Tunkkausjuttua

Husky

Hyperaktiivi
Tässä ketjussa taisi olla puhetta tunkilla nostamisesta.

Onkohan hyvä idea tehdä jääkiekosta adapteri tunkin ja auton nostokohdan väliin?

Nostokohdan kehittäjä on ollut erityisen aktiivinen tekemään kaikkensa, että autoa ei pystyisi nostamaan.

Nostokohta autossa on liukasta MUOVIA mikä epäilyttää ja sellainen että pinta-ala jää äärimmäisen pieneksi eli 25mm x 50mm.

Lisäksi nostokohdan pohjalla on ristikko, jossa on vain muutaman millin paksuiset pinnat ja sopivasti niin, että osuvat adapterin reunoihin mukavasti leikkaamaan palaa irti.

Merkki MB. Sanoisin että vm2017 eteenpäin ollut tämä sysyeemi käytössä, sitä ennen järkevämpi. Varmaan MB akkuautoissa on tuo sama nii sopii ketjuun.

Olen autotarvikeliikkeistä kysellyt adapteria mutta eioo.

Auton oma saksitunkki on aikas räpellys ja tarkoitus siirtyä hallitunkkiin ja tarvii adapterin tuohon väliin.

RemaTiptopilla on joku kumitalla, mutta sen mitat ei sovi ja on epäilyttävä, kun ei natsaa nostokohdan monimuotoiseen himmeliin (kuva).

(Ja on muutenkin googletettu tätä asiaa urakalla, mutta jos löytyy jotakin hyödyllistä asiasta niin laittakaa linkkiä)
 

Liitteet

  • 20251031_180726_001.jpg
    20251031_180726_001.jpg
    266,3 KB · Katsottu: 92

Arisoft

Hyperaktiivi
Onkohan hyvä idea tehdä jääkiekosta adapteri tunkin ja auton nostokohdan väliin?

On hyvä idea. Kestää paljon paremmin kuin Bilteman tähän tarkoitukseen tehty polyuretaanipehmuste.

Sitä en takaa että se nostokohta toimii ylipäänsä pehmusteen kanssa. Hyundaissa nostokohdassa on alaspäin käännetty vahvennettu pellin helma, jossa pari koloa merkkinä oikeasta nostopisteestä. Ei siis mitään reikää tms. mutta siitä helmasta kiekolla nousee hyvin. Helman "veitsimäinen" muoto leikkaa heikommat pehmusteet nopeasti paloiksi. SIihen on kai tarkoitettu laitettavaksi jonkin sortin hahlo-osa tms. jollaista ei auton mukana tule.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
(Ja on muutenkin googletettu tätä asiaa urakalla, mutta jos löytyy jotakin hyödyllistä asiasta niin laittakaa linkkiä)

Sopiiko tämän mitat?
Temu ja Ali
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä ketjussa taisi olla puhetta tunkilla nostamisesta.

Onkohan hyvä idea tehdä jääkiekosta adapteri tunkin ja auton nostokohdan väliin?

Nostokohdan kehittäjä on ollut erityisen aktiivinen tekemään kaikkensa, että autoa ei pystyisi nostamaan.

Nostokohta autossa on liukasta MUOVIA mikä epäilyttää ja sellainen että pinta-ala jää äärimmäisen pieneksi eli 25mm x 50mm.

Lisäksi nostokohdan pohjalla on ristikko, jossa on vain muutaman millin paksuiset pinnat ja sopivasti niin, että osuvat adapterin reunoihin mukavasti leikkaamaan palaa irti.

Merkki MB. Sanoisin että vm2017 eteenpäin ollut tämä sysyeemi käytössä, sitä ennen järkevämpi. Varmaan MB akkuautoissa on tuo sama nii sopii ketjuun.

Olen autotarvikeliikkeistä kysellyt adapteria mutta eioo.

Auton oma saksitunkki on aikas räpellys ja tarkoitus siirtyä hallitunkkiin ja tarvii adapterin tuohon väliin.

RemaTiptopilla on joku kumitalla, mutta sen mitat ei sovi ja on epäilyttävä, kun ei natsaa nostokohdan monimuotoiseen himmeliin (kuva).

(Ja on muutenkin googletettu tätä asiaa urakalla, mutta jos löytyy jotakin hyödyllistä asiasta niin laittakaa linkkiä)
Yleensä nuo on sellaisia että se toimii myös vaikka siinä kohdalla olisi suurempikin talla.

