Yleistä autoilukeskustelua

Penkin sähkösäätö ilman muistia... Voiko typerämpää varustetta enää olla.
Sellaiset minulla oli 2005 Pösö 607:ssa. Epäilytti ostaessa miten noi kestää. Ihan näppärät noinkin ja kesti ongelmitta sen 15 v minkä auto meillä oli. Eipä ole ollut tuon jälkeen sähkösäätöisiä ollut.

Näin nämä tarpeet vaihtelee. Itse en koskaan ole käyttänyt penkinlämmittimiä vaikka kyllä nahkapenkit on hyytävät, mutta helpottaa jo ennenkuin vastus lämpenisi. No en vanno, kun en vuosikymmeniin ole edes kokeillut. Akut kyllä on olleet tyhjiä harva se vuosi ilmankin.

Sen sijaan penkin sähkösäätö on jatkuvassa käytössä. Esim pidemmällä matkalla on hyväksi ristiseläntukea ja sivutukia muuttaa. Korkeutta ja selkänojan kulmaa mm. tien mukaan: pää kattoon ja eteen, kun ajaa rallia reikäisillä metsäautoteillä pitkiä etappeja (noissa voi todella säästää aikaa, jos osaa ajaa 10kmh kun syytä ja 100kmh kun mahdollista) ja maantiellä sitten enempi lepoasento.
Luulin tuon sähkösäädön olevan nykyään vakio kuten penkinlämmitys, kun en muista koska olisi ollut mekaaninen meillä viimeksi :hmm:

Viimeksi kun ostin uuden auton vaatimuksena oli ilmastointi, vakionopeuden säädin ja radio.
Nyt oli range, tilat ja v2l. Noi muut onkin jo vakiovarusteita.

Alkavat ainakin vuotamaan. Seurauksena kaikenlaisia erilaisia käyntihäiriöitä. Nuo ovat turmiollisia, koska moottoreissa on mm erilaisia laihaseosmoodeja ja ovat ronkeleita oikealle seokselle. Joskus suutin taisi maksaa 300-400€, mutta joskus vuosia sitten hinta oli jo jotain 600-700€ luokkaa. Koneesta riippuen noita sitten tarvitaan 4 tai 6 kpl. Olen kokeillut kaverin autoon "korjattuja" ja käytettyjä, huonolla menestyksellä. Kaikkien vaihto alkuperäisiin taitaa tuoda vasta helpotuksen ongelmiin. Pietsosuuttimien korjaus ei taida oikein onnistua tai ainakaan joskus ei onnistunut.

Joo, tuollainen vastaava vuotava suutinhan ei imusarjassa yleensä saa aikaan kuin hieman rikkaaman seoksen yhdessä mukissa, ellei suutin sitten jää jumiin täysin auki. Sen kyllä periaatteessa näkee pakokaasuanalysaattorilla, mutta esim leimassa ei hyppää kun rajat ovat kuitenkin niin löysät.

Onko bensavehkeittein pumppusysteemit ”common rail”? Kaikilla suuttimilla yhteinen paineputki?
Tuossa systeemissähän suuttimen takana on koko ajan paineista bensaa/dieseliä. Eli jos vuotaa niin koko ajan tihkuu.

Vanhemmissa dieseleissä paine oli vain silloin kun piti ruiskia (jokaiseolle suuttimelle oma putki pumpulta).
Vanhempien bensojen systeemiä en tunne. Tai no sen verran että joissakin oli yksi suutin imusarjassa ja osassa jokaiselle sylinterille oma suutin lähempänä sylintereitä.

On niissä perinteisissäkin dieseleissä käytännössä kokoajan paine siellä takana. Suutin on rakenteeltaan sellainen että jonkun tiettyn paineen ylittyessä se aukeaa ja tuottaa sumun, mutta jos se jää vuotamaan, se tippasee suoraan männän päälle, ja suoraan männän pinnassa palava polttoaine polttaa mäntään reijän. Toki jos suutin menee ihan sohloksi, se polttoaine tulee valtavana ryntäyksenä aina työtahtiin syöttöpumpun tahdissa.

Perinteiset bensakoneiden sähköiset suuttimet toimivat "commonrail dieselin" tapaan, mutta paine on vain jotain sadasosan luokkaa, muutaman barin, sähköllä sitten suutinta avataan, vanhemmissa imuputkeen odottamaan imutahtia, uudemmissa imutahdin aikana imuaukkoon.

Mekaaniset bensasuuttimet toimivat kuten perinteiset dieselin suuttimet, aukeavat rajapaineen ylittyessä, tosin vain parin barin paineella, annostusta ohjataan periaatteessa suuttimille johdettavan bensan painetta säätämällä.

Osuit naulan kantaan. Penkin sähkösäätö ilman muistia... Voiko typerämpää varustetta enää olla. Tällaisiakin autoja markkinoilta löytyy.
Tuo on usein synergiaetujen takia edullisempi valmistaa kuin tehdä erikseen muistillinen ja mekaaninen säätö. Jos autoa ajaa vain samoilla mitoilla, tuollahan ei ole mitään merkitystä, mutta jatkuvasti käytettäväksi manuaalinen sähköinen säätö on ärsyttävän hidas.

