Varavoimaa

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Varavoimaa

Tee joku sellainen mikä "ampuu" äänen sopivaan suuntaan. Meillä on agregaatti betonisen kaivonrenkaan sisällä ja se ajaa äänen ylöspäin, se on näin paljon hiljaisempi kuin kun agregaatti oli "vapaana" nurkan takana.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Meinasin itse tehdä uuden harkoista.
Nykyinen on kaksinkertaisilla lautaseinillä, jossa maata välissä. Se oli oikein hyvä eriste niin kauan kun oli kosteaa. Kuivana ei enää niin hyvä. Mutta dieseli ravistelee kaikki irti, oli ne ruuveja tai nauloja, joten vähän lahokin koppi saa väistyä.
Muuten rakenne tulee pysymään samana. Ilma-aukoissa on normaalit 125mm ilmastoinnin änkkärit, ja sisälle puhalletaan 200W puhaltimella viileätä ilmaa aina kun kone käy. Pakoputki on vedetty moottorin keinupisteen kautta sellasella nykyään yleisellä joustotorven pätkällä laidasta ulos, ja siellä vielä iso auton äänenvaimenninpönttö. Kansi on huoltojen kannalta taittokansi, jossa etuseinä ja katto kääntyy ylös ja taakse pois tieltä.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Varavoimaa

jussi sanoi:
Ilma-aukoissa on normaalit 125mm ilmastoinnin änkkärit, ja sisälle puhalletaan 200W puhaltimella viileätä ilmaa aina kun kone käy. Pakoputki on vedetty moottorin keinupisteen kautta sellasella nykyään yleisellä joustotorven pätkällä laidasta ulos, ja siellä vielä iso auton äänenvaimenninpönttö. Kansi on huoltojen kannalta taittokansi, jossa etuseinä ja katto kääntyy ylös ja taakse pois tieltä.
Kuullostaa asialliselta, kai tuon systeemin saa kopioida omaan käyttöön ;)
Voisin kyhätä tuollaisen betonivaluharkoista, yksi ylimääräinen änkkärikin löytyy nurkista. Äänieristysvillaakin on jäänyt töistä yli, sillä saisi kaikumiset hallintaan.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Varavoimaa

jussi sanoi:
Ilma-aukoissa on normaalit 125mm ilmastoinnin änkkärit, ja sisälle puhalletaan 200W puhaltimella viileätä ilmaa aina kun kone käy. Pakoputki on vedetty moottorin keinupisteen kautta sellasella nykyään yleisellä joustotorven pätkällä laidasta ulos, ja siellä vielä iso auton äänenvaimenninpönttö. Kansi on huoltojen kannalta taittokansi, jossa etuseinä ja katto kääntyy ylös ja taakse pois tieltä.
Aika paljon tuo 200W puhallin verottaa tehoa. Eikös riittäisi, että rakentaa 200mm:n ilmanvaihtoputkista savupiipun tapaisen (edellä mainitun ylöspäin avautuvan ratkaisun kehittyneempänä muotona ja voisihan tuohon kanavaäänenvaimenninkin sisältyä)?

Oman kokemukseni mukaan pakoputken päästä tulee niin paljon rekyyliä, että jäähdytysilma purkautuu tuollaisesta 200mm:n aukosta jo varsin hyvin ja kun ilma on lämmintä, niin veto vain paranee, kun putki vie ylöspäin useamman metrin matkan. Mahdolliset lämmöntalteenottoratkaisut ovat sitten tietenkin oma lukunsa.
 
A

avensi

Vieras
Vs: Varavoimaa

myös linkit tervetulleita jossa kuvia agrekaatti kopeista !
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

kotte sanoi:
Aika paljon tuo 200W puhallin verottaa tehoa. Eikös riittäisi, että rakentaa 200mm:n ilmanvaihtoputkista savupiipun tapaisen (edellä mainitun ylöspäin avautuvan ratkaisun kehittyneempänä muotona ja voisihan tuohon kanavaäänenvaimenninkin sisältyä)?

Oman kokemukseni mukaan pakoputken päästä tulee niin paljon rekyyliä, että jäähdytysilma purkautuu tuollaisesta 200mm:n aukosta jo varsin hyvin ja kun ilma on lämmintä, niin veto vain paranee, kun putki vie ylöspäin useamman metrin matkan. Mahdolliset lämmöntalteenottoratkaisut ovat sitten tietenkin oma lukunsa.

