoälyn kanssa haarukoin. Eli jos hyötyä saisi vain n. 15%:lle lämmitysenergiasta niin vaikea päästä edes 300 EUR vuosisäästöihin vaikka vähän optimistisia säästöjä ja korkeita sähkönhintoja käyttäisikin laskelmissa. Taloudellisesti järkevintä olisi uusia vain nykyinen entistä tehokkaammalla laitteella, kun alkaa tulla tiensä päähän.

Mutta, mutta... Vaakakupissa myös se, että vähän yrittänyt ostopuilla lämmittää suoravetoista takkaa, kun sähköhinnat alkaa olla korkeita ja/tai pirun kylmä. Tämä puljaaminen ei hirveästi innosta enää nykyään. Ja kaksi pumppua mahdollistaisi myös hieman paremmin pörssisähkön hyödyntämisen, kun jaksaisivat oikeasti nostaa vähän lämpötilaa yöllä pakkasillakin. Itselle tässä yritän perustella tarvetta :)

Daikineita itsekkin vähän sillä silmällä katsellut. Omakohtaista (positiivista) kokemusta lähinnä parista Fujitsun pumpusta, joita historiassa ollut käytössä. Tuntuvat olevan perushyviä sotaratsuja.
 

tri_routa

Aktiivinen jäsen
Jos edullista pumppua haetaan niin Fuji KMCDN (nykyään KMCEN?) on toiminut erinomaisesti, varmaan n. 1600€ hinnalla saattaa saada asennuksineen (tarjouksissa myyty alle tonnilla).

Olen käyttänyt tehorajoitukseen ulkoyksikön Silent-modea pikkupakkasilla ja tuntuu toimivan.

edit: sama laite siis kuin Fujitsu
 
Back
Ylös Bottom