Itse koen tämän erittäin hyvänä, koska itselläni ja vaimolla on hyvin erinlaiset säädöt ja molemmat käytetään autoa. On näppärää kun auto säätää penkin kohdilleen toisen ajajan jäljiltä. Vaikea kuvitella jatkossa autoa ilman kyseistä toimintoa
Sama täällä, mä en edes mahdu istuimen ja ratin väliin vaimon säädöillä, meillä on melkein 30cm pituuseroa... Näppärää kun auto säätää itse penkin ja sivupeilit kohdalleen (niistäkään en näe mitään vaimon säädöillä). Taustapeili kun vielä kääntyisi itse.

Saako tuon penkin etänä siirrettyä vai pitääkö ensin kammeta itsensä penkille?

Erimittaisten pariskuntien iloksi aika monissahan on jonkun sortin easy access kytkettävissä päälle, joka vaikka turvavyön auetessa kelaa penkkiä taaksepäin, jolloin on helpompi kulkea. Ja sitten taas säätyy kuljettajan mittoihin kun ollaan lähdössä.

Toisaalta kuskin ovella oleva avain tai puhelin kun tunnistetaan, niin vaihtoehtoisesti tulee suoraan ko. henkilön säädöt jo ennenkuin ovi ehtii aueta, ellei easy access ole päällä.

Saako tuon penkin etänä siirrettyä vai pitääkö ensin kammeta itsensä penkille?
Teslassa tuo menee niin, että on erikseen kuljettajaprofiili 'Easy entry', johon saa määritettyä penkin asennon. Kullekin kuljettajaprofiilille voi erikseen määritellä vaihtaako auto automaattisesti tuohon profiiliin, kun laitetaan P päälle ja avataan kuskin ovi.

Luulin tuon sähkösäädön olevan nykyään vakio kuten penkinlämmitys, kun en muista koska olisi ollut mekaaninen meillä viimeksi :hmm:
Ei kai se lämmityskään ole välttämättä vakio. Toki Suomen maahantuoja varmaan määrittelee sen vakioksi kaikkiin Suomeen tuotaviin autoihin, mutta siitä huolimatta se voi tehtaalla olla lisävaruste, jota muille markkina-alueille ei välttämättä kovin usein valita.

Teslassa tuo menee niin, että on erikseen kuljettajaprofiili 'Easy entry', johon saa määritettyä penkin asennon. Kullekin kuljettajaprofiilille voi erikseen määritellä vaihtaako auto automaattisesti tuohon profiiliin, kun laitetaan P päälle ja avataan kuskin ovi.
Ymmärrämmeko siis oikein että sisäänmeno on vaivatonta ainoastaan sille, jonka mitoille ko. profiili on asetettu?

Itse ymmärsin, että jos on pienikokoinen henkilö A, jolla ei ole easy entryä määriteltynä ja suurikokoinen B, jolla on easy entry, niin A:n poistuessa penkki jää paikalleen ja B:n poistuessa se menee easy-entry asentoon. A pääsee siis B:n jälkeen tosi helposti sisään ja B sitten A:n jälkeen aika paljon vaikeammin.

Itse ymmärsin, että jos on pienikokoinen henkilö A, jolla ei ole easy entryä määriteltynä ja suurikokoinen B, jolla on easy entry, niin A:n poistuessa penkki jää paikalleen ja B:n poistuessa se menee easy-entry asentoon. A pääsee siis B:n jälkeen tosi helposti sisään ja B sitten A:n jälkeen aika paljon vaikeammin.
Ei sitä noin käytetä, vaan pienikokoisella henkilöllä on easy entry, jolloin penkki on hänen jäljiltään takana. Suurikokoisen jäljiltä penkki on muutenkin valmiiksi takana, jolloin pienikokoinenkin kyllä mahtuu sisään.

Ei sitä noin käytetä, vaan pienikokoisella henkilöllä on easy entry, jolloin penkki on hänen jäljiltään takana. Suurikokoisen jäljiltä penkki on muutenkin valmiiksi takana, jolloin pienikokoinenkin kyllä mahtuu sisään.
En ota kantaa miten sitä käytetään, vaan miten ymmärsin sen toimivan. Voihan se esim. olla että A suuttuu B:lle ja piruuttaan poistaa easy entryn profiilistaan. Meitä on joka junaan.

No näinhän karvalakki mallin teslassa on. Sama penkki mutta muisti blokattu ohjelmasta pois. Jotain eroa kalliimpaan täytyy saada.
Siis missä karvalakki Teslassa? Meillä on "Standard" Y ja kyllä siinä on penkeissä muisti. Mistä tuollainen disinformaatio on lähtöisin?
Se että penkkiä säädetään näytöltä tai ratin rullista, ei haittaa yhtään kun on käyttäjäprofiilin takana oikeat säädöt.

Penkki ei muuten ole sama kuin Premiumissa. Standardissa se on kangasverhoiltu (osanahka), mikä itseäni miellyttää enemmän kuin "nahkapenkki" (mitä lie muovia se oikeasti nykyautoissa on).

