Ulkoyksikkö kerää jäätä

Asuja

Jäsen
Pana-foorumilla oli juttua ulkoyksikön jäätymisestä.

Näin näyttää IVT:kin tekevän. Alareunassa on ainakin toisessa päässä muutaman sentin korkeudelle pohjasta mitaten jäääkerros.

Aamulla huomasin, saas kattoo, onko päivän aikana sulanut.
 
E

eepponen

Vieras
Taitaa olla monen merkin ongelma. Tässä linkki Suomi24:n keskusteluun:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000051&posting=22000000012088314

Siellä joku valittaa myös samaa ongelmaa Acson pumppunsa kanssa ja on siellä myös IVT:n omistajallakin vaikeuksia.
 

Asuja

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Oli aiellä jätä edelleen. Parin illin kerros, joka häipyi, kun pistin pumpun jähdytkselle 19 asteeseen vajaaksi tunniksi. Katotaan nyt, miten uusii. Pitä soittaa kauppiaalle.
 
O

oskari

Vieras
TOshiba daisekaissa ei vielä ole ilmennyt jään muodostumista.Sulatus toimii moitteetta.Mielessä kävi eikö alalautasen voisi eristää alapuolelta
esim 5cm tyroksilla,jolloin sulanut vesi kennostosta ei pääsis jäätymään alalautaseen.
 

kolibri

Aktiivinen jäsen
Periaate on mulla ainakin ollut se, että jos takuu on voimassa (ja tietyin edellytyksin sen jälkeenkin) en koske pitkällä tikullakaan tämän tyyppisiin ongelmiin. Asentaja/myyjä on saanut hyvän korvauksen ja sille odotetaan vastinetta. Itse voisin ottaa luurin käteen ja sen jälkeen odotan että asentaja tulee kuin partiopoika paikalle hoitamaan homman. :D
 
P

Pm

Vieras
Ultimate 12 on nyt taas umpijäässä. Taitaa olla kesäkelien vehje. Jos laittais nuotion alle niin voisi sulatella ekolokisesti.
 
K

kuuraukko

Vieras
kokeileppa ultimateen, laita termostaatti 24 asteeseen ja anna pyöriä, itse tein omalle ultimatelle tämän ja kas kummaa toimi tuossa asetuksessa niinkuin pitääkin, mutta vain vuorokauden sitten jälleen umpijäässä! kyllä nämä ovat tosiaan kesävehkeitä, kainuussa on kuulemma oikeusjuttu edessä näitten takia, asentajakin sotkettu mukaan siihen!
 

glocker

Aktiivinen jäsen
Asuja sanoi:
Pana-foorumilla oli juttua ulkoyksikön jäätymisestä.
Näin näyttää IVT:kin tekevän. Alareunassa on ainakin toisessa päässä muutaman sentin korkeudelle pohjasta mitaten jäääkerros.

Eikös IVT:ssä ole pohjan sulatus hoidettu siten, että kennosto johtaa lämpöä pohjalevylle eikä näinollen tarvita erillistä sulatuskaapelia? Nyt jos kennoston alaosa on jäässä, eikä sulatus siihen tepsi niin menevätkö vesireiät tukkoon?
 

Karhulitos

Aktiivinen jäsen
Olen kanssa seuraillut jäätymistä (tsori, Daiseikai IVT threadissa). Huomasin, että jäätä oli jäänyt sen lämmityskaapelin ympärille, mutta muuten oli peltipohja ihan kuiva..

Ihme kaapeli..
 

Asuja

Jäsen
Eipä ole jäätä enää kertynyt. Kennosto kyllä huurtuu kauniin valkoiseksi, mtta sulatus kestää tarpeeksi kauan, joten vesi ei enää ole jäätynyt kennoston alaosaan.

Oli siis joku poikkeustila voimassa pari viikkoa sitten.
 

R-410A

Aktiivinen jäsen
Lohdutuksen sanoja

Kaikille uuden Ilmalämpöpumpun ostajille :cool:
Asuja sanoi:
Eipä ole jäätä enää kertynyt. Kennosto kyllä huurtuu kauniin valkoiseksi, mtta sulatus kestää tarpeeksi kauan, joten vesi ei enää ole jäätynyt kennoston alaosaan.

