ulkoyksikkö jäätynyt vaikka ulkona n +1 astetta

mml

Jäsen
Mitähän nyt on käynyt kun ulkoyksikkö oli osaltaan vahvassa kuurassa\jäässä vaikka pihalla oli päivällä nollakeli, jopa aste lämmintä. Laitoin laitteen jäähdytykselle ja kohtalaisesti suli, mutta hellasärö lopetti sen touhun....mutta onko tietoa mikä voisi olla syynä?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: ulkoyksikkö jäätynyt vaikka ulkona n +1 astetta

mml sanoi:
Mitähän nyt on käynyt kun ulkoyksikkö oli osaltaan vahvassa kuurassa\jäässä vaikka pihalla oli päivällä nollakeli, jopa aste lämmintä. Laitoin laitteen jäähdytykselle ja kohtalaisesti suli, mutta hellasärö lopetti sen touhun....mutta onko tietoa mikä voisi olla syynä?

Normaalia varsinkinjos laite käy katkokäyntiä, niin sulattaa vasta kun kenno on todella tukossa.
 

mml

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: ulkoyksikkö jäätynyt vaikka ulkona n +1 astetta

janti sanoi:
Normaalia varsinkinjos laite käy katkokäyntiä, niin sulattaa vasta kun kenno on todella tukossa.

katkokäyntiä se kyllä aamulla kävi kun töihin lähdin ja tosiaan hyvin oli kuurassa japikkusen alanurkasta jo jäässä. no nyt on sula kun vähän vedellä autin ja katsotaan onko huomenna tilanne mikä. Kiitos taas vastauksesta, helpottaa epätietoisen elämää :D
 

jarski73

Aktiivinen jäsen
Vs: ulkoyksikkö jäätynyt vaikka ulkona n +1 astetta

mml sanoi:
katkokäyntiä se kyllä aamulla kävi kun töihin lähdin ja tosiaan hyvin oli kuurassa japikkusen alanurkasta jo jäässä. no nyt on sula kun vähän vedellä autin ja katsotaan onko huomenna tilanne mikä. Kiitos taas vastauksesta, helpottaa epätietoisen elämää :D
ei tarvii vedellä autella,se vetää aika pahaan kuuraan joskus plussa keleillä,mut sulatus hoitaa kyllä homman kotiin ;)
 

VesA

In Memoriam
Vs: ulkoyksikkö jäätynyt vaikka ulkona n +1 astetta

jarski73 sanoi:
ei tarvii vedellä autella,se vetää aika pahaan kuuraan joskus plussa keleillä,mut sulatus hoitaa kyllä homman kotiin ;)

VOI käydä myös niin että katkokäynti on niin lyhyttä ettei laite sulata, tyypillisesti sulatus ei ala kuin jonkun 30min yhtäjaksoisen käynnin jälkeen. Sharpista en kyllä tiedä..
Toki jos kuuraa on paljon laite alkaa käydä pitempiä aikoja ja niin edelleen kunnes aika alkaa riittää. Tai säät muuttuvat.
 
D

Deleted member 1344

Vieras
Vs: ulkoyksikkö jäätynyt vaikka ulkona n +1 astetta

Mulla on toinen Panasonic tehnyt välillä vastaavaa. Se käy niin pienellä teholla ettei sulatusehto täyty (ulkoyksikön kennon lämpötila ei mene niin alas että tajuaisi sulattaa). Siihen auttaa myös se, että nostaa pyynnin tappiin -> kone ottaa enemmän kierroksia -> huomaa olevansa jäässä -> sulattaa.