On tuossa 5,5kW:n värkissä sen verran ylimääräistä. Ja onpa tuollakin tavalla tehtynä käynyt muutaman kerran, että kopin sisälämpöä vahtimaan laitettu 78 asteen termari on hätätoimena sammuttanut koneen hellepäivinä.
Pakoputkitoimista poistoilmaejektoria voisi kyllä kokeilla uteliaisuudesta. Tuossa nykyisessä puhaltimessa on kyllä sellainen puhallus, että ihan helposti ei samaan ilman vaihtuvuuteen pääse.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

lmfmis sanoi:
Ja kuinka iso 3vaihe aggre jaksaa pyörittää 3kW 3-vaihe pumppua?

Tuo on aikalailla tuurihomma. Riippuu kummankin ominaisuuksista. Luultavasti kuitenkin x2, eli 6kW agre alkaa olemaan siinä mahdollisuuksien rajalla.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varavoimaa

Riippuu paljolti generaattorista ja sitä pyörittävästä moottorista.
Tossa omassa varavoimalassa on Mecc Alten compound -säädetty 10kva kolmivaihegeneraattori
Yksisylinterisen ilmajäähdytteisen Yanmar dieselin perässä. Sen verran kokeilin, että 5,5 Kw metallisorvi käynnistyi, mutta valot nyykähti jo jonkin verran.
Kone on toistaiseksi sijoitettu tiilirakenteisen verstan nurkkaukseen, mutta tarkoitus on tehdä sille tulevana kesänä oma äänieristetty koppi, - helvetillisen melun takia.
Samoin polttoainetankki täytyy vaihtaa nykyistä suuremmaksi.
Koneen oma viidenlitran tankki riittää puoliteholla vain noin kolmeksi tunniksi.

Saa nähdä, joutuuko taas siirtymään varavoimalle voimistuneen tuulen myräkän takia.
Alkuviikosta kone tulikin jo sisäänajetuksi, - tuntimittariin kertyi kahden päivän ajalta yhteensä 15 tuntia.
Niinpä katsoin aiheelliseksi jo tehdä koneeseen ensimmäinen öljyhuolto.
 

lmfmis

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

jussi sanoi:
Tuo on aikalailla tuurihomma. Riippuu kummankin ominaisuuksista. Luultavasti kuitenkin x2, eli 6kW agre alkaa olemaan siinä mahdollisuuksien rajalla.

Pahus, tuollaisen 4,5 kW aggregaatin saisi 600 eur ja olisi pyörät alla...6kW hintaluokka on sitten par tonnia kun nopeasti katsoin..ja kiinteää asennukseen..
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Kinuskin 5,5kW koneita saa siihen 700 dieselinäkin, mutta toiminta ko. moottorin kanssa pitäis kyllä kokeilla ennen ostoa.
 

Mekaniker

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Kaikilla generaattorivalmistajilla on speksit miten paljon voi kuormittaa käynnistysvaiheessa
Jos generaattorissa on paljon rautalevyjä se kykenee säilyttämään magnetoinnin helpommin, vanha genu 1500kierr ja erillisellä magnetointigeneraattorilla omaa ihan toiset arvot kun uusi 3000 kierr pyörivä kevyt genu
Jos haluaa niin voi asentaa pehmeäkäynnistin tai taajuusmuuttaja, ne pudottaa käynnistysvirran huomattavasti ja säästää samalla moottoria ja sähköä
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

pökö sanoi:
Kuullostaa asialliselta, kai tuon systeemin saa kopioida omaan käyttöön ;)
Voisin kyhätä tuollaisen betonivaluharkoista, yksi ylimääräinen änkkärikin löytyy nurkista. Äänieristysvillaakin on jäänyt töistä yli, sillä saisi kaikumiset hallintaan.

Enpäs ollu huomannu, tottakai saa. Tästä lähtee nyt kakkosversio rakentumaan harkoista. Pohjalaatta tuli valettua tänään, uusia änkkäreitäkin on haalittu. Erotuksena edelliseen, nyt tuloilma tuodaan 200mm änkkärillä suoraan moottorin puhaltimen kohdalle ja puhallin laitetaan imemään kuumimmasta kohdasta ulos. Sähköosastolle oman tuloilman tuonti saattaapi tulla myös. Noin toimien vaan tulee varattua vähiten liikkuvat kohdat ilmaputkille, joten pakoputki mietityttää, se kun ei tahdo kestää isoa liikettä (eikä sitä pitkäkestoista pientäkään) oikein millään toteutettuna. Tuo dieseli varsinkin hyppii startissa ja sammutuksessa aika vallattomasti, ja muuten vaan ravistelee kaikki palasiksi.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varavoimaa

