Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

pAy

Vakionaama
Oman Niben kompressorilla on ikää nyt 7vuotta ja alkanut pitämään kovempaa ääntä ja vinkunaa kuin ennen. Ajattelin aloittaa kompuran etsimisen ajoissa, jos löytäisi jonkun muun kuin Niben käyttämän, kovaäänisen ja lyhytikäisen tilalle, ehkä vielä halvemmallakin. Tuossa näkyy alkuperäinen,

https://www.dropbox.com/s/qq7eouv52h9f3nz/2017-05-13%2018.37.01.jpg?dl=0

Tuosta linkistä löytyy GMCC:n kompuroita, mikä voisi olla korvaava?

http://www.gmcc-welling.com/Homeen/Product/index/classify/1/ip/0.html
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

Tässä oli pari vaihtoehtoa Mitsulta KB-134VFN. Kylmäaineeksi R290.
http://innovations.mitsubishi-les.com/files/pdf/de/ME_Verdichterkatalog.pdf

SCI RB145 tai RH135 voisi myöskin toimia
http://www.siamcompressor.com/eng/news/SCI_RotaryCompressor.pdf
 

pAy

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

Miksi R22 kompuran tilalle R290 kompura?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

pAy sanoi:
Miksi R22 kompuran tilalle R290 kompura?

Nibessä on kylmäaineena R290 vaikka kompressori onkin alunperin R22 tarkoitettu.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,22428.0.html

GMCC DSM165V12UDZ voisi myöskin toimia vaikka onkin hieman isotehoinen.
 

pAy

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

Ei se sitten kauaa kestänyt, aamulla oli jumissa. Nyt mietinnässä on tilaisiko Ruotsista alkuperäisen vai Kiinasta tuon GMCC DSM165V12UDZ. Kiinasta tuolle tulisi hintaa 93€+ DHL 230€ + tulli ja alv. paljonkohan tullimaksu on? Vaikea tietää olisiko GMCC kestävempi/hiljaisempi...

Tampere/Ylöjärvi suunnalta otetaan vastaan vinkkejä hyvästä ja edullisesta kompuran vaihtajasta, työnä putkien juottaminen, tyhjiöinti ja aineet sisään.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

pAy sanoi:
Ei se sitten kauaa kestänyt, aamulla oli jumissa. Nyt mietinnässä on tilaisiko Ruotsista alkuperäisen vai Kiinasta tuon GMCC DSM165V12UDZ. Kiinasta tuolle tulisi hintaa 93€+ DHL 230€ + tulli ja alv. paljonkohan tullimaksu on?

Löytyykö Kiinasta GMCC DSM135V11UDZ, olisi samaa kokoluokkaa alkuperäisen kanssa.
http://www.areacooling.co.uk/product/compressor-hermetic-rotary-gmcc/dsm135v11udz

Kannattaa huomioida tämä nyt kompressorin kokoluokkaa valitessa, mielummin hieman pienempi kompressori jos ilmanvaihtoa käytetään normaalisti pienemmällä teholla.
Joku voisi optimoida kylmäpatterin tehon oman asunnon ilmanvaihdon mukaan, niin ettei normaalisti kenno jäätyisi kuin suihkuttelun aikana.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,22428.msg289253.html#msg289253

Hitachilta/Highly WHP02600PSV olisi yksi vaihtoehto lisää.
http://www.ries-gmbh.de/temp/explorer/files/import/kataloge/Kaelte/Verdichter/WHP02000_2600.pdf
 

pAy

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

janti sanoi:
Kannattaa huomioida tämä nyt kompressorin kokoluokkaa valitessa, mielummin hieman pienempi kompressori jos ilmanvaihtoa käytetään normaalisti pienemmällä teholla.
Joku voisi optimoida kylmäpatterin tehon oman asunnon ilmanvaihdon mukaan, niin ettei normaalisti kenno jäätyisi kuin suihkuttelun aikana.

