ulkoyksikölle suoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja japapa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

japapa

Jäsen
Tiedän että kaikenmaailman suojukset heikentävät ja huonontavat pumpun toimintaa mutta vaimo sinne jonkin esteettisen suojuksen haluaa :-\ :'(
onko ideoita kuinka ulkoyksikön rakenteella saataisiin optimuoitua ilma virtausta?
ja mitenkä auringon paisteen hyödyntäminen lämmitys käytössä suojuksen rakenteessa huomioiden
tuolle auringonpaisteen kerääjälle talvi- ja kesä asento? itse on tosin kesällä jäähdytystä paljoakaan käytä.

Vs: ulkoyksikölle suoja

japapa sanoi:
ja mitenkä auringon paisteen hyödyntäminen lämmitys käytössä suojuksen rakenteessa huomioiden
tuolle auringonpaisteen kerääjälle talvi- ja kesä asento?

Tämä huoltoakin varten saranoilla avattava Kuubalainen peltikatemalli on optimoitu kaikki mahdolliset olosuhteet huomioiden.
Sade ei käy,ilma käy läpi kepeästi ja aurinko ei paista liikaa sekään,ilmansuunta koillinen.

;D ;D ;D ;D
ymE1.jpg

Joo,voi olla että innostun tuon toisen kannatinpuun vielä pienentämään.Oli vaan talvella niin helppo tukea se jäätikön päälle suoraan :)
Miksi ne metallia pitäisi olla,puu käy yhtä hyvin ja riittää että aikoinaan olen tehnyt oikeasti yhden hienon katoksen polykarbonaatista/ohuesta RST putkesta.

japapa sanoi:
Tiedän että kaikenmaailman suojukset heikentävät ja huonontavat pumpun toimintaa

Minä en niinkään tietäisi. Jos paikka on tuulinen, kuvittelisin sulattelun vaikeutuvan, jos pumppuun puhaltaa viima estoitta. Seinä antaa yleensä jo jotain suojaa, ettei tuuli aivan voimalla läpi puhalla.

Ulkoyksikkö on tarkotettu ulos joten mitään suojaa ei tarvita, näin sanoi kahden ilmalämpöpumpun asentaja meikäläiselle ja niitä olen uskonu eikä ongelmia ole ollu.

Varmaan tuohon mökilleni viime kesänä asennetun pumpun päällekin voisi jonkinmoisen suojan vielä värkätä.
Jäi vaan syksyllä tekemättä.
Onhan noita, esim välilippojen päälle asennettuja pumppuja joskus ollut melkoisten lumikinosten alla, ja toimivat silti yhä edelleen. Se että jatkaako suojakatos tai puurimakotelo ilpin ikää suoranaisesti, on kyseenalaista. Mahdollinen vikaantuminen kun aiheutuu yleensä muista tekijöistä

Liitetiedostot

• WP_20150814_002.jpg
    WP_20150814_002.jpg
    56,2 KB · Lukukerrat: 962

hannuleh sanoi:
Ulkoyksikkö on tarkotettu ulos joten mitään suojaa ei tarvita, näin sanoi kahden ilmalämpöpumpun asentaja meikäläiselle ja niitä olen uskonu eikä ongelmia ole ollu.

No.. sinne pumppuun menee huomattavia määriä ulkoilmaa ja se kastelee ja jäädyttää ihan itse itsensä, niiltä luonnonvoimilta sitä ei voi suojata. Lumi on suurin riesa, pumppua ei kannata laittaa sellaiseen paikkaan johon tuuli pyörittää lunta, mutta siltäkään ei koppa pelasta. Koppaa/lippaa tarvitaan lähinnä kakaroita ja katolta putoilevaa lunta vastaan, jos pumppu on pakko sellaiseen paikkaan laittaa että moisia vaaroja on tarjolla. On täällä meidänkin lähistöllä yksi Sanyo jonka päälle tuli joku vuosi katolta metrin kerros jäätynyttä lunta. Kun se sieltä paljastui niin edelleen pörisi, mutta pellit olivat aika mutkalla. Nyt se, tai varmaan vakuutuksesta saatu korvaava samanlainen ( koska pellit oikeinivat ) on sitten ripustettu samaan paikkaan seinälle.. Katolta tulevaa lumivyöryä vastaan ei kyllä mikään kevytlippa auta.