Tuon pitäisi onnistua lauhalla kelillä, pakkasella pitää joskus turvautua huputukseen kun pohjalevyn päälle kertyy jäätä:
  • Esim. kaasugrillin suojahuppu ulkoyksikön päälle
  • Kone jäähdytykselle, pyyntinä +16
 

jarip

Vakionaama
Vs: ulkoyksikkö jäätynyt vaikka ulkona n +1 astetta

mml sanoi:
katkokäyntiä se kyllä aamulla kävi kun töihin lähdin ja tosiaan hyvin oli kuurassa japikkusen alanurkasta jo jäässä. no nyt on sula kun vähän vedellä autin ja katsotaan onko huomenna tilanne mikä. Kiitos taas vastauksesta, helpottaa epätietoisen elämää :D
Sanoisin, että katkokäynti nollakeleissä viittaa pieneen lämmöntarpeeseen. Harvoin kuitenkaan niissä keleissä pumppu ainakaan omakotitalossa katkoa käy, jos se on päälämmittäjä. Silloin siellä on joku muu lämmönlähde. Jos kysessä on talon lämmitysjärjestelmä, pienennä sitä (kokonaan pois) tai takka/leivinuuni, jonka käyttöä kannattaa välttää tai vähentää ongelmakeleissä. Pumpulle siis jääätämiskeleissä kunnolla kuormaa. Jos polttopuut on "ilmaisia" ja haluaa välttämättä poltella, laske pyynti niin alas ettei pumppu käy ollenkaan tai sammuta koko vehje.

Ehkä parempi tapa sulattaa pumppu pikkupakkasilla on pistää pumppu täysille ja odottaa sulatusta. Sitten sen sulatuksen aikana avitellaan sulamista kuumalla vedellä. Jos kaikki ei lähde ekalla kerralla, toistetaan tämä seuraavalla sulatuksella. Ei tarvitse mökkiä erikseen jäähdyttää. Joskus pelkkä muutaman sulatusjakson täystehoajo saattaa tuottaa tarvittavan sulatusveden ihan pumpulta itseltään. Siinä tosin saattaa tulla hellasäröä melusta ja kuumuudesta ;-)

Sen kuuman veden kanssa kannattaa olla silti varovainen ja huuhtelee sillä vain kennoa ja siinä olevaa kuuraa.
 

mml

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: ulkoyksikkö jäätynyt vaikka ulkona n +1 astetta

jarip sanoi:
Sanoisin, että katkokäynti nollakeleissä viittaa pieneen lämmöntarpeeseen. Harvoin kuitenkaan niissä keleissä pumppu ainakaan omakotitalossa katkoa käy, jos se on päälämmittäjä. Silloin siellä on joku muu lämmönlähde. Jos kysessä on talon lämmitysjärjestelmä, pienennä sitä (kokonaan pois) tai takka/leivinuuni, jonka käyttöä kannattaa välttää tai vähentää ongelmakeleissä. Pumpulle siis jääätämiskeleissä kunnolla kuormaa. Jos polttopuut on "ilmaisia" ja haluaa välttämättä poltella, laske pyynti niin alas ettei pumppu käy ollenkaan tai sammuta koko vehje.

Ehkä parempi tapa sulattaa pumppu pikkupakkasilla on pistää pumppu täysille ja odottaa sulatusta. Sitten sen sulatuksen aikana avitellaan sulamista kuumalla vedellä. Jos kaikki ei lähde ekalla kerralla, toistetaan tämä seuraavalla sulatuksella. Ei tarvitse mökkiä erikseen jäähdyttää. Joskus pelkkä muutaman sulatusjakson täystehoajo saattaa tuottaa tarvittavan sulatusveden ihan pumpulta itseltään. Siinä tosin saattaa tulla hellasäröä melusta ja kuumuudesta ;-)

Sen kuuman veden kanssa kannattaa olla silti varovainen ja huuhtelee sillä vain kennoa ja siinä olevaa kuuraa.

No siinä kävikin vähän niin että pikkuisen takkaa lämmitin ja keli ei kylmennytkään yöllä niin pumppu ei varmaankaan juurikaan yöllä/pävänä lämmittänyt. No opinpahan nyt tuonkin sitten ikäänkuin kantapään kautta, oppia ikä kaikki viisaammat on sanoneet.... :D ;)
 
Back
Ylös Bottom