Vaikuttaako putkkien minimi pituus sulatukseen?

easycool

Jäsen
Mites toi putken minimipituus vaikuttaa pumpun toimintaan. Mulla on 2v vanha vaillant ilp varastossa ja jäätyy kokoajan.

Ohjeessa minimi 3m mut asennettu max 1.5m, voiko tuo vaikuttaa sulatuksen toimintaan?

Kuvan pumpun asennusliike on sitä mieltä että mitenkään ei vaikuta sulatukseen vaikka putki puolet minimistä. Aina syy minimille ääni.

Toinen ammattilainen taas sanoo et vaikuttaa hyvinkin paljon.

Liittyen siihen, että sulatus ei toimi oikein, koska sisä/ulkoyksikön väliseen putkeen ei jää tarpeeksi tavaraa, millä sulattaa ulkoyksikkö.
Sulatusjakson pituus mitoittuu antureiden mukaan oletuksella, että putkea on ohjeiden mukainen määrä.

Vaikuttaako vaiko ei?

Liitteet

• 20210202_135413.jpg
    20210202_135413.jpg
    176,4 KB · Katsottu: 633

easycool

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Siel on pidetty yli 20 mutta nyt en hae mitä kaikkea mahdollisia syitä on jäätymiselle. Ne on tiedossa ja näillä palstoilla useeseen kertaan käsitelty, mutta kysymys nyt on tuosta tekniikasta, eli mitä tapahtuu, kun sulatus alkaa.

Kaksi ansioitunutta ja todella pitkään alalla ollutta ammattilaista on täysin eri linjoilla siitä, että voiko tuo putken minimi pituuden puolittaminen sotkea sulatusta.

Tähän kysymykseen kumminpäin tahansa vastaus perusteluineen kiinnostaisi ja aihetta ei liene käsitelty, kun en haulla löytänyt.

Pumppuja näkee usein asennetun todella lyhyillä vedoilla ja luultavasti moni asentaja ei ole edes huomannut, että monissa pumpuissa minimipituus on noussut viimeisen kymmenen vuoden aikana kahdesta kolmeen metriin. Ei ollut tämä kyseinen asentaja, eikä sen johtokaan asiasta tietoinen, vaan puhui 2m minimistä.

Liekö sillä tekemistä, että aineet on vaihtunut, vai onko minimiputkimäärää pidennetty juuri tämän kyseisen sulatushomman takia, en tiedä, mutta pelkästään äänen takia tuskin pituus on jatkettu kahdesta kolmeen metriin?

Itse asensin joitain pumppuja siihen asti, kun vanhat tukes luvat ei enää riittänyt. Silloin minimi oli yleensä tuo 2m.
Oma pumppu hajosi kotona viime kesänä ja laitoin siihen uuden tilalle ja uusiilla putkilla, mutta samaan paikkaan ja samanmittaset putket, mutta jäähdytysteho on mielestäni huonompi vaikka pumppu on 15 vuotta uudempi ja tehokkaampi. Myös sulattelee enemmän kun vanha.

Samalla tontilla kuvan pumpun kanssa on 5,5m korkea 500neliön peltihalli, missä eristys hädin tuskin 10cm ja monta isoo huonosti eristettyä nosto-ovea ja lämpötila päässy tippuun usein reilusti alle 10 asteen joskus lähemmäs 5, kun on löpö loppunu infra lämmittimestä, jonka tarkoitus on estää lämmön putoaminen liian alas ja auttaa pumppuja. Siinä hallissa 2 12kw pumppua, mutta ei ne silti jäädy, ne ei vaan lämmitä tarpeeks. Ulkoyksiköt on 10m päässä kuvan ulkoyksiköstä.

easycool

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
"Itse asensin joitain pumppuja siihen asti, kun vanhat tukes luvat ei enää riittänyt. Silloin minimi oli yleensä tuo 2m.
Oma pumppu hajosi kotona viime kesänä ja laitoin siihen uuden tilalle ja uusiilla putkilla, mutta samaan paikkaan ja samanmittaset putket, mutta jäähdytysteho on mielestäni huonompi vaikka pumppu on 15 vuotta uudempi ja tehokkaampi. Myös sulattelee enemmän kun vanha."

Tässä sii oli ennen ivt, jonka ohjeessa minimi oli 2m, mutta se vuosi viime kesänä litkut pihalle koneen sisältä ja kesähelteillä ei enään viilentänyt ja emännän meni yks kaunis ja kuuma suunnuntai hermot, niin haettiin gigantista samsung pumppu, kun muualta ei heti saanut ja asensin sen siihen, enkä lukenut ohjeita, kun omaa kerran laitoin ja luulin tietäväni mitä tein.

Myöhemmin huomasin, että ohjeessa olikin 3m. Mitään ääni ongelmaa tuossa ei ole ja voinhan keväällä siihen laittaa pidemmät putket, mutta jos kuuntelen 40 vuotta alalla ollutta kylmäliikettä, niin vaihtaminen on turhaa, tuon toisen tapauksen mukaan tai toisaalta jos kuuntelen tuon toisen tapauksen maahantuojaa, niin todellakin kannattaa vaihtaa.

Lisäkysymys vielä, että jos silä minimipituudella voi olla vaikutusta sulatukseen, niin voiko sillä olla vaikutusta silloinmyös jäähdytystehoon?

easycool

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
"Kyllä tuolla putken pituudella on väliä, juuri tuo ääni, mutta pahin on tuo sulatus ettei se toimi kunnolla jos on liian lyhyet putket. Tuolla merellä saarissa kun on paljon kosteutta olemme joskus käynyt vaihtamassa putket pidemmiksi kun alkuperäinen asentaja on laittanut koneen kiinni 2-3m putkilla eikä kone sulata kunnolla, on laitettu 6m putket ja sitten kone on alkanut toimimaan sulatuksen osalta hyvin. Itse kylmäaine määrään ei ole koskettu ollenkaan ja se kertoo sen, että kyllä putkien pituudella on väliä."

Tälläisen vastauksen sain eräältä, jonka läpi on mennyt Suomessa seiniin tuhansia ja taas tuhansia pumppuja.

Mulle on aika selvää, että liian pitkä putki voi heikentää sulatusta, mutta kun olen jääräpää, niin haluasin vielä ymmärtää, että miksi?

Tietääkö täällä joku miten ilmalämpöpumput toimii?

komik

Aktiivinen jäsen
Mulla Mitsu fa25 lämmittää n 35m2 tilaa, putkien pituus ehkä n 1m. Ei ongelmia sulatuksissa, ei ole jäätynyt talvella. Kerran koko talven aikana jäätä sulatellut tuosta kannulla(lumituisku + reipas pakkanen).mielestäni toimii kuten aiemmin pidemmillä putkillla. Uudempaa fh25 olen sulatellut talvella muutaman kerran, toki tuo lämmittää n100m2 tilaa ja tekee töitäkin enemmän.

Back
Ylös Bottom