Ulkoyksikkö hirsiseinään vai kivijalkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JKAVS
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

JKAVS

Jäsen
Kohteena on 1800-luvun maalaistalo. Siis kirjaimellisesti kivijalka (n. 80 cm korkea), jonka päällä hirsiseinät jotka lauta- tai pikemminkin lankkuverhottu.

Huolenaiheeni on tietenkin melu. Asentaja ei ole vielä käynyt katsomassa, mutta puhelussa hän kertoi että melu ei ole ongelma, kun ulkoyksikkö voidaan laittaa jousien päälle. Se jäi kuitenkin epäselväksi puhuiko hän kiinnityksestä seinään vai kivijalkaan. Molemmista oli puhelun aikana keskustelua.

Miten tällaisen seinärakenteen kanssa on, kannattaako seinäkiinnitystä miettiäkään? Sokkeliteline vaimentaisi melua, mutta olisi hankalahko asentaa, koska kivet ovat tietenkin epätasaisia.

Jos maateline ei käy niin sokkeliteline on seuraavaksi paras. Jos seinän takana on makuuhuone niin en ottaisi riskiä äänistä.

Kolme invertteriä käytössä kahdessa talossa ja minun valinta oli sokkeli-kiinnitys
Vaikka niissä on kumiset tassut niin kuuluu vähän ääniä sulatuksessa tai pakkasilla, sisäyksikkö äänekkäämpi silloin.

Seinään kiinnitys hirsirakennuksessa en suosittele
Maateline ehkä paras valinta

Maatelinettä en käyttäisi kuin jos sokkeliin ei saisi laitettua.
Jos ulkoyksikkö kallistuu niin kyllä se talokin on kallellaan.
Maateline pitäisi aina asentaa kesällä ja huolella. Että ei routa sitä liikuttele.
Mutta jokaisella on puolensa ja haittansa.

Eiköhän vanhassa talossa sen verran ole lämpövuotoa maaperään että routa ei ihan sokkelin juuressa ole niin iso ongelma. :)
meinaatko että sulana pysyy, sen ajan rakennuksissa on multiainen tai useimmiten rossipohja ja silloin ei lämpö rakennuksesta sinne alaspäin juurikaan kulje. näin näkisin

laitoin näin 1890 hirsitaloon

1787742767177.webp

nuo kyllästetyt lankut ajattelin vaihtaa kiviin tai metalliin mutta 7 vuotta ovat olleet niin uskoisin pumpun iän kestävän

Vanha hieno talo niin en edes miettisi muuta kuin maatelinettä.
Jos se pumppu tulee seinän viereen niin en tiedä miten se maateline on sen parempi, siinähän se pönöttää samalla sijainnilla, oli sitten maa- tai seinäteline. Ellei sitten ole niin korkea sokkeli että maatelineellä jää selvästi alemmas.

Itse laitoin kuistin seinään, pääsee tekemään lumityöt yms pumppujen alta ja kuistin seinässä ei tärinät haittaa.

Jos se pumppu tulee seinän viereen niin en tiedä miten se maateline on sen parempi, siinähän se pönöttää samalla sijainnilla, oli sitten maa- tai seinäteline. Ellei sitten ole niin korkea sokkeli että maatelineellä jää selvästi alemmas.

Itse laitoin kuistin seinään, pääsee tekemään lumityöt yms pumppujen alta ja kuistin seinässä ei tärinät haittaa.

Joo no lähinnä ajattelinkin vanhojen talojen ystävänä että maatelineellä välttyy tekemästä turhia reikiä kivijalkaan ja/tai seinään..

Onko tuohon kivijalkaan kiinnittäminen sitten ongelma vaikka se epätasainen olisikin? Jokin kiila-ankkuri, jonka perässä kierretangolla säätää telineen suoraksi.

Mulla on verstaalla ILP suoraan "tavallisessa" puurunkoisessa seinässä, eikä siitä seinän läpi mekaaninen ääni kantaudu vaikka ILP on sellaisten kumisten "pakoputkikannakkeiden" varassa, eikä edes mikään varsinainen ääntävaimentava vieterijalka. Siitä pelkästä kumiprikasta jonka läpi kulkee kiinteä pultti ei ole kokemusta. Sinänsä tuolla verstaalla se mahdollinen ääni ei mitään haittaisi, mutta kuten todettu kovalla pakkasella kovin ääni kuuluu itse kompurasta suoraan seinän/oven/ikkunan läpi, ei rakenteita pitkin kantautumalla.

Maatelineestä pelkään että routa muljaa sitä eri tahtiin talon kanssa. Jos perustus on routaeristetty niin sen vieressä kunnolla routaeristetty maatelineen aluslaatta varmaan onkin vakaa, mutta en usko että tämän talon tapauksessa pystyy tekemään vastaavaa.

Eli sokkelitelineeseen taidan kallistua.

Kohteena on 1800-luvun maalaistalo.
Iästä tulee mieleen että kivijalka voisi olla jokin kivistä ladottu. Ei kait tuolloin betonia käytetty?
Mitähän tommoinen tykkää tärinästä? Lähteekö kivet liikkeelle?

Tuossa yhdessä kuvassa piti myös olla vanha rakennus mutta kivijalka jotain leca harkkoa?

Iästä tulee mieleen että kivijalka voisi olla jokin kivistä ladottu. Ei kait tuolloin betonia käytetty?
Mitähän tommoinen tykkää tärinästä? Lähteekö kivet liikkeelle?

Tuossa yhdessä kuvassa piti myös olla vanha rakennus mutta kivijalka jotain leca harkkoa?
tarkoittanet minun kuvaa.
ajan hammas tekee tepposensa. tuolla rakennuksen sisällä lattia oli suoraan mukkan pääällä ja multa kallion kolossa ja sokkelikivet oli epämääisen pyöreitä ja siirtyneet paikoiltaan joten otin muutaman metrin matkalta kivet pois ja mullan pois ja kun siinä elämänvaiheessa oli kiire niin ladoin harkot siihen ja hieman hiekkaa alkutasoitukseen ja kun styrox oli halpaa niin täytin styroxilla eikä betonikaan ollut kallista niin kuorma sitä putkien ja rautojen päälle 30 vuotta sitten. "pitää ja on lämmin"
harkkojen sisäpuolella on betoni minin ne on kiinnittyneet.
ainoa haittapuoli kun keväällä sattuu tulemaan nopeasti kovan pakkasjakson jälkeen lämmin kausi niin pitää hieman manualiseti säätää että saa lattian jäähtymään.
sinänsä hyvä kun on kalliolla koko rakennus 1892 lähtien

Vanhojen rakennusten kanssa vaan pitää oppia elämään tai muuttaa johonkin neukkukuutioon ja valittaa jollekin paikalliselle huoltomiehelle kun mikään ei toimi. Nim.mies ja kolmen v kone jotka asuu talossa mikä on syntynyt 1902 jossain 60km venäjän rajasta.

Mutta jos on vaan laiska eikä jaksa harrastaa himapumpuja.
Niin miksi tekee itsellensä harrastuksen.
Ymmärrän jos ei muuten pääse eroon 3v koneesta niin onhan toukin yksi keino siiven ns. Vapauteen.

Toi joustavat putket välissä on vitsi.
Olen nähnyt ja itse syyllistynyt siihen virheeseen tosin 25v. Sitten että ulko yksiköstä suoraan seinän läpi.
Jäähän se lämpö paremmin talon sisään.
Ja kaikki äänikin.
Eli 2kpl 90° mutkaa ja sen jälkeen seinän läpi.
On mun suositus.
Muut tehkööt miten haluaa.

Takaisin
Ylös Bottom