ultin kestävyys?

SLJK

Aktiivinen jäsen
Vs: ultin kestävyys?

jptty sanoi:
taitaa olla parempi ettei sekaannu koko laitteeseen. kahdelta työkaverilta löytyy näitä laitteita eikä kumpikaan oikein kehunut laitetta. kylmäainetta joutuvat tankkaamaan kerran vuoteen ja teho loppuu jo viim. -10c

Mahtaako vuodot olla itse laitteissa vai niiden ulkuolisen k.a. putkituksen liitoksissa?
Onko liitokset ihan itse kotikonstein tehtyjä?

pökö

Kaivo jäässä

Muutamalla tutulla on vanhempia ulteja. Ympäri vuoden ne niitä käyttää ja hyvin tuntuu pelittävän.

J

jptty

Vieras

kylmäasentajan mukaan ulkoyksikössä jossain vuoto. ei ole saanut korjattua.

E

Eb

Vieras

Tässä kulmilla erään huoltoaseman päädyssä pientä tilaa lämmittämässä pikaliittimillä oleva ulti 2003 tai 2004 vuodelta, muuta ole kuin suodattimia putsailtu, kesällä jäähdytyksellä kuukausitolkulla, laakerit vinkuneet sisällä ja ulkona viimeiset 5 suvea.

Ei huoltoja, antaa vielä 10- sen verran että tuo 60 m2 pysyy siedettävänä.

HelaKammo

Vakionaama

jptty sanoi:
Onhan varmasti sama asentaja, joka sen alkujaan seinälle laittoi? ;D

Kuulostaa kovin kummalle, että ulkoyksiköistä kaksi vuotaa, voihan se olla toki tottakin.

SLJK

Aktiivinen jäsen

jptty sanoi:

Takuuaikana "Ulti" toimittaa vuotavan ulkoyksikön tilalle tyypillisesti uuden laitteen. Vuotavia yksilöitä ei tule vastaan kovin usein, vaikka itsellä on sellainen myyntipalstalla tarjolla (saanut mekaanisesti siipeensä).

Takuuajan jälkeen vuotaviin yksilöihin en ole törmännyt, mutta toki sekin on mahdollista. Aikoinaan asennustoimintaa tehdessäni kaikki Ultien vuototapaukset johtuivat omatoimisesti tehtyjen laippaliitosten vuodoista.

Jos kylmäasentaja ei kykene paikallistamaan vuotokohtaa (kylmäasentajan mukaan ulkoyksikössä jossain vuoto), niin kannattaa vaihtaa asentajaa.

Tonppa1

Jäsen
Itsellä Ulti Premi 13 v2 pöhisee ekaa vuottaan, eli pitkäaikaista kokemusta kestävyydestä ei ole. Tänä aamuna -23c lämpötilassa ottoteho 1940W ja koti COP yli 2,5 ilman sulatuksia. Ihan jees 800e vehkeelle.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

SLJK

Aktiivinen jäsen
Vs: Re: ultin kestävyys?

Tonppa1 sanoi:
Itsellä Ulti Premi 13 v2 pöhisee ekaa vuottaan, eli pitkäaikaista kokemusta kestävyydestä ei ole. Tänä aamuna -23c lämpötilassa ottoteho 1940W ja koti COP yli 2,5 ilman sulatuksia. Ihan jees 800e vehkeelle.

Tuo sun COP-arvo 2,5/-23"C lienee reilusti yläkanttiin arvattu, sillä Ulti tiputtaa puhallusmäärää ulkolämpötilan laskiessa ja sisäilman ulospuhalluksen lämpötilan viiletessä.

vayne

Vakionaama

Taitaa olla uusimmissa tuo "vedonpoisto" poistettu jo softasta eli täysillä puhaltavat aina. Saman asian saa vanhoissakin vastuksella aikaan.

Vanhimmassa laitteessani ei ole vedonpoistoa ja muissa se on ohitettu vastuksella. Noissa uusissa Premier laitteissa ei ole enää softassa sitä.