Tuolta kiinanpojalta talla tunkkiin femmalla.
 

Husky

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #5

Sopiiko tämän mitat?
Temu ja Ali

Yleensä nuo on sellaisia että se toimii myös vaikka siinä kohdalla olisi suurempikin talla.

Tuolta kiinanpojalta talla tunkkiin femmalla.
Kiitoksia.
Alumiininen voisi kanssa olla vaihtoehto.
Noita kiinanmyyjiä ei itselle tullutkaan osumiksi.
Ovakon linkki on siihen osaan mikä on autossa se osa johon pitää olla tämä adapteri.

Tuossa alumiinisessa ja noissa kumisissa ihmetyttää, miksi ovat 5-10mm liian "korkeita", mutta kai siihen joku syy on. Kumi voisi mennä kasaan useita millejä, mutta tuo alumiininen ei, että mitä hyötyä olla liian korkea.

Jos on Mersun tunkkaajia niin voivat vielä kommentoida.

Sahasin jääkiekosta palan ja kokeilin ja toimi. Epäilyttävän pieni pala täytyy tehdä, mutta tuskin murenee painon alla. Täytyy silti harkita alumiinipalaa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kiitoksia.
Alumiininen voisi kanssa olla vaihtoehto.
Noita kiinanmyyjiä ei itselle tullutkaan osumiksi.
Ovakon linkki on siihen osaan mikä on autossa se osa johon pitää olla tämä adapteri.

Tuossa alumiinisessa ja noissa kumisissa ihmetyttää, miksi ovat 5-10mm liian "korkeita", mutta kai siihen joku syy on. Kumi voisi mennä kasaan useita millejä, mutta tuo alumiininen ei, että mitä hyötyä olla liian korkea.

Jos on Mersun tunkkaajia niin voivat vielä kommentoida.

Sahasin jääkiekosta palan ja kokeilin ja toimi. Epäilyttävän pieni pala täytyy tehdä, mutta tuskin murenee painon alla. Täytyy silti harkita alumiinipalaa.
Yleensä mitään adaptereita ei tarvita nostureillakaan...

1762009269429.png
 

markok

Aktiivinen jäsen
Bemarissa on vähän vastaava nostopaikka kuin @Husky Mersussa. Silloin kun itse vielä pienellä hallitunkilla autoa nostelin niin tein adapterin jääkiekosta ja nelikulmaisesta huonekaluputkesta. Hallitunkista kuppi pois ja keskelle jää reikä. Jääkiekkoon sekä huonekaluputkeen tein myös reiät ja mutteri huonekaluputken sisään. Tämän paketin kiinnittäminen sitten pultilla hallitunkkiin. Tuloksena nostoadapteri millä ei ole mahdollisuutta luiskahtaa pois paikaltaan. En tiedä miten Mersun nostopaikka on suunniteltu, mutta Bemarissa tällä adapterilla voima kohdistui jääkiekkoon ja huonekaluputki oli vain ohjuri mikä piti tunkin oikealla paikalla.
 

Husky

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Yleensä mitään adaptereita ei tarvita nostureillakaan...

katso liitettä 109604
Olisi kiva nähdä miten Veholla nostavat (vai haluaako joku paljastaa kun varmaan joku on ollut maisemissa), mutta on pakko olla joku adapteri. Siinä auton ämpärimuovissa olisi vain 5x50mm liuska mihin paino per kulma kohdistuisi, joten ei hyvä heilu, ellei ole jotakin oikeassa välissä.
Bemarissa on vähän vastaava nostopaikka kuin @Husky Mersussa. Silloin kun itse vielä pienellä hallitunkilla autoa nostelin niin tein adapterin jääkiekosta ja nelikulmaisesta huonekaluputkesta. Hallitunkista kuppi pois ja keskelle jää reikä. Jääkiekkoon sekä huonekaluputkeen tein myös reiät ja mutteri huonekaluputken sisään. Tämän paketin kiinnittäminen sitten pultilla hallitunkkiin. Tuloksena nostoadapteri millä ei ole mahdollisuutta luiskahtaa pois paikaltaan. En tiedä miten Mersun nostopaikka on suunniteltu, mutta Bemarissa tällä adapterilla voima kohdistui jääkiekkoon ja huonekaluputki oli vain ohjuri mikä piti tunkin oikealla paikalla.
Kyllä näihin on parempi paneutua miten näitä nykyautoja tunkkaa. Moni ei murehdi ja on ehkä enempi riskillä tunkkaillut kuin luuleekaan. Ja etenkin sähköautot, joissa on painoa usein enemmän vielä, niin hallitunkin pyörät jää rullaamati pienestäkin töyssystä esim asvaltillakin ja siinäpä jo sivuttaisvoima kehittymässä. Syytä kyylätä tarkasti pyöriikö ne pyörät joka painalluksella vai ei. Tai pullotunkki alkaa painua sepelipihaan ja kallistuu ja...
 

