Yleistä autoilukeskustelua

kotte

Hyperaktiivi
Aika paljon näkee myös sellaista, että kun joku on ohittamassa moottoritiellä jonkin verran hitaammin tai epätasaisesti kulkevaa ja ohitus siis kestää hiukan pitempään, eikös takaa joku kiihdytä ja aja ihan perään. Kun moinen lopulta pääse itsestä ohitse, sittenpä ajetaan heti eteen ja ruvetaan pudottamaan vauhtia jopa alle sen, millä olet itse ajamassa (ja joudut joko hidastamaan tai ajamaan moisen ohitse uudelleen). Toinen huomio on, että kun takaa nopeammin tuleva aikoo erkaantua seuraavasta liittymästä, ei voida kiltisti jarruttaa jonon perään, kunnes erkanemiskaista alkaa esimerkiksi vain 100 metriä myöhemmin, vaan lähdetään ohitse ja sitten tungetaan jonon keskelle, minkä takia suoraan ajavat joutuvat hidastamaan (tai valmistautumaan huolellisesti ohittamiseen, jos jono sattuu kulkemaan hitaammin kuin itse haluaisi ajaa).

Moottoriteillä näkee paljon autoilijoita, joilta on aivot unohtuneet narikkaan ja vain selkäydin on mukana matkassa.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Ranskassa ovat vetäneet moottoriteille aina jatkuvan valkoisen viivan kiihdytyskaistan alusta lähtien kahden seuraavan kaistan väliin ainakin sadan metrin matkalle, jotta väistelijät ymmärtäisivät, että kaistarajan ylittämistä ei totta tosiaan tule tehdä tuossa vaiheessa, vaikka tielle tulijat antaisivat impulssin moiseen.
Kuten myös esim. Porvoon tieltä Lahden tielle Hki päin liityttäessä on 140m verran tuota valkoista
Linkki kyseiseen paikkaan: Google Maps
Ajan usein 85 km/h mittarissa (83 todellista) vakkarilla Kehä I:n vasenta kaistaa. Sillä ohittaa melkein jatkuvasti oikean kaistan liikennettä.
Itse harvemmin tuolla vakkarilla ajelen, vaikka kuinka onkin ns. aktiivinen vakkari. Itse tulee enempi käytettyä tuota limitteriä samaisella väylällä juurikin asetuksella 85km/h, jolloin se todellinen on 83km/h, joka jää juuri poliisin 3km/h marginaaliin ja siten ei noita selfie-kuviakaan tule oteltua vaikka sen rajan varsin tiukaksikin laskisivatten. No mutta anyway, tuo limitteri antaa sen liikenteen ennakoitavuuden ihan vain kaasujalkaa hölläämällä vs. että saisi jatkuvasti olla sormi cruisella lisäämässä/vähentämässä. Ennakointi on siis juurikin sitä liikenteen sujuvuutta, otetaan potentiaalisia tilanteita huomioon jo ennen kuin esim. se auto varsinaisesti tunkee siihen ihan sun eteen ja act.cruise polkee jarrua.
Jos ei ole pelisilmää niin ei ole, valitettavasti.
No onkohan sitä "pelisilmää" sitten vastaavasti jo hiukka liikaakin jos sieltä kiihdytyskaistalta tungetaan parkkiruudun mittaiseen rakoon. Sinällään niin kauan kun kaikilla kolmella osapuolella nopeus säilyy ennallaan niin raoksihan riittää se sunnuntaihesarikin ihan hyvin, mutta...
 

-Teme-

Vakionaama
Adaptiivinen vakionopeussäädin on kyllä mukava tuolla maantiellä tai motarillakin, asettaa kerralla nopeuden ja kun tulee jojo liikettä niin se kyllä säätelee sitä ylös alas liikennevirran mukaan. Toimii myös kaupungissa hyvin hiljentää ja pysäyttää liikennevaloihin niin ei tarvi ku hieman sipaista kaasupolkimeen kun taas ollaan liikkeellä ja seurataan liikennevirtaa. Välimatkakin pysyy mukavasti kun säätyy nopeuden mukaan
 

Arisoft

Hyperaktiivi
vaikka kuinka onkin ns. aktiivinen vakkari
saisi jatkuvasti olla sormi cruisella lisäämässä/vähentämässä

Nyt ei täsmää. Itse käytän kyllä molempia. Limitteriä mutkaisilla teillä, ja adaptiivista suorilla. Autohan säätää itse nopeutta. Ainoa säätötarve tulee noista alennetuista nopeusalueista, jolloin usein heitän säädön kokonaan pois päältä sen taajaman tms. ajaksi.