Tonppa1

Jäsen
Ok. Voi olla, että puhallus on pienempi kuin manuaalissa, mutta pöhisi ilman etukantta, jolloin tuntuisi tulevan hieman normaalia enemmän puhallusta. Eikä tosiaan rajoita puhallusnopeutta tällä softalla. Sen takia kirjoitin koti COP, koska kovin tieteellisiä mittauksia ei ole, mutta 10cm purua seinissä, 2 lasi ikkunat ja ilp anoa lämmön lähde, niin uskoisin, että cop on kuitenkin positiivinen. :)

SLJK

Aktiivinen jäsen

vayne sanoi:
Taitaa olla uusimmissa tuo "vedonpoisto" poistettu jo softasta eli täysillä puhaltavat aina. Saman asian saa vanhoissakin vastuksella aikaan.

Vanhimmassa laitteessani ei ole vedonpoistoa ja muissa se on ohitettu vastuksella. Noissa uusissa Premier laitteissa ei ole enää softassa sitä.

Kyse ei ole ns. vedonpoistosta, joka toimii lähinnä sulatuksiin liittyvien toimintojen yhteydessä.

Kun pakanen / lämpökuorma kasvaa yli laitteen tuottaman lämmönantokyvyn, tippuu ulospuhalluksen lämpötila. Silloin laite pienentää puhalluksen määrää riippumatta pyynnistä.

Tätä toimintoa ei kaiketi ole softassa eliminoitu.

vayne

Vakionaama

SLJK sanoi:
Kun pakanen / lämpökuorma kasvaa yli laitteen tuottaman lämmönantokyvyn, tippuu ulospuhalluksen lämpötila. Silloin laite pienentää puhalluksen määrää riippumatta pyynnistä.

Tätä toimintoa ei kaiketi ole softassa eliminoitu.

Tämä juuri on eliminoitu softassa ja vastuksilla vanhemmissa, sekä softassa tuota ei ole ollut aivan vanhimmissa (gree) :)

Eli antaa puhaltaa manuaalilla halutun, vaikka ulospuhallus menee yleisestä 37-38 asteen (vedonpoiston raja) raja-arvosta ali (kuten pakkasilla menee usein).

vayne

Vakionaama

Jatkot pro plus 10 laite keskustelusta siirretty tänne:

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=18101.0

Raksaaja

Vakionaama

jptty sanoi:

Ilmeisesti kylmämasentaja on ajatellut, että ei kannata lypsävää lehmää lopettaa (vuotoa korjata).
Elättelee toiveita, että pääsisi myymään "laatupumpun" tilalle... ;D

Lämmitystehon riittävyys ei taida olla millään muotoa tuotemerkistä riippuvainen asia. Kun laittaa tarpeeksi ison tai tarpeeksi monta pumppua, niin lämpöä irtoo riittävästi tuotemerkistä riippumatta. ::)

kelvin

Jäsen

Ulti 8 Basic, asennettu (diy) syksyllä -07. Pelittää täysillä mutta saattaa unohtaa sulatuksen kun n -10 -15 tai kylmempää. Ilmeisesti kortin ohjelmavika sillä ollut uudesta asti...olen sulatellut muutaman kerran talvessa vedellä.
Laakerit ei äännä ja muuteski ok. Ai niin, tehnyt kerran sen että kompura kävi ja sisäyksikkö kuumeni reilusti mutta flekti ei vaan alkanut pyörimään. Töpselin irroitus auttoi.

Edit: Olen yrittänyt saada sulatusta päälle lämmittämällä etusäleikön alla olevaa anturijohtoa mutta tuloksena on aina vaan lämmityksen loppuminen (tulee tavoitelämpöön ?) Kaivoin jopa anturin esille ja vedin sen säleikön välistä näkyville jotta voin lämmittää sitä hallitummin sormilla, ei siltikään onnistu sulatus moodin käynnistys, aina vaan lämmitys loppuu.
Laitteen sulattaminen kytkemällä jäähdytys on liian kylmää puuhaa.. Kyllä tarttis keksiä jotain että homma toimisi. Mua ihmetyttää että yksi ja sama anturi hoitaisi sekä termostaatin että sulatuksen ohjauksen ? Luin täältä joskus että sulatuksen käynnistyminen perustuu imuilman ja puhallusilman lämpötilaeroon.