Esäätäjä

Vakionaama
Teslaan on tämä kiekko joka menee rungossa olevaan reikään ja pysyy siinä.
Model 3 ei normaali hallitunkki enään mahdu tuon kanssa kun muutenkin pieni maavara.
 

Liitteet

  • 1762013429019.jpeg
    1762013429019.jpeg
    30,2 KB · Katsottu: 26

fraatti

Hyperaktiivi
Olisi kiva nähdä miten Veholla nostavat (vai haluaako joku paljastaa kun varmaan joku on ollut maisemissa), mutta on pakko olla joku adapteri. Siinä auton ämpärimuovissa olisi vain 5x50mm liuska mihin paino per kulma kohdistuisi, joten ei hyvä heilu, ellei ole jotakin oikeassa välissä.

Kyllä näihin on parempi paneutua miten näitä nykyautoja tunkkaa. Moni ei murehdi ja on ehkä enempi riskillä tunkkaillut kuin luuleekaan. Ja etenkin sähköautot, joissa on painoa usein enemmän vielä, niin hallitunkin pyörät jää rullaamati pienestäkin töyssystä esim asvaltillakin ja siinäpä jo sivuttaisvoima kehittymässä. Syytä kyylätä tarkasti pyöriikö ne pyörät joka painalluksella vai ei. Tai pullotunkki alkaa painua sepelipihaan ja kallistuu ja...
Bemarissa nostokohdassa on tälläinen. Ja joku on keksinyt vastaavan kikkareen kuin mitä myös mersuun löytyy.
1762013506311.png


Todennäköisesti et omaa kokemusta auton nostamisesta nelipilarinosturilla tai millään muullakaan noturilla. Jos tuollaisia palikoita tarvisi kohdistaa tuonne nostopaikkojen kohdalle millien tarkkuudella, niin sehän olisi äärimmäisen perseestä.

Ihan virallisessa bmw ohjeessakin nostotassu laitetaan vaan nostokohdan alle. Ja mainitaan että käyteään kumia välissä eikä mitään alumiininpaloja.
1762013792977.png
 

Husky

Hyperaktiivi
Bemarissa nostokohdassa on tälläinen. Ja joku on keksinyt vastaavan kikkareen kuin mitä myös mersuun löytyy.
katso liitettä 109610

Todennäköisesti et omaa kokemusta auton nostamisesta nelipilarinosturilla tai millään muullakaan noturilla. Jos tuollaisia palikoita tarvisi kohdistaa tuonne nostopaikkojen kohdalle millien tarkkuudella, niin sehän olisi äärimmäisen perseestä.

Ihan virallisessa bmw ohjeessakin nostotassu laitetaan vaan nostokohdan alle. Ja mainitaan että käyteään kumia välissä eikä mitään alumiininpaloja.
katso liitettä 109611
Mitenkä joka homma meinaa luiskahtaa haistatteluksi :rolleyes: Nooo, takavuosina tuli työkseni nosteltua korjaamolla, mutta silloin ei pidetty normaalina että ohut muovihärpäke oli auton puolella.

Eipä tuosta Bemarin ohjeen keskimmäisestä kuvasta ilmene, ettei tuossa pyöreän tallan keskellä ole tuollaista suorakaiteenmuotoista palaa, joka ns pohjaa johonkin tukevaan, kuten kikkarekuvassa.
Ja Bemarin ohjeessa termi rubber block voi viitata tuonne sisään menevään palikkaan.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Bemarissa nostokohdassa on tälläinen. Ja joku on keksinyt vastaavan kikkareen kuin mitä myös mersuun löytyy.
katso liitettä 109610

Todennäköisesti et omaa kokemusta auton nostamisesta nelipilarinosturilla tai millään muullakaan noturilla. Jos tuollaisia palikoita tarvisi kohdistaa tuonne nostopaikkojen kohdalle millien tarkkuudella, niin sehän olisi äärimmäisen perseestä.