Mutta onko vakkarissasi joku toimintaongelma kun et voi sitä käyttää suunnitellulla tavalla?
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Nyt ei täsmää. Itse käytän kyllä molempia. Limitteriä mutkaisilla teillä, ja adaptiivista suorilla. Autohan säätää itse nopeutta. Ainoa säätötarve tulee noista alennetuista nopeusalueista, jolloin usein heitän säädön kokonaan pois päältä sen taajaman tms. ajaksi.

Mutta onko vakkarissasi joku toimintaongelma kun et voi sitä käyttää suunnitellulla tavalla?
Nyt irroitit tuon jälkimmäisen lainauksen sisällöstä, jossa puhuin ennakoinnista, joka ei siis onnistu vaikka kuinka olisi adaptiivinen vakkari, koska se vakkari reagoi vasta siihen kun jotain on jo tapahtunut, ei siihen mitä tod.näk. on kohta tapahtumassa.

Ja tuossa oman ranskattareni adapt.cruisessa tosiaan on myös pienoinen ongelma; se on mielestäni aivan liian kulmikas. Eli se joko kiihdyttää tai jarruttaa aivan tarpeettoman voimakkaasti, vaikka aikavälin (tuohan nimenomaan pitää sitä asetettua vakioaikaa siihen edellämenijään, ei vakiomatkaa) asettaisikin max. pitkäksi. Siksi jos liikenne vähäkään ruuhkautuu, vaihdan heti limitterin puolelle ja näin pystyn tosiaan tuolla pienellä kaasujalan liikkeellä ennakoimaan sitä liikennettä jarrupolkimeen koskematta, limitterin estäessä selfie-kuvauksen.
 

Harrastelija

Vakionaama
Jos lähestyn selkeästi hitaampaa autoa niin laitan adaptiivisen vakkarin hetkeksi pois päältä ja rullailen lähemmäksi. Sitten kun vauhti alkaa olla edellä menevän luokkaa ja etäisyys sopiva niin laitan vakkarin uudelleen päälle. Vaatii hieman harjoittelua jotta saa tuon etäisyyden ja nopeuden osumaan kohdilleen.
Samaa teen risteystä lähestyessä ja lopussa vasta jarruttelen. (Toki tällöin laitan vakkarin päälle vasta risteyksen/kääntymisen jälkeen)

Adaptiivisissa vakkareissa se tutkan kantama on turhan lyhyt että yo onnistuisi vakkarilta itsenäisesti. Pieni nopeusero onnistuu mutta isomman eron kanssa on ongelmia kun hidastelu pitäisi aloittaa jo ennen kuin tutka huomaa mitään. Pitkä kantama aiheuttaisi ongelmia mm mutkaisella ja mäkisellä tiellä.
Haluttua etäisyyttä voi säätää mutta se on eri asia kuin tutkan kantama.
 

Harrastelija

Vakionaama
Jossain määrin ärsyttää motarilla kun jäädään esim rekan taakse jo monta kilometria ennen ramppia vaikka hyvin ehtisi edelle. Siihen niitä autoja alkaa sitten kertyä kun koko letkan edelle ei enää ehdi ja kaikki odottaa ramppia.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Ja tuossa oman ranskattareni adapt.cruisessa tosiaan on myös pienoinen ongelma; se on mielestäni aivan liian kulmikas. Eli se joko kiihdyttää tai jarruttaa aivan tarpeettoman voimakkaasti, vaikka aikavälin (tuohan nimenomaan pitää sitä asetettua vakioaikaa siihen edellämenijään, ei vakiomatkaa) asettaisikin max. pitkäksi.

Toteutuksissa varmasti eroa. Oma korealainen toimii hyvin jouhevasti. Ainoa mieleen jäävä ongelma on tiukoissa kaarteissa esim. motarin rampeilla ja liikenneympyröissä. Niissä se poukkoilee kun tutka ei aina erota muuta liikennettä kun se ei ole suoraan edessä.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Jos lähestyn selkeästi hitaampaa autoa niin laitan adaptiivisen vakkarin hetkeksi pois päältä ja rullailen lähemmäksi. Sitten kun vauhti alkaa olla edellä menevän luokkaa ja etäisyys sopiva niin laitan vakkarin uudelleen päälle. Vaatii hieman harjoittelua jotta saa tuon etäisyyden ja nopeuden osumaan kohdilleen.