Oli siis joku poikkeustila voimassa pari viikkoa sitten.
Luulisin että, kaikissa ilmalämpöpumpuissa on oppivat termostaatin ym,pelit ja pensselit.
Ostin -04 muutaman Devi 550 oppivan termostaatin,
ohjeissa sanotaan että termarit haistelee muutaman päivän vallitsevia olosuhteita miten huoneen lämpötila saavutetaan optimitavalla.
Luulisin että myös ilmalämpöpumpun mekanismi on rakennettu vastaavalla tavalla,
ja että pumpun termarit ym. laitteet jatkaa olosuhteiden opiskelua ja pyrkii johdonmukaisesti parantamaan toimintaansa, esim. nimenomaan sulatusta :roll:
Tämän heitin olettamuksesta koska oman laitteen kanssa kävi ensimmäisellä viikolla juuri samalla tavalla,
käytin mm. kuumaa vettä nokkakannulla, ja varoen lämpöpuhallinta.
Alkoi muuten oppimaan.
Kahden-kolmen pakkaseen oppimispäivän jälkeen, neljäs talvi on meneillään ja pelittää kun ihmisen mieli.
 

Asuja

Jäsen
Nyt paukahti IVT jäähän!

Ilmeisesti sadevesi on jäätynyt, kennosto on alaosastaan yli kolmasosan verran kirkkaan jään (ei huurteen) peitossa.

Pistin jäähdytyksen päälle, katotaan sulaako.
 

R-410A

Aktiivinen jäsen
Ota huomioon!

Asuja sanoi:
Nyt paukahti IVT jäähän!

Ilmeisesti sadevesi on jäätynyt, kennosto on alaosastaan yli kolmasosan verran kirkkaan jään (ei huurteen) peitossa.

Pistin jäähdytyksen päälle, katotaan sulaako.
Hälytyskellot! mihin sisäyksikön kondessivesi on johdettu, jos sisälle esim. lavuaarin hajulukon yläpuolelle ei hätää :cool:
Mutta jos ulos ilman saattokaapelia, putki voi jäätyä ja tulee vesivahinko.
Käytä mieluummin sulatukseen kukkasten kasteluun tarkoitettua nokkakannua, jolla valutat kumaa vettä varovasti, ettet töki lamellia lyttyyn (oikasu lamellikammalla )
Muuten lämpöpyynti pitäisi mielestäni olla aivan kun minullakin 24-25°C
Vaikka IVT:ssä pitäisi olla markkinoiden ainoa 10°C ylläpitiolämpö ( pistää kyllä epäilemään sen toimivuutta )!
Ps. taisit kirjoittaa pumpussasi olevasta pohjan sulanapitokaapelista? Onko siinä virta "alvariinsa" vai ainoastaan silloin kun pumppu on käynnissä?
Minun pumpussa ei pohjapellillä ollut itsesäätyvää kaapelia, mutta asensin sen jälkeenpäin syystä, koska tukin kaikki ylimääräiset reijät pohjasta, jotta sain sulamisvedet ohjattua hallitusti saattokaapelin avustuksella viemäriin
 
Ymmärtääkseni kondenssivettä on jäähdytyksen sivutuote ja talvella ei pitäisi olla ongelma kun kaikkilla (tai melkein kaikkilla) on lämmitys päällä.

Uusissa IVT pumpuissa ei pitäisi olla minkälaista lämmityskaapelia ulkoyksikön pohjassa. Meillä IVT on tässä suhteessa toiminnut erittäin hyvin, myös sulatukset.
 

R-410A

Aktiivinen jäsen
Ihmettelen!

Tässä osiossa:
Asennukset, tekniikka ja alan yritykset. Kuumakaasusulatus SHARP,IVT ja muut merkit
R-410A 5 640 Kes Jou 28, 2005 5:22 pm
Justeeri Kirjoittaa:
Ainakin minun IVT:ssä on kaapeli.
 

Asuja

Jäsen
10 - 15 minuutin jäähdytyksellä pito sulatti jään.

En tiedä, onko kaapelia, mistäs sen näkee? Tuskin on.

Kyllä minä uskon sadeveden jäätymiseen. Kenno kastuu ja lähellä pakkasrajaa se on sen verran kylmä, että sadevesi jäätyy siihen. Ei tuota ongelmaa muilla keleillä ole ollut.
 