Ihan virallisessa bmw ohjeessakin nostotassu laitetaan vaan nostokohdan alle. Ja mainitaan että käyteään kumia välissä eikä mitään alumiininpaloja.
katso liitettä 109611
Tommosiin mötiköihin tuli törmättyä BMW X3 alla kun levyjä siihen vaihtelin. Oli jopa yllättävän hyvät saksinostimelle, alle vaan 50mm nostokumit ja hienosti nousi. Ja oli helppo kohdistaa tyynyt, kun näki eikä tarvinnut käsikopelolla salaa touhuta.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Mitenkä joka homma meinaa luiskahtaa haistatteluksi :rolleyes: Nooo, takavuosina tuli työkseni nosteltua korjaamolla, mutta silloin ei pidetty normaalina että ohut muovihärpäke oli auton puolella.

Eipä tuosta Bemarin ohjeen keskimmäisestä kuvasta ilmene, ettei tuossa pyöreän tallan keskellä ole tuollaista suorakaiteenmuotoista palaa, joka ns pohjaa johonkin tukevaan, kuten kikkarekuvassa.
Ja Bemarin ohjeessa termi rubber block voi viitata tuonne sisään menevään palikkaan.
Ennen autoja nosteltiin helmoista ja muista epämääräisistä paikoista. Lopputuloksena tietty maalivaurioita, lommoja ja lopulta ruostetta. Siihen verrattuna autot mistä löytyy tuollaisen viralliset nostopaikat on on aivan loistavia, kun autoa nostaessa tietää että mitään vaurioita ei tule.

Jos hallitunkkiin haluaa välttämättä jonkinmoisen kappaleen väliin, niin niitä löytyy myös polyuretaanisena moniin autoihin vaikkei niitä yleensä tarvikaan. Tietty ongelmia voi tulla jos nostopaikka on kovin syvällä tai ahtaassa paikassa muuten.

Usein laadukkaassa tunkissa on hyvä kumi mukana. Mulla on nosturin lisäksi tälläinen.
1762015232179.png

Tälläisen harakiri tunkin kanssa voi olla kyllä ongelmia, mutta ne johtuvat tuosta tunkista eikä nostopaikasta.
1762015403330.png


Merssun oma virallinen tunkki livahtaa tuohon koloon.
1762015102582.png
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Tommosiin mötiköihin tuli törmättyä BMW X3 alla kun levyjä siihen vaihtelin. Oli jopa yllättävän hyvät saksinostimelle, alle vaan 50mm nostokumit ja hienosti nousi. Ja oli helppo kohdistaa tyynyt, kun näki eikä tarvinnut käsikopelolla salaa touhuta.
Juu, noita on buimuri viljellyt varmaan 20v jo, ja näköjään mersulla on joku vastaava systeemi. En tiedä onko muissa autoissa vastaavia.

Mulla on myös saksinosturi. Sillä ei saa kaikkia autoja ylös, mutta tuollainen 120x160 kumilätty on yleensä ajanut asiansa hyvin. Muistaakseni toyota land cruiser oli sellainen ettei sitä saanut nostettua helmoista tai sellaisista paikoista että ne olisivat soveltuneet helposti tuollaiselle nosturilla. Transit connect taisi olla myös sellainen nostettava, ettei saatu sitä joskus ylös jousenvaihtoa varten vaan tarvi nostella tunkilla.
1762016154938.png
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Skodassa pysyi harakiri hyvin siinä pienessä teräskielekkeessä. Näköjään siihenkin myydään tällaisia kiekkoja:

IMG_4669.jpeg


Sitten kun alkoi nyppimään renkaiden pesu, varastointi ja tuli sähköauto niin viereisessä touhupajassa saa 80€ hintaan renkaat vaihdettua, pesun ja kausisäilytyksen niin päätin luopua tuosta puuhasta lopullisesti.
 

bungle

Vakionaama
No eipä muuta tähän sähköautotopicciin 😉
Tunkataan vielä vähän, onko kukaan käyttänyt tällaista helmanostinta.
Lähinnä kiinnostaa auton sivusta tunkkaaminen, millä saisi toisen puolen molemmat renkaat yhdellä tunkilla ylös. Tuossahan ei pituus riitä vähänkään smartia isommassa autossa molemmille vahvistetuille puristushitsauskohdille. Mutta toisaalta jakaa varmaan painoa hyvin ja eturenkaan takaa kun tunkkaa niin suurin osa painosta kuitenkin siinä vahvistetulla. Eli tämä lienee ihan ok:

1762086027390.png
 
Viimeksi muokattu:

wannabe

Aktiivinen jäsen
Tunkataan vielä vähän, onko kukaan käyttänyt tällaista helmanostinta.

