Toyota Hiace keskustelua

Jule

Vakionaama
Tarkoitan siis tätä Proace nimellä myytävää.

Ei noi Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro, Fiat Scudo ja Toyota Proace nyt kovin laadukkaita ole, auto on sama Stellantiksen tekele, nokkamaski vähän muuttuu nimen mukaan.

Löytyy dieselinä ja sähköisenä, bensa versiotakin varmaan.

Jaa. No sinänsä tuo stellantiksen laitos edustaa melko tyypillistä pakulaatua, toki pitää ottaa huomioon että aika kultaa muistot, hiacen maahantuonti lopetettiin kuitenkin jo 93 tjsp.

No hieman provoa, muta tämä suomessa 2000-luvulla myyty toyotan pakuhan oli Granvia, joka nimettiin vaan hiaceksi sen oikean hiacen hyvän maineen takia. Toyotaa ei ole pahemmin euroopan hyötyajoneuvomarkkinat kiinnostaneet ikinä, vain vannoutuneille toyotamiehille on jotain pitänyt kehittää, kun kaupaksi se menee joka tapauksessa... tai ainakin suomessa.
 

pökö

Kaivo jäässä
Jaa. No sinänsä tuo stellantiksen laitos edustaa melko tyypillistä pakulaatua, toki pitää ottaa huomioon että aika kultaa muistot, hiacen maahantuonti lopetettiin kuitenkin jo 93 tjsp.

No hieman provoa, muta tämä suomessa 2000-luvulla myyty toyotan pakuhan oli Granvia, joka nimettiin vaan hiaceksi sen oikean hiacen hyvän maineen takia. Toyotaa ei ole pahemmin euroopan hyötyajoneuvomarkkinat kiinnostaneet ikinä, vain vannoutuneille toyotamiehille on jotain pitänyt kehittää, kun kaupaksi se menee joka tapauksessa... tai ainakin suomessa.
Mitä mahdat höpistä, granvia oli tila-auto.

Hiace tuli vielä 2000 luvulla suomeen lujasti ja sellainen oli työkaluna minullaki uutena noin 2010
 

pamppu

Vakionaama
Hiace-muistot rajoittuu ajalle, jolloin niihin mm tuli laakerivaurio, jos ajelit vitosella turhan hitaasti. Sitten ne haihtui ruskeana pölynä ilmaan ennenaikaisesti. Ja olivat aivan helkatin kamalia ajaa, ohjauksessa ja vaihteistossa ei ollut mitään tuntoa. Kolarissa tappoivat kuljettajan silmänräpäyksessä. Puhutaanko nyt samasta hiacesta…
 

pökö

Kaivo jäässä
Hiace-muistot rajoittuu ajalle, jolloin niihin mm tuli laakerivaurio, jos ajelit vitosella turhan hitaasti. Sitten ne haihtui ruskeana pölynä ilmaan ennenaikaisesti. Ja olivat aivan helkatin kamalia ajaa, ohjauksessa ja vaihteistossa ei ollut mitään tuntoa. Kolarissa tappoivat kuljettajan silmänräpäyksessä. Puhutaanko nyt samasta hiacesta…
Kyllä, samasta puhe. Ne viimeisimmät mitä itsekin käytin oli varsin kamalia kaikin puolin, mutta ne toimi aina.
Afrikkaan, egyptiin, jonnekin niitä vietiin innokkaasti
 

Hempuli

Töllintunaaja
Mitä olen nyt sähköautoja vilkuillut, niin 1986-2011 neljän 1981-1997 vm. HiAce-kokemuksella niissä ei ollut muuta parempaa kuin perusvarmuus ... ja toki pakun tavaratila. Aika aikaa kutakin.
 

Jule

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Mitä mahdat höpistä, granvia oli tila-auto.

Hiace tuli vielä 2000 luvulla suomeen lujasti ja sellainen oli työkaluna minullaki uutena noin 2010
Ja tämä 2000-luvulla myyty nokka-"hiace" oli oikeasti vaan granvia josta oli jätetty kaikki varusteet pois. "Oikeassa" Hiacessa oli moottori penkinalla aina tähän viimeisimpään jotain viitisen vuotta sitten tehtyyn päivitykseen asti, eikä sen velmisgtuksessa ole ollut ikinä mitään taukoja, niitä vaan ei ole myyty eurooppaan yli 30 vuoteen.

