tossun laakerin vaihto

toshu

Aktiivinen jäsen
Morjens! Onko kukaan vaihtanu toshiban sisäyksikköön puhaltimenlaakeria itse,minkälainen homma on? Onko kokemusta paljon noin suurinpiirtein ammattilainen ottaa hommasta? 2006 asennettu tossu ja eka laakeri meni takuuseen,vaihdettu 2008 ja nyt pitää niin kivaa ääntä että hellapoliisi löi päivällä virrat pois koneesta ;D mistä noita laakereita saa jos mielii itse hommaan ryhtyä?
 
J

jarva

Vieras
Vs: tossun laakerin vaihto

Mikä malli on kyseessä? minulta voisi löytyä uusi moottori.
 

toshu

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: tossun laakerin vaihto

Sisäyksikön malli on RAS-B10GKVP-E. Laitoin sähköpostia pumpun myyneelle ja asentaneelle firmalle, ottavat yhteyttä kuulemma maahantuojaan ja palaavat sitten asiaan. Saas nähdä...
 
V

vth-kylmä

Vieras
Vs: tossun laakerin vaihto

toshu sanoi:
Sisäyksikön malli on RAS-B10GKVP-E. Laitoin sähköpostia pumpun myyneelle ja asentaneelle firmalle, ottavat yhteyttä kuulemma maahantuojaan ja palaavat sitten asiaan. Saas nähdä...
130:- löytyy uusi moottori niin ei tarvi ruveta kikkaileen.Jos Tampereen alueella vaihdettuna 190:- matkoineen.sis alv
 
J

jarva

Vieras
Vs: tossun laakerin vaihto

Tuohon malliin on todella helppo vaihtaa laakerit. Kirjoita foorumin hakukenttään laakerin vaihto niin löytyy ohjeita. Tässä yksi http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3558.0
Tästä löytyy sinun malliin Service Manual http://www.toshiba-klima.at/pdf/en/serviceanleitung/SM_RAS-B10_13_16_GKVP-E_GAVP-E.pdf
 

toshu

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: tossun laakerin vaihto

Eipä ole tampereen alueella.... täytyy nyt ensin kuunnella mitä asentajafirman pojat saavat maahantuojalta ohjeita.Kiitos jarva noista vinkeistä!
 
J

Jooseppi

Vieras
Vs: tossun laakerin vaihto

Meillä on kohta 4 vuotta ollut RAS 10. Sisäyksikkö on RAS-B10GKVP-E. Takuuajan lopussa (vähän yli) alkoi laakeri surista jolloin puhallinmoottori vaihdettiin takuuseen. Vanha moottori oli MF-280-30-5R ja uusi nykyinen moottori on MF-280-30-5C. Tässä uudessä on asentajan mukaan keraamiset laakerit. Vaihdon jälkeen laite oli hiljainen, mutta muutaman (4-5) jälkeen tunnin alkoi kuulua hitonmoinen vonkuna joka välillä lakkasi. Soitin asentajalle ja hän lupasi tulla käymään saman tien. Hän tulikin ja tiesi heti mikä on vikana. Moottorin akselissa on ohennusura siinä kohdalla mihin lukitusruuri ottaa. Tämä ura on pisempi (leveämpi) kuin ruuvin halkaisija. Nyt ruuvi voi asettua kiristettäessä vähän eri paikkaan, jolloin tulee pitkittäistä kampeusta puhallin telan ja moottorin yhdistelmään. Ilmeisesti telan pääty ottaa kiinni jotenkin runkoon ja aiheuttaa äänen. Asentaja löysäsi ruuvin liikutteli vähän telaa ja kiristi uudelleen. Laite hiljeni. Tällainen vika saattaa olla monilla muillakin jotka kertovat, että vaihdetusta moottorista on mennyt laakeri jo jopa vuorokaudessa.

Puhallin on ollut hiljainen näihin päiviin asti (vajaa pari vuotta), mutta nyt on alkanut kuulua taas vähän samantapaista vonkunaa kuin silloin moottorin vaihdon jälkeen. Välillä se katoaa täysin kasvaen sitten uudelleen. Jaksot ovat täysin epäsäännöllisiä. Olen ajatellut ottaa laitetta sen verran auki, että voisin kokeilla vähän tuota ruuvin löysäys konstia uudelleen. Josko se auttaisi taas. Voihan vika olla laakerissakin. Jos näin on, vaihtaisin laakerit saman tien. Nyt kyselenkin, että onko jollakin tiedossa mikä on sopivan laakerin tyyppi (SKF) ja mitat ja voiko tähän moottoriin vaihtaa tavalliset rullalaaakerit, jos siinä on nyt keraamiset. Jos pitää ostaa keraamiset, niin mistähän sellaisia saa. Ostaisin laakerit etukäteen jolloin saisin tehtyä kerralla loppuun.