Selviä eroja tosiaan toteutuksissa. Omassa lähestyy oikein nätisti ja asettuu rauhallisesti samalle nopeudelle kuin hitaampi edellä ajava. Vakkari saa olla päällä koko ohituksen ajan. Pulmia tulee jos yritän mennä liian lähelle väkisin. Sitten se alkaa heti tehdä nopeasti hajurakoa kun annan sille vuoron.
 

Harrastelija

Vakionaama
Selviä eroja tosiaan toteutuksissa
Siis kyllähän tuokin hidastaa mutta ei niin ”pehmeästi” kuin haluaisin.
Voi jopa jarrulla käydä jos toinen ajaa selkeästi hitaampaa.
Tai itse asiassa puhun edellisestä autosta.
Nykyinen pyrkii lataamaan energiaa akkuun vaikka ei ole vakkari päällä ja vaikka ei koske jarrupolkimeenkaan. Siis jos joku lähestyy perä edellä.
 

Jule

Vakionaama
Kuten myös esim. Porvoon tieltä Lahden tielle Hki päin liityttäessä on 140m verran tuota valkoista
Linkki kyseiseen paikkaan: Google Maps

Tuo on kyllä siinä mielessä hankala paikka että siinä on se kehä1 liittymä liian lähellä, joka saa aikaan sen että siinä halutaan yhtäaikaa lahden tieltä kehälle, ja porvoosta tulevat ei halua jäädä siihen kwhätiwn jonoon jumiin.

Paljon parempi esimerkki ihmisten urpoilusta on siellä toisessa päässä. Eli helsingistä motari alkaa niin että viikin ramppi muodostaa kolmannen kaistan, joka jatkuu sinne porvoon tielle asti, silti sieltä viikistä pitää päästä heti ensimmäisen katkoviivan kohdalla siihen keskimmäiselle kaistalle, vaikka peltikolarin uhalla.
 

Harrastelija

Vakionaama
Jatkuvaa tehoa ei saa kovinkaan paljoa
Yhdestä autosta selvisi tämmöinen trafin sivulta. 30 minuutin teho.
IMG_0944.jpeg
Ja mikä outoa niin valmistaja ilmoittaa tehoksi 290kW. Trafilla unohtunut etumoottorin tehot pois?
 

kotte

Hyperaktiivi
Kuten myös esim. Porvoon tieltä Lahden tielle Hki päin liityttäessä on 140m verran tuota valkoista
Linkki kyseiseen paikkaan: Google Maps
Tarkoitatko tuota alkavan kolmannen kaistan leveää valkoista viivaa? Niitä on monessa muussakin paikassa pääkaupunkiseudulla. Ranskaan viitaten en kuitenkaan tarkoittanut tuota, vaan sitä että normaalilla moottoritiellä, missä on kaksi kaistaa samaan suuntaan, on näiden varsinaisten ajokaistojen väliin maalattu valkoinen viiva kiihdytyskaistan kohdalle koko kiihdytyskaistan pituudelle. Siis tarkoitus on, että moottoritien reunimmaista kaistaa ajava ei saa vaihtaa tuossa kohtaa ohituskaistalle eikä vastaavasti toisinkaan päin. Kiihdytyskaistalta moottoritielle pyrkivä saa tulla reunimmaisella ajokaistalle, miten sattuu pääsemään, toki kolaria välttäen tai ajamatta liian törkeästi (Ranskan tapauksessa on ehkä turha vedota liikennesääntöihin, jotka tulevat kuitenkin kyseeseen raskauttavana tekijänä, jos niitä on rikottu kolarin sattuessa).
 