Turhakkeksi luokittelen. Todennäköisesti käyttäisin kerran, kun seuraavalla tunkkauskerralla ei huvita ensimmäisen käyttökerran kokemusten perusteella kanniskella yhtä painavahkoa lisäkilkettä rojektipaikalle ja taiteilla sen ja tunkin yhteispelin kanssa. Itse käytän paineilmalla toimivaa paljetunkkia ja taputan itseäni selkään joka tunkkauskerta, kun tuli se hankittua.
 

bungle

Vakionaama
Turhakkeksi luokittelen. Todennäköisesti käyttäisin kerran, kun seuraavalla tunkkauskerralla ei huvita ensimmäisen käyttökerran kokemusten perusteella kanniskella yhtä painavahkoa lisäkilkettä rojektipaikalle ja taiteilla sen ja tunkin yhteispelin kanssa. Itse käytän paineilmalla toimivaa paljetunkkia ja taputan itseäni selkään joka tunkkauskerta, kun tuli se hankittua.
Toisaalta se paljetunkki tarkoittaa kompuraa, mikä monelle tarkottaa samaa roudaamista ja lisäksi vielä sähköt. Toi lisäosa ei paina mitään tunkkiin nähden.
 

wannabe

Aktiivinen jäsen
Mimmone, onko kuvaa tai linkkiä?

Tollanen linkki, mutta otin kahdella palkeella olevan, kun riitti ja riittää edelleen nykyisen kaluston tunkkaamiseen. Mulla on se osuus pihasta asvaltoitu, jossa autot majailee, niin tota on kepeä liikutella samoin kuin tietysti tallissa. Noitahan on myös pyörättömiä lyhyillä kantokahvoilla varustettuja. On varmaan paras 70 euron investointi, jonka oon koskaan tehny, vaikka onkin made in China.
 

wannabe

Aktiivinen jäsen
Toisaalta se paljetunkki tarkoittaa kompuraa, mikä monelle tarkottaa samaa roudaamista ja lisäksi vielä sähköt. Toi lisäosa ei paina mitään tunkkiin nähden.

Eihän kompuraa ja sähköjä mikään pakko ole autolle roudata, kun pelkkä paineilmaletku on paaaljon kevyempi vetää autolle, ku kanniskella kompuraa.
 

bungle

Vakionaama
Eihän kompuraa ja sähköjä mikään pakko ole autolle roudata, kun pelkkä paineilmaletku on paaaljon kevyempi vetää autolle, ku kanniskella kompuraa.
Sanoinkin joillekin. Kaikilla ei ole autotalleja ja kompuralle kiinteää sijoituspaikkaa. Ja renkaita ei aina vaihdeta kiinteillä mestoilla. Varmaan hyviä, mutta myös kalliita.
 

pökö

Kaivo jäässä
Meillä on autokatoksessa ilmaletku kiepillä aina, pulttipyssy ja rengaspaineet saa siitä kätevästi.
Katoksen sisäleveys 4500 ja betonilaatoilla niin siinä on siedettävää vaihtaa renkaat.
 

wannabe

Aktiivinen jäsen
Sanoinkin joillekin. Kaikilla ei ole autotalleja ja kompuralle kiinteää sijoituspaikkaa. Ja renkaita ei aina vaihdeta kiinteillä mestoilla. Varmaan hyviä, mutta myös kalliita.

Kaikilla ei ole Bahcon tunkkeja. Lainaus Motonetin sivulta:

"Sopii käytettäväksi autojen nostossa seuraavien Bahco-tunkkien kanssa: Bahco BH1EU3000, Bahco BH11500, Bahco BH12000, Bahco BH13000 ja Bahco BH13000QA."

Näkyy noita olevan muitakin mm. Virtasen kaupassa. Jos ei ennestään ole yhteensopivaa tunkkia, niin menee uuden tunkin hankintaan = hintaa tulee, tai nykyisen modaamiseen ja siinä tullaan siihen, onko osaamista tunkin modaamiseen niin että käyttö turvallista niin käyttäjälle kuin autollekin.

