Turhan sammuttelun aiheuttavat vaaratekijät

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PauliG
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vs: Turhan sammuttelun aiheuttavat vaaratekijät

jussi sanoi:
felon sanoi:
jussi sanoi:
Kerro lisää tuosta autojen ilmastoinnin öljyjen kosteudenliukumasta, kiinnostaa kovasti.
Menee kyllä ohi varsinaisen aiheen aika lailla! PAG öljyjä käytetään autoissa ja kylmäaineena on R134a.
Pag öljyjä käytetään vain järjestelmissä missä mahdollisimman hyvä sekoittuvuus kylmäaineeseen on välttämätön. Haittana on kosteuden suuri liukeneminen ja veden absorptio josta tulee mm. voimakas kuparoitumis efekti. Näissä käytettävien kuivaimien tarpeellisuus tulee ilmi. huollettaessa käytetään usein ns huuhtelulaitetta. Mutta ei tässä sen enempää menee ohi topiikin.

Aijaa. Ja liukuma on niinku liukeneminen? Ja missä systeemissä ei tarvitse öljyn liueta kylmäaineen mukaan, tai no, älä vastaa.
Kosteuden liukeneminen ja veden absorptio, hmmm, miten lopputulos eroaa? Mistä se vesi sinne tulee?

Nyt liikutaan alueella PAG öljyt mitkä ovat äärimmäisen herkkiä ottamaan kosteutta mistä vaan. Säilyttäminen ja täyttötapahtuma on tarkkaa sillä Pag öljyt imevät agressiivisesti kosteutta jopa ilmasta! Uskokaa tai älkää vaikka hullulta kuulostaa niin näin se menee. Kun se kosteus ja kylmälaitos ei oikeen toisistaan tykkää.

kimmok sanoi:
felon sanoi:
jussi sanoi:
Kerro lisää tuosta autojen ilmastoinnin öljyjen kosteudenliukumasta, kiinnostaa kovasti.
Menee kyllä ohi varsinaisen aiheen aika lailla! PAG öljyjä käytetään autoissa ja kylmäaineena on R134a.
Pag öljyjä käytetään vain järjestelmissä missä mahdollisimman hyvä sekoittuvuus kylmäaineeseen on välttämätön. Haittana on kosteuden suuri liukeneminen ja veden absorptio josta tulee mm. voimakas kuparoitumis efekti. Näissä käytettävien kuivaimien tarpeellisuus tulee ilmi. huollettaessa käytetään usein ns huuhtelulaitetta. Mutta ei tässä sen enempää menee ohi topiikin.
Sieltä auton kylmälaitteesta löytyy tosi paljon sitä kuparia ainakin mg-kytkimen kelasta/johdoista.
;D

Se kuparoituminen on kemiallinen prosessi ja Pag öljyjen suuri veden absorptio johtaa voimakkaaseen kuparoitumis ilmiöön. Pag öljyt sietävät tosi huonosti esim mineraali öljyjen jäännöksiä joissa ilmenee lieviä klooripitoisuuksia. Nekin lisäävät kuparoitumista reippaasti. Pag öljyjä käytetään lähinnä vain autojen ilmastoinneissa ja koritilojen ajokäyttökylmälaitteissa. En tiedä miksei parempaa öljyä ole näihin otettu käyttöön tai löydetty ,mutta tämä on tietoinen ongelma. Viisaammat kertokoon!

Millä lämpötilalla tuota pumppua tulisi kuivata tuon 2-3t ? Tarvitaanko kuivaus vain jäähdytyksen jälkeen tai myös talven jälkeen, kun pumppu on ollut lämmitystoiminnolla. Muistan saman kohdan Panan manuaalista, kyllä tulee keväällä lämmin, kun 2-3t 30c antaa pumpun puhaltaa.. ;D

felon sanoi:
jarip sanoi:
No mitä siellä felon omassa ohjeessa tarkkaan ottaen sitten sanotaan? Ainakin tuossa kovasti kehotat pitämään konetta kuivatuksella ennen kesäseisokkia.

