Tunkkausjuttua

Lappanen

Hyperaktiivi
No, onko tämä raadin mielestä vielä harakiriluokkaa, kun on epäilyttävästi alumiinia?

Ylikuormituksen esto vaikuttaa hyvältä idealta, mutta onkohan taas joku himmeli mikä on kohta hajalla?

Nykyinen, epäilemättä kiinalainen, 100€ harakiri Motonetista on mielestäni kyllä rungoltaan järeä, mutta ties jos hydrauliikka tilttaa ja pum, niin voisi päivittää

katso liitettä 109754

Tämmönen täällä, runko terästä ja painoa on. Mutta on tuolla yksi tyhjä 12 metrinen merikontti tunkattu nurkasta ylös, nousi koko pääty, eikä ollut moksiskaan :)

Tuollaista alumiinista myös päässyt testaamaan, onhan se kevyt ja sen takia tuntuu vähän pilipalilta, mutta hyvin sekin hommansa hoiti.

17626894526466930723429382799616.jpg
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Mikä tekisi alumiinista epäilyttävän? 20 vuotta vanha alumiinitunkki on se mitää tulee käytettyä erinäisiin tunkkauksiin kun en isoa raskasta Bahcoa (BH11500) viitsi roudata esille ellei ole isot peijaiset tiedossa. Kaltoin kohdeltu, mutta toimii kuin uutena.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Mikä tekisi alumiinista epäilyttävän? 20 vuotta vanha alumiinitunkki on se mitää tulee käytettyä erinäisiin tunkkauksiin kun en isoa raskasta Bahcoa (BH11500) viitsi roudata esille ellei ole isot peijaiset tiedossa. Kaltoin kohdeltu, mutta toimii kuin uutena.
Ei varmasti mikään. Mutta rauta jotenkin vaan rauhoittaa :)
 

Husky

Hyperaktiivi
Mikä tekisi alumiinista epäilyttävän? 20 vuotta vanha alumiinitunkki on se mitää tulee käytettyä erinäisiin tunkkauksiin kun en isoa raskasta Bahcoa (BH11500) viitsi roudata esille ellei ole isot peijaiset tiedossa. Kaltoin kohdeltu, mutta toimii kuin uutena.
Vaimo on opettanut, että ostettaessa mitä tahansa ei pidä ostaa mitään missä on säästetty mitään. Täytyykin kysyä siltä onko painon säästökin tuota väärää säästöä.

Sinänsä ei alumiini varmaan ole halvempaa kuin teräs, mutta tekninen epäilys voi kohdistua lujuuteen/väännön kestoon yms vs rauta
 

M-J-B

Aktiivinen jäsen
Vaimo on opettanut, että ostettaessa mitä tahansa ei pidä ostaa mitään missä on säästetty mitään. Täytyykin kysyä siltä onko painon säästökin tuota väärää säästöä.

Sinänsä ei alumiini varmaan ole halvempaa kuin teräs, mutta tekninen epäilys voi kohdistua lujuuteen/väännön kestoon yms vs rauta
Voi tulla vaimolta nyrkkiä jos tuollaisia kyselee. 😆

Jos kerran lentokoneetkin pysyvät ilmassa alumiinin voimin, niin on se nyt kumma ellei henkilöauton puolikas pysy. 🙂

Onhan niissä alumiinitunkeissakin teräskomponentteja...
 

Harrastelija

Vakionaama
Jos alumiininen tehdään rautaisen mitoilla niin on hieman heppoisempi.
Tai ainakin muistelen että alumiinin veto-/murtolujuus yms on pienempi kuin raudalla.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
No, onko tämä raadin mielestä vielä harakiriluokkaa, kun on epäilyttävästi alumiinia?
Kyseinen 5-kirjaiminen valmistaja tunkeissa = laatua, joten huoli pois. Varmasti tunkki kestää sen mitä lupaavat ja vielä reilusti päällekin.
 

pamppu

Vakionaama
No, onko tämä raadin mielestä vielä harakiriluokkaa, kun on epäilyttävästi alumiinia?

Ylikuormituksen esto vaikuttaa hyvältä idealta, mutta onkohan taas joku himmeli mikä on kohta hajalla?

