Vallox (145MV) tuloilman lämpötila-asetus ja kennon ohitus

puuteknikko

Vakionaama
Tänään tuli postin kotiinkuljetuksella uusi anturi, joka on jo paikoillaan. Nyt on luvuissa järkeä. Eilen sain pelkkä poisto täysillä jätelämmöm 5 C yli poiston. Nyt näyttää samaa.

Toisin päin kokeiltuna eli vain tulo täysillä olivat ulkoinen anturi ja raitisilma samat (4 C) ja LTO sekä tuloilma asteen korkeammat. Eli kaikki anturit näyttää nyt 1 C sisällä samalla tavalla. Harmi ettei Vallox näytä asteen kymmenyksiä. Näkyykö Modbusista?
Joo, Modbusilla saa tiedot yhden desimaalin tarkkuudella.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Joo, Modbusilla saa tiedot yhden desimaalin tarkkuudella.
Sehän olikin helppo ottaa käyttöön ja onnistui peräti etänäkin portforwardilla. Ei taida olla Modbusia, kun forwardoitava portti oli 80 eli http?

'A_CYC_MULTISENSOR_CO2': 455,
'A_CYC_MULTISENSOR_RH': 32,
'A_CYC_MULTISENSOR_TEMP': 29298
'A_CYC_TEMP_EXHAUST_AIR': 8.2,
'A_CYC_TEMP_EXTRACT_AIR': 19.9,
'A_CYC_TEMP_OPTIONAL': 3.8,
'A_CYC_TEMP_OUTDOOR_AIR': 4.6,
'A_CYC_TEMP_SUPPLY_AIR': 17.5,
'A_CYC_TEMP_SUPPLY_CELL_AIR': 17.9

Mitäs noista voi päätellä? 0,4 asteen ero LTO:lta tuloilmaan. Mittavirhe vai kylmeneekö tuossa? Eikös tuossa välissä ole puhallinkin, joten pitäisi lähinnä lämmetä. Tosin on nyt vain 30% eli tehoa olemattomasti.

Optional on ulkona raitisilmasäleikössä. 0,8 C lämpeneminen LTO:lle voisi tapahtuakin.

Oisko tuo Multisensor TEMP Kelvineitä? Eli 19,83 C?

LTO-hyötysuhde tuloilmalle 84% ja poistoilmalle 76%. Vähän turhan alipaineinen? Tyhjä kämppä on niin kuiva, ettei vettä kondensoidu.
 

puuteknikko

Vakionaama
Sehän olikin helppo ottaa käyttöön ja onnistui peräti etänäkin portforwardilla. Ei taida olla Modbusia, kun forwardoitava portti oli 80 eli http?

'A_CYC_MULTISENSOR_CO2': 455,
'A_CYC_MULTISENSOR_RH': 32,
'A_CYC_MULTISENSOR_TEMP': 29298
'A_CYC_TEMP_EXHAUST_AIR': 8.2,
'A_CYC_TEMP_EXTRACT_AIR': 19.9,
'A_CYC_TEMP_OPTIONAL': 3.8,
'A_CYC_TEMP_OUTDOOR_AIR': 4.6,
'A_CYC_TEMP_SUPPLY_AIR': 17.5,
'A_CYC_TEMP_SUPPLY_CELL_AIR': 17.9

Mitäs noista voi päätellä? 0,4 asteen ero LTO:lta tuloilmaan. Mittavirhe vai kylmeneekö tuossa? Eikös tuossa välissä ole puhallinkin, joten pitäisi lähinnä lämmetä. Tosin on nyt vain 30% eli tehoa olemattomasti.

Optional on ulkona raitisilmasäleikössä. 0,8 C lämpeneminen LTO:lle voisi tapahtuakin.

Oisko tuo Multisensor TEMP Kelvineitä? Eli 19,83 C?