2-3h jäähdytys jonka jälkeen 1/2 - 1 vuorokautta kuivatusta ennen koneen sammutusta. + puhutaan sähköverkosta poistamisesta tarpeen mukaan.
Näin minulla.
Voisiko felon vielä tarkentaa, minkä pumpun ohjeessa näin sanotaan. Kysymyksessä voi olla myös käännösvirhe, joita näyttää huonot suomennokset oikein vilisevän. Onko alkuperäistä englanninkielistä manuaalia? Mitä siellä lukee kolmannella kotimaisella?

Yleensä maailmalla nämä ovat jäähdytysvehkeitä ja oletusarvoisesti laite sammutetaan jäähdytyksen jälkeen. Sen vuoksi kehoitetaan kuivattamaan laite lämmitystoiminnalla. Suomessa lämmityskauden jälkeen tietenkään ei mokomaa tarvitse tehdä, mutta jäähdytyskauden loputtua loppukesästä ehkä tarpeen.

Itse tosin olen kuivattanut pumpun nostamalla pyynnin niin ylös, että kompura ei käy ja kenno kuivahtelee sillä pienoisella haistelupuhalluksella tunti/pari. Riittäneekö sitten? Luulisi tosin, että kymmenen minuuttia lämmitystä kovalla toholla kuivattaisi ainakin kennon melko tehokkaasti. Tämä siis kesällä.

jarip sanoi:
felon sanoi:
jarip sanoi:
No mitä siellä felon omassa ohjeessa tarkkaan ottaen sitten sanotaan? Ainakin tuossa kovasti kehotat pitämään konetta kuivatuksella ennen kesäseisokkia.

2-3h jäähdytys jonka jälkeen 1/2 - 1 vuorokautta kuivatusta ennen koneen sammutusta. + puhutaan sähköverkosta poistamisesta tarpeen mukaan.
Näin minulla.
Voisiko felon vielä tarkentaa, minkä pumpun ohjeessa näin sanotaan. Kysymyksessä voi olla myös käännösvirhe, joita näyttää huonot suomennokset oikein vilisevän. Onko alkuperäistä englanninkielistä manuaalia? Mitä siellä lukee kolmannella kotimaisella?

Yleensä maailmalla nämä ovat jäähdytysvehkeitä ja oletusarvoisesti laite sammutetaan jäähdytyksen jälkeen. Sen vuoksi kehoitetaan kuivattamaan laite lämmitystoiminnalla. Suomessa lämmityskauden jälkeen tietenkään ei mokomaa tarvitse tehdä, mutta jäähdytyskauden loputtua loppukesästä ehkä tarpeen.

Itse tosin olen kuivattanut pumpun nostamalla pyynnin niin ylös, että kompura ei käy ja kenno kuivahtelee sillä pienoisella haistelupuhalluksella tunti/pari. Riittäneekö sitten? Luulisi tosin, että kymmenen minuuttia lämmitystä kovalla toholla kuivattaisi ainakin kennon melko tehokkaasti. Tämä siis kesällä.
Tsekkaan tuon englannin kielisen manuskan kun tulen työreissulta kotosalle huomenissa. Kuulostaa kyllä maalaisjärjellä kohtuulliselta tuo sinunkin ehdottamasi.

Jäähdytys käytössä kondessivesialtaaseen kertyy nestettä, ja jos laite sammutetaan uutta nestettä ei kerry vaan vanha jää muhimaan.. Ongelmaa ei esiinny jos laite laitetaan jäähdytyskäytön jälkeen suoraa lämmitykselle...

Ja kuten tiedetään nesteeseen alkaa hiljalleen muodostua bakteerikanta.

TÄTÄ kaiketi haette tuolla kuivatuksella!

Just tätä ja niinhän manuaalissakin lukee. Kuivata lämmityksellä 2 - 3 h.

Voisiko joku kylmämies puuttua tähän öljykeskusteluun, tuntuu menevän kilot ja metrit nyt pahemman kerran sekaisin?