jussi sanoi:
Enpäs ollu huomannu, tottakai saa. Tästä lähtee nyt kakkosversio rakentumaan harkoista. Pohjalaatta tuli valettua tänään, uusia änkkäreitäkin on haalittu. Erotuksena edelliseen, nyt tuloilma tuodaan 200mm änkkärillä suoraan moottorin puhaltimen kohdalle ja puhallin laitetaan imemään kuumimmasta kohdasta ulos. Sähköosastolle oman tuloilman tuonti saattaapi tulla myös. Noin toimien vaan tulee varattua vähiten liikkuvat kohdat ilmaputkille, joten pakoputki mietityttää, se kun ei tahdo kestää isoa liikettä (eikä sitä pitkäkestoista pientäkään) oikein millään toteutettuna. Tuo dieseli varsinkin hyppii startissa ja sammutuksessa aika vallattomasti, ja muuten vaan ravistelee kaikki palasiksi.
Tuohon pakoputken tutinaan on kyllä olemassa aika halvat lääkkeet. Omaan uuteen mökkivoimalaankin laitoin Motonetista löytämäni joustoputkiosan. Maksoi ehkä kympin verran.
Sattui aika sopivasti hitsattavaksi 48mm putken väliin.
Suuremman koneen takia, myöskin lämmöntuotto kasvoi. Niinpä lisäsin tuloilmapuhaltimen toiseen 400x400 aukkoon. Teho 0,37 Kw 2 800r . Poistopuhaltimiakin on nyt kaksin kappalein.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Peku 2012 sanoi:
Tuohon pakoputken tutinaan on kyllä olemassa aika halvat lääkkeet. Omaan uuteen mökkivoimalaankin laitoin Motonetista löytämäni joustoputkiosan. Maksoi ehkä kympin verran.
Sattui aika sopivasti hitsattavaksi 48mm putken väliin.
Suuremman koneen takia, myöskin lämmöntuotto kasvoi. Niinpä lisäsin tuloilmapuhaltimen toiseen 400x400 aukkoon. Teho 0,37 Kw 2 800r . Poistopuhaltimiakin on nyt kaksin kappalein.

No, just semmonen tossa ykkösversiossa on ollu jo kymmenisen vuotta. Se vaan pitäs saada akselilinjan kohdalle laitettua, muuten se on äkkiä vainaa ton ykspyttydieselin kanssa, on sen liikkeet niin suuria. Jos vaa varaa akselin lähialueen ilmatorville, niin pakoputki jää väkisin vähän kauemmas optimikohdasta. Tai siis juurikin se putken joustavaksi aiottu osa.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Varavoimaa

jussi sanoi:
Pohjalaatta tuli valettua tänään
eikö raskaaseen laattaan kannata pultata kone kiinni piukkaan, silloin loppuu kaikki tarinä ja vipattaminen?

liika jousto lisää liikettä ja se vielä kertaantuu herkästi.
 

VesA

In Memoriam
Vs: Varavoimaa

pökö sanoi:
eikö raskaaseen laattaan kannata pultata kone kiinni piukkaan, silloin loppuu kaikki tarinä ja vipattaminen?

liika jousto lisää liikettä ja se vielä kertaantuu herkästi.

Ei etelän ohjeissa mitään joustoja olekaan.. korvista betoniin. Vaan Suomessa voi olla toisin.. pumpun tärinä, siis se matala murina, kulkee tiukassa maassa ja rakenteista riippuen se voi johtua kivijalkaan siinä missä sokkelitelineestäkin, jos siellä ei ole eristeillä tehtyä katkoa pumpun alustan ja kivijalan välissä... meillä sellaista ei ole ja talvella esmes jäätuuran iskut kuuluvat tosi selvästi sisään, paljon selvemmin kuin ulkona vierestä. Jousitetulla maatelineellä oleva ILPpi kuuluu vain hiukan kellariin.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

pökö sanoi:
eikö raskaaseen laattaan kannata pultata kone kiinni piukkaan, silloin loppuu kaikki tarinä ja vipattaminen?

liika jousto lisää liikettä ja se vielä kertaantuu herkästi.