LTO-hyötysuhde tuloilmalle 84% ja poistoilmalle 76%. Vähän turhan alipaineinen? Tyhjä kämppä on niin kuiva, ettei vettä kondensoidu.
Tuo supply air vs supply cell air on itsellänikin normaalisti samalla lailla, eli hyvin pieni ero. Cloudissa yleensä pyöristyy samaan kokonaislukuun. Taitaa alkaa tulla eroa vasta sitten kun kenno alkaa vetää jäähän.

Tuo lämpötila lienee tosiaan Kelviniä, ja kahdella desimaalilla. Valloxin Modbus-ohjeen mukaan tuo olisi 12-bittinen arvo välillä 0-65535, olisko sitten käyttämässäsi APIssa käännetty helpommin tulkittavaksi.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Valloxin Modbus-ohjeen mukaan tuo olisi 12-bittinen arvo välillä 0-65535
65535 viittaa 16 bittiseen merkittömään kokonaislukuun. Missähän välissä on 12 bittinen? Eihän sillä saa kuin 0-4095. Ehkä anturi palauttaa tuollaista?

Mikäs vika on tuossa logitietojen haussa?

Tulee:
RuntimeError: cannot call recv while another coroutine is already waiting for the next message

Meneekö muillakin niin, että tasapainoiseksi normaalivirtaamalla säädetty menee selvästii alipaineiseksi pienillä virtaamilla? Mulla tasapaino normivirtaamalla on tulo 49 ja poisto 36%. Poissa-tilassa nyt 25% ja reilusti alipaineinen
'A_CYC_TEMP_EXHAUST_AIR': 3.1,
'A_CYC_TEMP_EXTRACT_AIR': 18.0,
'A_CYC_TEMP_OPTIONAL': -3.1,
'A_CYC_TEMP_OUTDOOR_AIR': -1.8,
'A_CYC_TEMP_SUPPLY_AIR': 15.3,
'A_CYC_TEMP_SUPPLY_CELL_AIR': 15.7}

Poistohyötysuhde 75% ja tulo 86%.

Pitää vielä kokeilla paljonko vaikuttaisi ottaa tulon karkeasuodatin pois. Ei kai se ole tarpeen, kun MLV:ssä on jo karkeasuodatin? MLV:n suodatin on paljon isompi, joten sen painehäviö pitäisi olla reilusti pienempi.
 

puuteknikko

Vakionaama
RuntimeError: cannot call recv while another coroutine is already waiting for the next message
Minkälaisella koodinpätkällä luet arvot? Ei ole omalla kohdalla tullut tuota vastaan vaikka skripti lukee ja kirjoittaa paljonkin samassa ajossa.

Itselläni on 40% puhallinnopeudella (puhaltimet 50%/50%) säädetty suunnilleen tasapainoon ja taitaa olla yhtä lailla vähän enemmän alipainetta kun puhallinnopeus on alhaisempi. En ole jaksanut alkaa säätämään tuon kanssa kun talon nurkat on nykyisin kaikki tiivistetty rempan jäljiltä ja ilma tulee pääosin korvausilmaventtiilistä yhdessä makkarissa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Minkälaisella koodinpätkällä luet arvot?
Ihan tuolla linkin esimerkkikoodilla vain IP-numero muuttaen. Ainoa ongelma siis historiatietojen luennassa. Tuoreet arvot tulee virheittä.

Otin karkeasuodattimen pois. Jonkin verran lisäsi tuloilmaa tuolla 25%. Mielenkiintoista, että puhallinnopeudet tippuivat 15-20 rpm. Mitä noissa tarkoittaa prosentit? Ilmeisesti ei ole prosentteja kierrosluvusta, kun painehäviömuutos vaikuttaa.