Laite on n 60 neliön torpassa missä on pääasiallisena lämmönlähteenä olohuoneen varaava tiilitakka-uuni(? ::) ja keittiössä tiilistä muurattu varaava puuhella.Ilpo asennettu sisäeteiseen mistä avoimet oviaukot keittiöön, olkkariin sekä eteiseen/vessaan ja ilpo toimiikin useimmiten vain "termostaattina" että saadaan lisälämpöä sen verran jotta tavoiteltu 21-23 asteen lukema täyttyy. Tosin eteistilassa ja pesuhuoneessa ei ole muuta lämmitystä, Tuota sisäeteistä täytyy pitää päivällä 23 lukemissa jotta lämpöä siirtyy kohtuullisesti muuallekin ja ilpon ilmankierrätysvaikutus pysyy riittävän paljon päällä.
Asetuksena useimmiten :Manuaali lämmitys ja manuaalipuhallus 2/3. Tuntus tässäkin olevan jonkunlainen vedonpoisto koska sulatuksen jälkeen ei suostu puhaltamaan kuin kakkosteholla,jonkuaikaa..
On siis jo hintansa hankkinu moneen kertaan mutta nyt olen alkanut kiinnostuun että mites pitkään vielä tää mahtaa jauhaa lämpöä.. Jos vaikka useemmankin vuoden niin tuolle sulatukselle vois yrittää tehdä jotain. -09 olin yhteydessä Ultimarketiin ja sanoivat että näiden ohjelmakorteissa on ollut sulatuksen ohjaukseen liittyviä puutteita (siis vikoja!) ja kehoittivat uusimaan sisäyksikön ohjauskortin. Ei ollut mukana laitteen tyyppinumeroa niin jäi silloin ostamatta ja silleen..

VesA

In Memoriam

kelvin sanoi:
Ulti 8 Basic, asennettu (diy) syksyllä -07. Pelittää täysillä mutta saattaa unohtaa sulatuksen kun n -10 -15 tai kylmempää. Ilmeisesti kortin ohjelmavika sillä ollut uudesta asti...olen sulatellut muutaman kerran talvessa vedellä.
Laakerit ei äännä ja muuteski ok. Ai niin, tehnyt kerran sen että kompura kävi ja sisäyksikkö kuumeni reilusti mutta flekti ei vaan alkanut pyörimään. Töpselin irroitus auttoi.

Vehje sulattaa sisäyksikön anturien perusteella, se ei tiedä ulkolämpötilasta mitään, ja sulatus tulee kun sisälämpötila 'äkkiä' nousee suhteessa puhalluslämpöön.. tai siis puhalluslämpö todellisessa tilanteessa 'äkkiä' jäähtyy. Pakkasella vehje on senverran tehoton ettei äkkinäisiä muutoksia tule vaikka ulkoyksikkö jäätyisikin. Laitteen saa sulattamaan kun vaikka pitelee hetken sisälämpöanturia lämpöisissä näpeissään, tai muuten lämmittää anturia. Tai laittaa sen vehkeen kakesta jäähdytykselle.. mutta ei se siis rikki ole. Minun yksilöni ei kyllä ole paha jäätymään kuin sopivalla tuiskulla.. silloin sulatus sulattelee lumet siihen kuoreksi.

jja

Jäsen

Oletko laittanut lämmön pyynnin +30 ennen kuin lämmität anturia? Näin toimien ainakin minulla onnistuu sulatuksen käynnistäminen useimmiten. Jos edellisestä sulatuksesta on liian vähän aikaa niin ei ala uudelleen vaan sammuu lämmön noustessa.

kelvin

Jäsen

jja sanoi:
Oletko laittanut lämmön pyynnin +30 ennen kuin lämmität anturia? Näin toimien ainakin minulla onnistuu sulatuksen käynnistäminen useimmiten. Jos edellisestä sulatuksesta on liian vähän aikaa niin ei ala uudelleen vaan sammuu lämmön noustessa.
Hep, enpä ole pyyntiä nostanut.Menen het kokeileen. On nääs taas, viime yön jäjiltä, kunnon huurteessa ja olen jo 4-5 krt yrittänyt anturin lämmitystä turhaan. Täällä oli aamulla -20 ja yöllä kait semmosta -15 about.