Se kone on kehikossaan omassa petissään tyynyjen kanssa. Jos yritää tehdä "tiukan" asennuksen, niin ei onnistu. Joku paikka pettää kuitenkin. En ole kokeillut, mutta uskon omaavani sen verran kokemusta asian kohdalta. On se semmonnen ravistelija parikytkilosen vauhtipyöränsä kanssa. Vaimennukset toimii hyvin käyntikierroksilla, mutta kaikki siitä poikkeava saa aikaan isoja liikkeitä. Käynnistys, sammutus ja vaikkapa yllättävä polttoaineen loppuminen. Se vasta onkin tapaus, kun kestää aika pitkään.
 

mikkoimp

Aktiivinen jäsen
Vs: Varavoimaa

Ihan nyt aiheeseen liittyen saattaisi täältä irrota laabukas yanmarin diesel genu suht edukkaasti. Vähän on elämää nähneen näköinen, mutta hyvin toimii ja kestää kuormitusta toisin kuin nuo kiinan paskat.
Tällä lähtee mukisematta vielä 5,5kW hydekoneikkokin pyörimään. 6kVA on ilmoitettuteho ja ei ole siis mitään elktronisia säätimiä jotka katkaisee heti kuorman. Kiinalaisella vastaavalla ei jaksa lähteäedes 3kW kompura käyntiin.
Noin 500 sille hintaa tuossa kunnossa ajatteli ...
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varavoimaa

mikkoimp sanoi:
Ihan nyt aiheeseen liittyen saattaisi täältä irrota laabukas yanmarin diesel genu suht edukkaasti. Vähän on elämää nähneen näköinen, mutta hyvin toimii ja kestää kuormitusta toisin kuin nuo kiinan paskat.
Tällä lähtee mukisematta vielä 5,5kW hydekoneikkokin pyörimään. 6kVA on ilmoitettuteho ja ei ole siis mitään elktronisia säätimiä jotka katkaisee heti kuorman. Kiinalaisella vastaavalla ei jaksa lähteäedes 3kW kompura käyntiin.
Noin 500 sille hintaa tuossa kunnossa ajatteli ...
No voi pehveli, just tommonen oli loppukesästä hakusessa, mut kysyntä ja tarjonta ei taaskaan kohdanneet. Uusi kone tuli sitten mökille ja tarve sitämyöten poistunut ;)
 

Mekaniker

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

mikkoimp sanoi:
tuon macean touhu on ihan perseestä, ei varmaan mene kaupaksi vielä edes tuolla hintaa...

Olen osallistunut kyseisen yrityksen huutokauppaan kerran ja se saa luvan olla viimeinen kerta...
Paljon halvempaa ostaa suoraan muualta! Ja saa samalla edes jonkuntasoinen takuu laitteen kunnosta
Lukekaa vastuut käytetyistä sähkölaitteista Tukes:n sivuilta
 

mikkoimp

Aktiivinen jäsen
Vs: Varavoimaa

Mekaniker sanoi:
Olen osallistunut kyseisen yrityksen huutokauppaan kerran ja se saa luvan olla viimeinen kerta...
Paljon halvempaa ostaa suoraan muualta! Ja saa samalla edes jonkuntasoinen takuu laitteen kunnosta
Lukekaa vastuut käytetyistä sähkölaitteista Tukes:n sivuilta

kuin myös, paitsi, että kaksi kertaa olen osallistunut, ensimmäisen ja viimeisen!
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

jussi sanoi:
Enpäs ollu huomannu, tottakai saa. Tästä lähtee nyt kakkosversio rakentumaan harkoista. Pohjalaatta tuli valettua tänään, uusia änkkäreitäkin on haalittu. Erotuksena edelliseen, nyt tuloilma tuodaan 200mm änkkärillä suoraan moottorin puhaltimen kohdalle ja puhallin laitetaan imemään kuumimmasta kohdasta ulos. Sähköosastolle oman tuloilman tuonti saattaapi tulla myös. Noin toimien vaan tulee varattua vähiten liikkuvat kohdat ilmaputkille, joten pakoputki mietityttää, se kun ei tahdo kestää isoa liikettä (eikä sitä pitkäkestoista pientäkään) oikein millään toteutettuna. Tuo dieseli varsinkin hyppii startissa ja sammutuksessa aika vallattomasti, ja muuten vaan ravistelee kaikki palasiksi.