'A_CYC_TEMP_EXHAUST_AIR': 2.9,
'A_CYC_TEMP_EXTRACT_AIR': 18.0,
'A_CYC_TEMP_OPTIONAL': -2.4,
'A_CYC_TEMP_OUTDOOR_AIR': -1.3,
'A_CYC_TEMP_SUPPLY_AIR': 14.8,
'A_CYC_TEMP_SUPPLY_CELL_AIR': 15.3}

Eli poistohyötysuhde nyt 78% ja tulo 83%.
 

puuteknikko

Vakionaama
Itse veikkaan, että prosentit säätää suoraan jännitettä, mutta ei sitä taideta missään ilmoittaa. Nuo kierrosluvut vaihtelee muutenkin jonkin verran.

Historiadataa ei ole tullut ikinä haettua APIn kautta, mutta tekee näköjään samaa virhettä itselläkin. Tuo kannattaisi ehkä nostaa issuena esiin tuolla GitHubin puolella.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Itse veikkaan, että prosentit säätää suoraan jännitettä, mutta ei sitä taideta missään ilmoittaa.
Silloin luulisi kierrosten nousevan, kun painehäviö vähenee. Ja poistopuolella mikään ei muuttunut, mutta kierrokset muuttui sielläkin.

Nyt ilman tulokarkeasuodatinta on ylipaineinen normaalinopeudella.
'A_CYC_TEMP_EXHAUST_AIR': 1.8,
'A_CYC_TEMP_EXTRACT_AIR': 18.1,
'A_CYC_TEMP_OPTIONAL': -2.1,
'A_CYC_TEMP_OUTDOOR_AIR': -1.5,
'A_CYC_TEMP_SUPPLY_AIR': 13.7,
'A_CYC_TEMP_SUPPLY_CELL_AIR': 14.3}

Siitä 25 tulopyynniksi niin ottaa jatkuvasti n. 910 W (60 W äsken eli vastus 850 W):
'A_CYC_TEMP_EXHAUST_AIR': 2.4,
'A_CYC_TEMP_EXTRACT_AIR': 18.2,
'A_CYC_TEMP_OPTIONAL': -1.7,
'A_CYC_TEMP_OUTDOOR_AIR': -0.9,
'A_CYC_TEMP_SUPPLY_AIR': 20.5,
'A_CYC_TEMP_SUPPLY_CELL_AIR': 15.1}

Tuloilma lämpeni siis 6,8 C 850 W teholla, mikä viittaisi n. 100 l/s ilmavirtaan. Mikä menee pieleen tuossa? Ei kai 49% puhallinnopeudella voi tuloilmamäärä olla noin suuri? Valloxin ohjelmisto antaa olemattomallakin painehäviöllä (5 Pa) puhallinnopeudeksi 59% 100 l/s ja toisaalta 49% ilmamääräksi enintään 83 l/s.

Tiedä sitten miten tarkka tuo ohjelma on. Antaa myös puhaltimien kulutukseksi nykyisillä prosenteilla 70-78 W (5 Pa vs laskemani painehävöt), mutta sähkömittarin mukaan koko härveli vie van 62-63 W.
 

Lasse_r

Jäsen
Nyt kun ilmat alkavat lämpenemään niin tutkailin minkä lämpöistä ilmaa tulee sisälle. Yllätyin että lto ei ollut ohituksella, pyynti on +18 ja sisälle tuli +24. Onko niin että ohitus pitää itse mennä laittamaan päälle vai onko minulla joku muu asetus pielessä?
 

gnarlie

Jäsen
Ohitus ja osittainen ohitus sallitaan/estetään asetuksista. Kannattaa laittaa päälle. Jos ulkona on yli 3 astetta lämmintä, käytetään osittaista ohitusta pyynnin saavuttamiseksi.
 