Large

Aktiivinen jäsen
Adaptiivinen vakionopeussäädin on kyllä mukava tuolla maantiellä tai motarillakin, asettaa kerralla nopeuden ja kun tulee jojo liikettä niin se kyllä säätelee sitä ylös alas liikennevirran mukaan. Toimii myös kaupungissa hyvin hiljentää ja pysäyttää liikennevaloihin niin ei tarvi ku hieman sipaista kaasupolkimeen kun taas ollaan liikkeellä ja seurataan liikennevirtaa. Välimatkakin pysyy mukavasti kun säätyy nopeuden mukaan
Omalla kohdalla kaupungilla/maantiellä auto on muutaman kerran tehnyt lähes hätäjarrutuksen risteävän liikenteen vuoksi vaikka etäisyyttä on ollut sen verran etten itse olisi välttämättä edes nostanut jalkaa kaasulta. Se on ollut omalla kohdallani suurin ongelma adaptiivisen vakionopeudensäätimen kanssa.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Yhdestä autosta selvisi tämmöinen trafin sivulta. 30 minuutin teho.
katso liitettä 109940
Ja mikä outoa niin valmistaja ilmoittaa tehoksi 290kW. Trafilla unohtunut etumoottorin tehot pois?
Eipä ole tullut esim TM-sähköautotestejä katsottua tuolla silmällä, teho ja vääntö on ilmoitettu mutta onko sitä testattu mitenkään erikseen että paljonko on oikeasti käytettävissä ja kuinka kauan 🤔
 

Esäätäjä

Vakionaama
Eipä ole tullut esim TM-sähköautotestejä katsottua tuolla silmällä, teho ja vääntö on ilmoitettu mutta onko sitä testattu mitenkään erikseen että paljonko on oikeasti käytettävissä ja kuinka kauan 🤔
Eihän tuolla ole merkitystä kun rata-ajossa ja tätä on joillain sportti versioilla kokeiltu. Lisäksi akku loppuu täystehoilla muutenkin aika pian.
Jos 200kW olisi tehoa ja akussa 60kWh (= ilmoitettu 70 kWh akku) käytettävissä niin 20 min niin tyhjä.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Eihän tuolla ole merkitystä kun rata-ajossa ja tätä on joillain sportti versioilla kokeiltu. Lisäksi akku loppuu täystehoilla muutenkin aika pian.
Jos 200kW olisi tehoa ja akussa 60kWh (= ilmoitettu 70 kWh akku) käytettävissä niin 20 min niin tyhjä.

SIllä vaan mietin, jos hankinnan ykköskriteerinä olisi mahdollisimman tehokas sähköauto niin onko kahdessa paperilla samantehoisessa sitten kuitenkaan samat tehot käytännössä käytettävissä? Tai jos vertaa polttomoottoriauton tehoa vastaavasti sähköauton tehoon.
 

pamppu

Vakionaama
Eihän tuolla ole merkitystä kun rata-ajossa ja tätä on joillain sportti versioilla kokeiltu. Lisäksi akku loppuu täystehoilla muutenkin aika pian.
Jos 200kW olisi tehoa ja akussa 60kWh (= ilmoitettu 70 kWh akku) käytettävissä niin 20 min niin tyhjä.
Löytyyhän noita testaajia. Youtubesta vaikka Tesla Björn autobahn.

bahnalla ei juuri tasanopeudella edetä kovilla nopeuksilla, mutta hetkelliset teho on todella rajuja ja akku tyhjä 45 minuutissa. Kulutus lämpöhäviöineen yli 50kWh/100km. Ei sillä pääse edes 200km.

Ei sähköautoista ole vastinetta polttikselle jatkuvassa pitkässä autobahn-revittelyssä. Mutta tasan missään muualla koko maailmassa tuolla ei ole mitään merkitystä. Siinä tavanomaisemmassa bahnaa 150-180km/h sillä ei ole enää mitään väliä. Eikä varsinkaan Suomessa.

 

korsteeni

Jäsen
.........

Moottoriteillä näkee paljon autoilijoita, joilta on aivot unohtuneet narikkaan ja vain selkäydin on mukana matkassa.
kyllä se on vapaan kasvatuksen tulos, oikeuksista pidetään kiinni, velvollisuudet unohdetaan.
kielloista ei piitata pätkääkään koska auktorittetti puuttunut.
 

Esäätäjä

Vakionaama
SIllä vaan mietin, jos hankinnan ykköskriteerinä olisi mahdollisimman tehokas sähköauto niin onko kahdessa paperilla samantehoisessa sitten kuitenkaan samat tehot käytännössä käytettävissä? Tai jos vertaa polttomoottoriauton tehoa vastaavasti sähköauton tehoon.
En oikein tiedä mitä haet, mutta kiihtyvyys 0-100 kertoo käytännössä miten auto tehoa käyttää.

