Sitten VILP asioihin. Kuumeisesti olen pohtinut minkä VILPin hankkisin ensisijaiseksi lämmönlähteeksi. Mitsun paketista sain 12k€ tarjouksen sisältäen Sisäyksikkö EHST20D-YM9D ja ulkoyksikkö PUD-SWM80YAA wifi ohjauksella. Tämä tuntuu kuitenkin minusta kalliilta, koska asennus tapahtuu tyhjään lämmönjakohuoneeseen, josta vanha järjestelmä on purettu pois valmiiksi.
Asennuksen valmistelevia töitä aloitin jo syksyllä 2020 omana työnä, kun kaivinkone kävi tontilla, niin samalla tein VILPille vakaan asennuspaikan ja kaivoin sille eristetyn 75mm viemäriputken ja kaksi kaivonrengasta syvän kaivon/kivipesän maahan tulevia sulamisvesiä varten.
Mielenkiintoisia vaihtoehtoja VILP valmispaketeiteista on mitsun lisäksi myös Niben Split ja uusi Polar mallisto. Myös Fujitsun Hp11 olisi jo vanhempi, mutta edelleen mielenkiintoinen tuote mm. patentoidun lämmönvaihtimen vuoksi.
Jokerina olen harkinnut myös ratkaisua, joka rakentuisi 500l hybridivaraajan ympärille. Paikallinen LVI tukkuri tarjosi minulle poistohintaan erikoistilauksena tehtyä ja lunastamatta jäänyttä 500l varaaja, jossa olisi yht. 2 kpl kv kierukoita, aurinkokierukka sekä 9,4kw kylmäainekerukka. Saisiko tästä toimivan paketin esim. Kytkemällä Nibe F2040 / F2120 ulkoyksikön ja smo40 ohjauksen suoraan hybridivaraajan kuumakaasukierukkaan? Myös Fujitsulla olisi tarjota tähän impromat suoraohjaus ja vaikka HP11 ulkoyksikkö. Varaajaan saisi myös kiinni VPK 20 S vaihtopolttokattilan, jolla voisi tasoitella pakkashuippuja ja käyttövesien tulistukseen voisi laittaa pienen LV varaajan myös lämmönjakohuoneeseen. Talon kodinhoitohuoneessa minulla jo entuudestaan 80l lv-varaaja, koska kesällä olen sammuttanut öljylämmityksen ja lämmittänyt tarvittaessa ILPillä/takkaleivinuunilla. Tämän ratkaisun huonopuoli on ollut asumismukavuuden laskeminen kylmien lattioiden myötä varsinkin pesuhuoneen ja saunan osalta.