Eihän tuota granvia-hiacea myyty kuin lähinnä suomessa ja norjassa muutenkaan.
 

Husky

Hyperaktiivi
Siis kasari-Hiacehan oli mitä hienoin ajaa :grandpa:
Keppoinen kuin mikä pyöritellä ja rattivaihteet solahti silmään pirun mahtavasti. Ja tosiaan toimi aina, mikä minulle tärkein ominaisuus autossa. En tarvitse 15g sivuttaiskiihtyvyyksiä liikenneympyröissä eikä mustaa vanaa lähdöissä. Tuohon lääke on muissa kulkineissa.

Sitten oli postilla Lite-aceen tehtyjä täyssähköjä Treen kaduilla. Mutta siitä ei tullut mitään.
 

Jule

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vastaan tänne kun tällä ei ole sähköautojen kanssa tekemistä.
Siis kasari-Hiacehan oli mitä hienoin ajaa :grandpa:
Keppoinen kuin mikä pyöritellä ja rattivaihteet solahti silmään pirun mahtavasti. Ja tosiaan toimi aina, mikä minulle tärkein ominaisuus autossa. En tarvitse 15g sivuttaiskiihtyvyyksiä liikenneympyröissä eikä mustaa vanaa lähdöissä. Tuohon lääke on muissa kulkineissa.

Sitten oli postilla Lite-aceen tehtyjä täyssähköjä Treen kaduilla. Mutta siitä ei tullut mitään.
Ketterähän se oli, mutta siinähän ne tärkeimmät pointit olivat.

Me hävitettiin -88 hiace vuonna -02 ja jos verrataan sitä 17-21 välin Vivaroon, niin vivaro on syönyt etupään niveliä ja taka jarruja kuin leipää, mutta varsinainen voimansiirtotekniikka toimi vivarossa paremmin, vaikka juuri sitä hiacessa ihannoidaan.

Isot mutta toisensa kumoavat hajoamiset olivat Vivarossa vaihteisto, Hiacessa perä. Vivarossa tosin voi syyttää ainakin osin ylläpitoa, koska selkeästi vuotavaan vetarin stefaan ei reagoitu. Itse moottori on Vivarossa ollut ongelmaton. Käsipumppu on pitänyt uusia. Hiacessa sai vaihtaa hehkut parin vuoden välein jos halusi että se lähtee pakkasella käyntiin, ja bonuksena alkoi suutin tiputtamaan. Ainakaan me ei huomattu tuota mitenkään, ehkä sen olisi voinut huomata vähentyneestä öljyn lisäystarpeesta, mutta eihän tuollaista nyt niin tarkkaan tule kytättyä. Sen toki sitten huomasi kun mäntä paloi puhki. Lisäksi muistan kun hiacen starttionelmat selvisi kun tajuttiin että kytkinkopan pultit olivat pudonneet, moottorin maakarva löystynyt, joskus tultiin turusta pimeällä yhden sumarin voimalla, kun ajovalot hävisivät.. Toki kummassakin autossa on varmasti kaikennäköistä pikkuvikaa ollut jota ei nyt muista..

Se kaikkein suurin ero on kuitenkin siinä korissa. Sitä hiacea hitsattiin tuona aikana useammankin kerran, takapuskuri ruostui irti ja auto myös kertaalleen ylimaalattiin, kun sitä mätäkukka oli enemmän tai vähemmän jokapuolella. Vivarossa on pientä rupea konepellin etureunassa.

Tuohon 14 vuoteen mennessä ei vivaroa ole tarvinnut hitsata kertaakaan. tänä kesänä tilanne toki muuttui, mutta auto on nyt 17v, ja hitsattava on tunkin korvassa, joka on rakenteellisesti kotelon muotoinen, hiacessa ei tainnut tunkinkorvia olla enää lainkaan, Tai ainakin renkaan vaihdossa sai aina ryömiä siellä alla asettelemassa tunkkeja johonkin palkkien alle.

