Ultimate 9000 E lämmitysteho 65 astetta?

F

fogerty

Vieras
Vs: Ultimate 9000 E lämmitysteho 65 astetta?

Onkohan kompuroilla sitten jotakin käytännön eroa jäähdytys ja lämmitys käytössä ja mitä?

J

Joppe112

Vieras

janti sanoi:
Lisää tekstiä/dataa esitteessä http://www.ecopeland.com/literature/eCopeland/PSC_ACScroll_EPR_Jan07_0_0.pdf

-20 asteessa antaa 3,65 kW ja ottaa 2,4kW (+40 C)

Nuo suorituskykyarvot toteutuvat siis JOS sekä höyrystin että lauhdutin ovat mitoitettu maksimiinsa ko höyrystyspisteessä -20 C. Yleensä tuotantokustannussyistä johtuen näin ei kaupallisissa IVLPeissä juurikaan ole.

Tässäpä se ristiriita onkin: Ultimate itse myy omissa mainoksissaan +65 C:n vedenlämmityskykyä kaikissa olosuhteissa IVLPilleen kun taas kaikki tämän sarjan Copeland-moottorit on speksattu toimimaan maksimissaan n. +30/35 vedenlämmittimenä kun ulkona paukkuu -15 C pakkanen. Nämä numerot eivät vaan täsmää keskenään ja markkinointiviestintä on harhaan johtavaa.

Olisin taipuvainen uskomaan, että Copeland:n moottoria ajetaan juuri sallittujen speksiensä mukaan eikä pakkasilla voi odottaa sen kummempaa käyttäytymistä kuin esim Technibel:n PHR-mallisarjalle:

* http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2124.msg45221#msg45221

Jos vertaa Ultimate:n ulkoyksikön kotelon kokoa Technibel:n vastaaviin voi myös aika hyvin arvioida mihin sen höyrystin mahtaa pystyä ja mihin ei: Technibel:n mallit PHR 6 ja 8 omaavat suunnilleen vastaavaan kokoiset ulkoyksiköt.

Technibel:n myymien IVLPpien keskihinta v. 2007 oli muuten 2600 € / yksikkö. :cool:

T

Tyrkkölän Mies

Vieras

veho sanoi:
Tämä lämpöpumppuala on meille konsumenttille erittäin vaikea ala, kun myyjät voivat lupaa melkein mitä hyötysuhde he haluavat. Käytännössä se voi olla vaikea tarkistaa jos lämpöpumpun antaa se mitä esiteessä luvataan. Tällä forumilla on paljon testituloksia ja diagrammeja erilaisilta valmistajilta ja minä olen saannut sen käsityken, kun luennut tämä, että voin laskea VILPin antamaan kaksi kerta sen energia mikä sille tuon, 50 astella. Ja kun lämpötila laskee alle -15 se ei antaa juuri mitään. Tämä on siis minun käsitykseni, minulla ei ole mikään kokemuksia tai taustotietoja alasta. Minä aloitan keväällä rakentaa 110 neliöitä + autotalli ja etsin minulle hyvän vaihtoehdon lämmitykseen. Luulen vielä että sähkökattila on halvin vaihtoehto, mutta haluan vielä tarkistaa paljonko kalliolämpö maksaa.

Moi!

Samaa olen pähkäillyt.. Jossain 30 hujakoilla lienee se raja ettei pattereihin enää paljon kannataisi siirtää lämpöä. Tosin poistaa tuo hieman vedontunnetta ikkunoiden lähellä ja lämmittää edes hiukan.

Niinkuin tuolta käyttökertomuksestani ilmenee ( http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3375.0 ), niin tuo VILPI:n 'hyöty COP' laskee sitä mukaa kuin mennään lämpökäyrässä ylöspäin. Todellisuudessa uskoisin tuon pattereiden lämmittämisen mielekkyyden (siis yhdessä ILP:n kanssa) kulkevan jossain hieman nollan päällä, jolloin patterit ovat kylmemmät kuin tuon 30 astetta. Näin siis meidän taloudessamme.

tet

Hyperaktiivi

Joppe112 sanoi:
Nuo suorituskykyarvot toteutuvat siis JOS sekä höyrystin että lauhdutin ovat mitoitettu maksimiinsa ko höyrystyspisteessä -20 C. Yleensä tuotantokustannussyistä johtuen näin ei kaupallisissa IVLPeissä juurikaan ole.

Tässäpä se ristiriita onkin: Ultimate itse myy omissa mainoksissaan +65 C:n vedenlämmityskykyä kaikissa olosuhteissa IVLPilleen kun taas kaikki tämän sarjan Copeland-moottorit on speksattu toimimaan maksimissaan n. +30/35 vedenlämmittimenä kun ulkona paukkuu -15 C pakkanen. Nämä numerot eivät vaan täsmää keskenään ja markkinointiviestintä on harhaan johtavaa.