JVJV

Tulokas
Laitteena Vallox 096 MV, kokematon tällaisten laitteiden kanssa ja nyt talviaikaan haluaisin varmistua että säädöt kohdillaan. Osaisiko joku näiden kuvien perusteella katsoa/sanoa jos jotakin kannattaisi muuttaa tai olla muuttamatta. Kiitos :)
IMG_0870.jpeg
 

Liitteet

  • IMG_0876.jpeg
    IMG_0876.jpeg
    149,2 KB · Katsottu: 79
  • IMG_0875.jpeg
    IMG_0875.jpeg
    159,3 KB · Katsottu: 69
  • IMG_0874.jpeg
    IMG_0874.jpeg
    168,1 KB · Katsottu: 84
  • IMG_0873.jpeg
    IMG_0873.jpeg
    154,4 KB · Katsottu: 79
  • IMG_0872.jpeg
    IMG_0872.jpeg
    154,3 KB · Katsottu: 86
  • IMG_0871.jpeg
    IMG_0871.jpeg
    132,4 KB · Katsottu: 76
  • IMG_0877.jpeg
    IMG_0877.jpeg
    155,1 KB · Katsottu: 79
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Espejot

Hyperaktiivi
Laitteena Vallox 096 MV, kokematon tällaisten laitteiden kanssa ja nyt talviaikaan haluaisin varmistua että säädöt kohdillaan. Osaisiko joku näiden kuvien perusteella katsoa/sanoa jos jotakin kannattaisi muuttaa tai olla muuttamatta. Kiitos :)
Riippuu tavoiteesta mutta alipainen on... minä olen pyrkinyt lähemmäs tasapainosempaa tilaa. En ole kyllä ilmanvaihdon asiantuntija.
 

Matias

Aktiivinen jäsen
Huomattavasti tehokkaampi kuin vanha Fläktin kuutio LTO
Ihan hyvät arvot Valloxin lämmöntalteenotossa
 

Liitteet

  • LTO arvot vertailu.jpg
    LTO arvot vertailu.jpg
    198,4 KB · Katsottu: 70

jmaja

Hyperaktiivi
Laitteena Vallox 096 MV, kokematon tällaisten laitteiden kanssa ja nyt talviaikaan haluaisin varmistua että säädöt kohdillaan.
Jos on tuore ohjelmisto, ei tarvitse mitään muuttaa vuodenajan mukaan. Eli ohituksen ja osittaisen ohituksen (jos rauta tukee) voi pitää päällä. Tosiaan on aika alipaineinen eli voisi miettiä tulon lisäystä tai poiston pienennystä.

Kannattaa varmistaa, ettei tuloilmapyynnit ole missään profiilissa tarpeettoman korkeat. Jos mukavuus sallii, voi laittaa vaikkapa 14 C. Korkea arvo käyttää vastuksia.
 

puuteknikko

Vakionaama
Noita painesuhteita kun arvioi niin on toki selkeästi alipaineinen, mutta hölmösti tuolta koneen käyttöliittymästä tai Cloudistakaan ei saa kuin pyöristettyjä arvoja näkösälle. Ts. arvio voi heittää sopivassa tilanteessa aika paljonkin pyöristysten takia.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Huomattavasti tehokkaampi kuin vanha Fläktin kuutio LTO
Ihan hyvät arvot Valloxin lämmöntalteenotossa
Huomaako eroa tuloilman lämmössä? Eli asumismukavuus paranee koneen uusimisen myötä? Sähkö ei varmaan maistu myöskään aivan samalla tavalla uudelle koneelle?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Noita painesuhteita kun arvioi niin on toki selkeästi alipaineinen, mutta hölmösti tuolta koneen käyttöliittymästä tai Cloudistakaan ei saa kuin pyöristettyjä arvoja näkösälle. Ts. arvio voi heittää sopivassa tilanteessa aika paljonkin pyöristysten takia.
Tulin oman koneen kohdalla siihen tulokseen että ne luvut heittää systemaattisesti... mulla esim kynnys niin että muutos +/-1C niin lämpötilojen suhteen laskelmat muuttu tasapainokseksi mutta paine-eromittarin mukaan pysyy alipaineisena. Tämä on oikeastaan syy miksi aloin huhuilemaan modbus rekisterin lukua omalle Enerventille, asteen tarkkuu on liian vähän. Mutta on tässä sitten sekin että desimaaleihin ei pidä sokeasti luottaa koska aina on mahdollisuus mittarivirheeseen.
 