Sähköön siirtyneenä teho on jotenkin toissijainen numeroina ilmoitettuna koska työkäytössä oleva 100kW (136hv) sähköpaku liikkuu arkikäytössä ripeämmin kun vastaava diesel kun polttiksella ei kukaan viitsi huudattaa kierroksilla joka risteysväliä.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Ei sähköautoista ole vastinetta polttikselle jatkuvassa pitkässä autobahn-revittelyssä. Mutta tasan missään muualla koko maailmassa tuolla ei ole mitään merkitystä. Siinä tavanomaisemmassa bahnaa 150-180km/h sillä ei ole enää mitään väliä. Eikä varsinkaan Suomessa.
Liittynee myös auton ilmoitettuihin veromassoihin, sillä muistelen jostain kuulleeni että max. massaisen nyytin kera liikkeellelähtö tietyn jyrkkyyden ylämäkeen pitäisi olla toistettavissa N kertaa peräkkäin ja juuri tämä olisi yksi syy miksi patteriautoilla noin yleisesti on ollut melko heikot ilmoitetut vetokyvyt.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
En oikein tiedä mitä haet, mutta kiihtyvyys 0-100 kertoo käytännössä miten auto tehoa käyttää.

Sähköön siirtyneenä teho on jotenkin toissijainen numeroina ilmoitettuna koska työkäytössä oleva 100kW (136hv) sähköpaku liikkuu arkikäytössä ripeämmin kun vastaava diesel kun polttiksella ei kukaan viitsi huudattaa kierroksilla joka risteysväliä.

Sitäpä juuri, kun polttiksella ilmoitettu teho ja vääntö ketoo aika hyvin sen suorituskyvystä. Mutta ilmeisesti sähköautossa ei samanlailla kerro, eli ne mainostetut tehot on enemmän sellainen nice-to-know tieto toisin kuin polttiksissa. Eikös joissain sähkiksissä tuo 0-100 ole vähän myös epävarma tieto jossain tapauksissa, koska useampi kiihdytys peräkkäin esim ohituksissa aiheuttaa tehon rajoitusta?
 

Esäätäjä

Vakionaama
Joo, sähkömoottoriin saadaan ihan järjetön vääntömomentti joka ei ole samallalailla kun polttiksessa tietyllä kierrosalueella.
Jos otetaan joku Teslan model S Plaid jota mainostetaan 2,1 0-100 ja 1020hv niin akun pitää olla tietyn lämpöinen ja täynnä jotta tuo 2,1 onnistuu. Mutta muuten niitä kiihdytyksiä varmaan riittää ihan tarpeeksi, akun varaus ja lämpötila vaikuttaa kaikissa tehokkaammissa. Ei kylmällä polttiksellakaan moni repäise täysillä, tosin syy on itsesuojelu auton moottoria kohtaan.
 

Mase

Aktiivinen jäsen
Onkohan valosääntöihin tullut ajatusvirhe, kun huomiovalot eivät pala takana. Kuljettaja ei aina huomaa kytkeä ajovaloja päälle hämärän aikaan, tai pitävät hämäränä vasta melko pimeää. Nykyisten led-valojen aikaan niidon kulutus ei olisi merkittävä.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Kuljettaja ei aina huomaa kytkeä ajovaloja päälle hämärän aikaan, tai pitävät hämäränä vasta melko pimeää.
Keski- ja Etelä-Euroopassa ei tuota hämärän murrosta juuri ole, vaan siellä se on valot päälle/pois hyvinkin nopsaan tahtiin = eihän nämä EU-paperitiikerit tälläisiä Pohjois-Euroopan erikoisia olosuhteita osaa ottaa huomioon ikinä, eikä missään asiassa :confused:
 

Ton1A

Vakionaama
Lisäksi muutama autovalmistaja on mahdollistanut perä pimeänä ajamisen myös pimeällä. Mulla ei koskaan ole ollut autoa, jossa tuo olisi onnistunut muuta kuin kytkemällä valot kokonaan pois (ja kyllä, takavalot eivät näissä pala päivänvalossa).

Just yhtenä iltana pimeässä onnistuin näkemään Volvon, jossa päivävalot ilman takavaloja. Yleensä noita näkee Kiassa ja Toyotassa.
 