R-410A

Aktiivinen jäsen
Asuja sanoi:
10 - 15 minuutin jäähdytyksellä pito sulatti jään.

En tiedä, onko kaapelia, mistäs sen näkee? Tuskin on.

Kyllä minä uskon sadeveden jäätymiseen. Kenno kastuu ja lähellä pakkasrajaa se on sen verran kylmä, että sadevesi jäätyy siihen. Ei tuota ongelmaa muilla keleillä ole ollut.
Tässä kuvia nimim. "karhulitoksen" ulkoyksikön sisäpuolelta, josta säleikkö on irrotettu.
Taskulampulla voit kyllä katsoa säleikön läpi, kun pumppu on pysäytettynä.
Kaapeli on lamellin ja pohjapellin yhtymäkohdassa ja kiertäen ilmeisesti myös vedenpoistoaukon päältä aivankun alimmassa kuvassa näkyy.
Voit katsoa myös alta reikään taskulampulla
Maahantuoja kyllä mainoslausekkeessa ilmoittaa että kalliita virtaa vieviä kaapeleita ei tarvita nimim. "mertsi1340" eikä minun pumpussa sellaista ole ollut pumppua asennettaessa. Itse olen sellaisen kyllä jälkeen päin asentanut!

Karhulitos sanoi:
Huoltokeikka tehty. Katotaas ny.

Kuvia jäästä:
ilp_jaata2.jpg

ilp_jaata3.jpg


eli tolla ei olis enää kauaa pelattu. Onneksi tuli kevyemmät pakkaset. Kuten kuvasta näkyy, oma nippuside viritys ei lämmityspiuhalle ole se paras mahdollinen.

Laiton lämmityspiuhan kuumaliimalla peltiin kiinni, niin että se ohjaisi valuvan veden poistoreikään päin. Nähtäväksi jää, auttoiko.

Kuvia huoltokeikan jälkeen:
ilp_piuha.jpg

ilp_piuha2.jpg


Huomaa ruoste tässä kuvassa! (tolla menolla Toshiba ei kestä 15 vuotta..)
Toinen huomio itse lämmityspiuhasta. Se on 20W/m mallia eli tuolla 50cm pätkällä se on 10W joka ei kuulosta paljolta -15C pakkasessa ulkona. Piuha kyllä toimi, koska liimaamisen jälkeen pidin virrat päällä hetken ja se oli kosketuslämmin. Ei missään nimessä kuuma.

edit2: Kuvien muokkaus peruutettu. Asiasta lisää:
http://www.lampopumput.info/foorumi/viewtopic.php?t=377 -Samppa
 
T

tuokki

Vieras
Lämpökaapelin sijainnista ?

Onkohan tästä nyt varmaa tietoa, mutta minulla on sellainen käsitys, että lämpökaapelin pitäisi kietää nimenomaan tuon kennoston alla. Tämä siksi, että kennoston alle ei tule jäätä joka saattaa rikkoa kennoa/litistää lamelleja. Onhan se tietenkin hyvä, että jokun lenkki kiertää vendepoistoaukon jos se ei ole heti lamellien alla kuten varmaan paras paikka olisi.

Minusta tuossa "karhulitoksen" kuvassa kaapeli ei ole parhaassa mahdollisessa paikassa. Tosin eipä Toshibassa näytä olevan selkeää kourua mihin kennon vesi päätyy.

Tähän voisi "tietäjät" kommentoida :wink:

Minulla tuo vesiura on juuri kennon alla ja sen pohjalla on lätyskä lämpökaapeli.

normal_IMG_1662.JPG
 

R-410A

Aktiivinen jäsen
Re: Lämpökaapelin sijainnista ?

tuokki sanoi:
Onkohan tästä nyt varmaa tietoa, mutta minulla on sellainen käsitys, että lämpökaapelin pitäisi kietää nimenomaan tuon kennoston alla. Tämä siksi, että kennoston alle ei tule jäätä joka saattaa rikkoa kennoa/litistää lamelleja. Onhan se tietenkin hyvä, että jokun lenkki kiertää vendepoistoaukon jos se ei ole heti lamellien alla kuten varmaan paras paikka olisi.

Minusta tuossa "karhulitoksen" kuvassa kaapeli ei ole parhaassa mahdollisessa paikassa. Tosin eipä Toshibassa näytä olevan selkeää kourua mihin kennon vesi päätyy.