Nykyisellä 650W kompressorilla ilmanvaihto saa olla n. 1/3 teholla säädettyyn verrattuna, eikä jäädy muuta kuin kovilla pakkasilla muutamia kertoja talvessa. Kovilla pakkasilla tuloilmapuoli ilmeisesti jäähdyttää myös poistopuolta niin että aiheuttaa jäätymisen. Siksi ajattelin että voisi olla 750W kompressori.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

pAy sanoi:
Nykyisellä 650W kompressorilla ilmanvaihto saa olla n. 1/3 teholla säädettyyn verrattuna, eikä jäädy muuta kuin kovilla pakkasilla muutamia kertoja talvessa. Kovilla pakkasilla tuloilmapuoli ilmeisesti jäähdyttää myös poistopuolta niin että aiheuttaa jäätymisen. Siksi ajattelin että voisi olla 750W kompressori.

Sorry, tarkoitin että kennon sulattelutarve vähenee jos kompuran (kylmä)teho on pienempi. Tulisijan ahkera käyttö, vaatteiden kuivaus kuivurilla ja kuiva sisäilma vähentävät sulattelutarvetta.
Onkohan kellään kokemusta isommasta (jälkiasennus-)kompurasta tuossa laitteessa?
 

pAy

Vakionaama
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

janti sanoi:
Sorry, tarkoitin että kennon sulattelutarve vähenee jos kompuran (kylmä)teho on pienempi. Tulisijan ahkera käyttö, vaatteiden kuivaus kuivurilla ja kuiva sisäilma vähentävät sulattelutarvetta.
Onkohan kellään kokemusta isommasta (jälkiasennus-)kompurasta tuossa laitteessa?

Ymmärsin kyllä, tuolla 650wattisella ei tarvitse siis sulatella kennoa kuin muutaman kerran talvessa ja ilmanvaihto on pienellä, sisäilma on kuivaa, takkaa ei juuri käytetä ja kuivuria ei ole. Ilmanvaihtoa voisi vähän tehostaa niin 750W kompressori menisi kyllä, ilman että kenno jäätyy.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

pAy sanoi:
Ymmärsin kyllä, tuolla 650wattisella ei tarvitse siis sulatella kennoa kuin muutaman kerran talvessa ja ilmanvaihto on pienellä, sisäilma on kuivaa, takkaa ei juuri käytetä ja kuivuria ei ole. Ilmanvaihtoa voisi vähän tehostaa niin 750W kompressori menisi kyllä, ilman että kenno jäätyy.

Kyllä sitä kennoa siellä automaattisesti sulatellaan ainakin suihkussa käynnin yhteydessä, kun jäteilmassa on kosteutta riittävästi. Sama tilanne jos kuivatetaan pyykkiä sisällä.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,8464.0.html
 

pAy

Vakionaama
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

janti sanoi:
Kyllä sitä kennoa siellä automaattisesti sulatellaan ainakin suihkussa käynnin yhteydessä, kun jäteilmassa on kosteutta riittävästi. Sama tilanne jos kuivatetaan pyykkiä sisällä.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,8464.0.html

Juu kyllä näin, teho täytyy olla vain tarpeeksi pieni, ettei kenno jäädy normaalisti niin että Nibe menisi sulatus moodiin, eli sammuttaa kompuran 20 minuutiksi.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

pAy sanoi:
Juu kyllä näin, teho täytyy olla vain tarpeeksi pieni, ettei kenno jäädy normaalisti niin että Nibe menisi sulatus moodiin, eli sammuttaa kompuran 20 minuutiksi.

Nythän näihin on ilmeisesti asennettu 500 W nimellistehon kompressoreita juurinkin tämän vuoksi, ettei menisi helposti sulatukselle pienillä ilmanvaihtomäärillä. Pienempi tehoinen kompressori saattaa myöskin käydä vähemmän katkokäyntiä.
 

pAy

Vakionaama
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

janti sanoi:
Nyhän näihin on ilmeisesti asennettu 500 W nimellistehon kompressoreita juurinkin tämän vuoksi ettei menisi helposti sulatukselle pienillä ilmanvaihtomäärillä.