Muistelen, että moottorin runko oli teräslevyä eli sen ilmeisesti voi kammeta auki rikkomatta sitä. Olen lukenut, että moottorin sisällä on piirilevy mikä pitää juottaa irti kun moottoria purkaa. Tämä kai paljastuu vasta moottorin aukaisun jälkeen, joten päätylaippaa aukaistaessa ei ilmeisesti säry mitään, jos ei nyt mahdottomasti toheloi.

Kyllä sopuhintainen moottorikin kiinnostaa. Silloin voisi rauhassa kunnostaa tämän nykyisen.

Nyt on 17 ast. pakkasta. Laite puhaltaa n. 37 ast. puhallus 3:lla. Pyynnön nosto ei auta mitään.
 
E

eke

Vieras
Vs: tossun laakerin vaihto

Hei

Meille asnnettiin v.2004 Citcop-RA18 -pumppu. Vuoden päästä alkoi sisäyksikön laakerit ääntelehtimään. Ultimatemarketin toimintatavat kantapaankautta opittuna päätin vaihtaa laakerit itse. Ostin kalliit SKF-laakerit. Taas meni vuosi ja laakereiden vaihto eteen. Ostin Hong Kong -tavaratalosta rullaluistimille tarkoitetut laakerit, 20 kpl alle 10€. Sellaiset laitoin koneeseen vuonna 2006 ja edelleen samat laakerit. 18 laakeria odottaa tulevia vuosia. Ei siis aina kannata ostaa kalliita.
 
J

Julli

Vieras
Vs: tossun laakerin vaihto

Jooseppi sanoi:
Meillä on kohta 4 vuotta ollut RAS 10. Sisäyksikkö on RAS-B10GKVP-E. Takuuajan lopussa (vähän yli) alkoi laakeri surista jolloin puhallinmoottori vaihdettiin takuuseen. Vanha moottori oli MF-280-30-5R ja uusi nykyinen moottori on MF-280-30-5C. Tässä uudessä on asentajan mukaan keraamiset laakerit. Vaihdon jälkeen laite oli hiljainen, mutta muutaman (4-5) jälkeen tunnin alkoi kuulua hitonmoinen vonkuna joka välillä lakkasi. Soitin asentajalle ja hän lupasi tulla käymään saman tien. Hän tulikin ja tiesi heti mikä on vikana. Moottorin akselissa on ohennusura siinä kohdalla mihin lukitusruuri ottaa. Tämä ura on pisempi (leveämpi) kuin ruuvin halkaisija. Nyt ruuvi voi asettua kiristettäessä vähän eri paikkaan, jolloin tulee pitkittäistä kampeusta puhallin telan ja moottorin yhdistelmään. Ilmeisesti telan pääty ottaa kiinni jotenkin runkoon ja aiheuttaa äänen. Asentaja löysäsi ruuvin liikutteli vähän telaa ja kiristi uudelleen. Laite hiljeni. Tällainen vika saattaa olla monilla muillakin jotka kertovat, että vaihdetusta moottorista on mennyt laakeri jo jopa vuorokaudessa.

Puhallin on ollut hiljainen näihin päiviin asti (vajaa pari vuotta), mutta nyt on alkanut kuulua taas vähän samantapaista vonkunaa kuin silloin moottorin vaihdon jälkeen. Välillä se katoaa täysin kasvaen sitten uudelleen. Jaksot ovat täysin epäsäännöllisiä. Olen ajatellut ottaa laitetta sen verran auki, että voisin kokeilla vähän tuota ruuvin löysäys konstia uudelleen. Josko se auttaisi taas. Voihan vika olla laakerissakin. Jos näin on, vaihtaisin laakerit saman tien. Nyt kyselenkin, että onko jollakin tiedossa mikä on sopivan laakerin tyyppi (SKF) ja mitat ja voiko tähän moottoriin vaihtaa tavalliset rullalaaakerit, jos siinä on nyt keraamiset. Jos pitää ostaa keraamiset, niin mistähän sellaisia saa. Ostaisin laakerit etukäteen jolloin saisin tehtyä kerralla loppuun.

