Vs: vikaa vai ei..
Veden/jään muodostuminen tuli minulle ainakin yllätyksenä. Kotikadun varrelta olen löytänyt 10 pumppua, joissa kolmessa jäätä, yhdessä muuttolaatikko (en tiedä onko jäätä), kuusi joissa ei jäätä. Yhden naapurin kanssa keskustelin, "Ei ole päällä, kun öljy nyt niin halpaa ja sähkö kallista."
Laskin omia kulutuksiani ja yllätyin lämmitystarpeen pienuudesta.
Yleinen lämpöpumppukeskustelu / Ilmalämpöpumpun mitoitus ja valinta / Varoituksen sana ennen hankintapäätöstä
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=6183.0
Saattaa olla, että monella muullakin on sama tilanne, asuminen tuottaa tarpeeksi lämpöä ja IPL on minimitehoilla tai termostaatin katkaisemana.
Minulla pienimmällä kierroksilla ja osittain termostaatti katkoo, mutta silti vettä tänäänkin oli kertynyt 7 litraa vuorokaudessa. Kosteus ainakin etelässä on suurta 88 - 98% näyttää
http://www.fmi.fi/saa/paikalli.html?place=Vantaa&station=2974¶m=13&map=1.
Pohdintoja: ???
Voiko ulkoyksiköiden ilmamäärissä olla suuria eroja? Mitä suurempi ilmamäärä, sitä vähemmän se ehtii patterissa jäähtyä, eli ei saavuteta kastepistettä. Esim. jos ulkolämpö 0 ast ja kosteus 90%, niin kastepiste on -1,4 astetta.
Onko ulkoyksikön puhaltimen kierrosluku eli ilmamäärä aina sama, vai onko siinäkin säätö kierrosluvulle joissakin koneissa?
Saman vaikuttaa tietenkin pieni teho. Mitä pienempi teho, sitä vähemmän patterin tarvitsee ilmaa jäähdyttää.
Varmaan vaikutusta on myös sillä, onko jäähdytys kennoja yksi, vai kaksi. Minulla kaksi, eli ilma kulkee pidemmän matkan jäähdytyslamellien välissä, eli jäähtyy enemmän.
Sinänsä veden tiivistyminen (vapauttaa 2256kJ/kg = 0,63 kWh/kg) ja jäätyminen (vapauttaa 333kJ/kg) on käsittääkseni ihan hyvä asia, noissa molemmissa olomuodon muutoksissa vapautuu paljon lämpöä, joka siirtyy varmaan kennostoon ja sitä kautta sisälle lämmittämään. Osittain tuo lämpö tarvitaan sulatuksessa (tarvitsee 333kJ/kg) takaisin, mutta vettä ei tarvitse siinä höyrystää, eli plussalle päädytään.
Jos tuo tiivistymislämpö jää kaikki hyödyksi, niin minulla 7kg vettä tarkoittaa 4,4 kwh lämpöä. Sisälle puhalletaan n. 24 kWh vuorokaudessa, eli tuo tiivistymislämpö on tuonut siitä 18%.
Meniköhän tämä lopun järkeily edes likimain kohdalleen???