Insinöörikemialla voidaan ajatella, että erilaiset yhdisteet ovat toisilleen joko inerttejä tai sitten eivät. Öljysumu joko kulkee kylmäaineen mukana tai sitten ei. Erilainen kylmäke vaatii erilaisen öljyn. Jos vielä kemiasta jotain muistan niin tällaiset polyolefiiniesterit ovat melko hanakkaita imemään kosteutta itseensä ja öljyn ja veden reagoidessa syntyy erilaisia hajoamistuotteita mm. rikkihappoa tms. Vakavin juttu tämän hapon kanssa on jos kyseessä on hermeettinen pannu, lapselliset käämilakat lähtee alta aikayksikön ja tulee itku. Korroosio ei muutenkaan ole kiva juttu.

Kompurat ovat pääsääntöisesti rotaatiokompuroita, joten mahlen mäntiä niistä ei löydä. Rotaatiokoneen voiteluominaisuuksiin ja voitelun tarpeeseen vaikuttanee painesuhde paljon koska jonkinlainen tiiviste-elementti niissä on oltava. Kun kylmässä käynnistetään niin pyöritellään aluksi hitaasti ja pienellä paineella niin lastua lentää vähemmän. Voitelusta muistamme kaikki hydraulisen teorian, jonka mukaan matalampi viskoteetti mahdollistaa ohuemman voiteluainekalvon. Mitä ohuempi kalvo on niin sitä paremmin se kantaa kuormaa, (muistaakseni yhtälössä paksuus on jakajana jolloin olemattomalla kalvolla olisi ääretön kestävyys)

Mitä lämpöisempää öljy on sitä matalampi viskositeetti.

Summa summarum: Lämpöisenä käynnistys on parempi kompuralle, mutta jos käynnistät kylmänä niin aja varovasti. Ainakin Sanyo käynnistyy jopa ylivarovaisesti.

felon sanoi:
Se kuparoituminen on kemiallinen prosessi ja Pag öljyjen suuri veden absorptio johtaa voimakkaaseen kuparoitumis ilmiöön. Pag öljyt sietävät tosi huonosti esim mineraali öljyjen jäännöksiä joissa ilmenee lieviä klooripitoisuuksia. Nekin lisäävät kuparoitumista reippaasti. Pag öljyjä käytetään lähinnä vain autojen ilmastoinneissa ja koritilojen ajokäyttökylmälaitteissa. En tiedä miksei parempaa öljyä ole näihin otettu käyttöön tai löydetty ,mutta tämä on tietoinen ongelma. Viisaammat kertokoon!

Mistä sä otat se kuparin sinne kylmäaine piiriin jos sitä ei siellä ole. Paatko se sinne asentaessa rasvan muodossa vai paatko sinne putkistoon jauheena. Kun henkilö autoissa ei viissin hirveäsit oo niitä kuparisia putkia,lauhdutin/höyrystin kennoja. En ole vielä nähnyt et sielä kompurassakaan olisi kuparia ei kä sielä paisarissakaan sitä ole.Eli mistä se kupari sinne tulee kerro mulle niin olen taas yhden asian viisaampi.

kimmok sanoi:
Mistä sä otat se kuparin sinne kylmäaine piiriin jos sitä ei siellä ole. Paatko se sinne asentaessa rasvan muodossa vai paatko sinne putkistoon jauheena. Kun henkilö autoissa ei viissin hirveäsit oo niitä kuparisia putkia,lauhdutin/höyrystin kennoja. En ole vielä nähnyt et sielä kompurassakaan olisi kuparia ei kä sielä paisarissakaan sitä ole.Eli mistä se kupari sinne tulee kerro mulle niin olen taas yhden asian viisaampi.

Jos vietätte muutaman tovin Internetin ihmemaailmassa niin hämmennys eikun lisääntyy. Öljyasia kehittyy... kylmäpuolellakin.

jarip sanoi:
felon sanoi:
jarip sanoi:

Näin minulla.

Run the unit by setting the operation mode to (cool) ,the temperature to 32 C and the fan speed to HI for about half a day on a fine day , and dry the whole on the unit.
switch off the power plug.