Tuossa on nyt vanha ja uusi vierekkäin. Vanha on ollut räystystipun alla jo yli 10v, joten just ja just pysyy kasassa vielä. Uusi tuli nyt turhankin tukeva ehken. Nyt vielä katoksen allakin, niin ei edes kastu.
 

Liitteet

  • 2015-10-17-317.jpg
    2015-10-17-317.jpg
    169,1 KB · Katsottu: 705

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varavoimaa

- Toivottavsti mitoitit ton uuden kopin nyt riittävän reilun kokoiseksi.
Omassa projektissani jo 40 vuoden ikään ehtinyt koppi alkoi käymään melko ahtaaksi uuden isomman konepaketin myötä. Nyt suuremman polttoainesäiliön sovittaminen samaan tilaan on aikamoista improvisaatiota. Samalla suurempi ilmatila helpottaisi konepaketin jäähdytystä.
Puhumattakaan helpommasta huoltotyöstä jos tilaa olisi reilusti ympärillä.

Mietin tota koneen tärinävaimennusasiaa...kannettavat ja siirrettävät" kehikkomallin" koneet eivät välttämättä ole sellaisenaan tarkoitettuja asennettavaksi kiinteään asennukseen.
Melkein tarviis sovittaa tällainen konepaketti uudelleen jollekin muotorauta alustalle joka vuorostaan kumityynytetään vaikka betonilaatalle. Tällöin pakoputkisto ym rakennelma saadaan rakennettua riittävän lujaksi pitempiaikaiseen käyttöön sopivaksi.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Uuden laatikon viimeistely venähti muista kiireistä ja hyvästä aurinkosähkön tuotosta johtuen tänne asti. Harkkoloota on vähän vanhaa hiljaisempi, mutta ei merkittävästi noin tuntumalla, mittauksiahan ei ole. Iso tuloänkkäri ei valskaa ääntä mainittavasti enempää, ja puhaltimen poistama ilma pysyy kohtuullisessa ehkä noin 50 asteessa. Pitää kättä, mutta ei ehkä viitsisi kovin pitkään. Kansi tarvii hyvän tiivistyksen, ja paremman vaimennuksen takia pakoputkiston supinat nousee paremmin esille.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varavoimaa

- Harkkokivipinta ottaa melko hyvin melua vastaan, mutta usein tarvitaan vielä lisäeristystä tämän lisäksi.
Oman haasteensa tuo vielä tuo konetilan ilmanvaihto, jonka tulisi olla riittävän tehokas, ja siten sokkeloitu, ettei melu kantaudu sitä kautta ulos.

Laittelen loppukesästä kuvia omasta aggregaattiprojektistani, joka on vielä tässä vaiheessa jonkinverran kesken sairaslomien takia.
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Näin se mulla asemoituu koppiin. Puuttuu kaksi ilmanvirtausta kohdentavaa putkea, poisto takaseinän puhaltimelta (imuri) tuohon eteen, mihin kone kuumimman puhaltaa ja toisen takana alla olevan pikkuänkkärin tuloputki sähköpään imuun. Isossa änkkärissä on oravanerottimena reikänen ämpäri. Joustava pako"letku" menee heilumakeskipisteen kautta kiinteään putkeen seinässä.
 

Liitteet

  • 2016-07-25-526.jpg
    2016-07-25-526.jpg
    93,7 KB · Katsottu: 690

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Päivitystä muistaessa tähän. Tuo harkkokoppi toimii hyvin, isosta uudesta tuloänkkäristä huolimatta hiljaisempi kuin vanha puukoppi, jossa oli kuitenkin kaksinkertaiset seinät maatäytöllä. Ilman tuonti koneen oman puhaltimen eteen ja kuuman imeminen yläreunasta pois toimii hyvin, kopin sisälämpö on reilusti viileämpi, kuin edellisen toteutuksen.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varavoimaa

Kuvassa päivitystä mökin aggregaattiprojektista.

- Isompi rosterinen polttoainesäiliö, jolla laitos pyörii tarvittaessa vaikka pari vuorokautta putkeen
- Tehokkaammat poistopuhaltimet 2kpl
- Uusittu kuormasta käyntiin automatiikka Siemensin Logolla toteutettuna

Tulevana kesänä täytys vielä lisätä äänieristystä seiniin, jotta saisi melutasoa hieman matalammaksi
 

Liitteet

  • WP_20160831_003.jpg
    WP_20160831_003.jpg
    62,4 KB · Katsottu: 421

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Peku 2012 sanoi:
Kuvassa päivitystä mökin aggregaattiprojektista.