BBF

Vakionaama
Sähköön siirtyneenä teho on jotenkin toissijainen numeroina ilmoitettuna koska työkäytössä oleva 100kW (136hv) sähköpaku liikkuu arkikäytössä ripeämmin kun vastaava diesel kun polttiksella ei kukaan viitsi huudattaa kierroksilla joka risteysväliä.
Sähkömoottorin vääntö on aika tasainen jo nollakierroksilta lähtien, polttis vaatii tietyt kierrokset huipputehoon ja -vääntöön. Sehän niistä aina ilmoitetaan mutta huipputehon saa vain kaasu pohjassa tietyllä kierrosluvulla, ei koko ajan. Sähköauton käytännön suorituskyky on parempi suuren alaväännön ansiosta (eli se antaa myös tehoa pienillä kierroksilla enemmän). Sähkömoottori soveltuu autoon ominaisuuksiltaan paljon paremmin.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Sähkömoottorin vääntö on aika tasainen jo nollakierroksilta lähtien, polttis vaatii tietyt kierrokset huipputehoon ja -vääntöön. Sehän niistä aina ilmoitetaan mutta huipputehon saa vain kaasu pohjassa tietyllä kierrosluvulla, ei koko ajan. Sähköauton käytännön suorituskyky on parempi suuren alaväännön ansiosta (eli se antaa myös tehoa pienillä kierroksilla enemmän). Sähkömoottori soveltuu autoon ominaisuuksiltaan paljon paremmin.
Tämä juuri, ei kannata pienempitehoista aliarvioida kun se kulkee paljon ripeämmin käytännössä kun samantehoinen polttis.
Yksi mikä kannattaa muistaa että pienempitehoinen ei ole sitten ohitustilanteessa sama kun polttis joka huudattamalla kulkee ääritilanteessa paremmin, sähkis ei anna armoa kun voima loppuu kesken.
 

kotte

Hyperaktiivi
Noinhan se on liki kaikissa missä on päiväajovalotoiminto
Ainakin omassa autossa (VAG) päiväajovalot toimivat vain automaattiasennossa ja toki ilman takavaloja silloin. Automaatti vain kytkee varsinaiset ajovalot päälle varsin agressiivisesti jo hämärän aikana (ennen auringonlaskua ja raskaasti pilvisellä säällä huomattavasti ennen sekä vuodenvaihteen tienoilla aina, kun auton käynnistää; tunnelissa ajovalot takavaloineen sytytetään käytännössä aina, vaikka valaistus olisi hyväkin ja asian näkee valokytkimen infovaloista). Samalla sitten takavalotkin tulevat päälle.

Ilman ajovaloja ja kunnon huomiovaloja voi toki ajaa, kun valitsee käsin parkkivaloasetuksen, mutta takavalot palavat silti.

Takavalojen sammuttamisellahan tähdätään jarruvalojen parempaan erottumiseen kirkkaalla säällä (teoreettisen energiansäästön ohella).
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Ainakin omassa autossa (VAG) päiväajovalot toimivat vain automaattiasennossa ja toki ilman takavaloja silloin.
Tämä oma ranskattareni toimii ihan samoin, mutta kaiken tuon kuvauksesi lisäksi jos aut.pyyhkijät huitasee sen 3.kerran, niin myös silloin sytytetään ajovalot koska sataa.
 

tet

Hyperaktiivi
Keski- ja Etelä-Euroopassa ei tuota hämärän murrosta juuri ole, vaan siellä se on valot päälle/pois hyvinkin nopsaan tahtiin = eihän nämä EU-paperitiikerit tälläisiä Pohjois-Euroopan erikoisia olosuhteita osaa ottaa huomioon ikinä, eikä missään asiassa :confused:

Valomääräykset ovat kylläkin Yhdistyneiden Kansakuntien vastuulla, eivät Euroopan Unionin. Mutta joo, sama homma siinäkin instanssissa, pohjolan oloja ei tunneta eikä huomioida. Onneksi niitä takavaloja päivävaloilla ei sentään ole kielletty, ne vain eivät ole pakolliset. Osa valmistajista ja/tai maahantuojista sitten osaa homman, toiset taas ei.
 

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Onneksi niitä takavaloja päivävaloilla ei sentään ole kielletty, ne vain eivät ole pakolliset.
Tästähän on just par'aikaa polemiikkia ihan EU-tasollakin pitäisikö ne takavalot sittenkin määrätä uusissa autoissa pakollisina päälle.
 