Oisko tässä jo tunkattu riittävästi, että aihe erotettas oman otsikkonsa alle?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Usein laadukkaassa tunkissa on hyvä kumi mukana. Mulla on nosturin lisäksi tälläinen.
Itsekin kyllästyin noiden marketti-rimpuloiden kanssa pulaamaan, kun kerran onnistuin pudottamaan autoni sellaisen nokasta. No alla oli asianmukaiset varmistukset, joten siinä sen kummallisempaa kuin pikkasen meni helmataitetta lisää littuun, soviteltiin rimpula paremmin alle ja nostettiin uudelleen. Sitten tulikin tuollainen 3tn Bacho, jossa on jackpad valmiina ja siihen loppui nämä taistelut, tuo vaan toimii.
Tunkataan vielä vähän, onko kukaan käyttänyt tällaista helmanostinta.
Jotta tuo helmalisä mahtuu auton alle, niin siinä pitää jo olla varsin matala tunkki tai korkean maavaran auto. Itse en tuohon normi-korkuiseen Bachooni moista lisäosaa viitsisi edes sovitella, johonkin erikois-matalaan ehkä. Tosin sitten tulee tuo raskaan lisäromppeen raijaaminen nostopaikalle, niin...
 

Harrastelija

Vakionaama
Itsekin tuota ”ihannoin” pari vuotta sitten. Jäi kuitenkin ostamatta.
Useimmille tuo on ”föörmitätön” kun on niin lyhyt. Ei yllä molempiin nostopisteisiin.
Tuo korkeuskin on ongelma nykyautoissa. Edelliseen autoon ei meinannut hallitunkkia saada alle kiekon kanssa. Eikä edes ollut millään tavoin madallettu malli vaan vakio.
 

bungle

Vakionaama
Useimmille tuo on ”föörmitätön” kun on niin lyhyt. Ei yllä molempiin nostopisteisiin.

Sitä tässä miettinytkin, että onko tarkoituskaan (eihän siihen lopulta toiselle pisteelle jää kuin vajaa 300-500 kg). Ei vaan oikein tietoa saatavilla. No ajattelin joka tapauksessa kokeilla. Voihan ton laittaa myös poikittain ja nostaa etupään tai takapään. Lisäksi eiköhän tolla kaikkea muuta käyttöä vuosien varrella löydy. Youtubesta löyty yksi video ja siinä näytti ihan kätevältä. Toi adapteri painaa 10 kg ja säästyy sillä sitten 50kg tunkin (joku voi ostaa alumiinisen, mutta suosin rautaa) raijaaminen neljään paikkaan, kun kahdella selviää.

Tuo korkeuskin on ongelma nykyautoissa.
Nykyautoissa on SUVit yms. valtavirtaa ja urheiluautoja harvalla on. Eli kyllä toi heittämällä pitäisi mennä monen auton alle. Ja aina renkaan voi ajaa vaikka kakkosnelosen päälle.
 
Viimeksi muokattu:

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Saabissa on myös muoviklossit tunkkauspaikoissa. Ellei hallitunkki pääse vapaasti rullaamaan auton alle nostovaiheessa, kohdistuu siihen muoviklossiin vääntöä ja sen kiinnikkeet hajoaa. Klossi tulee sitten tunkin mukana pois, tai tipahtaa ajossa tielle eikä seuraavalla kerralla yllättäen sitten olekaan paikkaa mistä auton nostaisi. Siksi on myös parempi, ettei tunkki ja se klossi ole millään sovittimella yhtä puuta, vaan pääsee hieman liikkumaan jos hallitunkin pyörä kanittaa. Vanhoissa Saabeissa sentään oli kunnolliset saksitunkin kiinnikkeet, ja tunkki mikä kesti toistuvaa käyttöä. VAG:n kulkineissa on myös aika helppo saada helmapelti linttaan, ellei hallitunkki pääse kevyesti rullaamaan auton alle nostovaiheessa, ja taisi pösössä olla yhtä surkea peltireunakötöstys nostopaikoissa.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Useesti tulee laitettua joku pidempi 2x4 nostokohdan ja tunkin tallan väliin, jos näyttää että se nostokohta on jo rutussa tai ruosteessa, tai muuten epäilys että virallinen nostokohta muljahtaa littaan nostettaessa. Paino jakaantuu tasasemmin. Tai sitten samalla taktiikalla jostain palkin alta tai mikä kohta nyt näyttääkään siltä että siitä uskaltaa isommalta alalta nostaa.