Kyllä ne kasarihiacet oli ihan hirveitä paskoja, etenkin kestävyyden kannalta. Aika vaan kultaa muistot.
 

Husky

Hyperaktiivi
Täytyykin katsoa jos nettiautossa olisi kasari Hiacea harrasteajoneuvoksi tai jopa käyttöautoksi, kun uudemmissa on softat sekaisin;D
 

pökö

Kaivo jäässä
Ja tämä 2000-luvulla myyty nokka-"hiace" oli oikeasti vaan granvia josta oli jätetty kaikki varusteet pois. "Oikeassa" Hiacessa oli moottori penkinalla aina tähän viimeisimpään jotain viitisen vuotta sitten tehtyyn päivitykseen asti, eikä sen velmisgtuksessa ole ollut ikinä mitään taukoja, niitä vaan ei ole myyty eurooppaan yli 30 vuoteen.

Eihän tuota granvia-hiacea myyty kuin lähinnä suomessa ja norjassa muutenkaan.
Mikä tämä granvia-juttu nyt oikein on?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Mikä tämä granvia-juttu nyt oikein on?
Toyota Granvia on suuri, vuosien 1995 ja 2002 välillä sekä 2019 lähtien valmistettu tila-automalli, joka oli saatavana seitsemän- ja kahdeksanpaikkaisena. Auto perustuu Toyota Hiaceen ja sen myynti alkoi vuonna 1995.
 

pökö

Kaivo jäässä
Toyota Granvia on suuri, vuosien 1995 ja 2002 välillä sekä 2019 lähtien valmistettu tila-automalli, joka oli saatavana seitsemän- ja kahdeksanpaikkaisena. Auto perustuu Toyota Hiaceen ja sen myynti alkoi vuonna 1995.
Tiedän kyllä mikä granvia on, sellainen vanhempi koppa kun seisoo kaverilla pihassa (3.0 td aut) mutta mitä tuo @Jule nyt selittää, se on vähän epäselvää.
 

Jule

Vakionaama
Mikä tämä granvia-juttu nyt oikein on?

Toyota Granvia on suuri, vuosien 1995 ja 2002 välillä sekä 2019 lähtien valmistettu tila-automalli, joka oli saatavana seitsemän- ja kahdeksanpaikkaisena. Auto perustuu Toyota Hiaceen ja sen myynti alkoi vuonna 1995.

Tiedän kyllä mikä granvia on, sellainen vanhempi koppa kun seisoo kaverilla pihassa (3.0 td aut) mutta mitä tuo @Jule nyt selittää, se on vähän epäselvää.


Tämä suomessakin vuosina 1995-2012 myyty auto jota markkinoitiin täällä Hiace-nimellä on Toyota Granvia, johon ei ole laitettu takaistuimia. Se ei ole esimerkiksi mukana Hiacen sukupolvissa, sen myynti alkoi 9 vuotta ennen kuin 4 koppaisen hiacen (viimeisin suomessa myyty) valmistuksen loppua, ja 5 koppaisen Hiacen valmistus alkoi 2004, eli 8 vuotta ennen kuin tuo "Hiace" poistui myynnistä.

Toyotahan nimeää nuo mallisarjansa kirjaimin.. Esim Legendaariset LandCruiserit ovat J
Corollat ovat E
Priusit XW
Starletit P
Yarisit XP
Hiacet ovat H
Granvia on XH

Toyota on kyllä aina eri markkinoille nimennyt samoja autoja hieman eri tavalla, ja tänne päättivät myydä tuota XH korin autoa Hiace nimellä.

Mä en tiedä miksi tuon orkkishiacen myynti lopetettiin. Aikanaan oli puhetta siitä että tuollainen nokaton paku ei täytä kolarivaatimuksia, joka voi hyvin pitää paikkansa, kun samoihin aikojen muidenkin aasialaisten tylppänokkaisten pakujen tuonti loppui.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Eihän tylppänokkaisen turvallisuus riittänyt kuin fillarinoperuksiin kaupungissa ja 2.4D peruspannu oli vastaavasti melkoinen saastegeneraattori kaupungissakin. Aika ajoi yksinkertaisesti tuosta konseptista ohi ja vanhat hiasekuskit pälyilivät sinne tänne, kun työkalu haihtui pölynä alta. Nokkavampi oli toki paljon hiljaisempi, mutta kuulohan oli meiltä jo mennyt.
 