Nykyinen, epäilemättä kiinalainen, 100€ harakiri Motonetista on mielestäni kyllä rungoltaan järeä, mutta ties jos hydrauliikka tilttaa ja pum, niin voisi päivittää
Mulla on vuosia ollut joku mätänet-laatuinen 2,25tn, mutta myöskin alumiinirunkoinen. Tuntuu hyvin tukevalta ja ahtaassa tallissa on mukavampi kun tuota nostelee kevyemmin ja nostaa laatikon hyllyyn aina väliajaksi. Kaukana jostain 3tn vehkeistä, mutta myöskin erittäin kaukana niistä pelottavista pellistä prässätyistä 20 euron vehkeistä, joita edelleen myydään.

En mää usko että yhden ihmisen elinikä riittää siihen että hydrauliikka sanoo pum. Ehkä sitten ennemminki että alkaa hiljalleen päästellä? Onx jollain kokemusta miten nuo hajoaa jos hajoaa?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Mulla on vuosia ollut joku mätänet-laatuinen 2,25tn, mutta myöskin alumiinirunkoinen. Tuntuu hyvin tukevalta ja ahtaassa tallissa on mukavampi kun tuota nostelee kevyemmin ja nostaa laatikon hyllyyn aina väliajaksi. Kaukana jostain 3tn vehkeistä, mutta myöskin erittäin kaukana niistä pelottavista pellistä prässätyistä 20 euron vehkeistä, joita edelleen myydään.

En mää usko että yhden ihmisen elinikä riittää siihen että hydrauliikka sanoo pum. Ehkä sitten ennemminki että alkaa hiljalleen päästellä? Onx jollain kokemusta miten nuo hajoaa jos hajoaa?
Ne mitä on tullut vastaan eivät nosta tai laskevat pikkuhiljaa.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Itellä paineenvapautuskaran o-rengas alkoi vuotaa, päästi öljyä hitaasti pihalle eli tunkki laskeutui itekseen usean päivän aikana jos oli jotain jätetty päälle kuormaksi.

Ei oikein alkuun löytynyt sopivan paksuista o-rengasta, niin vuoden verran tuolla kyllä pärjäsi kun vaan muisti että sen varaan ei mitään voi pitkäksi aikaa jättää. Sitten löytyi oikeanmallinen o-rengas ja nyt taas pelittää kuin uutena. Eli ei kovin hajoavaista sorttia tuo ainakaan, sitä on kyllä rääkätty kaikilla mahdollisilla tavoilla.
 

pamppu

Vakionaama
Niinjoo, ihan uutena tuossa omassa yks akselin päässä oleva sokka oli kepuli ja karkas. Ilmeinen riski että mekanismin tappi olisi livahtanut reiästään ja kuorma tippunut. Onneksi huomasin. Kaikkea tällaista kannattaa kyllä aina silmäillä, kun potentiaaliset vahingot voi olla aikamoisia.
 

bungle

Vakionaama
No, onko tämä raadin mielestä vielä harakiriluokkaa, kun on epäilyttävästi alumiinia?
Varmasti todella hyvä tunkki ja mielyttävämpi käsitellä kuin 20kg painavammat terästunkit. Jos perse kestää, niin ton 2,5t isoveli on hieno ja nostokorkeutta riittää. Jos ei ja korkeutta kaipaa, niin sitten se 3t teräsversio.
 

pökö

Kaivo jäässä
Näissä pikkutunkeissa aika pienet pyörät. Omassa 20 vuotta vanhassa on selvästi halkaisijaltaan isommat etupyörät ja olen pyörien akselit rasvannut jotta tunkki kulkee kevyesti auton alle.
 

Liitteet

  • Screenshot_20251109-195859.png
    Screenshot_20251109-195859.png
    183,6 KB · Katsottu: 17

tuna

Vakionaama
Itellä paineenvapautuskaran o-rengas alkoi vuotaa, päästi öljyä hitaasti pihalle eli tunkki laskeutui itekseen usean päivän aikana jos oli jotain jätetty päälle kuormaksi.
Vai että usean päivän aikana laski.
Omat tunkit on aina vaatineet jo yhdenkin pyöränvaihdon aikana lisäpumppausta ettei ehdi laskea rengas maahan... Ei ole muodostunut ongelmaksi.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Vai että usean päivän aikana laski.
Omat tunkit on aina vaatineet jo yhdenkin pyöränvaihdon aikana lisäpumppausta ettei ehdi laskea rengas maahan... Ei ole muodostunut ongelmaksi.