Muistelen, että moottorin runko oli teräslevyä eli sen ilmeisesti voi kammeta auki rikkomatta sitä. Olen lukenut, että moottorin sisällä on piirilevy mikä pitää juottaa irti kun moottoria purkaa. Tämä kai paljastuu vasta moottorin aukaisun jälkeen, joten päätylaippaa aukaistaessa ei ilmeisesti säry mitään, jos ei nyt mahdottomasti toheloi.

Kyllä sopuhintainen moottorikin kiinnostaa. Silloin voisi rauhassa kunnostaa tämän nykyisen.

Nyt on 17 ast. pakkasta. Laite puhaltaa n. 37 ast. puhallus 3:lla. Pyynnön nosto ei auta mitään.

Olen pari kertaa vaihtanut puhallinmoottorin omaan pumppuuni. Ennenkuin puhallinsiivistöä irrottaa, niin kannattaa katsoa paljonko moottorin akselin tappi tulee läpi siivistöstä. Siinä on muistaakseni arviolta n. 5-8mm liikkumavara. Se on kyllä helppo hakea kohdalleen lopuksikin kun liikuttaa siivistöä reunasta reunaan ja ruuvaa sen keskelle.

Tuo uudelleen alkanut vonkuna viittaa siihen, että puhallinmoottorin ulompi laakeri (siivistöstäpäin katsottuna) pyörii akselin mukana pesässään. Mulla oli tällainen ongelma, joka ilmeni uudella puhallinmoottorilla (jonka sain takuuseen) noin vuoden käytön jälkeen. Purkasin puhallinmoottorin ja laakeri pyöri kyllä erittäin jouhevasti ja oli ehjä mutta välillä se lähti akselin mukana pyörimään.

Sopiva laakeri voisi olla SKF-608-2RSH. Pitempiaikaista kokemusta laadusta ei ole mutta hintaa kahdelle laakerille tuli Etrasta ostettuna 20€.

Puhallinmoottorin kantta avatessa on mahdollista, että runko murtuu sauman kohdasta mutta sen saa kyllä kasattua jollain sopivalla liimalla tai vastaavalla, kunhan pitää huolen että sen saa myös myöhemminkin auki, jos/kun laakerin vaihto on taas ajankohtaista. Kun puhallinmoottori on kädessä, laakerien vaihtotyö vei noin tunnin kun moottori oli asennusta vaille.
 

Liitteet

  • moottori.jpg
    moottori.jpg
    108,2 KB · Katsottu: 1 773
J

Julli

Vieras
Vs: tossun laakerin vaihto

Jooseppi sanoi:
...Vanha moottori oli MF-280-30-5R ja uusi nykyinen moottori on MF-280-30-5C. Tässä uudessä on asentajan mukaan keraamiset laakerit. ...

Mulla on samalla numerolla oleva puhallinmoottori (MF-280-30-5C) ja siinä olevat laakerit ovat mallia "NMB 608Z Thailand". Netissä näyttäisi olevan myynniissä ko. laakereita alle viiden dollarin kappalehintaan. En sitten tiedä voiko samalla numerolla olevia puhallinmoottoreita olla sekä keraamisilla laakereilla sekä normilaakereilla?
 

Liitteet

  • Laakerit.jpg
    Laakerit.jpg
    130,9 KB · Katsottu: 1 300

toshu

Aktiivinen jäsen
Vs: tossun laakerin vaihto

Jaahans, palataanpa aiheeseen kun itse sen aikoinaan aloitin...Siispä pumpun asentanut firma laittoi miehensä käymään ja heppu oli sitä mieltä että vika ei ole puhaltimenmoottorissa vaan toisessa päässä. purki sisäyksikön ja rasvaili kuulemma jotain (vaimo kertoi) ja sen jälkeen äänet ovat pysyneet poissa. Palvelu kyllä pelasi, asentaja tuli heti seuraavana päivänä soitostani ja putsasi kyllä sisäyksikön perusteellisesti,myös puhaltimen siivet joissa oli paljon kuulemma pölyä. Mikä mukavinta käynti oli ilmainen vaikka kone jo viisi vuotta vanha. ;D ;D ;D Lupasi, että jos äänet alkaa lähiaikoina kuulua,niin takuuseen tulee uusi puhaltimen moottori ja maksettavaksi jää vain asennus. Tämän kyseisen yrityksen pojat tietävät mitä on asiakaspalvelu!
 
Back
Ylös Bottom