Matias

Aktiivinen jäsen
Huomaako eroa tuloilman lämmössä? Eli asumismukavuus paranee koneen uusimisen myötä? Sähkö ei varmaan maistu myöskään aivan samalla tavalla uudelle koneelle?
On huomattu.
Tuloilmaventtiilit on ikkunoiden kohdilla ja lämpöpatterit myös niin LTO:n viileähkö tuloilma sekoittuu patterista nousevaan lämpövirtaukseen eikä siten tunnu kylmänä vetona huoneissa.

Sähkövastuksesta otin asennusvaiheessa johdot irti niin ei kwh-mittari naksuta LTO:n jälkilämmitystä

Varmaan lattialämmitystaloissa voisi olla huonompaa?
 

fraatti

Hyperaktiivi
On huomattu.
Tuloilmaventtiilit on ikkunoiden kohdilla ja lämpöpatterit myös niin LTO:n viileähkö tuloilma sekoittuu patterista nousevaan lämpövirtaukseen eikä siten tunnu kylmänä vetona huoneissa.

Sähkövastuksesta otin asennusvaiheessa johdot irti niin ei kwh-mittari naksuta LTO:n jälkilämmitystä

Varmaan lattialämmitystaloissa voisi olla huonompaa?
Kaippa nuo kaikissa taloissa jotenkin sekoavat, riippuen vähän että miten venttiilit on sijoitettu yms. Nykyään niitä taidetaan laittaa myös ikkunaa vastapäätä, eli ilma heitetään oviaukolta kohti ikkunaa, jolloin tuloilma lämpiää katossa. En tiedä onko tuo ikkunoiden kohdalle asentaminen ollut sitten joskus juurikin tuon patterin takia yleistä.

Onko koneen uusimisella ollut vaikutusta huonelämpötilaan tai onko lämmityskäyrää tarvinnut laskea? Lähinnä puhaltimista johtuva tehonkulutus on varmaan laskenut myös? Oliko koneen vaihtamisella joku tietty syy?
 

JVJV

Tulokas
Jos on tuore ohjelmisto, ei tarvitse mitään muuttaa vuodenajan mukaan. Eli ohituksen ja osittaisen ohituksen (jos rauta tukee) voi pitää päällä. Tosiaan on aika alipaineinen eli voisi miettiä tulon lisäystä tai poiston pienennystä.

Kannattaa varmistaa, ettei tuloilmapyynnit ole missään profiilissa tarpeettoman korkeat. Jos mukavuus sallii, voi laittaa vaikkapa 14 C. Korkea arvo käyttää vastuksia.
Okei, mistä asetuksista tätä tulon lisäystä tai piston pienennystä käytännössä muutetaan vai pitääkö kutsua ammattilainen paikalle?
 

lännä35

Tulokas
IV-koneen ilmoittamien lämpötilojen mukaan tasapainotukseen kannattaa suhtautua pienellä varauksella, varsinkin näin matalilla ulkolämpötiloilla, kun koneessa tapahtuu kondensoitumista. Varmempi tapa on mitata ihan oikeasti ilmamäärät tai paine-eroa vaipan yli.
Nuo JVJV näyttökuvien mukaiset lämpötilat ovat tismalleen samat, kuin itsellä on 56l/s tulo 58l/s poisto suhteella. Kannattaa huomioida, että sisäilman kosteus voi vaikuttaa helposti yli 5 astetta jäteilman lämpötilaan muiden lämpötilojen pysyessä samana. Voisin väittää, että JVJV säädöt ovat ok, enkä itse niitä menisi säätämään suuntaan tai toiseen.
 

