Victron Energy

Hetkinen, olin näköjään sotkenut Venus os:n ess-asetukset ja dessin, tämä mennyt itseltä ihan ohi. Mutta taidan sittenkin mennä home assistant-polulla. Tekoäly ainakin suositti joustavampana. Koska itsellä kiinteä hinta talvea varten, jos pörssisähkön hinta korkea niin myydään suoraan paneeleista verkkoon ja jos törkykorkea >30snt niin vaikka akustakin. Jos hinta halvempi niin ladataan akkua ja jos jää vielä yli niin käyttöveden lämmitykseen.
Eikö nuo käyttötapukset löydy siitä DESS:n Beta versiosta ?

Löytyyhän nuo jo pitkälti nykyisestäkin, ainoastaan käyttöveden lämmityksen ohjaus pitää rakentaa joko itse NodeRed tms. tai käyttää siihen jotain muuta palikkaa.

Tekoäly on kyllä tekoäly, on se HA varmaan joustava jos sillä tarkoitetaan sitä, että kun joutuu itse rakentamaan niin voi tehdä ihan millaisen haluaa. Jos kuitenkin jaksat tuon polun käydä läpi niin laita näytille millaisen teit, aina saa uusia ajatuksia toteutuksiin.

Sopivasti tuli video joka liittyy aiheeseen:
Tekijä clever solar power by nick Linkki: www.youtube.com/watch?v=pRp8oAd-41w

Toisaalta videossa on yksi todella huomioitava asia:
Kuuluu varmasti Akkupalot osioon:)
Victron Clever solar by Nick.png

Löytyyhän nuo jo pitkälti nykyisestäkin, ainoastaan käyttöveden lämmityksen ohjaus pitää rakentaa joko itse NodeRed tms. tai käyttää siihen jotain muuta palikkaa.

Tekoäly on kyllä tekoäly, on se HA varmaan joustava jos sillä tarkoitetaan sitä, että kun joutuu itse rakentamaan niin voi tehdä ihan millaisen haluaa. Jos kuitenkin jaksat tuon polun käydä läpi niin laita näytille millaisen teit, aina saa uusia ajatuksia toteutuksiin.
Joku youtube video missä MP-II releelle tehty ehtolauseke, jos akku varausrtaso on esim 95% niin rele vetää kiinni ja ohjaa lämmitintintä. Taisin laittaa viedonkin.

Victronilta tullut uusi korkejännite akuille sopiva 3-V aurinkojärjestelmä.
https://www.victronenergy.fi/inverters-chargers/multi-hs19-solar
Hinta näyttää olevan noin 5000€. Mitä luulette löytyykö tuolle ostajia tuohon hintaan? Tähän yhteensopivien akkujen hinta taitaa olla myös aika kova. Hyvä tuo varmasti on, mutta onko kuitenkaan hintansa arvoinen.

Onkohan tuosta Amphenol liittimestä tulossa joku de-facto ”standardi”. Monessa akussa on sama liitin.
Tuosta selvisi että tarkempi liittimen tyyppi on 5.7mm Surlok. Valmistajan sivulla selvisi että tuo versio on 125A asti ja malleja on lukematon määrä (500A asti). Kytkemisiä luvataan vähintään 100 kertaa.

Muistaakseni Surlokkeja oli vaikea löytää jos halusi rakentaa oman kaapelin
Mouserista löytyy ja tulee ovelle muutamissa päivissä. Krimpattavat versiot vaatii hyvät pihdit jotta krimppi on laadukas ja mahtuu vedonpoiston/tiivisteholkin sisään. Jos krimppi tekee leveät "siivet", niin liitintä ei saa kasaan ilman että asialle tekee jotain.

En noita termejä tunne mutta onko esim Inline Crimp Termination sopiva kaapelin tekoon?
Esim SLPCRA25BNO3
Tuo on 100-120A virroille, 8mm versio SLPCRB50BNB0 on turvallisempi, eteenkin jos yksi 16kWh akkupaketti käytössä, jolloin virrat saattavat kasvaa korkeaksi.
5.7mm liittimeen vain 16/25mm2 kaapelit, kun 8mm ottaa vastaan 25, 35 ja 50mm2
speksit löytyy täältä

edit: SLPPB50BSB & SLPPB50BSO ovat 50mm2 kaapeleille ja 200A virrankestolla, sekä 360° asennuksella
Vastakappaleet vastaavasti SLPRBBPSB ja SLPRBBPSO

Viimeksi muokattu:
Hinta näyttää olevan noin 5000€. Mitä luulette löytyykö tuolle ostajia tuohon hintaan? Tähän yhteensopivien akkujen hinta taitaa olla myös aika kova. Hyvä tuo varmasti on, mutta onko kuitenkaan hintansa arvoinen.
On varmasti kova kampe kun victronin rautaa ja softaa on tarjolla nyt HV setuppiin, mutta hinta kyllä karkaa harrastajan budjetista yli. Noinkohan tulee tuon jatkoksi budjetti versiota

Takaisin
Ylös Bottom