Vaivaton konsti sulatusveden/jään poistoon.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja amizu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

amizu

Aktiivinen jäsen
Meillä tommonen 90 litran suorakaiteen muotoinen rakentajan palju koneen alla, sulien kelien aikaan siitä lappoletkulla vesi muutaman metri päähän talosta, nyt pakkasilla antaapa jäätä kertyä noin puoli paljua, vetää sitten sen etemmäs, kaataa ylösalaisin ja liruttelee lämmintä vettä (noin pari litraa riittää) pohjaan ja kyljille ja ploms jää putoaa maahan ja paljun voi viedä takaisin koneen alle.

Vs: Vaivaton konsti sulatusveden/jään poistoon.

amizu sanoi:
Meillä tommonen 90 litran suorakaiteen muotoinen rakentajan palju koneen alla, sulien kelien aikaan siitä lappoletkulla vesi muutaman metri päähän talosta, nyt pakkasilla antaapa jäätä kertyä noin puoli paljua, vetää sitten sen etemmäs, kaataa ylösalaisin ja liruttelee lämmintä vettä (noin pari litraa riittää) pohjaan ja kyljille ja ploms jää putoaa maahan ja paljun voi viedä takaisin koneen alle.
Tosi "kWh-mies" laskisi tuonkin haaskaukseksi ;D
Meinaan tuolla energia määrällä mitä tuo muutama litra lämmintä vettä vaatii energiaa, voisi oikein pihin "kwh-mies" senkin käyttää vaikka talonsa valaistukseen :D
Toki ollaan romanttisia ja istutaan kynttilänvalossa ja säästetään noikin watit seuraaville sukupolville ;D

Meillä homma toimii niin, että ulkoyksikön alla on paksu vesivanerin pala kallellaan seinää vasten. Lämpötilan ollessa nollan pintaan (tai yli) vedet valuu vaneria pitkin loitommalle, mutta pakkasella jäätyvät levyyn kiinni. Kevyt napatus levyyn silloin tällöin saa jäät irtoamaan nätisti.

Tää konsti kuulostaa kieltämättä hieman Niksipirkasta poimitulle, mutta ei voi mitään se kun vaan toimii niin hyvin ja vieläpä ilman kuumaa vettä ;D

Samoin paljua täyttelen sulamisvesillä ja n. täyteen asti. Sitte lumella luistaen palju tontin rajalle tien viereen ja jäälohkare pystyyn "porttipilariksi". Ämpärimuotilla tehty jäälyhty päälle ja kynttilä sisään. Jonkun toisen foorumilaisen idea oli tuo lohkare pystyyn ja kynttilä päälle.

samanlainen 90 litran rakennussaavi on mulla, just mahtuu leveydeltään maatelineen sisään. ihan täyteen annan tulla ja lunta myöten hinaan loitommalle. kaato kovalle maalle pari kertaa ja jää irtoo ilman kuumia vesiä. 2 kertaa nyt tyhjentänyt ja nyt näyttäs olevan puolillaan.

Pihi sanoi:
Meillä homma toimii niin, että ulkoyksikön alla on paksu vesivanerin pala kallellaan seinää vasten. Lämpötilan ollessa nollan pintaan (tai yli) vedet valuu vaneria pitkin loitommalle, mutta pakkasella jäätyvät levyyn kiinni. Kevyt napatus levyyn silloin tällöin saa jäät irtoamaan nätisti.

Meillä sama konsti, mutta vanerin tilalla sinkittyä kattopeltiä, siitäkin lähtee jäämöykky aika nätisti.

vene67 sanoi:
Samoin paljua täyttelen sulamisvesillä ja n. täyteen asti. Sitte lumella luistaen palju tontin rajalle tien viereen ja jäälohkare pystyyn "porttipilariksi". Ämpärimuotilla tehty jäälyhty päälle ja kynttilä sisään. Jonkun toisen foorumilaisen idea oli tuo lohkare pystyyn ja kynttilä päälle.

Juu täällä oli se "hyötykäyttötapa" noille siirtolohkareille.. 8)

http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=10287.0

Meillä laitteiden alle kertyneet jäät ovat tipotiessään heinäkuuhun mennessä eikä niihin ole tarvinnut koskea lainkaan.