Jep, ei se päivässä tippunut juurikaan vaikka vuoti, sen verran vähän tihutti. Nyt kun kunnossa, niin saa olla vaikka viikon moottoria tukemassa eikä tipu mihinkään. Autoa ei ole ollut tarvetta tunkin päällä lepuuttaa puolta tuntia kauempaa, pidemmät tarpeet sitten pukin tai nosturin päällä
 

kkk

Aktiivinen jäsen
Alumiinitunkkia kannattaa suojata suolavedeltä/sohjolta, alkaa syöpyä jos pinnoitteesa (maali/eloksointi) reikä. Bahco on laadukas.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Bahcon työkalut kyllä suosikkeja, melko arvokkaita vaan. Mutta näissä se laatu kyllä maksaa. Halpiksillakin pärjää, mutta sitten kun saa sen laadukkaan käyttöön niin eron kyllä huomaa, käyttöiästä puhumattakaan.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Halpiksillakin pärjää, mutta sitten kun saa sen laadukkaan käyttöön niin eron kyllä huomaa, käyttöiästä puhumattakaan.
Kolikon toinen kääntöpuli on sitten se, että kun ei ole mitään asiallista työkalua. Hyvässä lykyssä se halpiskin toimii edes sen yhden kerran, joka saattaa olla se ainoa kerta kun sitä tarvitaan. Työkaluja on varsin paljon ja jos jokaisen hankiin, tarvitsee melkoisen varaston.

Jos ammattilainen tarvitsee jotain kalua 12 x vuodessa, siinä se hankintahinta nopeasti kalpenee. "Harrastelija" voi käyttää hiukan enemmän aikaa ja saa sen homman kuitenkin tehtyä. Ehkä se työkalun tarvekin saattaa olla lähes tulkoon ainutkertaista. Tosin itse olen havainnut, että niitä ainutkertaisia hommia ei oikein ole vaan aina niihin joutuu palaamaan - ei joka vuosi - mutta kuitenkin.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Kolikon toinen kääntöpuli on sitten se, että kun ei ole mitään asiallista työkalua. Hyvässä lykyssä se halpiskin toimii edes sen yhden kerran, joka saattaa olla se ainoa kerta kun sitä tarvitaan. Työkaluja on varsin paljon ja jos jokaisen hankiin, tarvitsee melkoisen varaston.

Jos ammattilainen tarvitsee jotain kalua 12 x vuodessa, siinä se hankintahinta nopeasti kalpenee. "Harrastelija" voi käyttää hiukan enemmän aikaa ja saa sen homman kuitenkin tehtyä. Ehkä se työkalun tarvekin saattaa olla lähes tulkoon ainutkertaista. Tosin itse olen havainnut, että niitä ainutkertaisia hommia ei oikein ole vaan aina niihin joutuu palaamaan - ei joka vuosi - mutta kuitenkin.
Kyllä sen vaan huomaa, että niitä työkaluja tarvii kaikenlaisia. Ei tietty joka kerta, mutta sitten kun tarvitsee niin hyvä että se on ja se vieläpä toimii.

Omassa tallissa on ~20 vuoden ajalta vähän kaikkea haalittuns erinäisiin hommiin, ja jopa muistan mistä mikäkin löytyy. Sitten kun joskus kaverin tallilla vaihdellaan vaikkapa jakohihnaa tai pitäisi etupyörän napa irrottaa, eikä löydy sopivia työkaluja niin homma kyllä hidastuu ja pitää keksiä patentteja.

Eikä tuokaan yleensä haittaa, mutta vähän se pistää naurattamaan että kun iteltä se työkalu löystyisi tallista millä homma hoituisi heti, mutta nyt sitten käytetään tunti kun koitetaan ensin etsiä sopivaa kalua ja kun ei löydy niin etsitään osia mistä sellaisen voisi värkätä :D
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Bahcon työkalut kyllä suosikkeja, melko arvokkaita vaan. Mutta näissä se laatu kyllä maksaa. Halpiksillakin pärjää, mutta sitten kun saa sen laadukkaan käyttöön niin eron kyllä huomaa, käyttöiästä puhumattakaan.
Harmillisesti vaan lähes kaikki Bahcotkin on jo pitkään tehty kommunistidiktatuurissa, väitän että niiden laatu ei ole enää sitä mitä se joskus oli. Jos hyvää laatua haluaa niin Stahlwille ja Hazet ovat aika lyömättömiä ja edelleen Made in Germany, hintaakin on sitten toki vielä reilusti enemmän kuin Bahcolla.
 