Vielä ei ole tunkki mennyt pohjan läpi tai mitään littaan, ekaa kertaa odotellessa :sille:
 

Ton1A

Vakionaama
308 Pösön ('13 töpöperä) renkaat oli helppo vaihtaa. Hallitunkilla kun nostaa etummaisesta nostokohdasta tarpeeksi, niin takapyöräkin nousee. Kaksi tunkkausta siis riittää.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Hallitunkilla kun nostaa etummaisesta nostokohdasta tarpeeksi, niin takapyöräkin nousee.
Kyllähän se tuolla Berlingo XL myös takapyörä kevenee jo ihan kummasti, vaan ilmaan saakka en ole vielä raatsinut nostaa, sillä kuormittaahan tuo sitä etummaista nostopistettä kuitenkin jo melkoisesti ja se helma on siinä nopeasti litattu jos huonosti käy. Miksi alkaa urheilemaan, se niin iso vaiva ole tunkata takakulmasta erikseen - tai jos laiskaksi heittäytyy niin koukun rungosta nostaa koko perän ylös kerralla.
 

Tifo

Vakionaama
Keula on aina painavin, jos haluat molemmat pyörät ilmaan niin taakse käy mikä tahansa kakkostunkki. Kai sen on kaikki huomannut että kun keulan nostaa niin takapääkin on melkein ilmassa.
 

jussi

Vakionaama
On helppoo kun kaikki talon autot yhtä lukuunottamatta voi tunkata vaikka puskurista ylös. Tosin tarvii olla korkeelle nostava tunkki siitä kun lähtee.
 

ML

Vakionaama
Vanha Bilteman2t nostava tunkki yllättävän hyvä,voi ottaa vaikka matkaan sen verran kevyt.

Toyotan saa nostettua etuakselin ja taka-akselin ylös erillisistä nostopaikoista (vanha Toyota).
 

Ton1A

Vakionaama
Pösö e-208 nostopisteet näyttivät hyvin samanlaisilta kuin vanhemman 308:n nostopisteet. Siinä ei kyllä tainnut takapyörä nousta noin helposti, tunkattiin varoiksi vain sen verran että etupyörä nousee. Tesla on helppo tapaus, kunhan on se nupillinen 'jääkiekko'.

Yhdystukiakselista ei saa tunkata, vaikka kuinka näyttäisi siltä että siitä nostamalla saisi molemmat takapyörät ilmaan samalla nostolla. Tää on siis se yleisin halvemman pään etuvetoautojen taka-akselimalli.
 

Husky

Hyperaktiivi
Noniin, nyt tuli tuo kaikkein virallisin palikka mitä googlesta löytyi. Perinteinen saksalainen firma ja ihan laatukokemus firmasta ollut vuosikymmeniä eli TipTop, mutta kuten mitoista jo etukäteen tiesi niin ei ole sopiva.

Aivan liian kapea eikä saa tukea reiän sivuista ja keikkaa pahasti + todella helposti sivusuunnassa ja vaikea käsittää miksi tuosta "kuutio-osasta" on tehty noin 1cm liian korkea eli pyöreä osa ei vastaa auton pilipalimuoviosaan.

Mutta hyvää matkaa ja onnea tunkkaamiseen toivottaa "premium"auton tekijä, joka haluaa omistajalleen tehdä auton tunkkaamisen vaaralliseksi.

Miksei EU puutu tällaiseen, vaan huolehtii ettei Afrikassa heitetä irrallisia pullonkorkkeja jokeen?
 

Liitteet

  • 20251106_210226.jpg
    20251106_210226.jpg
    116,5 KB · Katsottu: 39

Husky

Hyperaktiivi
No, onko tämä raadin mielestä vielä harakiriluokkaa, kun on epäilyttävästi alumiinia?

Ylikuormituksen esto vaikuttaa hyvältä idealta, mutta onkohan taas joku himmeli mikä on kohta hajalla?

Nykyinen, epäilemättä kiinalainen, 100€ harakiri Motonetista on mielestäni kyllä rungoltaan järeä, mutta ties jos hydrauliikka tilttaa ja pum, niin voisi päivittää

1762689267637.png
 
Back
Ylös Bottom