Jule

Vakionaama
Eihän tylppänokkaisen turvallisuus riittänyt kuin fillarinoperuksiin kaupungissa ja 2.4D peruspannu oli vastaavasti melkoinen saastegeneraattori kaupungissakin. Aika ajoi yksinkertaisesti tuosta konseptista ohi ja vanhat hiasekuskit pälyilivät sinne tänne, kun työkalu haihtui pölynä alta. Nokkavampi oli toki paljon hiljaisempi, mutta kuulohan oli meiltä jo mennyt.
Sama konehan noissa viistonokkaisissakin oli kunnes saastemääräykset pakotti päivittämään. Ja kyllähän Toyota erilaisia moottoreita eri normeille valmistaa.

Ja onhan se nokaton "oikea" Hiace edelleenkin valmistuksessa, ei vaan tuoda tänne.
 

Husky

Hyperaktiivi
Eihän tylppänokkaisen turvallisuus riittänyt kuin fillarinoperuksiin kaupungissa ja 2.4D peruspannu oli vastaavasti melkoinen saastegeneraattori kaupungissakin. Aika ajoi yksinkertaisesti tuosta konseptista ohi ja vanhat hiasekuskit pälyilivät sinne tänne, kun työkalu haihtui pölynä alta. Nokkavampi oli toki paljon hiljaisempi, mutta kuulohan oli meiltä jo mennyt.
Nokkavampi on hitosti kankeampi ja muutoinkin huonompi kuin käteensopiva kasarihiace
Sama konehan noissa viistonokkaisissakin oli kunnes saastemääräykset pakotti päivittämään. Ja kyllähän Toyota erilaisia moottoreita eri normeille valmistaa.

Ja onhan se nokaton "oikea" Hiace edelleenkin valmistuksessa, ei vaan tuoda tänne.
Jaa siis onko kasari edelleen valmistuksessa ja minne myydään?
 

Jule

Vakionaama
Jaa siis onko kasari edelleen valmistuksessa ja minne myydään?
Ei tietenkään se kasarikoppa, vaan 5. koppainen hiace joka esiteltiin -04, mutta yhtälailla se on nokaton ja mitoiltaan oikeastaan sama kuin se kasarikin.

Ja käsittääkseni se on myynnissä kaikkialla muualla paitsi euroopassa ja pohjois-amerikassa.
 

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
Tarkoittanee mm. näissä linkeissä kerrottua. Japanissa 90 luvun puoliväliltä lähtien Hiace on erilainen kuin mm. Suomeen tuodut, jotka pohjasivat granvia malliin. Alkuperäistä ja aitoa Hiacea ei enää eurooppaan(?) tuotu. Japanin Hiace on edelleen tylppänokkainen ja moottori on penkin alla.


 
Viimeksi muokattu:

Jule

Vakionaama
Tuolla autowikissä on jonkinlainen suomi-versio noista hiacen sukupolvista, kun tuolla mk6 eli H200 on yleisesti Hiace V ja seuraava H300 versio on Hiace VI.
 

Jule

Vakionaama
Kun tuo 6. sukupolvi H300 julkaistiin, odotin että se olisi samalla tullut myös euroopan tuontiohjelmaan, ja olisi taas saanut "aidon" toyota pakun, mutta ei ole näkynyt. :(
 

BBF

Vakionaama
Omat Hiace kokemukset pohjaa 2. koppaseen -80 tylppänokkamalliin jolla ajoin aikoinaan kesätöissä tavaraa. Hyvät muistot siitä jäi, oli kaikinpuolin kiva ja helppo ajaa, toki auto oli sillon varsin uusi ja kaikki toimi. Uudemmista ei sitten ole kokemusta. Olisi kiva päästä vielä joskus koittamaan tuota samaa mallia että näkisi kultaako aika muistot :) Taitavat vaan olla ajokuntoiset jo aika vähissä tässä maassa.
 
Back
Ylös Bottom