Husky

Hyperaktiivi
Harmillisesti vaan lähes kaikki Bahcotkin on jo pitkään tehty kommunistidiktatuurissa, väitän että niiden laatu ei ole enää sitä mitä se joskus oli. Jos hyvää laatua haluaa niin Stahlwille ja Hazet ovat aika lyömättömiä ja edelleen Made in Germany, hintaakin on sitten toki vielä reilusti enemmän kuin Bahcolla.
Ahaa. Madeinchinasta jos tässä oli motiivina päästä eroon niin ei madeinchina ole vaihtoehto.

Onko kaikkialla jo sama kuin jääkaapeissa, eli kalliissa sama tekniikka kuin halvassa😒
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Jos ammattilainen tarvitsee jotain kalua 12 x vuodessa, siinä se hankintahinta nopeasti kalpenee. "Harrastelija" voi käyttää hiukan enemmän aikaa ja saa sen homman kuitenkin tehtyä. Ehkä se työkalun tarvekin saattaa olla lähes tulkoon ainutkertaista.
Se halpakin työkalu saattaa olla kuitenkin siihen tarpeeseensa riittävä. Tosin lähes homma kuin homma on mukavampaa tehdä kunnollisilla työkaluilla kuin alkaa jollain rimpuloilla nysväämään ja huonoimmassa tapauksessa noilla rimpuloilla vielä rikkoo sen kohteen, itsensä taikka sitten sen rimpulan.
Onko kaikkialla jo sama kuin jääkaapeissa, eli kalliissa sama tekniikka kuin halvassa😒
Nope, siinä kalliimmassa on fiinimpi tekniikka joka kuskataan jo kierrätykseen siinä kohtaa kun se wanha peruskone vaan käydä hyrskyttää - eikä muuten jääkaappi ole ainoa tälläinen kodinkone.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Nämä teslan nostokiekot on siittä hauskat että jos hukassa voi vaan miettiä minkä renkaan on viimeksi vaihtanut.
Viikko sitten vaihdoin ja muistui mieleen että missäs se on kun siivosin vaihdettuna renkaita pois...
Jos ostaisi 3 lisää ja jättäisi paikoilleen, ei näy sivultakaan että
 

Liitteet

  • 1000011969.jpg
    1000011969.jpg
    402,4 KB · Katsottu: 39

Husky

Hyperaktiivi
Nämä teslan nostokiekot on siittä hauskat että jos hukassa voi vaan miettiä minkä renkaan on viimeksi vaihtanut.
Viikko sitten vaihdoin ja muistui mieleen että missäs se on kun siivosin vaihdettuna renkaita pois...
Jos ostaisi 3 lisää ja jättäisi paikoilleen, ei näy sivultakaan että
Onko tuo kiekko vähän kuin jääkiekko vai pehmeämpää kumia?

Oletettavasti tuo on suunniteltu järkevästi ja voiman ottaa vastaan tuo pyöreä isohko pinta-ala (eli että se vastaa auton johonkin vastaavaan pintaan) eikä suinkaan tuo pieni pyöreä uloke?

Omassa autossa toteutus on kyllä sellainen suunnittelun kukkanen, että oksat pois
 

pAy

Vakionaama
Nämä teslan nostokiekot on siittä hauskat että jos hukassa voi vaan miettiä minkä renkaan on viimeksi vaihtanut.
Viikko sitten vaihdoin ja muistui mieleen että missäs se on kun siivosin vaihdettuna renkaita pois...
Jos ostaisi 3 lisää ja jättäisi paikoilleen, ei näy sivultakaan että
Omaan autoon sopii nuo samat, mutta nostokohta luukun alla eli ei voi jäädä paikalleen. Itselläkin ensimmäinen missä nostokohta muovin alla, onko monessa merkissä sama?
 
Back
Ylös Bottom