huugo

Vakionaama
Nuo JVJV näyttökuvien mukaiset lämpötilat ovat tismalleen samat, kuin itsellä on 56l/s tulo 58l/s poisto suhteella. Kannattaa huomioida, että sisäilman kosteus voi vaikuttaa helposti yli 5 astetta jäteilman lämpötilaan muiden lämpötilojen pysyessä samana. Voisin väittää, että JVJV säädöt ovat ok, enkä itse niitä menisi säätämään suuntaan tai toiseen.
Mihin suuntaan sisäilman kosteus vaikuttaa? Kosteus tiivistyy poistoilmasta, niin lämpötila ei laske niin paljoa? Oletus tietty että sama määrä ei höyrysty tuloilmaan...
 

lännä35

Tulokas
Mihin suuntaan sisäilman kosteus vaikuttaa? Kosteus tiivistyy poistoilmasta, niin lämpötila ei laske niin paljoa? Oletus tietty että sama määrä ei höyrysty tuloilmaan...
Mitä korkeampi sisäilman kosteus, sitä korkeampi jäteilman lämpötila. Näin ainakin omien havaintojen mukaan..
 

huugo

Vakionaama
Mitä korkeampi sisäilman kosteus, sitä korkeampi jäteilman lämpötila. Näin ainakin omien havaintojen mukaan..
Mietin, että poistoilman määrän pitäisi periaatteessa olla vähän suurempi kuin tuloilman. Koska osa tulee ohivuotona kuitenkin.
Tämäkin vie samaan suuntaan => eli että poistoilman lämpödelta pitäisi olla pienempi.

Eli 1) kosteus poistoilmassa ja 2) poistoilman suurempi määrä ovat saman suuntaisia.
=> eli jos tuloilman delta on pienempi kuin poistoilman delta, niin aika varmasti ollaan ylipaineen puolella.

Vai löytyykö tuloilman puolelta vastaavia asioita jotka voisivat kääntää asian toisinpäin?
 

jmaja

Hyperaktiivi
IV-koneen ilmoittamien lämpötilojen mukaan tasapainotukseen kannattaa suhtautua pienellä varauksella, varsinkin näin matalilla ulkolämpötiloilla, kun koneessa tapahtuu kondensoitumista. Varmempi tapa on mitata ihan oikeasti ilmamäärät tai paine-eroa vaipan yli.
Nuo JVJV näyttökuvien mukaiset lämpötilat ovat tismalleen samat, kuin itsellä on 56l/s tulo 58l/s poisto suhteella.
Totta, että sisäilman kosteus vaikuttaa. Senkin voi huomioida, jos tietää kosteuden. Uudemmissa Valloxeissa on vakiona kosteusmittaus. Sisältäkin voi mitata, mutta silloin voi olla eroa mistä ilma otetaan ja pitää tietää myös lämpötila.

Tällä voi laskeskella helposti: http://www.humcal.com/index.php

22 C sisäilmassa pitää olla yli 33% suhteellinen kosteus, jotta kondensoituu lainkaan +5 C:ssä. Silloin ei vielä muutu lämpötilat. Tuolla voi myös laskea, että sisällä pitää olla 42% kosteus, jotta lämpötilat 22, 19, -2 ja 5 voisivat toteutua tasapainoisella IV:llä. Silloin vettä kondensoituu 1,4 g/m3 eli 50 l/s tulisi 2,5 dl/h. Tuon voi helposti mitata, jos pääsee poistoputkeen käsiksi.

Kosteus ja antureiden tarkkuus huomioiden väittäisin LTO lämpötilojen olevan paras tapa saada IV tasapainoon. Ilmamääriä on hyvin vaikea oikeasti mitata selvästi alle 10% tarkkuudella, varsinkaan useiden virtojen summana. LTO:n lämpötila-anturit voi tarkistaa laittamalla puhaltimet täysille yksi kerrallaan ja pitämällä ovea auki. Silloin pitää aina kaksi anturia näyttää samaa.