Otetaas vähän asiallisempi kirjoitustyyli...eli tässä meikäläisen esimerkki jäänkertymisestä, jos sen annetaan kertyä ihan miten sattuu. Laitteiden takana oleva lautaseinä on jäässä ja näyttää siltä, että seinä ei ole pitkäikäinen. Minun tapauksessa seinän takana on alta auki oleva puuliiteri, joten harmi ei ole niin suuri kuin jos kyseessä olisi normaali talon ulkoseinä ja takana vaikka olohuone.

Viime talvena jää nousi melkein kiinni laitteeseen (vasemmanpuoleiseen Ultiin), mutta ei koskaan laitteeseen asti. Nouseminen pysähtyy tiettyn kohtaan.

Katsotaan mihin tänävuonna päästään.

Liitetiedostot

• Laavu 011, pieni.jpg
    Laavu 011, pieni.jpg
    83 KB · Lukukerrat: 1 228

Oman pumpun alle ei ole jäätä kertynyt ollenkaan! Onko jossain jotain vikaa? Pumppu käynyt tauotta marraskuusta lähtien.

Rollo sanoi:
Oman pumpun alle ei ole jäätä kertynyt ollenkaan! Onko jossain jotain vikaa? Pumppu käynyt tauotta marraskuusta lähtien.

Joko siellä on hyvä poisto sulatusvesille tai sitten talosi lämmitetään jollakin muulla kuin ilp:llä ::)

Vanha lumikola pumpun alla, sillä jäät kulkee.

Plussakeleillä ja vielä alkusyksyn pikku pakkasilla otin vatiin, mutta nyt kun maa jäätynyt olen antanut valua punpun alle maahan.
Kerran olen tälle talvelle tuuralla madaltanut jääkasaa.

Tervehdys kaikille! 1½ kk olen ollut tyytyväinen ILP:n käyttäjä ja piti oikein rekisteröityä, kun minulla on samanlainen "ongelma" kuin edellä Rollolla; jäätä ei juuri kerry ihan paria ensimmäistä viikkoa lukuunottamatta. Lämmitän kyllä pirttiäni pääasiassa daikinila ja se käydä lotkottelee pieniä taukoja lukuunottamatta.

Jään kertyminen on täälläkin vähentynyt. Onkohan ilma kuivempaa pakkasien ja järvien jäätymisen myötä? Lumikola on ulkoyksikön alla ja kahdesti tyhjennetty vajaan kuukauden aikana. Lumitöihin kolaa on tarvittu vasta kerran tänä talvena.

Meillä mitsu työntää vettä ihan mukavasti isoon muurauspaljuun.

Lapsille tuli luvattu tehdä iglu, joten joudun joka päivä vielä lisäämään useamman ämpärillisen vettä paljuun. Täysikokoisia jääkimpaleita on koossa jo mukava määrä, mutta toivottavasti pakkaset jatkuvat vielä pitkään, koska iglu ei ole lähelläkään valmista. Tavoite olisi saada 90 litran kimpale muutaman päivän välein.

hilmaris sanoi:
Tervehdys kaikille! 1½ kk olen ollut tyytyväinen ILP:n käyttäjä ja piti oikein rekisteröityä, kun minulla on samanlainen "ongelma" kuin edellä Rollolla; jäätä ei juuri kerry ihan paria ensimmäistä viikkoa lukuunottamatta. Lämmitän kyllä pirttiäni pääasiassa daikinila ja se käydä lotkottelee pieniä taukoja lukuunottamatta.
Mikä pumppu pöhisee? mulla sähkölämmitys kokonaan pois ja pumppu ei todellakaan mene katkolle, vettä n.10litraa päivässä.
Edit: Olihan se pumppukin siellä kun tarkasti katsoi :o

hilmaris sanoi:

jos pumppu näillä pakkasilla taukoja pitää niin ei sillä sitten kyllä lämmitellä vaan joku muu talon lämmittää..

jhepuu sanoi:
Meillä mitsu työntää vettä ihan mukavasti isoon muurauspaljuun.

Lapsille tuli luvattu tehdä iglu, joten joudun joka päivä vielä lisäämään useamman ämpärillisen vettä paljuun. Täysikokoisia jääkimpaleita on koossa jo mukava määrä, mutta toivottavasti pakkaset jatkuvat vielä pitkään, koska iglu ei ole lähelläkään valmista. Tavoite olisi saada 90 litran kimpale muutaman päivän välein.
Osta pari paljua lisää niin saa tuotannon nousemaan exponentaalisesti, mut kustannukset nousee siinä samalla.

Takaisin
Ylös Bottom