Itse en ole nähnyt vielä ainuttakaan ulkoyksikön koteloa/suojaa joka olisi mielestäni paremman näköinen paise seinässä kuin paljas ulkoyksikkö. Jos jotain maisemointia kaipaisin, niin maalaisin ulkoyksikön kuoret rakennuksen sävyyn sopivaksi.
Kylmäputkien koteloinnit olen maalannut ja katosivat melko tehokkaasti näkyvistä.

Aarniokotka sanoi:
Itse en ole nähnyt vielä ainuttakaan ulkoyksikön koteloa/suojaa joka olisi mielestäni paremman näköinen paise seinässä kuin paljas ulkoyksikkö.

+1

Näin ja se kotelointi vaan korostaa sitä paisetta. Omasta mielestä siisti ja laadukas asennustyö on se mikä merkkaa.

Paitsi että joissain kunnissa voivat julkisivuasioista päättäjät vaatia taajama-alueilla ilpin kotelointia.
Varsinkin , jos kone on kovin pahasti kadulle päin törröllään.

Peku 2012 sanoi:
Paitsi että joissain kunnissa voivat julkisivuasioista päättäjät vaatia taajama-alueilla ilpin kotelointia.
Varsinkin , jos kone on kovin pahasti kadulle päin törröllään.

Juu,tässä oli kerran semmoinen tapaus.Koneet oli vielä isoimmasta päästä ja asennettu paljaaltaan ammattiliikkeen toimesta,myös putket eristeineen näkösällä.
Rakennus korkealla kalliolla minne tuuli ottaa joka suunnasta eli lumiongelma mitä ilmeisin.

Rakentelin tuommosia katoksia sinne pari kpl ja mietin vielä tuliko liian "suljettu" rakenne..Mutta on ne kai hyvin toimineet nyt jokusen vuoden eikä valituksia perään tullut..Aika samanlaisiahan saa nyt kaupastakin.

Liitetiedostot

• DSC02087.JPG
    DSC02087.JPG
    137,5 KB · Lukukerrat: 2 134

Sampo-T sanoi:
Juu,tässä oli kerran semmoinen tapaus.Koneet oli vielä isoimmasta päästä ja asennettu paljaaltaan ammattiliikkeen toimesta,myös putket eristeineen näkösällä.
Rakennus korkealla kalliolla minne tuuli ottaa joka suunnasta eli lumiongelma mitä ilmeisin.

Rakentelin tuommosia katoksia sinne pari kpl ja mietin vielä tuliko liian "suljettu" rakenne..Mutta on ne kai hyvin toimineet nyt jokusen vuoden eikä valituksia perään tullut..Aika samanlaisiahan saa nyt kaupastakin.
Aika edullisiahan nuo valmiit rimakopat nykyään ovat. Jos vaan mitat passaa niin työpalkkoja ei juurikaan jää nimeksi. Itselleni en kyllä sellaista huolisi . Paitsi pakon edestä. Pelkkä suojalippa saa riittää. Antaa pumpun edustaa itseään :)

Peku 2012 sanoi:
Aika edullisiahan nuo valmiit rimakopat nykyään ovat. Jos vaan mitat passaa niin työpalkkoja ei juurikaan jää nimeksi. Itselleni en kyllä sellaista huolisi . Paitsi pakon edestä. Pelkkä suojalippa saa riittää. Antaa pumpun edustaa itseään :)

Totta,en minäkään itselleni huolisi.Ihan kamalia.
Mutta tuntiveloituksella-vaikkakin hieman väkinäisesti tuli pusattua ;)

Alappa nyt noita nurkkatolppiakin sirklaamaan loville -kuin käkikelloa rakentelisi :)
Pohjat sentään maalasin ruiskulla mutta pintaväri pensselillä muistaakseni..

Liitetiedostot

• DSC02122.JPG
    DSC02122.JPG
    181,7 KB · Lukukerrat: 990

Joskus värkkäsin erääseen kaupan isoon lauhdutinkohteeseen suojakehikon ilkivaltaa vastaan. Itse runko muodostui kulmaprofiilista ja sivuille tuli sinkitty expamet - verkko. Siellä se on varmaan vieläkin ,tosin koneet on jo vaihtuneet useaan otteeseen

Itselle hommasin Scanofficen suojakotelon, joka jätti puhallusilman pyörimään suojan sisälle. Nyt 10cm irti seinästä ja puhaltimen kohdalle n.55cm halkaisijaltaan oleva reikä, johan toimii.

Oheisen linkin kautta löytyy vähän erilaisia suojia ulkoyksikölle.
Itse tilasin sieltä mittojen mukaan tehdyn.
http://www.palavaneri.fi/product/ilmalampopumpun+suojakotelo

Takaisin
Ylös Bottom