Joo. Tuolta kompressorivalmistajan brosarista se karu totuus selviää. Ultin +7 C lämpötilassa lupaama COP 3 on mahdollinen, kun lähtevän veden lämpö on +50 C. Pakkaspäässä -15 C taas Ulti lupaa COP 2,7 joka sekin on kompuravalmistajan mukaan mahdollista, mutta silloin veden lämpö on enää +30 C ja tehoa reilut 5 kW. Nämäkin siis sillä edellytyksellä että nuo järjestelmän muut komponentit ovat optimikokoa.

T

Tume_T

Vieras

Tuohon energiavaraajaanhan tulee toi ivlp:n lämpötila-anturi melkolailla puoliväliin, niinkus korkeussuunnassa? Sillähän mitataan/säädetään tuo pyyntilämpötila? Eli kysymys kuuluukin kuinka alhaalle tuon pyyntilämpötilan voi säätää, että varaajan yläosanlämpö olisi noin 45 astetta ja paljon silloin olisi COP arvo tuolla +7 asteella ja -15 asteella.

Nafta

Propelhead

Minkähänlainen paisunnan säätö tai 'throttling method' tuossa ultissa on?

Se että lämpötila olisi lukittu viittaisi johonkin köyhänmiehen jääkaappitoteutukseen...Lähinnä niin ettei sitä saa ruuvattua liian alas.

Noita taulukoita kun katsoo. ne antaa Q= kylmäkapasiteetti.
Lämpöpumppukäytössä voi laskea noin puolet sähkötehosta siirtyväksi lauhdepuolelle.

Jokatapauksessa veikkaan T ulko = -15C (-> t evap=-20c) ja varaajan yläosa + 45 -> t cond 40 CoP= 1.8 kylmäteknisesti.
Sulatus vie kelistä riippuen 10---15% pois.

Spekseissä suction super heat 10K, ei ne kaasua lämpöpumpuissa noin paljon lämmittele...?

Mielenkiinnolla seuraan toimintaraportteja!

Kun asennatte tuon niin, nestelasi nesteputkeen ja painemittari (tai ainakin painemittari), niin saadaan spekuloinnille pohjaa.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Ultimate vesi-ilpo

Tuolla olisi noiden isompien sisäyksiköllisten vesi ilpojen asennusohjeet ja kaaviot
http://emea.salesforce.com/_ui/selfservice/pkb/PublicKnowledgeSolution/d?orgId=00D200000006Q3q&id=50120000000GfFo&retURL=%2Fsol%2Fpublic%2Fsolutionbrowser.jsp%3Fcid%3D02n20000000Cy21%26orgId%3D00D200000006Q3q&ps=1

Miksiköhän siellä on sanottu näin: "Vesi-ilpon käyttö viilennykseen on kielletty."

Miksiköhän noissa esimerkki kattila/varaaja kytkennöissä on käytetty erillistä kiertovesipumppua latauspiirissä ja laitteen sisäyksikössä oleva pumppu on kytketty pois päältä?

"Muutosohje Vesi-ilpo malleihin HLR8WZNa-M(I) ja HLR-15WZNa-M(I)
Muutos tehtävä ehdottomasti ennen käyttöönottoa!
Avaa sisäyksikön sivulla olevan sähkökytkentälaatikon kansi. Irrota johto 6 keltainen. Tällä estetään laitteen
sisällä olevan ison kiertovesipumpun käynti."

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Tässäpä 9000E-mallin COPit

Hyötysuhteet noin, kun lämmin vesi + 45 astetta
Ulkolämpötila COP
+7 3,6
0 3,4
-10 3,0
-15 2,5

Nämä löytyivät laitteen asennusohjeesta.

Täällä oli vastaus tuohon aiempaan kysymykseeni ;D

"Aluksi tärkeät huomiot!
Kuten Ilpossa, myös vesi-Ilpossa on myös valmius lämmityksen lisäksi viilennykseen. Älkää käyttäkö
viilennystä Suomen olosuhteissa, koska ilmasto ei vaadi sitä ja viilennys aiheuttaa vesi-kiertoisissa
järjestelmissä kondensoitumisen vaaran. Käyttäkää vesi-Ilpoa yksinomaan lämmitystarkoitukseen ja
hankkikaa viilennystä varten tarvittaessa Ilpo, jonka puhallinyksikön tuottama viilennystoiminto toimii
olosuhteissamme huomattavasti paremmin. Käyttöohjeessa on joitakin viilennykseen viittaavia kohtia,
mutta niihin on merkitty ettei viilennystä tule Suomessa käyttää."

VesA

In Memoriam
Vs: Ultimatelta uusi vesi-ilpo

Ulti ei enää myy noita vanhoja releitä.

Viilennyskielto perusteltiin jossain niiden dokkarissa kondenssivedellä.

Kiertovesipumpun teho on melko hirmuinen, se on tarkoitettu pyörittämään viileää vettä puhallinkonvektoreissa. Ehkäpä se laittaa liikaa painetta putkistoon/ aiheuttaa suhinaa.

Se tehomalli (18000) onkin 2*9000E. Minulla on siitä tarjouskin.

Back
Ylös Bottom