Edit: Kosteus ollut yöllä yli 90%.. En saanut sulamaan 30 pyynniilä ja sormipelillä.. mittasin sitten infralla sormenpäät , oli vaan 27.. ??? pistin vehkeen jäähdytykselle 5 min ja sitten taas lämmölle niin alkoikin itsestään sulattaan :eek: No, saa kait näitä ihmetellä, jatkan tätä ihmettelyä toisaalla tästä sulatuksen logiikasta ym

jja

Jäsen

kelvin sanoi:

Edit: Olen yrittänyt saada sulatusta päälle lämmittämällä etusäleikön alla olevaa anturijohtoa mutta tuloksena on aina vaan lämmityksen loppuminen (tulee tavoitelämpöön ?) Kaivoin jopa anturin esille ja vedin sen säleikön välistä näkyville jotta voin lämmittää sitä hallitummin sormilla, ei siltikään onnistu sulatus moodin käynnistys, aina vaan lämmitys loppuu.
Laitteen sulattaminen kytkemällä jäähdytys on liian kylmää puuhaa.. Kyllä tarttis keksiä jotain että homma toimisi. Mua ihmetyttää että yksi ja sama anturi hoitaisi sekä termostaatin että sulatuksen ohjauksen ? Luin täältä joskus että sulatuksen käynnistyminen perustuu imuilman ja puhallusilman lämpötilaeroon.

Laite on n 60 neliön torpassa missä on pääasiallisena lämmönlähteenä olohuoneen varaava tiilitakka-uuni(? ::) ja keittiössä tiilistä muurattu varaava puuhella.Ilpo asennettu sisäeteiseen mistä avoimet oviaukot keittiöön, olkkariin sekä eteiseen/vessaan ja ilpo toimiikin useimmiten vain "termostaattina" että saadaan lisälämpöä sen verran jotta tavoiteltu 21-23 asteen lukema täyttyy. Tosin eteistilassa ja pesuhuoneessa ei ole muuta lämmitystä, Tuota sisäeteistä täytyy pitää päivällä 23 lukemissa jotta lämpöä siirtyy kohtuullisesti muuallekin ja ilpon ilmankierrätysvaikutus pysyy riittävän paljon päällä.
Asetuksena useimmiten :Manuaali lämmitys ja manuaalipuhallus 2/3. Tuntus tässäkin olevan jonkunlainen vedonpoisto koska sulatuksen jälkeen ei suostu puhaltamaan kuin kakkosteholla,jonkuaikaa..
On siis jo hintansa hankkinu moneen kertaan mutta nyt olen alkanut kiinnostuun että mites pitkään vielä tää mahtaa jauhaa lämpöä.. Jos vaikka useemmankin vuoden niin tuolle sulatukselle vois yrittää tehdä jotain. -09 olin yhteydessä Ultimarketiin ja sanoivat että näiden ohjelmakorteissa on ollut sulatuksen ohjaukseen liittyviä puutteita (siis vikoja!) ja kehoittivat uusimaan sisäyksikön ohjauskortin. Ei ollut mukana laitteen tyyppinumeroa niin jäi silloin ostamatta ja silleen..

Oletko muistanut laittaa pyynnin täysille (+30) ennen anturin lämmitystä. Silloin pitäisi siirtyä sulatukselle eikä sammua. Toinen juttu on se että onhan ollut puhisemassa jo jonkin aikaa. Ei nimittäin ala sulatella jos on juuri käynnistynyt tai itse sulatellut

kelvin

Jäsen

Moi vaan. Kyllä tuo mun 8basic edelleen on toiminnassa ja töllin pääasiallinen lämmityksen lähde ja pakkasillakin se toimii säätöelimenä eli antaa tarvittavan lisälämmön takkalämmön päälle jotta saavutetaan sopiva asumis lämpö. Viime talvi oli niin leuto että en tuon sulatuksen kanssa juuri lotrannut, ehkämpari kannusulatusta tein.
Tartteekin taas alkaa kokeileen tuota anturin sormeilua ym sulatuksen aikaansaamiseksi manuaalisesti. On kyllä ollut muutoin ns luottopeli, ei nestevuotoja ei laakerien vinkumisia eikä mitään muutakaan häikkää paitsi tuo ajoittainen sulatusprobleema.

Back
Ylös Bottom