Niin jossain keskustelussa joku kertoi, meillä saa olla kyllä vähintään 650W kun ei silläkään sulattele vaikka ilmanvaihto ihan minimillä.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

GMCC:ltä löytyisi yksi sopiva vaihtoehto lisää RDSM130V1TDZ, nimellissähköteho noin 650W, kylmäaine R290, tarkoitettu lämpöpumppu käyttöön.
 

pAy

Vakionaama
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

janti sanoi:
GMCC:ltä löytyisi yksi sopiva vaihtoehto lisää RDSM130V1TDZ, nimellissähköteho 650W, kylmäaine R290, tarkoitettu lämpöpumppu käyttöön.

Löysin myös tuon, mutta se on invertteri, mitä se tykkää jatkuvasta 50Hz taajuudesta? Ei ole tietoa yhtään noista invertteri kompuroista, millä taajuudella on esim. tuo ilmoitettu otto/anto teho?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

pAy sanoi:
Löysin myös tuon, mutta se on invertteri, mitä se tykkää jatkuvasta 50Hz taajuudesta? Ei ole tietoa yhtään noista invertteri kompuroista, millä taajuudella on esim. tuo ilmoitettu otto/anto teho?

Kyllä tuo pitäisi tyyppikoodin mukaan olla ihan ON/OFF-kompressori ks. sivu 13 (V = 1φ-50Hz-220/230/240V).
Tuo sähköteho oli 681 W ks. sivu 36.
http://www.gmcc-welling.com/Public/upload/service/dow/6/7f632b75f08b254766c8adf813c0c9c5.pdf
 

pAy

Vakionaama
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

janti sanoi:
Kyllä tuo pitäisi tyyppikoodin mukaan olla ihan ON/OFF-kompressori ks. sivu 13 (V = 1φ-50Hz-220/230/240V).
Tuo sähköteho oli 681 W ks. sivu 36.
http://www.gmcc-welling.com/Public/upload/service/dow/6/7f632b75f08b254766c8adf813c0c9c5.pdf

Niimpä näkyy, kaikkiin googlen kiinan sivuihin ei voi luottaa...
 

pAy

Vakionaama
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

Invertteri kompura kyllä houkuttelisi, ohjaus alemman linkin tamulla, ei vain ole minkäänlaista tietoa kuinka tamua pystyy ohjaamaan, mutta näyttää kyllä siltä että siinä voisi säätömahdollisuuksia olla.
Tuollaisella saisi lämmitystehoa lisää, esim. kun käy saunassa saisi pyöriä täysillä eikä tarvitsisi puhaltaa liian lämmintä ulos.

https://www.alibaba.com/product-detail/Hot-sale-rotary-refrigeration-type-GMCC_60590074658.html?spm=a2700.7724838.0.0.AHoBCl

http://www.ebay.com/itm/220V-1-5KW-Single-Phase-input-to-220V-3-Phase-Output-Frequency-Converter-VFD-VSD-/252797280224?hash=item3adbe45fe0:g:fRcAAOSwfVpYumRB
 

pAy

Vakionaama
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

Invertteri vaihtoehto on kuopattu, koska hiiletön DC moottori ei toimi tamulla. Ykkös vaihtoehto olisi GMCC RDSM130V1TDZ, mutta kun sitä ei tunnu olevan missään saatavilla...
 

pAy

Vakionaama
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

Toisaalta jo aiemmin Jantin mainitsema suuritehoisempi DSM165V12UDZ jolla on ottoteho 730W, mutta antoteho vain 8460 Btu/h. Se on kyllä jäähdytyskäyttöön(air conditioning) kun tuo RDSM130V1TDZ (681W / 8803Btu/h) on lämmityskäyttöön, eli ensimmäisellä on huonompi COP, mutta onko suurta merkitystä kumpaanko käyttöön on tarkoitettu?