Tähän voisi "tietäjät" kommentoida :wink:



normal_IMG_1662.JPG
Minulla tuo vesiura on juuri kennon alla ja sen pohjalla on lätyskä lämpökaapeli.
______________
Vastaan "tuokille"
En ole tietäjä, mutta sokea "reettakin" näkee että ilmalämpöpumpun (Fujitsun ) valmistaja on perehtynyt toden teolla talvisiin olosuhteisiin ja muotoillut vesiuran pohjapeltiin "tuokin" kertomalla tavalla, johon kaapeli sopii kun nenä päähän :cool:
Siinähän on saatu kaksi kärpästä samalla iskulla, eli sulanapitokaapeli osuu samalla aivan vesireiän kohdalle,"NEROKASTA"
Tässä tapauksessa vesi ei tipu alas mistä sattuu, ja nyt on helppo nakki hoitaa jopa viemäröinti hallitusti.

Minä jouduin tulppaamaan ylimääräiset reiät.
Minun IVT/SHARP pumpun ulkoyksikön lamellit on aivan kiinni pohjapellissä (ei rakoa), tämä on kaiketi perusta siihen mainoslauseeseen kuumakaasusulatuksesta "NEROKAS" ei tarvita lainkaan pohjan sulanapitävää kaapelia, kennostosta valuva lämmin vesi lämmittää samalla pohjapeltiä.

Toiset valmistajat tekevät kuten "Pana", jossa on muistaakseni kunnon rako lamellin ja pohjapellin välissä.

Ps. onko reiän alla oleva kouru- vai kylmä(kuuma)aineputket, ei taida olla lorisevan sulamisveden alla, kuva hämää?
 

Karhulitos

Aktiivinen jäsen
Re: Lämpökaapelin sijainnista ?

tuokki sanoi:
Minusta tuossa "karhulitoksen" kuvassa kaapeli ei ole parhaassa mahdollisessa paikassa. Tosin eipä Toshibassa näytä olevan selkeää kourua mihin kennon vesi päätyy.

Kyllä. Tuo kuva on nimenomaan virhetilanteesta. Noin sen kaapelin ei pidä missään nimessä mennä. Syyt, että minulla meni:
- kaapeli niin lyhyt (50cm), ettei millään riittänyt kennon alle koko matkalta
- jolloin asentaessani en voinut uskoa/tajuta että tuo olisi tarkoitettu edes kennon alle
- piuhan surkea (20W/m) teho ei riitä -5C ja kylmemmille keleille
- myyjä myi tarkoitukseen väärän kaapelin Toshiban mukana
- olin tyhmä (olisi pitänyt kyseenalaistaa se piuhan teho jo kun sain sen käteen)
Syynä tuohon kuvassa näkyvään jään määrään olivat kaikki yo. tekijät yhteensä.

Korjaavat toimenpiteet:
- myyjä ehdotti uutta kaapelia takuuna (1,5m 75W)
- asensin prikulleen Service Manuaalin kuvaamalla tavalla koko matkalta kennoston alla (+ ylim. pätkä vielä päättyen vedenpoistoreikään)

Ei ole enää jäätä näkynyt muualla kuin keräysastiassa.

PS. Toshiban vesiura on kyllä aika hintsu, mutta kyllä se vesi on poistoreikään tiensä kuitenkin löytänyt
 
T

tuokki

Vieras
Re: Lämpökaapelin sijainnista ?

R-410A sanoi:
Ps. onko reiän alla oleva kouru- vai kylmä(kuuma)aineputket, ei taida olla lorisevan sulamisveden alla, kuva hämää?

Alla on tosiaan sisä ulkoyksikön väliset putket, mutta eivät ole tuossa reiän alla siten että vesi tippuisi niiden päälle. Ovat hieman taaenpana.
 

Samppa

Ylläpitäjä
Ylläpidon jäsen
mertsi1340 sanoi:
Mitä oikein tapahtui? Keskustelu oli ulkoyksikön lämmityskaapeleista ja yhtäkkiä puhutaankin nyt kuvista ja kaistoista?
Voisitko Samppa poistaa "ei aiheelliset" postit?Kiitos!

Siirsin kuvakeskustelun "Yleinen" -osioon. Käsitellään se aihe loppuun siellä.
 
Back
Ylös Bottom