Vs: Uponor Smatrix
fraatti sanoi:
Mummielestä jo vanha langallinen/langaton uponorin lattialämmityssysteemi on toiminut "portaattomasti" jo aikaisemmin. Onko tuossa sitten muuta uutta kun jäähdytys? Putkikokohan uponorilla on varsin suurta lattialämmityksissä verrattaen muihin. Tyyliin 16mm vs 20mm...
...
Uponorin järjestelmät ovat usein olleet huomattavasti muita lattialämmityksiä kalliimpia hankkia.
Uponor on siitä jännä konserni, että niillä on Suomessa myynnissä ainakin kolmella merkillä toistensa kanssa kilpailevia lattialämmitysjärjestelmiä:
Uponor-merkillä:
- paksumpaa putkea (yleensä 20x2,0 mm) riviasennuksena harvahkolla välillä niin, että lämmin vesi menee ulkoseinän viereen ja talon sisäosan puolella sitten jo huomattavasti viilennyt
- Uponorin valkoinen PE-Xa putki
- hyvin moderni ja kehittynyt tuo termostaattijärjestelmä. Yksi edistyneimmistä, mitä olen nähnyt.
- näitä asentaa perusputkarit, jotka tekevät kaikkia muitakin putkitöitä taloon
Nereus:
- ohuemmalla (17x2,0 mm, aiemmin 16x2,0 mm) kaksoisspiraaliasennuksena kohtalaisen tiheään. Ulkoseinien lähelle menee lämpimin vesi omaan kaksoisspiraaliin ja huoneen sisempi osa omalla kaksoisspiraalilla. Näin ulkoseinien läheltä lämpenee enemmän, mutta sisempikin osa huoneesta tasaisemmin kuin riviasennuksesa.
- termostaatteja ollut erilaisia, esimerkiksi Siemensin termostaatteja, joissa ei mitään kovin kehittyneitä ominaisuuksia ole
- nykyään valkoinen PE-Xa putki. Aiemmin oli vihreää saksalaista Hewingin PE-Xc-putkea. Hewing oli siihen aikaan Uponorin omistuksessa. Myivät Hewingin Rettigille 2012 ja sen jälkeen Nereus siirtyi konsernin muilta tehtailta tulevaan valkoiseen PE-Xa-putkeen.
- asennusliikkeet pääosin lattialämmityksiin erikoistuneita
Wehofloor:
- fuusion kautta myös Wehofloor on nykyään osa Uponor-konsernia
- hyvin pitkälle samanlainen asennustapa ja järjestelmä kuin Nereus, vaikka jakotukit ja termostaatit ovat eri tuotteita.
- valkoinen PE-Xa putki
Lisäksi aiemmin on ollut käytössä myös Wirsbo-brändi, mutta se lienee nykyään korvautunut Uponorilla.
Itsellä on käytössä Nereuksen lattialämmitys, joka on toiminut erittäin hyvin. Lämmönjako on hyvin tehokas ja riittää alhainen menoveden lämpötila. Termostaatit minulla on Nereuksen kautta tulleita Siemensin kamoja, jotka on hyvin perustasoa (hystereesilla toimiva on-off, jossa ei mitään PWM:ää tai vastaavaa).
Uponorin omalla merkillä oleva termostaattijärjestelmä on selkeästi kehittynein. Itse olen tosin sitä mieltä, että oikein tasapainotetussa lattialämmityksessä ei juuri tarvita termostaatteja ainakaan maalämpöpumpun kanssa (tai esim VILPin kanssa) - itsellänikin ne ovat lähinnä LCD-näyttöisiä lämpömittareita, jotka on säädetty pitämään lattiapiirit käytännössä melkein koko ajan auki.