Vuositason COPin laskenta

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onko kellään kokemuksia miten vuositason COP-lukuja/säästölaskelmia voisi laskea/arvioida noiden testien perusteella eri paikkakunnilla noin teoreettisesti?

Itse ajattelin käyttää eri kuukausien keskilämpötiloja omalla paikkakunnalla ja niitä testeissä lähinnä vastaavia COP-lukuja. Energiankulutukseni (lämmitysenergia) olin ajatellut jakaa kuukausille lämmitystarvelukua hyväksikäyttäen. http://www.hlvoima.fi/showpage.asp?id=3351

=> Sitten vain vertailemaan eri pumppuja keskenään vuositasolla. ;D

No max säästö voisi olla ehkä 40-50% noista teoreettisista laskelmista.

VesA

In Memoriam
Vs: Vuositason COPin laskenta

Olen kerännyt omalle talolleni dataa yhden vuoden 5 minuutin välein lukuisista antureista ja sähkönkulutuksen 2 kertaa vuorokaudessa. Ynnä verrannut niitä energialaitoksen lämmitystarvelukuihin. Kyllä ne aika hyvin sopivat toisiinsa. Toki lämmitystarve lasketaan aina jotain lämmityksen aloituslämpötilaa vasten, eikä esmes 17 astetta ole välttämättä oikea luku juuri sinun talollesi.

COP -arvoja tai oikeastaan kuluvaa sähköenergiaa tietyssä lämpötilassa laskin tämmöisellä kaavalla excelissä:
=IF($D526<-10,$AA526,IF($D526<0,$AA526/(2.6+(3.1-2.6)*($D526+10)/10),IF($D526<10,$AA526/(3.1+(4.2-3.1)*($D526-0)/10),$AA526/(4.2+(4.5-4.2)*($D526-10)/10))))

Jossa D526 on lämpötila, AA526 tarvittava energia. (2.6+3.1-2.6)*($526 - -10)/10 taas laskee COP -arvon välillä -10->0 lämpötilassa $526, kun COP on -10 asteessa 2.6 ja 0 asteessa 3.1. Esmes -5:ssä kaava antaa
COP-arvon 2.85

Näistä annoin koneen laskea yhteen energian kaksi kertaa vuorokaudessa lämpöpumpulla ja ilman.. ja suoritin vuoden ajalta yhteenlasketuilla luvuilla jakolaskun. Näin sain COP-arvot näppärästi painotettua niillä hetkillä joina energiaa kuluu. Lopputulos oli 2.8, eli suunnilleen COP -5 asteessa, vaikka tuossa kaavassa on aika isoja COP-arvoja korkeammissa lämpötiloissa. Kaavan ensimmäinen IF-ehto muuten laskee energian ILMAN COP-korjausta jos lämpötila on alle -10

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja

Olisiko sittenkin kaikkein yksinkertaisinta katsoa paikkakunnan lämmityskuukausien keskilämpötila.
Eli ei keskiarvossa mukana kesä-, heinä- ja elokuu keskilämpötilat.

Hyvinkäällä lämmityskuukausien keskilämpötila on noin +0 - +1 astetta.
(kun taas koko vuoden keskilämpötila on +4 - +5 astetta)

=> Tätä lämpötilaa (0 astetta) vastaava ILPin COP luku olisi siis näin täällä päin merkitsevin COP-luku/valintakriteeri.

VesA

In Memoriam

janti sanoi:
Olisiko sittenkin kaikkein yksinkertaisinta katsoa paikkakunnan lämmityskuukausien keskilämpötila.
Eli ei keskiarvossa mukana kesä-, heinä- ja elokuu keskilämpötilat.

Hyvinkäällä lämmityskuukausien keskilämpötila on noin +0 - +1 astetta.
(kun taas koko vuoden keskilämpötila on +4 - +5 astetta)

=> Tätä lämpötilaa (0 astetta) vastaava ILPin COP luku olisi siis näin täällä päin merkitsevin COP-luku/valintakriteeri.

No asun itse Helsingissä 15km rannasta, jossa on ehkä lievästi Hyvinkäätä lämpöisempää kun on meri lähempänä.

Kyllä sillä tavalla jo jäljille pääsee, mutta tulokset ovat hiukan optimistisia. Tuolla minun mutkikkaan näköisellä tavallani (jossa omat tehomittaukseni voi korvata lämmitystarpeella, jonka taas saa laskettua lämpötilasta) saa mukaan painotuksen sille, että eniten lämmitystä käytetään niillä huonoimmilla COP-arvoillla, ja omassa laskussani COP==1 jos on alle -10, ideana se, että siinä vaiheessa pamahtaa sähkölämmitys päälle, koska ilma-vesipumpun lämpötila ei enää riitä.

Eli jos löytää paikkakuntakohtaiset lämmitystarvetilastot, niin sieltä sitä dataa saapi, ja sitten voi laskea juurikin haluamallaan tavalla, vaikka kuukausittain. Minulla nyt vaan sattui olemaan tämä teho/lämpötilataulukko jo olemassa, siihen pari kaavaa lisää ei ollut enää mikään ponnistus ;-)

Toisaalta eipä näissä laskuissa muutenkaan kannata kovin suuriin tarkkuuksiin tähdätä, enempi niillä saa tuntumaa siihen mikä on laitteen valinnassa merkitsevää ja mikä ei... COP-arvoissakaan ei lopulta ratkaise se, paljonko säästää, vaan se, milloin laitteesta loppuu teho kesken, koska sen mukaan mitoitukset on pakko tehdä, jos aikoo pakkasellakin lämmittää ;-)

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja

Midean sivulta löytyi samanlainen laskelma, kuin mitä itse olen käyttänyt vertailessa pumppuja ja niiden takaisinmaksuaikoja.

http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,890.0.html

Tietenkin olen arvioinut säästöksi noin 50-60% tuosta maksimi teoreettisesta säästöstä, jota Midean sivuilla käytetään.

Back
Ylös Bottom