Vaipan paine-ero on periaatteessa oikein hyvä tapa, mutta tuossa vaikuttaa mittauskorkeus sekä tuulet.
 

lännä35

Tulokas
Totta, että sisäilman kosteus vaikuttaa. Senkin voi huomioida, jos tietää kosteuden. Uudemmissa Valloxeissa on vakiona kosteusmittaus. Sisältäkin voi mitata, mutta silloin voi olla eroa mistä ilma otetaan ja pitää tietää myös lämpötila.

Tällä voi laskeskella helposti: http://www.humcal.com/index.php

22 C sisäilmassa pitää olla yli 33% suhteellinen kosteus, jotta kondensoituu lainkaan +5 C:ssä. Silloin ei vielä muutu lämpötilat. Tuolla voi myös laskea, että sisällä pitää olla 42% kosteus, jotta lämpötilat 22, 19, -2 ja 5 voisivat toteutua tasapainoisella IV:llä. Silloin vettä kondensoituu 1,4 g/m3 eli 50 l/s tulisi 2,5 dl/h. Tuon voi helposti mitata, jos pääsee poistoputkeen käsiksi.

Kosteus ja antureiden tarkkuus huomioiden väittäisin LTO lämpötilojen olevan paras tapa saada IV tasapainoon. Ilmamääriä on hyvin vaikea oikeasti mitata selvästi alle 10% tarkkuudella, varsinkaan useiden virtojen summana. LTO:n lämpötila-anturit voi tarkistaa laittamalla puhaltimet täysille yksi kerrallaan ja pitämällä ovea auki. Silloin pitää aina kaksi anturia näyttää samaa.

Vaipan paine-ero on periaatteessa oikein hyvä tapa, mutta tuossa vaikuttaa mittauskorkeus sekä tuulet.
Tarkoitukseni olikin muistuttaa, että lämpötilaerojen tasaisuus ei ole absoluuttinen totuus joka tilanteessa, eikä kerro onko iv tasapainossa, ylipaineinen vai alipaineinen, koska kosteus vaikuttaa.
 

Lasse_r

Jäsen
Osaisiko joku täällä kertoa mikä koneen säädöt on on poissa asennossa?

Kotiasennossa on tuloon ja poistoon säädetty tietyt nopeudet, poistoon en ole keksinyt miten saisi molemmille laitettua nopeudet vaan ainoastaan alkunäytön kautta pystyy laittamaan puhallinnopeuden. Laittaako silloin saman molempiin vai säätääkö vain tulopuhallinta pienenmäksi?

Miten saisin tehtyä että poissa tilanteessa olisi esim. tulo 15% ja poisto 10%?
 

puuteknikko

Vakionaama
Osaisiko joku täällä kertoa mikä koneen säädöt on on poissa asennossa?

Kotiasennossa on tuloon ja poistoon säädetty tietyt nopeudet, poistoon en ole keksinyt miten saisi molemmille laitettua nopeudet vaan ainoastaan alkunäytön kautta pystyy laittamaan puhallinnopeuden. Laittaako silloin saman molempiin vai säätääkö vain tulopuhallinta pienenmäksi?

Miten saisin tehtyä että poissa tilanteessa olisi esim. tulo 15% ja poisto 10%?
Se yleinen nopeus vaikuttaa molempiin samalla tavalla. Niillä puhallinkohtaisilla prosenteilla säädetään tulon ja poiston määrää ja niitähän ei pitäisi muuttaa jos ne on asetettu kohdalleen kun venttiilit on säädetty ja ilmamäärät on mitattu. Ts. se yleinen nopeus säilyttää painesuhteen ja muuttaa yleisesti ilmanvaihdon tehoa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Profiilissa valittu nopeus on tulopuhaltimen nopeus. Poistopuhallin tulee sitten automaattisesti perustuen ammattiasetusten säätöön, jotka ovat kotona-profiilin.
 

Taxla

Jäsen
Mukautettu-profiili, vanha takkatoiminto(?).
Jos ei ole takan vuoksi käyttöä, siihen voi laittaa sellaiset prosentit mitä huvittaa, kummallekin puhaltimelle. Eikä muutu muiden profiilien asetukset.
 