- Isompi rosterinen polttoainesäiliö, jolla laitos pyörii tarvittaessa vaikka pari vuorokautta putkeen
- Tehokkaammat poistopuhaltimet 2kpl
- Uusittu kuormasta käyntiin automatiikka Siemensin Logolla toteutettuna

Tulevana kesänä täytys vielä lisätä äänieristystä seiniin, jotta saisi melutasoa hieman matalammaksi

Ootko rakennellu ton oman pakoäänenvaimentajan uusiksi, vai lisänny siihen vaan tuon laipan lähtöön? Jos et oo muuttanu sitä, niin se lähtö murenee irti kohtapuoliin siitä änkkäristä.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varavoimaa

jussi sanoi:
Ootko rakennellu ton oman pakoäänenvaimentajan uusiksi, vai lisänny siihen vaan tuon laipan lähtöön? Jos et oo muuttanu sitä, niin se lähtö murenee irti kohtapuoliin siitä änkkäristä.
Tuo ongelma olikin jo tiedossa, sillä noissa koneissa tuo vaimentimen kuoripelti on ohutta kuin tinapaperi. Paljon ohuempaa kuin esim Yanmarissa
Koko laipan juuriosa on vaimentimen osalta vahvistettu isolta alalta. Ja jos tuo vielä tuosta poikii, niin poistan tuon pikkuvaimentimen kokonaan.
Konehuoneen ulkopuolella on nimittäin isompi, tilavuudeltaan arviolta sata litrainen vaimenninpönttö entisen koneen ajoilta
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Peku 2012 sanoi:
Tuo ongelma olikin jo tiedossa, sillä noissa koneissa tuo vaimentimen kuoripelti on ohutta kuin tinapaperi. Paljon ohuempaa kuin esim Yanmarissa
Koko laipan juuriosa on vaimentimen osalta vahvistettu isolta alalta. Ja jos tuo vielä tuosta poikii, niin poistan tuon pikkuvaimentimen kokonaan.
Konehuoneen ulkopuolella on nimittäin isompi, tilavuudeltaan arviolta sata litrainen vaimenninpönttö entisen koneen ajoilta

Juu, eikä pelkästään ohutta, vaan hyvin helposti "karkenevaa". Tuntuu, että on turhan kovaa jo muottiinvedon jälkeen heti uutenakin. Pikku hetkutus ei ainakaan paranna tilannetta. Ja se lähtö on vaan kuoripellissä pääosin kiinni, sisärakenteessa tulevaan putkeen joku heppi.
 

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varavoimaa

Kovin paljoa pakovastustahan nuo moottorit ei siedä, joten aina parempi, mitä vähemmin siellä on kuristusta
 

jussi

Vakionaama
Vs: Varavoimaa

Peku 2012 sanoi:
Kovin paljoa pakovastustahan nuo moottorit ei siedä, joten aina parempi, mitä vähemmin siellä on kuristusta

Tuntuu sietävän. Ensimmäinen genis oli kymmenen ajovuotensa aikana kutistanu 38mm lisäputken sisähalkaisijan alle kymmeneen milliin. Hyvin kävi siihen asti, kunnes lisä-änkkäri alkoi mennä karstapaloista ihan tukkoon. Vaikka yrittäis kuormaa järjestää, niin ei tollanen pikkudieseli jaksa pitää lisäputkee kuumana. Tarvii ottaa karstanpoltto huolto-ohjelmaan vaikka 5 vuoden välein.
Lisäys kuva, ei ahtain kohta ja vähän rapisteltu jo ennen ku älysin ikuistaa.
 

Liitteet

  • Karstaa.jpg
    Karstaa.jpg
    118 KB · Katsottu: 464

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu
Vs: Varavoimaa

Tossa omassakin oli loppuputkisto aika nokinen mutta ei karstainen.
Hyvin kyllä paloi noet kun pistin koneelle sisäänajon jälkeen reippaamman kuorman. Hyvä ettei vallan syttyny maastopaloa moisesta.
Savua tuli ihan julmetusti.
Onneks tuo putkisto on tehty riittävän väljällä eli 48 mm putkella

Tuota karsta ja nokiongelmaa varmaan tulee isommilla käyttötunneilla, etenkin jos konetta ajetaan pitempiä aikoja pikkukuormalla
Edellisellä dieselillä tuli vajaa 4 000 tuntia vuodesta -76 asti
 
Back
Ylös Bottom