Lurkus

Vakionaama
Minusta aika vahvasti sanottu aloituksessa että kukaan ei ole tehnyt perusautoa vastaavaa sähköautoa. Minusta niitä on tehty valtavasti. Eikö volkkarin upit yms ole juuri niitä perusautoja? Renault kangoo, nissan leaf e-golf. Eikö näitä ole tehty jo todella kauankin? Kiinassa myytävät ja kiinalaiset valmistajat jos otetaan mukaan määrä lienee hillitön. Pannaan perään vielä Dacia Spring...
 

Ton1A

Vakionaama
Noinhan se on liki kaikissa missä on päiväajovalotoiminto
Ei ole. Hyvin harvassa automallissa on mahdollista ajaa pimeällä niin että edessä päiväajovalot palavat ja takapää on kokonaan pimeänä. Noissa on järjestään automatiikka, joka vaihtaa lähivaloille kun on tarpeeksi hämärää.

Tosiaan lähinnä jotkut Kia- ja Toyota-mallit ylikorostuvat niissä joita pimeässä näkee kokonaan ilman takavaloja. Eihän kuski sitä juurikaan kaupunkioloissa huomaa, ajovaloja ei juuri tarvita kun on katuvalot, mittaristo on valaistu jne.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tämä juuri, ei kannata pienempitehoista aliarvioida kun se kulkee paljon ripeämmin käytännössä kun samantehoinen polttis.
Riippuu monesta asiasta. Kyllähän noi pienempitehoiset sähkikset hyytyvät aikalailla suuremmissa nopeuksissa. Siis 120 km/h tai jo 100 km/h saattaa samantehoinen polttis kiihtyä jo paremmin. Riippuu miljoonasta seikasta, mutta sähkömoottorin vääntömomentti laskee kierrosten kasvaessa tarpeeksi suureksi. Toki silloin polttiksellakin alkaa jo olla aika iso vaihde silmässä.

Tosiaan on autokohtaisia eroja. Omani kiihtyy 125 kW teholla varsin hyvin sinne asti minne on tullut kokeiltua eli varmaankin jonnekin 140 km/h paikkeille. Sen sijaan vain vähän tehottomampi e-Golf (100 kW) muistaakseni oli jo aika vaisu 100 km/h paikkeilla ja varsinkin e-Up (61 kW) hyytyy pahasti jo ennen 100 km/h. Toki eihän 61 kW polttiskaan mikään raketti ole, mutta luulisin pesevän selvästi e-Upin vaikkapa 60-120 km/h huudattaen.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Riippuu monesta asiasta. Kyllähän noi pienempitehoiset sähkikset hyytyvät aikalailla suuremmissa nopeuksissa. Siis 120 km/h tai jo 100 km/h saattaa samantehoinen polttis kiihtyä jo paremmin. Riippuu miljoonasta seikasta, mutta sähkömoottorin vääntömomentti laskee kierrosten kasvaessa tarpeeksi suureksi. Toki silloin polttiksellakin alkaa jo olla aika iso vaihde silmässä.

Tosiaan on autokohtaisia eroja. Omani kiihtyy 125 kW teholla varsin hyvin sinne asti minne on tullut kokeiltua eli varmaankin jonnekin 140 km/h paikkeille. Sen sijaan vain vähän tehottomampi e-Golf (100 kW) muistaakseni oli jo aika vaisu 100 km/h paikkeilla ja varsinkin e-Up (61 kW) hyytyy pahasti jo ennen 100 km/h. Toki eihän 61 kW polttiskaan mikään raketti ole, mutta luulisin pesevän selvästi e-Upin vaikkapa 60-120 km/h huudattaen.
Tätä samaa tarkoitin, kaupungissa missä nykivää ajoa on sähkis hyvin ripeä, mutta ohitustilanteessa voi tulla yllätys.
 

Minä

Jäsen
Onneksi niitä takavaloja päivävaloilla ei sentään ole kielletty, ne vain eivät ole pakolliset.
Muistelisin että silloin aikanaan, kun päivävalot tulivat niin valosääntö ei takavaloja sallinut. Myöhemmin tulivat sallituksi tai ainakaan niihin ei puututa. Noita direktiivejä ym on niin raskas etsiä ja lukea, ettei tämä ihan varmaa tietoa ole.
 
Back
Ylös Bottom