Lasse_r

Jäsen
Kiitokset avusta. Ilmamäärät ja nopeudet säädetty kotiprofiilille, tämä poissa profiili vaan ihmetytti. Pitää ottaa asentaja käymään ja kokeilla että poissa profiililla myös painesuhteet pysyvät oikeina
 

JVJV

Tulokas
Moi, miten Vallox 096mv kannattaa säätää näin kevään/kesän tullen. LTO kennon ohitus ja osittainen ohitus päälle? Entäs lämmitysasetukset? Mitä tuloilman lämpötilaksi?
IMG_2368.jpeg
 

Liitteet

  • IMG_2367.jpeg
    IMG_2367.jpeg
    76,6 KB · Katsottu: 2

jmaja

Hyperaktiivi
Nykyisillä ohjelmaversioilla ei ole tarvetta muuttaa mitään vuodenajan mukaan ja ohituksen sekä osittaisen ohituksen voi aina pitää päällä. Tuloilman lämpötilan voi pitää alhaisena ympäri vuoden.

Lämmityskausiasetus on oleellinen. Kun tuo ulkolämpötila ylittyy Vallox alkaa käyttää osittaista ohitusta tuloilman viilentämiseksi tuloilman pyyntiin asti. Kun ulkoilma on tuota kylmenpi, ohitusta ei käytetä kuin sulatuksiin.
 

Hulkki

Jäsen
Minkälaista asterajaa olette käyttänyt tuossa lämmityskauden asetuksissa? Itsellä se oli oletuksessa 12C mutta testailen nyt pienempää asetusta.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Minkälaista asterajaa olette käyttänyt tuossa lämmityskauden asetuksissa? Itsellä se oli oletuksessa 12C mutta testailen nyt pienempää asetusta.
Toihan on ihan talokohtainen juttu milloin haluat kaiken lämmön sisään ja milloin haluat alkaa jäähdyttämään. 12 C kuulostaa jo aika matalalta. Riippuu toki myös tuloilmapyynnistä, sillä ei jäähdytä sen alle.
 

kotte

Hyperaktiivi
Toihan on ihan talokohtainen juttu milloin haluat kaiken lämmön sisään ja milloin haluat alkaa jäähdyttämään. 12 C kuulostaa jo aika matalalta. Riippuu toki myös tuloilmapyynnistä, sillä ei jäähdytä sen alle.
Omasta mielestäni 12 C kuulostaa pikemminkin korkealta, jos toimintomoodi on edellä esillä ollut. Oikeastaan tuloilman lämpötila on hiukkasen huono kriteeri ohitusportin ohjaamiseksi, koska useimmissa taloissa auringonpaisteesta esimerkiksi ikkunoiden kautta tuleva ylimääräinen lämpö ja rakennuksen sisäinen hukkalämpö (esimerkiksi saunasta, pyykinkuivauksesta ja muusta taloussähkön käytöstä sekä joskus asukkaistakin syntyy lisälämpöä vaihtelevasti).

Jos ohitusportin tilaa säädettäisiin ennemminkin poistoilman lämpötilan perusteella ainakin osittain, säätö vastaisi kutakuinkin periaatetta, millä lämmitystä yleensäkin säädellään tarkemmin kuin vain esimerkiksi ulkoilman lämpötilaa haistelemalla ilman muita kompensointeja. Vielä parempi olisi mahdollisuus perustaa säätö tuloilman ja jäteilman painotettuun lämpötilaan ja kukaties vaikka kellon ohjaamana, jos halutaan käyttää mahdollinen auringon ilmainen lämpö mahdollisimman tarkkaan varastoimalla sitä myös talon rakenteisiin nostamatta sisälämpötilaa välillä epämiellyttävän korkeaksi tai antamalla lämmön karata ennenaikaisesti ilmavaihdon kautta.
 
Back
Ylös Bottom