Tuolla asetuksella ei taida olla mitään tekemistä jäähdytyksen kanssa,sillä pikemminkin huijataan sisäyksikkö toimimaan pelkällä tuuletuksella,koska laitteessa ei ole varsinaista tuuletus-(fan) tai kennon kuivaus toimintoa (coil dry), eihän ole?

Esim. Fujitsusta löytyy nämä molemmat toiminnot,mutta kaikissa pumpuissa niitä ei taida olla.

pökö sanoi:
Tuolla asetuksella ei taida olla mitään tekemistä jäähdytyksen kanssa,sillä pikemminkin huijataan sisäyksikkö toimimaan pelkällä tuuletuksella,koska laitteessa ei ole varsinaista tuuletus-(fan) tai kennon kuivaus toimintoa (coil dry), eihän ole?

Esim. Fujitsusta löytyy nämä molemmat toiminnot,mutta kaikissa pumpuissa niitä ei taida olla.
Hitachin halpis sarjasta on siis kyse mikä tuolla autotallissa majailee. Siitä löytyy erillinen kuivaus en tiedä onko se "huoneen kuivatus"ja pelkkä puhallus löytyy tarkoittaakohan tuo sitä tuuletusta?! Kotosalla majailee premium missä on niin paljon toimintaa ja automatiikkaa etten siitä osaa sanoakaan mitä kaikkea siinä on ,mutta hienosti pelaa ja tekee todella raikasta ilmaa. Tätä olen miettinyt edellisessä kämpässä oli fd25 mitsu se toimi ihan hienosti ja olin siihenkin tyytyväinen (lukuun ottamatta pientä napsumista oli välillä),mutta ei se raikastanut ilmaa läheskään tuolla tavalla!? Mistähän sekin mahtaa johtua? Sitä on muutaman ilp harrastajan kanssa ihmetelty ja ihailtu. ???

felon sanoi:
pökö sanoi:

Hitachin halpis sarjasta on siis kyse mikä tuolla autotallissa majailee. Siitä löytyy erillinen kuivaus en tiedä onko se "huoneen kuivatus"ja pelkkä puhallus löytyy tarkoittaakohan tuo sitä tuuletusta?! Kotosalla majailee premium missä on niin paljon toimintaa ja automatiikkaa etten siitä osaa sanoakaan mitä kaikkea siinä on ,mutta hienosti pelaa ja tekee todella raikasta ilmaa. Tätä olen miettinyt edellisessä kämpässä oli fd25 mitsu se toimi ihan hienosti ja olin siihenkin tyytyväinen (lukuun ottamatta pientä napsumista oli välillä),mutta ei se raikastanut ilmaa läheskään tuolla tavalla!? Mistähän sekin mahtaa johtua? Sitä on muutaman ilp harrastajan kanssa ihmetelty ja ihailtu. ???
Voisko napse olla sulatus ja onko ionisaattori ollu päällä sekä suodattimet vaihdettu/imuroitu ? :D Älkää ottako mua tänään tosissaan oon viihteellä ja missäs kaikki hennot söpöt sinkut naiset tääl on ku ukot vaan tääl möykkää ... :D

Sauli sanoi:
Voisko napse olla sulatus ja onko ionisaattori ollu päällä sekä suodattimet vaihdettu/imuroitu ? :D Älkää ottako mua tänään tosissaan oon viihteellä ja missäs kaikki hennot söpöt sinkut naiset tääl on ku ukot vaan tääl möykkää ... :D
Pientä napsutusta se piti silloin tällöin en oikeen osaa sanoa mistä johtui. Oli päällä ja suodattimet oli kyllä imuroitu hyvin. Onneksi ei ole enään tarvetta lähes viikottaisiin imurointeihin! Automaatti puhdistus pitää siitä huolen.
Toivottavasti jäi sulle söpöjä sinkkuja haaviin! Ettei tullut vaan pelkkää kokemusta. ;)

Takaisin
Ylös Bottom