Vertailu

A

asuva

Vieras
Ilmalämpöpumppujen vertailu näyttää olevan vaikeampaa, kuin luulinkaan.
Nythän on paljastunut esim. sellainen asia, että saman valmistajan tekemiä laitteita markkinoidaan eri nimillä.
Ilmeisesti sähkön hinnan nousu on herättänyt kiinnostuksen k.o. tekniikkaan.
Näköjään Ruotsi on tässä asiassa meitä edellä.
On todella hyvä juttu, että meilläkin löytyy jo näin hyviä keskustelupalstoja ja tervettä kritiikkiä.
Taidan itse jättää koko hankinnan ensi kevääseen.

P

peikko

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Vertailu

Eräs tuttuni tokaisi kun tuli puhetta ilmalämpöpumpuista että ne ovat vaan muotivillitys.
Se tuumasi että kyllä ne eteläruotissa toimii, kun siellä ei ole edes kunnon pakkasia, mutta on eri asia että
miten ne toimii kun tuodaan pohjolan kylmyyteen.
Lisäsi vielä että se on vähän sama juttu kuin muutamavuosi takaperin piti joka talossa olla leipäkone. Nyt leipäkoneet ei kelpaa edes kirppiksille ;D

eipä silti... olen remppaamassa -58 mallista "rintamamies" taloa ja ajattelin ILP:n sinne asennuttaa.

ps. miten tuon pumpun kaapelinnin kanssa??? Minkälaiset sähkö syötöt vetelen ulko ja sisäyksiköille?

K

kaide

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

10 A sulakkeen takana oleva suko-pistorasia(suojakosketin pistorasia). Syöttö järjestelmälle saadaan joko sisäyksikön tai ulkoyksikön kautta. Itselleni tulee sisäyksikön kautta syöttö.

P

peikko

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Onko joka ILP valmistajalla sama ominaisuus että sähkön syöttö voi tulla kummalle tahansa yksiköistä?
Koska mulla on sisällä seinät vielä auki, niin olis helppo vetää pistorasia sisäyksikön kohdalle.

Onko niissä siis normaali pistotulppa liitäntä vai voiko rasian vetää sisäyksikön alle (piiloon)?

tet

Hyperaktiivi

peikko sanoi:
Onko joka ILP valmistajalla sama ominaisuus että sähkön syöttö voi tulla kummalle tahansa yksiköistä?
Koska mulla on sisällä seinät vielä auki, niin olis helppo vetää pistorasia sisäyksikön kohdalle.

Onko niissä siis normaali pistotulppa liitäntä vai voiko rasian vetää sisäyksikön alle (piiloon)?

Syöttö on jommalle kummalle yksikölle, riippuu merkistä. Yleisempi taitaa olla sisäyksikölle tuleva syöttö. Ainakin Sanyo, Panasonic, Fujitsu ja IVT huolivat sähkön sisäyksikölle, samoin halpismerkki Luxus. Sinänsä tällä ei ole suurta merkitystä, yksiköiden välillä kulkee joka tapauksessa pari putkea ja kaapeli, samalla siihen vielä vetää syöttökaapelinkin jos sattuu syöttöpaikka olemaan "väärässä päässä".

Joissakin on pistotulppa valmiina, joissain ei. Toki kaikki merkit voi syöttää pistotulpalla tai kiinteällä syötöllä, eihän se kone tiedä onko narussa töpseli välissä vai ei. Upotettava pistorasia mahtunee useimpien laitteiden taakse, mutta saa olla tarkkana että osuu sopivalle kohdalle, joten merkki on hyvä olla selvillä ja asennusohje kädessä kun pistorasian paikkaa suunnittelee.

M

mh

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

kuinkas muuten ton syötön kanssa saako sen tuoda suoraan ilpille vai pitääkö välissä olla pistotulppa/rasia ???

O

oskari

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Saa tuoda suoraan ilpille.Hyvä olla oma sulake lähdössä,Ei pakollinen.

tet

Hyperaktiivi

Itse otin omalta sulakkeelta syötön ja laitoin väliin, keskuksen viereen, pienen kotelon jossa on vikavirtasuojakytkin ja kWh-laskuri. Kun laitetta putsailee, voi syötön katkaista viravirtasuojan testipainikkeesta. Ei tarvi sulaketta ruuvata irti ja tulee samalla vikavirtasuojan toiminta koestettua...

Back
Ylös Bottom