Tulisija ja ilpo??????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tukka74
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
T

Tukka74

Vieras
Tervehdys kohtalontoverit

Mielenkiinnolla olen seurannut kirjoittelua ilpoista ja tulisijoista, ja etenkin siitä kuinka ilpo pistää tulisijasta irtautuvan ilman tehokkaasti kiertoon huoneistoon.

Meidän ilpo (mitsun heavy industries) tuntuu toimivan sillä periaatteella, että kun huoneilma saavuttaa säädetyn lämpötilan, niin sisäyksikön puhallus asettuu erittäin heikolle puhallukselle. Puhallusilman voimakkuutta ei voi pakottaa suureksi muutoin kuin säätämällä haluttua lämpötilaa huoneilmaa korkeammalle tasolle. Näin tullaankin varsinaiseen ongelmaan. Jos oletetaan, että minulla pöhisee vaikkapa varaava takka ja huoneilma nousee esim 24:n asteeseen, niin ei kai energiatalouden kannalta voi olla järkevää, että asetan ilpon lämpötilan pyynniksi esim. 26 ja annan hänen tehdä töitä täydellä puhallusteholla levittääkseen tehokkaasti tulisijasta irtautuvaa lämpöä? Tämän näkökulman ymmärtäisin täysin jos ilpon saisi toimimaan pelkkänä ilman puhalluslaitteena, joka kierrättäisi pelkästään sisäilmaa. Mitäpä tuumaavat arvoisat kohtalontoverit? =)

Hannu

Vs: Tulisija ja ilpo??????

Toimiikohan samoin kuin fd25? Eli jos ilp:llä haluaa korvata pöytäpuhaltimen, niin laitetaan ilp jäähdytykselle ja pyynti 31asteeseen. Näin voi säädellä vapaasti puhallusnopeutta ja suuntaa.

Jossain vaiheessa kans itellä tuli eteen toi jotta kun oli takkkaa lämmittänyt ahkerasti pumppu lopetti lämmittämisen ja makkareissa alko tulemaan aika kylmä.

Siihen autto tuo manuaalinen siivekkeiden kääntö alemmas tuosta katonrajaan lepuutus puhaltamisessa. Nyt sai ilman kiertämään lattianrajaan koko ajan paremmin ja pumppukin pätkii vähemmän.

Tukka74 sanoi:
Tervehdys kohtalontoverit

Mielenkiinnolla olen seurannut kirjoittelua ilpoista ja tulisijoista, ja etenkin siitä kuinka ilpo pistää tulisijasta irtautuvan ilman tehokkaasti kiertoon huoneistoon.

Meidän ilpo (mitsun heavy industries) tuntuu toimivan sillä periaatteella, että kun huoneilma saavuttaa säädetyn lämpötilan, niin sisäyksikön puhallus asettuu erittäin heikolle puhallukselle. Puhallusilman voimakkuutta ei voi pakottaa suureksi muutoin kuin säätämällä haluttua lämpötilaa huoneilmaa korkeammalle tasolle. Näin tullaankin varsinaiseen ongelmaan. Jos oletetaan, että minulla pöhisee vaikkapa varaava takka ja huoneilma nousee esim 24:n asteeseen, niin ei kai energiatalouden kannalta voi olla järkevää, että asetan ilpon lämpötilan pyynniksi esim. 26 ja annan hänen tehdä töitä täydellä puhallusteholla levittääkseen tehokkaasti tulisijasta irtautuvaa lämpöä? Tämän näkökulman ymmärtäisin täysin jos ilpon saisi toimimaan pelkkänä ilman puhalluslaitteena, joka kierrättäisi pelkästään sisäilmaa. Mitäpä tuumaavat arvoisat kohtalontoverit? =)

Hannu

Tarkoittaako tuo "erittäin heikolle puhallukselle" sitä, että pumppu on haistelutilassa ja ulkoyksikkö ei käy (on katkolla)?

Hieman hämää myös termi "täydellä puhallusteholla". Kai pumpussasi on muitakin nopeuksia kuin erittäin heikko ja täysi?

someone sanoi:
Siihen autto tuo manuaalinen siivekkeiden kääntö alemmas tuosta katonrajaan lepuutus puhaltamisessa. Nyt sai ilman kiertämään lattianrajaan koko ajan paremmin ja pumppukin pätkii vähemmän.

Meillä taas toimii päinvastoin :) Jos puhallus on alas imee pumppu katonrajasta uunin lämmittämää ilmaa ja saa näinollen väärää tietoa koko asunnon lämpötilasta. Kun puhallus on kattoa pitkin, puhaltaa myös uunin lämmittämää ilmaa pois päin ja imee talon kylmintä ilmaa lattiaa myöten.

Se on huomattu jo monesti että jokaisessa taloudessa on pumpun toiminta täysin oma juttunsa. Jotkut niksit toimii ja jotkut ei ;D

someone sanoi:
Se on huomattu jo monesti että jokaisessa taloudessa on pumpun toiminta täysin oma juttunsa. Jotkut niksit toimii ja jotkut ei ;D
Joo, mitään yleispätevää ohjetta ei liene olemassa, vaan kaikki on kokeiltava itse. Talot, asennukset ja pumput ovat kovin erilaisia.

Itse kuitenkin lähtisin siitä, että kun pumppua valitsee takka/leivinuunitaloon, kannattaa vilkuilla laitteen alavääntöä. Mielellään mahdollisimman pieni alin ottoteho, siitä on hyötyä myös kevätauringossa. Jos tulisija ei suoraan pääse vaikuttamaan pumpun tuloilmaan, valinta on helpompi.

Tässä Tukka74 tapauksessa joku ylimääräinen puhallin voisi olla helpoin ratkaisu, jos säädöillä ja "kikoilla" ei tule tulosta. Ensin kannattaa kuitenkin kokeilla, mitä ominaisuuksia vehkeestä löytyy.

Takaisin
Ylös Bottom