Viemärin tuuletusputki katolla

sakarit

Aktiivinen jäsen
Olen jo parikertaa katolla käynyt avaamassa tuuletusputken kun on jää tukkinut ja alkanut sisällä haisemaan viemärin haju. Enskesänä ajattelin eristää putken ulkona olevan osuuden neopreenillä ja laitan putken vielä neopreenin päälle. Välikatolla putki on eristetty, mutta jäätyy aina kovilla pakkasilla tuo putken pää. Olen nyt katsellut muidenkin talojen putkia niin sama homma näkyy olevan muillakin.

Lappanen

Hyperaktiivi
Meillä tuuletusputkia 2 kpl, toista en maasta näe mutta toisen päähän on kyllä jää/lumikakku ilmestynyt kovempien pakkasten tullen. Nuo on eristettyä mallia. En tiedä onko tukkeessa vai vieläkö pääsee kaasut pihisemään läpi, viemärit ei ainakaan talossa haise.

Kamis

Aktiivinen jäsen
Mulla oli myös eristämätön viemärin tuuletusputken pää. Ekana pakkastalvena se meinasi jäätyä sisältä umpeen. Pikaratkaisuna kietaisin 13mm armaflexiä tuuletusputken ympärille ja sen jälkeen ei jäätä muodostunut putken sisälle enää. 10 vuotta se taisi olla siinä ennen kuin vaihdoin eristettyyn tuuletusputken päähän.
Ullakolla putki oli kyllä myöskin eristetty alusta alkaen.

Putken päähän keräntyy kyllä aina kuuraa minkä olen naapuritalojen eristetyssäkin tuuletusputkissa nähnyt

fraatti

Hyperaktiivi
Tämä kuva on jo useampi vuosi sitten otettu, mutta joskus viikko sitten näin nuo putket ja olivat vielä enemmän jään kuorruttamia kuin tässä. Nuo ovat kaikki Vilpen eristettyjä tötteröitä.

1771088260693.png

hiksi

Jäsen
Mitä näitä ohimennen katoilla seuraillut niin kovilla pakkasilla kaikki meinaa jäätyä umpeen, mutta eristetty sulaa sitten paljon nopeammin itsekseen. Vilpen pakkasmantteli on helppo ja siisti eristys (ja saa väreissä), tuo uponorin malli voi olla parempi kun on "hattukin"

Tifo

Vakionaama
Olen jo parikertaa katolla käynyt avaamassa tuuletusputken kun on jää tukkinut ja alkanut sisällä haisemaan viemärin haju
Onko vetänyt vedet pois vesilukosta, ei kai se muuten haise. Täälläkin on putki jäässä. En olisi muuten huomannut mutta kävin katolla paneeleita vahtimassa.

Riihis

Aktiivinen jäsen
Mitä näitä ohimennen katoilla seuraillut niin kovilla pakkasilla kaikki meinaa jäätyä umpeen, mutta eristetty sulaa sitten paljon nopeammin itsekseen. Vilpen pakkasmantteli on helppo ja siisti eristys (ja saa väreissä), tuo uponorin malli voi olla parempi kun on "hattukin"

Jahka lumet sulaa, niin kiipeän katolle laittaan t-haaran viemärituuletukseen. Eli diy-uponor-malli. Samalla ajattelin kääriä putken armaflexiin. Ja joku pinnoite päälle, ettei uv-haperruta. Varmaan vaan väripeltiä.

Back
Ylös Bottom