Vilpin mitoitus kulutuksen mukaan

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mikä on SCOP -laskennassa käytetty nimellisteho ? Vai saako sinne ihan vaan ilmoittaa jotain ? takavuosina oli ILPpejä joissa eri tehoversiot tehtiin tarroilla ja laittamalla mainokseen eri nimellisteho. Toshiba oli sentään vaivautunut tekemään +7 kohdalle tehokäyrään kuopan. Samaa on harrastettu jopa perämoottoreissa...
Itse saavat valita nimellistehon kullekin lämpövyhykkeelle omansa.

Taitaa MLP-puolellakin olla samaa rautaa eri tehoversioina inverttereissä. Ohjelmistolla viritetty ihan kuten autoissa. :cool:

r290

Aktiivinen jäsen
Tuo -7C lukema on nyt joku valmistajien kikka saada parempi SCOP laitteelle. Sen verran järjestelmällistä tuo on eri valmistajilla.

Tuo ilmoitettu -7C teho on siis jokin osatehopiste valmistajan valitsemalta tehokäyrältä. Kyllähän tuo vastaava COP-lukema antaa tästä viitettä. ;)
Näin taitaa asiat olla.
BAFA sallii (näemmä) listauksessaan sekä täysteho että osateho lukemat samassa koktailissa (nach EN 14511 ja EN 14825)!

Erikoista sinällään, että tuon 5kW:n AQUAREA [ WH-MDC05J3E5 ] lukemat voisi hyvinkin hyväksyä
täystehodataksi ,kun taas AQUAREA [ WH-MDC07J3E5 ] ja AQUAREA [ WH-MDC09J3E5 ] "selkeäst ?" ovat
osateho-osastolta.

Ole tässä nyt sitten tarkkana kun vedätetään rahvasta!

Sekottaja

Jäsen
Ja tänään pärähti pana tulille... Pitää vielä putkia eristellä lisää ja sulatuskaapeli laittaa viemäriin mutta muuten pelaa. Omien kalkulaattoriensa mukaan ottaa 600w ja antaa 2kw nollakelissä... Mikä lie sitten totuus
Pana pelannu melkein kuin junan vessa. Ei pysähtynyt vielä - 23. Piti kyllä pysäyttää kun jääti pohjan umpeen sulatus vesistä. Pohjavastuksen kun vaihtoi koko ajan päälle olevaksi niin ei ole ollut tätäkään ongelmaa. Noin - 17 riittää teho, sallin oman lisävastuksen -15 jälkeen niin ottaa sitä nätisti kaveriksi jos tarvitsee. Oumannissa asetus vielä lisäksi jos kattilan suntti menee selälleen niin otta kattilan vastuksen (6kw) kaveriksi.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Pohjavastukset on yleensä aika tuulisessa paikassa. Koneen sisälle voisi sormeilla lisäsulanapitokaapelin vaikka ensi kesänä. Vaikka vähän tehokkaampikin sulanapitolämmitys todelliseen tarpeeseen kuluttaa vähemmän kuin jatkuva lämmitys koko talven läpi. Vuositasolla ero tuskin kuitenkaan suureksi muodostuu.

Pretor

Aktiivinen jäsen
Miksi jotkut valmistajat vaativat sulanapitokaapelin ja jotkut eivät? Miten tuo sulatus voidaan tehdä niin eri tavoin, kun periaate laitteissa on sama. Omassa Yutakissa ei ole mitään pohjan sulatusapuja ja vedet tulee sulatuksessa läpi niin että heilahtaa. Tuota jopa itse alkuun arastelin ja pelkäsin, kun näistä jäätymisongelmistakin olen lukenut. Välillä oikein käynyt tihrustamassa, ettei pohjalla (sisäpuolella) vain ole vahingossakaan jäätä piilossa.

VesA

In Memoriam
Miksi jotkut valmistajat vaativat sulanapitokaapelin ja jotkut eivät? Miten tuo sulatus voidaan tehdä niin eri tavoin, kun periaate laitteissa on sama. Omassa Yutakissa ei ole mitään pohjan sulatusapuja ja vedet tulee sulatuksessa läpi niin että heilahtaa. Tuota jopa itse alkuun arastelin ja pelkäsin, kun näistä jäätymisongelmistakin olen lukenut. Välillä oikein käynyt tihrustamassa, ettei pohjalla (sisäpuolella) vain ole vahingossakaan jäätä piilossa.
Ei sitä sulatustakaan tehdä eri tavoin, vesi löytää ilman vastuksia ulos - matkahan on lyhyt - jos se saa lorista riittävän paksuna yhtenäisenä purona, mutta alunperin jäähdytykseen tehdyissä laatikoissa on pohjapelti sen mallinen että vettä jää seisoskelemaan. Tyhmimmissä virityksissä sitä peltiä yritetään sitten lämmittää.

Back
Ylös Bottom