Ja mitä ihmettä tuo sekoilu Easy Entrystä on? Kun tulen autoon vaimon jäljiltä, se penkki kyllä säätyy omaan asentooni profiilin mukaan ihan sillä perusteella että avasin oven. Easy entry on vain lisä-asetus, jos haluaa esim. erityisen taakse penkin sisään tullessa. Itse en ole sille nähnyt mitään tarvetta.

Viimeksi muokattu:
Auton ostovaiheessa säädettiin penkkiä kerran ja sen jälkeen ei ikinä kun ajetaan vaimon kanssa samoilla säädöillä.
Melkein noin meilläkin. Eli minä, vaimo ja vanhempi tytär ajetaan samoilla säädöillä. Nuorempi tytär ajaa sitten aivan eri, muttei tuolle ehtinyt ajaa kuin opetusluvun loppuosan ja muutaman kerran sen jälkeen. Hänen jäljiltään en tahdo edes mahtua istumaan autoon. On oppinut ystävällisesti siirtämään penkkiä taaksepäin auton mulle jättäessään.
Joskus oli haaveena ohjaustehostin, ilmastointi ja keskuslukko
Ja oli myös aikanaa 4. ja myöhemmin 5. vaihde. Itse opin ajamaan 3-vaihteisella autolla 10-vuotiaana (Saab 93 -61). Sitten ensimmäisessä omassa oli 4 vaihdetta (Audi 80 -73) ja toisessa jo 5 (Lancia Beta -76). Ohjaustehostin taisi tulla vasta -99 Pösö 605:een (-90 405:ssa ei tainut vielä olla, mutta oli keskuslukko). Tuossa 605:ssa oli myös eka ilmastointi. Tai hetkonen olihan mulla -00 406 ennen tuota 605:sta pari vuotta.

Ja mitä ihmettä tuo sekoilu Easy Entrystä on? Kun tulen autoon vaimon jäljiltä, se penkki kyllä säätyy omaan asentooni profiilin mukaan ihan sillä perusteella että avasin oven. Easy entry on vain lisä-asetus, jos haluaa esim. erityisen taakse penkin sisään tullessa. Itse en ole sille nähnyt mitään tarvetta.
Niinjuu, meillä kun oli vanha ässä, jossa ei puhelinavainta. Siinäkin toki olisi voinut linkata ne kaksi avaimenperää henkilökohtaisiksi, jolloin tuo olisi toiminut automaattisesti.

Tuon haaveen toteutin 18 vuotiaana vaihtamalla tojotaan vaihdelaatikon. Silloin riitti virtaa ja intoa😀
Siis tuon lisävaihteen takiako? Itse vaihdoin tuohon Lanciaan ensin vaihdelaatikon (tasauspyörästön akseli tuli kuoresta läpi koeajolla) ja vuotta myöhemmin moottorin (venttiili katkesi ja lautanen rustistui kannen ja männän väliin).

Tulisko tuohon päälle vielä Audi, Seat ja Skoda mallit?
Vai onko pelkästään volkkarin tehtaalla komponenttien ostaja säästänyt/halpuuttanut?

Tekoälyn mukaan samaa osaa käytetty myös: Audi A3, Seat Ateca, Seat Tarraco mainiten Skodan käyttävän myös samoja osia. Traficomilla takaisinkutsussa näkyy vain nuo jutussa mainitut.

edit. Näkyy myös Audi A3:lle sama takaisinkutsu.

Tekoälyn mukaan samaa osaa käytetty myös: Audi A3, Seat Ateca, Seat Tarraco mainiten Skodan käyttävän myös samoja osia. Traficomilla takaisinkutsussa näkyy vain nuo jutussa mainitut.

edit. Näkyy myös Audi A3:lle sama takaisinkutsu.

Kyllä on taas suomen kieltä raiskattu.

Ohjausvaihteen ruuviliitoksessa apurungossa voi ruuvinkanta repeytyä korroosion seurauksena. Korjauksena oikeanpuoleisen ohjauksen ruuviliitoksen ruuvi vaihdetaan ruuviin, jossa on erittäin korroosionkestävä polymeeripinnoitus.

Eihän tuon pitäisi koskea meitä lainkaan, meillähän on vasemmanpuoleinen ohjaus. ;D Myöskään Ylen toimittajalle en anna täysiä pisteitä: "Ohjausjärjestelmän vika". Ensimmäinen mielikuva oli joku bitti poikittain jossain automaatiovempeleessä. Ehkä ohjauslaitteisto olisi parempi nimitys, tai sitten ihan vaan se ohjausvaihde.

Tekoälyn mukaan samaa osaa käytetty myös: Audi A3, Seat Ateca, Seat Tarraco mainiten Skodan käyttävän myös samoja osia.
Eikö osanumero voi olla sama mutta silti voi olla useampi toimittaja osalle? Eli voiko ongelma olla vain yhdellä osavalmistajalla? Tällöin voisi olla että huonoja pultteja on vain jollain tehtaalla, ei kaikilla.

Takaisin
Ylös Bottom