Niben alkuperäinen KH134VFLP, 650W, 8200 Btu/h, Cop 2.93
 

pAy

Vakionaama
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

pAy sanoi:
Toisaalta jo aiemmin Jantin mainitsema suuritehoisempi DSM165V12UDZ jolla on ottoteho 730W, mutta antoteho vain 8460 Btu/h. Se on kyllä jäähdytyskäyttöön(air conditioning) kun tuo RDSM130V1TDZ (681W / 8803Btu/h) on lämmityskäyttöön, eli ensimmäisellä on huonompi COP, mutta onko suurta merkitystä kumpaanko käyttöön on tarkoitettu?

Niben alkuperäinen KH134VFLP, 650W, 8200 Btu/h, Cop 2.93

Kuinka tarkkaa on juuri oikea paisuntaventtiili? Eli toimisiko samalla mikä on nykyiselle kompuralle, vai vaatiiko eri tehoisen?

Nykyinen on lähes vastaava kuin tuossa:
http://products.danfoss.fi/productdetail/refrigeration/thermostatic-expansion-valves/thermostatic-expansion-valves-fixed-orifice/tub-tube-thermostatic-expansion-valve/068u2059/#/
 
T

tuokoski

Vieras
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

Moi. Omasta 410P:stä on myös kompressori rikki ja mietinnässä vaihtoehtoja. Onko teknisesti mitään estettä sijoittaa uusi kompressori niben kotelon ulkopuolelle jolloin ei tarvisi irroittaa koko laitosta pukistoista? ( Laitteen oikealla puolella ei ole yhtään tilaa )

Suostuisikohan joku kylmäasentaja tekemään tämänlaisen asennuksen . Olisi varmaan edukkaampi ratkaisu.

terv. Tuomo
 

pAy

Vakionaama
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

tuokoski sanoi:
Moi. Omasta 410P:stä on myös kompressori rikki ja mietinnässä vaihtoehtoja. Onko teknisesti mitään estettä sijoittaa uusi kompressori niben kotelon ulkopuolelle jolloin ei tarvisi irroittaa koko laitosta pukistoista? ( Laitteen oikealla puolella ei ole yhtään tilaa )

Suostuisikohan joku kylmäasentaja tekemään tämänlaisen asennuksen . Olisi varmaan edukkaampi ratkaisu.

terv. Tuomo

Onnistuu, täälä palstalla joku kertonut näin tehneensäkkin.
 

ekopentti

Putkimiehenä 40v - LVI-inssinä 30 v - opena 15v
Vs: Vaihtoehto alkuperäiselle kompressorille 410P:n

Hmm.
Onkohan lämpöpumppu rotari kompura imuvaraajalla liian hyvä keksintö? Koululla kokeilemme imukaasujäähdytteistä mäntäkompressoria Nibe pilpissä.
R22, R407 ja R290 kompurat taitavat sopia melko hyvin yhteen. Paineet ovat lähes samat ja propaani ei ole kovin tarkka voiteluaineen suhteen.
Pienellä ilmamäärällä imupaine laskee ja silloin kuumakaasun lämpötila nousee ja massavirta pienenee. Kuumakaasujäähdytteinen kompressori lämpenee ja kuumassa moottorissa voiteluaine krakkaantuu?? Muodostaa kuvissa nähtyä mustaa töhnää joka tukkii paisarin ja edelleen nostaa kuumakaasun lämpötilaa ja: se on siinä!!
Imukaasujäähdytteinen mäntäkone saa kuitenkin pienellä höyrystymispaineella hiukan viileä kylmistä kriittisiin paikkoihin sähkömoottorissa, näin omassa päässä aprikoimalla.
 
Back
Ylös Bottom